Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 527 ggr
tessIller
0

En liten fråga om rang =)

Hej, hur läser ni vilken rang egentligen era illrar i flocken har ? Känner mig ganska så osäker på detta då jag trodde att det var problem med i hopsättning mellan de jag då trodde var högst i rang men det verkar inte vara fallet. Hur tyder ni rangordning.                                                                                              Har inte riktigt tänkt på det innan fören nu när jag har en lite större grupp en två ?  Vore intressant att höra hur ni se det och hur ni ser på det =)

JossanH
0

Jag tycker att det är svårt att säga rakt av och själv har jag nästan helt slutat tänka illrar i rang utan mer vilka som funkar/inte funkar ihop. Jag tror att det är lätt att överanalysera med en rangordning. Jag kollar på ålder och könslig status för att avgöra vem som kan tänkas bestämma. Här hemma tex (då jag haft alla mina illrar ihop, nu går dom i 2 gäng) är Marcello (äldst av de som bott här längst dvs hela livet) den som verkar ha övertaget i gruppen. Han går på som en ångvält men är inte lika stissig som Vicente (näst äldst och bott här hela livet), som inte ger sig på Marcello hur som helst. Dom 2 har dock en bra relation. När jag fick hem en okastrerad, brunstig hane för ett par år sedan, som jag har för mig var i samma ålder som Marcello blev Marcello helt livrädd och trots att den nya hanen bodde i annat rum låg Marcello under soffan i ett dygn och tryckte. Könsligt övertag. Men när dom tvingades hälsa på varandra slog det snart om och Marcello var den som gick på. Här hemma nu är det Alice (samma ålder som Marcello, bott här drygt ett år) som får mest stryk. Av båda killarna. Lily (samma ålder som Vicente och flyttade hit med Alice) accepteras bättre men får även hon stryk. Jag tror att det kan vara många olika aspekter att ta hänsyn till för att avgöra vem som står högst respektive lägst i gruppen. Som sagt tänker jag inte mycket på rang utan mer vilka som funkar/inte funkar ihop och vad som kan orsaka detta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Ja det låter vettigt de du säger för ser inte alls rangordning tydligt i min grupp. Har lite blandade åldrar två som är 5,5 en som är 1,5 och den som jag nu lyckats sätta in i gruppen ( funkar med alla utom en, funkar men skriker ibland ) 11mån. Men tycker tex honan som är 1,5 verkar funka bäst med alla. var ju även sjukt lätt att sätta in henne i gruppen när hon kom =)

JossanH
0

#2 dom yngre brukar alltid vara lättare att sätta ihop med andra. Med vissa undantag förstås ;) Själv tycker jag att när mina har kommit upp i 1-2 år då blir alla monster som hatar illrar utanför gruppen. Så har det alltid varit, börjar undra vad jag gör för fel haha :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Ha ha men du verkar ju haft lite ( jätte ) otur med dina när det gäller att sätta ihop ( typ läst alla dina inlägg ;) ) Ja så är det nog då kanske dom inte är lika mycket " detta är mitt hem och du är ej välkommen " medan de yngre är mer nyfikna på vem som kommit :P. Det som är intressant är att min hane på 5,5år är sjukt tolerant och verkar tycka att ja alla är välkomna bara du leker med mig :P Blir mer han som blev sårig (första gången vi satte ihop)  då det kändes som han väntade ut till ja han lugnar väl ner sig :P    Tror inte det är du Jossan som skapat dessa monster ha ha verkar vara en väldigt stark grupp du har ;) Jag har nog en mes grupp då det var nykomlingen som gav mina däng (första gången också)  trodde det skulle vara dom som skulle gå på honom ( henne första iller ökningen i gruppen) , så brukar det väl vara :P   Ska nog sluta rangordna helt kom mer upp i tanken då jag läste om det och blev lite knäpp av det då jag verkligen inte kunde uppfatta rangen mer individernas olika egenskaper  :P

JossanH
0

Men det är inte första gången jag har ett gäng surgubbar! Mina första 3 illrar var precis likadana :P Dom 2 första gick bra då det bara skilde 1 år på dom och minstingen bara var 6 v när han kom :/ När nr 3 skulle in tog det nog 2 mån innan dom gick ihop och den gruppen blev till sist otroligt tajt och vägrade andra illrar. När första gått bort köpte jag Marcello och han var inte välkommen av dom andra 2. De levde åtskilda men när den andra gått bort sammanförde jag Marcello med den sista gamlingen och efter en tid med mycket muck (och en sårig men "lika glad för det är jag"-Marcello) så blev dom vänner. När jag sen skaffade Vicente bodde han ensam länge men fick träffa Marcello och det gick ju faktiskt hyfsat då Marcello bara var 1 år. Efter ett par månader provade jag med alla 3 och min gamling, som var knappt halva Vicente i vikt, visade tydligt att Vicente inte var välkommen hur som helst. Tyvärr var även han sjuk så den vänskapen hann aldrig växa fram. Det blev en tight duo på 2 hatiska pojkar helt enkelt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

ha ha ursäkta mint språk men fy f..an vad jobbigt fattar inte vilket tålamod du måste ha.  att gång på gång orka det tar ju sjukt mycket på krafterna tycker jag ( som haft det lätt jämfört med dig ) att föra ihop illrar, tycker det är lättare att föra ihop tex iller och hund ( visst kan va knepigt det med ) som jag bara haft bra erfarenhet av. Jag har även tänkt att dom illrar jag haft är alla uppväxta med hund innan dom kom hit ( har ej hund själv just nu) känns lättare att sammanföra med andra illrar ? Hum bara en teori ingen aning ;P

JossanH
0

Ja, skaffa nya illrar är ju kul men jag verkligen avskyr sammanföringar!! Så drygt när dom slåss, är rädda, skunkar och bajsar överallt stackarna. Det har ju ändå rört sig om 11 år så så väldigt jobbigt har det egentligen inte varit, förrän nu då. Då dom bara inte funkar ihop alls! Det kräver mycket energi, funderingar på lösningar, ilska över deras envishet och allt där emellan. Har ju insett att det är så otroligt mycket mer jobb för både kropp och själ när man har 2 gäng. Men jag blir så frustrerad!! Bli vänner då för tusan, skitillrar!!! >_

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

a då har du fått vilat lite i mellan =) Ja sjukt kul med nya illrar men sjukt jobbigt när dom slåss. Ja kreativ måste man ju vara ;) Ja gud ja, blir mer en dubbelt jobb när man måste ha två gång allt handlar om illerlösningar ju :P Ja önskar man kunde prata iller då kan jag ju tänka mig hihi :P

JossanH
1

Ja det vore grymt skönt att kunna säga till dom på skarpen med ett par dova "pop", en skunkning och lite bajs på golvet för att visa att man menar allvar haha ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

ha ha ja verkligen va mycket lättare allt skulle bli…dessa envisa djur ;p

Yuuuhanna
0

Vi har tre stycken och jag tycker också det där med att läsa av rang kan vara svårt på iller. Alla våra är kastrerade men det är nog Murphy, våran hane som snart blir 2år som bestämmer. Han är äldst och har också bott här längst.
Mellan honorna är det svårare att avgöra, men jag skulle tro att våran omplacering Qetsiyah är snäppet vassare än Leia, trotts att Leia är äldre och har bott här längre. Men Leia är ganska försiktig och smyger helst på nya saker på avstånd medan Qetsiyah alltid är först fram. När dom leker turas dom om att ha övertaget, om inte Murphy är med. :)