Vill bli uppfödare!
Det är många som håller sin första iller i handen och tänker att- "ja, visst vill man avla på denna underbara lilla sak!!" Det är alltid bra med nya seriösa uppfödare men det finns mycket att tänka på!
Jag är ingen uppfödare och anledningen är flera! Det viktiga är att man funderar igenom sitt beslut odentligt. Här kommer råd för dom som planerar att ge sig in i uppfödarvärlden!:
- Varför börja avla? Illerstammen i Sverige är ju inte den bästa så att påbörja ett avelsarbete för att bidra med förbättringar hos våra husdjur är ju alltid positivt! Det är därför mycket viktigt att man verkligen försöker bidra med friskt material framför "gulligt" material. Att avla för att få fram en viss färg eller teckning brukar sluta i mindre lyckat resultat och att avla för att tjäna pengar brukar sluta i minus-siffror istället…
- Hur är din illers bakgrund? En person som äger sin första iller vet att denna lilla sak är speciell. Den är underbar och det borde finnas tusen som henne! MEN, de allra flesta illrar är underbara och varje iller är speciell det är tyvärr ingen hållbar anledningen när det gäller att avla. Du måste veta mycket om illerns bakgrund och det bästa är att ringa runt till uppfödaren till din iller för att få så mycket information som möjligt och även kräva stamtavla. Det är viktigt att din iller har en frisk stam! Om valpar i tidigare kullar dött i låg ålder pga genetiska sjukdomar etc, varit agressiva eller haft någon genetisk defekt-så som dövhet bör du kanske tänka om. varför inte lugna sig lite med avlandet och ägna sig åt att hitta en mer sund hona till nästa år istället!?
- Din illers färg och teckning kan också ha betydelse när det gäller hälsa och få friska valpar! Det finns vissa riskgrupper som kanske borde avstås att avla på. Undersök så att stammen på din iller har sunda färger som gett sund avkomma!
- Risker! detta år har varit förfärligt för många uppfödare. Flera honor har mist sitt liv i samband med graviditet/förlossning och det är en risk som alla uppfödare är villiga att ta! Om din illerhona betyder allt i världen för dig kanske du borde avstå?! Det kan även bli mycket dyrt om något händer din hona. Att ha minst 10 000:- undanstoppat för ev. veterinärvård är något alla uppfödare borde ha. Det är inte gratis att göra kejsarsnitt om det skulle behövas och vissa veterinärkliniker kan inte göra en direktreglering på din försäkring och då måste DU ligga ute med pengarna så länge. om honan ej klarar av ett kejsarsnitt kommer förmodligen även valparna gå samma öde till mötes. Dom är så små vi födseln att dom är svåra att hålla vid liv.
- Diskutera med andra uppfödare! Det lättaste för dig som blivande uppfödare är om du tar kontakt med olika uppfödare innan du börjar avla. Hittar du någon du trivs bra med och som har liknande värderingar som dig så är det till stor hjälp att hålla kontakt med denne under hela valptiden. Det kan dyka upp många frågor som kan innebära skillnad på liv och död för din hona eller valparna. att ha någon som snabbt kan svara gör ditt arbete lättare.
- Är du redo att uppfostra 10 busiga valpar? Det kan bli många valpar i en kull och dessa ska få sin grundlektion i uppfostran, toaträning och social träning. Du måste även vara beredd att lägga ut stora summor pengar om du har tänkt att chipmärka (vilket är bra om din valp hamnar på "villovägar"), veterinär besikta och vaccinera. Tänk även på att små valpar som växer kräver mycket foder av bra kvalitet!
Det är bättre att vänta ett år, leta efter en bra avelshona och få en kull med valpar som har god hälsa och lever länge, än att avla på sin hona för att den är "speciell" och få en valpkull som lider av genetiska defekter och dör i ung ålder!
Sajtvärd på Iller.ifokus

kunde inte ha gjort det bättre tjälv .
Mycket bra skrivet av dig
jätte bra skrivet :)
mycket bra skrivet! Den här tråden kommer jag putta upp framöver det kan jag lova.
Blev lite besviken att det inte var du som tänkte bli uppfödare efter att ha sett rubriken…

