Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1248 ggr
[Wantedferret]
0

Valp hane köpes/sökes! Omplacering funkar!

Hej! Skulle vilja köpa en hane nu efter mycket funderande på Att skaffa iller eller inte.

OMPLACERING fungerar också, men illern ska vara tam och den får inte vara sjuk. Helst får den inte vara så gammal, helst mellan 1-2 år. 

Läst på och kollat många videos på YouTube så jag vet vad jag ger mig in på. Jag är inte allergiker, så det är inget som kommer hända "plötsligt". Sett att många blir allergiska efter ett bra tag, men tycker det är mer en dålig ursäkt till varför man inte vill ha kvar sin iller.

Jag bor i en rymlig tvåa. Önskar köpa en med panda teckning. Men finner även albinos fina. Lägg gärna upp bild.

Vegosessan
0

Det är fel period för valpar nu..
Det är våren/sommaren..

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

[Wantedferret]
1

ALT. Omplacering!:)

JossanH
4

Som sagt, valparna föds till våren. Vet ingen i Sverige som medvetet avlar för att få fram pandor då det är stor risk för hörselnedsättning/dövhet (själv haft en döv panda/blaze), och i värsta fall även problem med inre organ. Alla vita markeringar på huvud/nacke innebär en risk för detta, det är därför det kallas för riskteckning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

P4go
2

Man kan bli allergisk bara sådär..
Att det inte blommat ut tidigare och sen när man utsätts för en stor ''dos'' av te.x iller så blommar det ut.
Otrevlig mening.

Annars sök på omplaceringar osv.. Tror det finns någon på blocket. Iaf senast jag kollade.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JossanH
1

#4 jag håller helt med dig. Man har ju stött på ett antal ledsna illerägare under åren som fått sin allergi igångtriggad av tex en illervalp och tvingas göra sig av med alla djur då allergin fått fäste.. Jag vet också ett antal illerägare som går på mediciner just pga allergi mot illrarna men det funkar inte på alla..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Wantedferret]
0

Det finns fortfarande fall där personen säger sig vara "allergisk" och sen har man sett att samma person letat ny iller.. Därför jag tycker att det låter som en dålig ursäkt i mina öron. I vissa fall.

JossanH
3

#6 klart att det finns dom också, men jag hade nog blivit ledsen om jag själv fått en allergi och varit tvungen att omplacera för att sedan fått höra att "det är mer en dålig ursäkt till varför man inte vill ha kvar sin iller"..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Wantedferret]
0

Men vet man med sig att det är en lögn så är det ju inget man ska ta illa vid sig över. Ljuger man om en sån sak för att sen sitta och leta ny så tycker jag det är en dålig ursäkt.

JossanH
5

Det var väl just det att det lät på dig som att alla som sålde sina illrar pga allergi använde det som en dålig ursäkt och det kändes ganska orättvist.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Temalie
0

#3 Räknas även tomte som en riskteckning?

illernettan
0

#10 För mig räknas inte en tomteteckning som en riskteckning. Däremot om den tomtetecknade illern har vita fläckar på magen och på huvudet, så skulle jag räkna den som risktecknad. Men det är jag det 😃.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

#10 förr räknade man helt 100% symmetriska tomtar som säkra men det är omöjligt att hitta dessa idag då det blandats så mycket med andra teckningar. De flesta räknar nog inte tomte som en riskteckning men det är en tydlig indikation på att riskteckningar finns nära i linjen (om man bara räknar fläckar på huvud/nacke som risk). Mutationen som ger dessa fläckar är otroligt variabel och kan slå som stora vita teckningar på en individ, och nästan inget vitt på nästa, men båda är risktecknade. Ofta kan man slå ihop stora vita fläckar, och då framförallt på huvud/nacke med en högre risk för defekter men det är absolut ingen garanti. Det kan som sagt slå väldigt olika.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#12 En ännu bättre förklaring än min 😃

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Temalie
0

Tack för svaren :)

[Miedl-Ohlsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en pastell tomte som är ridktecknad vissa fläckar har börjat "försvinna" lite o vissa har blivit större nu när han börjar skäppa valp pälsen jag är allergisk har en hona på 2 1/5 år då va allergin inte lika illa men med min valp så vart de värre nu när han byter päls oså har ja blivit ännu värre just nu är de riktigt illa men hoppas de blir bättre efter chippning o när han fält klart :)

[Miedl-Ohlsson]
0

Hoppsan nu vände mobilen upponer på bilden xp