Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 846 ggr
kangas
0

Frågor från ett annat håll.

Hej Iller-människor!

Jag har lite frågor om illerbeteende utifrån rakt motsatt håll, kanske man kan säga. Jag har 4 mycket omhuldade kaniner i en stor hage och för några månader sedan hade de besök av en iller. Det var inte roligt. Ändå är jag tacksam att jag kom när jag kom, för illern hann bara ta en av dem. Sedan dess har de inte längre tillträde till den stora utehagen och innedelen är säkrad enligt konstens alla regler.

Samtidigt känns det förstås tråkigt att begränsa dem på detta sätt och jag tänker mkt på hur jag ska kunna säkra utedelarna. De har en hage som är ca 40 kvm och i direkt anslutning en annan hage som är 100 kvm. Det har fungerat att ha dem på detta sätt i 4½ år.

Det jag undrar är bl.a hur bra illrar är på klättra?

Är vilda illrar solitära eller bor de i flock/familj?

Har de ett revir eller springer de "hursomhelst"?

Är det normalt att en iller angriper kaniner inne i ett hus, mitt på dagen när det är folk runt omkring?

Är de lika aktiva på vintern?

Stör katter illrar eller tvärtom?

Jag kanske kommer på mer, men jag börjar med dessa frågor och är tacksam om någon vill svara.

JossanH
0

Det jag undrar är bl.a hur bra illrar är på klättra? Dom är bra på att klättra på tex nät. För att skydda dina kaniner bör du näta in tex kompostgaller med minknät eller liknande nät. De kan komma igenom små hål och honorna väger bara ca 700-1000g så de kan vara ganska små. Ännu mindre än så i vissa fall. Eftersom de är duktiga klättrare bör det vara en plan yta- tex en bred träplanka högst upp av nätet så att de inte kan klättra över den. Tänk på att illrar är bra på att gräva. Är vilda illrar solitära eller bor de i flock/familj? De är solitära. Har de ett revir eller springer de "hursomhelst"? Illrar har revir, men det är klart att de ibland rör på sig också. Är det normalt att en iller angriper kaniner inne i ett hus, mitt på dagen när det är folk runt omkring? Illrar är mest aktiva i gryning/skymning och är ofta ganska skygga djur. Tror inte att risken är speciellt stor att en iller går på någon kanin med människor omkring om den inte är väldigt, väldigt utsvulten, eller en förrymd tamiller. Är de lika aktiva på vintern? Ja. Stör katter illrar eller tvärtom? De är båda rovdjur och kan reagera på varandra. Men tror inte att den ena skrämmer iväg den andra om det inte är en katt tex med mycket pondus och revirkänsla ;) Är du säker på att det var just en iller och inget annat mårddjur? Jättetråkigt att du förlorat en kanin :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

kangas
0

Tack snälla för dina svar.

Jo, det var tydligen en iller. Själv var jag inte säker men min man sa att det tveklöst var det. Jag tyckte den såg liten ut jämfört med de tamillrar jag har sett, så kanske var det en hona. Min belgiska hare som den tog var säkert 4-5 ggr större. 

Illern var kvar inne i huset när jag kom och en av mina katter markerade att det var ett främmande djur, så vi hittade den bakom en hylla. Den verkade väldigt orädd och hade inte bråttom ut. Jag har ofta tagit hand om både vilda, skadade och dumpade djur, så visst har jag tänkt tanken att någon ärthjärna har släppt ut den här i närheten.

Kaninernas hage har minknät som är 2 m högt men inget tak. Det är svårt att täcka en så stor yta med nät (med tanke på snö) men jag har funderat lite i den riktning du föreslår; plåt eller utskjutande bräda upptill. Gräver de långa långa gångar såsom kaniner gör eller skulle det räcka att fästa minknät på backen utanför hagen? Jag bor i ett väldigt stenigt Småland och det är svårt att gräva ner nätet.

JossanH
0

Risken finns ju att det är en tamiller och visst är det sanslöst vilka stora byten de små djuren kan ta! En belgisk hare är ju inte direkt liten! Om den kommer i närheten igen och inte är rädd så försök fånga in den och ta den till en veterinär/polis för att kolla eventuellt id chipp. Den kan ju även vara förrymd. Ibland kan de ta sig extremt långt från där de rymde. Du kan försöka fånga in den med att locka med rått kött tex. Låter som att ni ändå har bra förutsättningar för att rovdjurssäkra deras hage om ni bara gör ett stopp innan taket kommer. Många illerägare har ju stora utegårdar och ibland är de taklösa. De kan gräva gångar men vill de någonstans (som in i en hage med kaniner) så går de nog oftast utmed för att hitta ett bra ställe där de snabbt kan gräva sig under för att ta sig in. Lägger du något i backen runt om tror jag att du kan vara ganska säker- så länge de inte kan ta sig under nätet och klämma sig närmre hagens väggar. Sedan kan man hålla lite koll runt om om något djur ha grävt gångar eller inte. En vildiller ser ut som illern högst upp på sidan.

Sajtvärd på Iller.ifokus