bra skrivet.
frågan är bara hur de som är uppfödare klarar av att skiljas från alla valparna sedan, jag skulle vilja behålla allihopp :(
golf.ifokus.se
#3 det tackar man för!! men som thessan skriver- skulle sluta med alldeles för många illrar i mitt lilla hem… Och förmodligen en pojkvän mindre…
rubriken är gjord för att många ska tro det och kolla in vad jag skrivit bara för den delen! Försäljningsknep kanske man kan kalla det! 
tack alla andra som skriver vänliga ord!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag bara avgudar dig Jossan. Du har skrivit så otroligt mycket bra här inne. Och det här gav mig tårar i ögonen av glädje. Att någon verkligen lyfter fram detta. Och du har skrivit det så otroligt bra och så exakt i beskrivningen.
Tusen tack,och massor av cyberkramar till dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack!
kanon 
#6 jadu, jag tackar och bockar!! Vi vill väl alla våra illrars bästa och jag känner själv ibland att jag saknar trådar som går snabbt att putta upp om någon undrar över något och då gör jag dom trådarna själv!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8: Du är en ängel. ;-)
Audiatur et altera pars

Jossan vilken toppen tråd! Har bara väntat på att denna skulle komma upp någon dag..
Ja du jossan! du e underbar! Sjukt konstigt att få se sina tankar i ord fast man inte skrivit dem själv hihihi ;)
Jätte bra skrivet!
Jossan, jag kan inte annat än att instämma med dom övriga. En jättebra skriven tråd…Håller verkligen med sarae (#11).
/Ammi

Jääte bra information! Jag undrar över en sak (ovanligt!!) Men ialf. Vad finns det för regler när det gäller att avla på illrar?? Man får ju inte avla på hundar hur som helst!!?? Förr var det väl så att man kunde avla på grannhunden om man viller?? eller är det så att de alltid funnits regler?? Skulle vara kul att veta vad de finns för regler när de gäller alla avel men framförallt när det gäller illrar!!
#14 Tyvärr finns det inga regler för iller avel, det finns däremot rekomendationer. men rekomendationer är just rekomendationer, å därför finns inget tvång att följa dem. Vem som helst får ju lov att registrera en iller kull, det finns inga krav på att de ska vara uppfödare. Personligen hoppas jag på att det ska bli en ändring på detta inom en snar framtid. Om folk fortsätter att avla hej vilt utan koll på bakgrund, sjukdomar etc har vi snart ingen iller stam kvar i sverige. ALLA illrar är söta, gulliga å underbara i sina ägares ögon, men det är ingen grund för att man ska välja att ta en kull på en sån iller!
#14 Nu instämmer jag med dig =)
tack alla!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja men då har jag en liten fråga då. En bekants hund är då grymt fin. men han har nått konstigt med hans svans så därför har de sagt att de inte fick avla på honom. Fast egentligen är det så alltså att de får para honom med en annan hund. Fast de rekomenderas inte. Eller finns de en lag som säger att de inte få para honom??

Finns ingen lag som säger att du inte får para en hund heller. Din granne kan avla på sin hund om de vill. Sedan om det är bra för rasen det är en annan sak. Om grannen avlar med ett material som strider mot rasstandarden så finns det inom vissa raser den bestämmelsen som säger att valparna då inte får registreras. Det betyder att även om båda föräldrarna är renrasiga och har fina papper så kan de ha något fel som gör att valparna inte blir godkända. Det betyder då att dessa valpar blir renrasiga fast oregistrerae. Ett annat ord är blandraser, för de får inte göra fler saker än vad en blandras får.
Så på det sättet är det svårare med hundavel. Men det föds ju sådana hundar hela tiden. Så det är ingen lag, men starka rekomendationer. Men som ni kanske snabbt kan se om ni kollar runt på annonser så ser ni att det finns de som bedriver blandras avel. Detta är inte bra, men fullt lagligt.
Hmm, ett halvt brev det här. Hoppas ni orkade läsa och att ni fick något ut av mitt svammlande.
Audiatur et altera pars

