Största maskstorlek som stoppar iller?
Hej! Jag behöver hjälp av er iller-experter.
Vad är största maskstorleken ett nät kan ha, som inte iller kommer igenom? Jag tänker då på vuxna, vilda illrar.
Anledningen till att jag frågar är att jag har kaniner, som jag ska bygga en utegård till och jag vill göra den rovdjurssäker. Planen just nu är ett svetsat fyrkantsnät med 25x25mm maskor (2mm tråd). Räcker det mot iller?
Jag har hört att det finns vild iller ända upp i Uppland, så den finns rimligen här i södra Stockholm också. Är det nån som känner till ifall det även finns vessla här?
Det är säkert underbara djur båda två och de får gärna finnas här, men just mina kaniner får de inte äta upp 😉
Förstår dig! Och även om det inte finns vildiller så är det inte helt ovanligt att förrymda illrar tar första bästa byte vilket kan vara grannens kaniner.. Det nät du har angett låter bra tycker jag :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har svetsat nät som är 25x25 till min utebur. Det ska mycket till innan dom går igenom det. Tänk på att illrar gräver också, så det kan vara bra att lägga nät i botten också, men det har du förmodligen koll på 😃.
Tittar man på Wikipedia så skiljer inte mink och iller storleksmässigt åt så mycket. Däremot var det lite skillnad viktmässigt. Jag har alltid tyckt att Minken är större än illern……
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mink http://sv.wikipedia.org/wiki/Iller
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Japp, grävning har jag koll på 😃 Området är inramat av en låg mur, som går ner till berg, så den vägen kommer de inte in. Gäller bara att jag får tätt mellan nätväggarna och nättaket också, plus runt de tre träd som finns innanför. Och inga stora springor vid dörrarna, förstås.
Vad bra att 25x25mm räcker, för om man ska ha mer finmaskigt har jag bara hittat klenare nät, med 1,4mm trådtjocklek. Och den står tydligen inte emot räv och grävling, plus att jag hört att djuren kan skada sig på det klenare nätet. Det vill jag ju inte, jag vill bara hålla dem utanför 🙂
Hermelin och vessla får jag helt enkelt bara hoppas på att vi inte har här, för de lär ju ta sig igenom…
Vill du säkra taket utan att behöva näta in allt så kan du se till att sätta på en bred skiva/bräda/plexiglas högst upp på väggarna, gärna lite lutad så att rovdjur inte kan ta sig upp på taket.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hermelin och vesslor är mycket små men dom är lite för fega oxå för att ge sig på Kaniner
#5 Aha, vilken bra idé med en plexiglasskiva! Men jag har rovfågel också, så det måste bli nättak ändå.
#6 Jaså, jag trodde vesslor var tuffare än så?!? Vilken tur då.
#7 då kan du ha ett grövre nät som tak så det inte blir lika belastat när det kommer mycket snö och så behöver du inte oroa dig lika mycket för inbrottsvänliga hål :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Hmm, det tål att tänka på…
Tack för alla bra tips! Det kommer bli en superbra utegård!
Kommer du ihåg så lägg gärna upp bilder sen så vi får se hur det blir :)
Sajtvärd på Iller.ifokus