Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 529 ggr
Necronom
0

Uppfödare i Västernorrland!

Hallihållå!

Går ju runt i tankarna Att skaffa iller, så jag undrar om det är någon som vet av någon illeruppfödare i västernorrland som man skulle kunna ta kontakt med och besöka?

Har googlad runt lite men inte hittat något med mycket kött på benen, har endast hittat seriösa uppfödare söderut, känns en smula omständigt att fara ner till södra Sverige över en helg bara för att besöka en uppfödare, skulle vara smidigare med något lite närmare.

Någon som har några tips?

Tack för svar, Mvh / Ray

ViktorMarina
0

Haha, nu anfaller jag dig med svar här också :P

Vi är från Västerbotten, och båda våra illrar är i princip så långt bort ifrån som det går.. Gotland :P

Det är nästan så att man får räkna med att åka långt för sin iller, om man inte hittar en omplacering här uppe. Sen kan man kanske ha tur att uppfödaren nöjer sig med att prata via mail och telefon, så man inte behöver åka ner två vändor. Det kan faktiskt funka ypperligt, man känner oftast om det känns bra eller inte :)

Necronom
0

Hej igen ;>

Då det gäller att väl hämta en liten illervalp så skulle jag kunna fara över hela Sverige, men just tanken att besöka någon så långt bort blir en smula omständigt..

Sant sant
Tänkte mer för mitt egna bästa att hitta någon seriös med illrar i trakterna så man kan kolla läget litet innan man väl bokar in betalning och hämtning av illern :>

ViktorMarina
0

Förstår det, att det skulle kännas bra att träffa illrarna och uppfödaren innan.. Men vi har gjort så att vi har läst massor här, och sökt information om avel på internet, och kommit fram till vad vi vill att vår uppfödare ska stå för i sin avel och så. Sen har vi tagit kontakt med de som känns bra, och bara pratat lite över mail.. Sen eftersom har det blivit valpköp :)

Det finns en bra tråd om uppfödare jag kan putta upp åt dig, det finns kanske två till och med.. ska kika :D

Necronom
0

Ja det gäller ju att man vet vad man kräver, så inte det blir en massa krångel med de små valparna!

Skulle ju alltid vara shysst med några tips om några bra och seriösa uppfödare :>

Gör så :> Snällt!

ViktorMarina
0

Många uppfödare kallar sig seriösa, och är seriösa med aveln.. Men sen kommer ens personliga åsikter in, tycker man att de gör rätt som avlar på just dom illrarna, vad har de för kontrakt, vad har de för mål med aveln.. Så plöj igenom lite trådar här inne, så får du nog iaf en hint om vilka/vilken uppfödare du tycker är rätt för dig :)

Om du kikar längst ner i forumspalten så finns massa olika grupper, där gamla trådar finns.. Det finns en grupp som heter Uppfödare, och där kanske du hittar nåt intressant :)