Det var väll inte så mkt text!! jätte bra Åsa nu fattar man ju. det var exakt de ja menade som du svarade på. Ja men det där med avel är nog inget för mig hihi. Alldeles för mycket att hålla reda på!! Och som den virr pannan jag är…hihi

haha, kändes liksom som om jag bara babblade runt en massa. Visste så klart vad jag ville ha fram. ;-)
Fick bara inte fram det som jag ville ha det. ;-)
Men bra att du förstod i alla fall.
Audiatur et altera pars

haha…ja men då är du lite som mig då. jag har en tendens att skriva väldigt rörigt, De har med att göra att jag tänker som jag skriver. Fick mycket kritik av min lärare angående det!!
Har alla verkligen missat TV-programmet om SKK och deras "avelsrekommendationer"? Är det dit ni strävar? Om så, så tycker jag synd om hela tamillerstammen. Och för att förekomma (har sett i andra trådar att på detta forum krävs det om man vill slippa en massa tråkigheter), ni tänkte väl "bara" ta de BRA delarna av det SKK håler på med och inte hålla på med försök till olaga myndighetsutövning, eller hur? Vad är det som får er att tro att ni skulle lyckas bättre än en så gammal och stor organisation som SKK? Och ni är ju redan på god väg, har sett att det finns en hel massa experter som inte själva har erfarenhet, vissa av dom verkar bara ha läst lite olila artiklar och så har vi det här med " har talat med MYCKET kunniga människor", dvs inte en enda egen tanke eller idé, men en hel massa behov av att vara störst, bäst och vackrast och ett stort maktbehov, i illervärlden verkar det ju vara så att den som skriker högst och fördömer flest människor och använder de fulaste metoderna anses vara den som kan mest. Det var väl så SKK också började och se vart det har lett dom
Eh va? nu har jag nog missat en hel del här….de ovanstående inläggen handlade om hundavel…det vi (jag) syftar på med att få koll på iller aveln är att informera folk att man inte bör inavla, samt inte avla på illrar med dålig släkt historik etc. Är det så fel? Skulle du skaffa barn med en nära släkting? Tror inte det, men djur funkar inte som vi.
Jag följde insiders program, ja. Å det gjorde de flesta här inne, finns även en tråd om det. Och jag tycker att SKK har misskött sig ordentligt. Fruktansvärt att se. Det är inget sånt vi vill ha i iller världen, men är det fel att tycka att avel borde ske på friska, sunda djur, utav folk som vet vad de gör? Har haft iller i flera år, men skulle aldrig bli uppfödare, då jag inte vet tillräckligt.
Anser att avel för alla djur sorter bör bedrivas med sunt förnuft, det är allt…men många skanar faktiskt den biten…

