Min illerhane är blå runt könet...
Hej.
Nu är det så här att vi har upptäckt att vår ena iller är blå runt könet. Han är bara valp och är 5 månader gammal. Vi har funderat på om det kan ha att göra med att han snart är könsmogen kanske? Vi upptäckte även igår när vi duschade honom att han börjat tappa päls under ena frambenet och på magen.
Vi har en annan illerhane med som snart är 2 år och som vi aldrig haft några problem med, därför är vi inte så kunniga i detta.
Är det någon här som kan ha en aning om vad detta kan vara? Tänkte höra här först innan jag ringer någon veterinär.

Kan ni ta kort och visa där han tappat päls? kan det vara så att han byter päls och det lossnat mycket på samma ställe?
ja, lägg gärna upp bilder på problemen så är det lättare för oss att avgöra om det ser normalt ut eller inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det syns dåligt på bilden men det är blått runt hela könet och i kraftigare blå färg och har börjat bli mörkare.
Det syns ingenting i pälsen nu när han är torr men igår när han var blöt var det precis som han hade tappat i tussviss. Var en tuss med päls sen kalt sen en tuss med päls igen.
Det liknar inte alls pälsavfall som den andra illern haft när han bytt päls. Så vi hade aningar om att detta kanske hänger ihop.?
Annars är han fortfarande lekfull och pigg av sig.
Tycker att det ser helt normalt ut. Dom brukar vara lite mörka där runt. Ang pälsen skulle jag avvakta och se om det blir mer eller om det bara var tillfälligt. Har han tex fått något kladdigt som stelnat i pälsen kan pälsen ryckas av på liknande vis.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sådär har mina killar också sett ut och det har inte varit någon fara. Bra att du är uppmärksam och frågar runt :-)) När det gäller pälsen så skulle jag avvakta, det kan ju vara ett byte av pälsen som kommer i omgångar.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Aa okej vad bra , vi var riktigt oroliga ett tag eftersom det bara kom sådär och den andra illern inte haft det. Men då avvaktar vi med både könet och pälsen. Tack så mycket :)