#22: Jag har inte missat det programmet. Jag såg åtminstone en del av det. Dock sades det inte något där som jag inte redan visste. Att hela schäferstammen ligger risigt till har jag varit starkt medveten om sedan tidigare. Då jag föder upp denna ras. Har nu ett avbräck i aveln då jag söker efter bra avelsmaterial. Och då menar jag inte de stackare som traskar omkring på haserna.
Att vi är ute efter att få illeraveln lika snett tycker jag inte stämmer. Vi kämpar för att få ett bra avelsarbete där man ska använda friska individer. Vad är det för fel på att försöka få friskare djur?
Det är inte så att vi kämpar för att få rosa illrar med gröna prickar eller illrar med stjärnblåa ögon och kritvit päls precis.
Förstår inte riktigt jämförelsen, du får gärna förklara närmare.
Mvh Åsa
Sedan skulle jag som Sajtvärd vara intresserad av en förklaring på hur du menar med det du skriver om skrikandet här på sajten. Fast helst i en annan tråd inte i denna som handlar om aveln.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars
# 24 Precis, det är det som man förväntas göra. Tyvärr är det som syns en hel massa "experter" som, enligt de inlägg de gör, kan allt och vet allt och har därmed rätt att bete sig mot folk precis som de vill. Och skapar man en "elit" som själva inte har erfarenhet av avel eller kontakt med verkligheten så är man snart precis där SKK är idag, man går efter de normer dessa få styrande anser vara rätt och sen om det är rimligt eller inte spelar ingen roll, för eliten kan ju allt och vet allt.
Och jag rekommenderar sajtvärden att läsa förra inlägget lite noggrannare och med lite mer eftertanke så kanske hon inser att det inte står något överhuvudtaget om "skrikande här på sajten".
Får man fråga vilken elit det rör sig om? Visste inte att vi hade en sån…här ger alla tips och råd till varann, nybörjare som erfarna iller ägare…..Men tycker du att det är fel att sträva efter att få fram friska djur? Iller stammen i sverige e inte vacker i dags läget, livslängden på tamiller har sjunkit drastiskt… tycker du att det är fel att försöka bättra detta? Till och med jordbruksverket har uppmärksammat de svårigheter vi haft med iller avel här i sverige. Vi försöker inte efterlikna Skk på något vis, snarare tvärs om…men är det så fel att fråga erfarna uppfödare som har hållit på med det här i 10-20 år om råd?
För övrigt förstår jag inte vad ditt inlägg har här i tråden att göra, vi har en civilisierad diskussion om uppfödning, å så kommer du och spyr galla över alla å ingen alls. Vem är det som skriker högst egentligen?
#25 Vad har du fått ordet "Elit" ifrån? ;)
Superbra skrivet Jossan!!! Nu när du har sammanfattat det här på ett så bra sätt, så får vi hoppas på att en väckarklocka ringer i alla uppfödares öron. Även de "seriösa" & "oseriösa" .

som alla andra säger: jätte bra skrivet.
Hoppas detta får vissa att tänka om :D:D:D:D:D:D:D
#25. Vi strävar främst för att dom som avlar ska gå efter sundhet och psyke och inte efter vilken cool färg eller teckning illern har eller hur söt den är! många stora uppfödare (ofta farmer) i andra länder har så väl lyckats sprida sina illrar som har regnbågens alla färger kombinerat med olika häftiga teckningar och i vissa fall även illrar med blå och gröna ögon! Illrarna har genom denna avel fått fler genetiska sjukdomar och betydligt kortare livslängd. Det finns alltså djur som dör i cancer redan som 2 åriga! är detta acceptabelt? är det fel att vilja ha en iller som lever längre än 4 år? Är det fel att vilja ha en iller som inte lever på mediciner efter 3 års ålder?
Den enda jag verkligen litar till punkt och pricka på är Marie! Och hon har gett oss mycket nyttig information angående illerstammen/avel etc.
Och det här med avelsrekomendationerna. Är det så konstigt att man vill ge förslag och rekomendationer till dom som vill börja avla? Det kan bli dyrt och många tänker på illervalpar som en "kul grej" och det är då vi får noll koll på stammen och det är då våra illrar hotas av inavel och dåliga gener.. Stammen är så dålig som den är… förstår inte varför det skulle vara fel att informera folk om hur viktigt det är att använda sig av "rätt material" och vad som faktiskt kan hända med honan om man har otur.. antar att jag är galen som vill ha friska långlivade illrar!!
Och jag förstår inte heller vart du vill komma med elitsnacket då jag själv tycker att det är jätte bra att många, nya som gamla illerägare, hjälper till att svara på frågor mm om man undrar något. är det så fel? men jag antar att ett forum där alla ska trivas jätte bra bara består av folk som alla tycker exakt likadant och som inte har några åsikter… har inte hittat detta "perfekta forum" än och vill inte hitta det heller. jag lär mig mer av att folk vågar ha en åsikt! Kul att du vågar det! Välkommen till "eliten" antar jag… Det var väl dom som ville göra sin röst hörd, eller hur var det?
Sajtvärd på Iller.ifokus
*Puttar up*
*Putt*
Sajtvärd på Iller.ifokus

"putteliputt"
Jag tycker också att det är mycket bra skrivet. Nu har jag ju ingen iller så att bli uppfödare är ju inte heller aktuellt men det du skrev var mycket tänkvärt.

Måste hålla med alla andra…. Bra skrivet!!! /Lina
Mycket tänkvärt du fått med här jossan…kan kanske få fler människor att tänka efter både en och två gånger innan man ger sig på avel…och även om allt går väl med parning etc så är det inte helt smärtfritt att uppfostra en hög med ettriga överenergiska bit monster. Många anser att eftersom de klarade av att uppfostra sin iller från att vara valp så är det ingen match att uppfostra ett gäng valpar. Men det är där många har fel…att uppfostra en iller är en sak, men en hel valp kull kan vara ett rent helv*te. Och de är valparnas första veckor som påverkar valpen i framtiden. Om den som tagit valp kull inte gör ett bra jobb med uppfostran etc kommer de nya ägarna få det riktigt jobbigt, och dessa illrar riskerar att bli omplacerade gång på gång

*putt* kan aldrig läsas för många gånger..
good :D
tar och puttar upp denna då brunst säsongen närmar sig med storm steg!

jag puttar upp denna då jag anser att den är bra o tänk värd
återigen dags att putta upp denna mycket tänkvärda tråd ;)
Intressant. Men jag är inte ute efter några uställningsillrar. Bara familjeillrar. Så då måste detta med valpar vara rätt okej i alla fall. Jag skulle behålla dem själv ändå. Så det skulle inte bli någon nackdel för eran avel.

samwise:Måste bara fråga då. Om du får 14 valpar tänker du behålla alla då? Det är en väldans massa illrar det.
ed: såg att det var skrivet i annan tråd.

…och vad händer om du behåller alla 14 valpar och de så småningom (efter ett halvår) börjar para sig med varann. Du visste ju inte ens om dina nuvarande är släkt. Inavel är otrevliga saker…
#42 detta har jag ej skrivit för utställningsillrar- detta gäller alla illrar! Vet om folk som har illrar som är resultatet av "testparningar" där igentligen helt olämpliga illrar fått valpar. dessa illrar mår i regel inte bra och blir det inavel mellan illrar som bär på genetiska sjukdomar finns det större risk för valparna att drabbas av dessa då båda föräldrarna bär på anlaget.
själv avlar jag inte alls, jag tänker bara på våra djurs bästa. Att föda fram valpar som kanske får en odräglig framtid i sjukdomar och för tidig död bara för att min vill ha en kull är enligt mig extremt egoistiskt.
Och det har ju, som nämnts ovan, faktiskt fötts kullar så stora som med 14 valpar i. Hur ska du kunna uppfostra, lådträna och behålla alla dom? Allt måste vara planerat.
jag hoppas du tänker igenom detta så du inte gör något förhastat!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har nu läst din tråd flera gånger och om jag nån gång i framtiden skall avla så tycker jag att de saker du räknat upp är självklara saker jag skulle tänka på. Jag skulle gjärna vilja bidra till att förbättra illerstammen i sverige mha bra avelsmaterial och nogranna bokföringar av allt kring föräldrarna och valparna… Mina två dilemman är väl var man hittar illrar med bra bakgrund, och om man verkligen vågar riskera sin lilla hona för att avla på henne? Jag ska skaffa erfarenhet först iaf så får vi se vad man känner i framtiden.

Hej,
det här är vårt första inlägg på detta forum. Det fanns ett annat illerforum men där var det inte lika hög aktivitet, så vi tror vi håller till här istället!
Vi är kattuppfödare anslutna till SVERAK och det är väldigt intressant att jämföra kattrasvärlden med illervärlden. SVERAK är väldigt välorganiserade och har ett enhetligt stambokföringssystem som man skulle önska kunde finnas i illervärlden. Illervärlden verkar behöva lite uppstyrning. Nu finns det stora nackdelar med SVERAK och SKK. Vi hoppas att illervärlden bara tar de bra delarna från dessa organiserade rasvärldar. Det avlas extremt mycket på "skönhet" i dessa två världar(SKK och SVERAK). Det finns mkt hälsoarbete inom SVERAK som är jättebra. Vår ras somalin är idag i princip helt problemfri. Det är en av de friskare kattraserna, men fortfarande ögonspeglar man varje år sina avelsdjur för att en sjukdom som fanns för 10-20 år sedan inte ska komma tillbaka, sådant är bra. Däremot finns det mycket dåligt såsom extrem avel på exempelvis(finns flera raser där aveln gått för långt) rasen perser där nosen tryckts in såpass att de inte kan andas ordentligt. Hur det blev läget så hemskt inom SVERAK och SKK?
Svaret är troligtvis utställningar. På utställningar bedöms katterna efter utseende och visst ska de vara friska och snälla men sjuka djur premieras ofta. Det är väl det här som illervärlden ska akta sig för. Att utställningarna premierar coola teckningar och originella utseenden. Vad finns då kvar för domarna att bedöma? Det får väl bli hälsa och temperament. Vilket bör vara det viktigaste hos alla djur.
Vi har varit på både iller och katt -utställning. Kattutställarna var väldigt trevliga men flera hade taggarna utåt och såg ned på andra raser. Illerutställningen var hur trevlig som helst, väldigt avspänd. Hoppas att illerutställningar inte blir för prestigefyllda.
Det talades om huruvida det är lagligt med viss avel. Det är olagligt att avla på defekter som leder till lidande för avkomman. "Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden." Så gällande hunden med konstig svans(kanske svansknyck?) så är det väl diskutabelt huruvida det är olagligt eller ej. Men seriösa uppfödare skulle aldrig avla på en hund svansknyck.
issa perseruppfödare borde faktiskt polisanmälas för brott mot djurskyddsförordningen. Nu har det kommit fram många perseruppfödare som försöker avla tillbaka ursprungsnosen och det är ju jättebra. Tyvärr går inte detta hem på utställningarna.
Det här är bara våra reflektioner och den uppfattning vi har fått av kattvärldens utställningar. Kanske stämmer de inte med verkligheten men det är så vi har uppfattat den.
Enomia

#49: Passar då på att önska er välkommen hit och jag hoppas att ni kommer trivas.
Det du skriver om skillnaden mellan iller och katt utsällningar var intressant. Jag känner exakt likadant mellan hund och llerutställningar. Jag säger som dig, hoppas vi kan fortsätta ha det lika trevligt på våra tställningar som vi har i iller världen.
Då det gäller avel håller jag med om att ingen seriös hunduppfödare avlar på kroksvans eller andra defekter. Och jag hoppas att samma sak ska gälla på illrar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#49 vad exakt är svansknyck?? Och varför kan man ej avla på det?? Jag antar att det endast har med utseende att göra eftersom den hunden har aldrig haft nå problem med svansen…??

#51 Svansknick eller svanskrok är inget som hunden tvunget lider av. Om knicken är grov så kan det vara smärtsamt för djuret. Svansknick är sammanväxta kotkroppar. En kota är missbildad och har orsakat en förskjutning. Problemet med att avla vidare på en sådan hund(eller katt) är att knicken kan sätta sig på ryggraden istället på avkomman. Direkt farligt alltså. Alltså har det inte bara med utseende att göra. Det här är bara som vi har fått beskrivet av hunduppfödare. Vi har alltså inte läst det i någon bok. Rent "skönhetsmässigt" vet vi att det är ett rent utställningshinder iaf för katter.
Åsa, tack för välkomnandet. Om illervärlden lyckas lösa alla sina hälsoproblem och får ett enhetligt stambokföringssystem så får inte frestelsen bli för stor att börja låta utställningar bli prestigefyllda skönhetstävlingar. Utan mer som en kul grej för illrar och ägare(illrar uppskattar nog utställningar i en mycket högre grad än katter). För kattaveln anses utställningarna vara en viktig del i aveln. Här väljer domarna ut de exemplar som anses vara "bäst". Bäst är tyvärr oftast bara en åsikt om vad skönhet är. Det kanske är en bra idé att aldrig låta utställningarna få en vägledande roll i avelsarbetet. Då blir standards för utseende, folk som vill göra karriär och avlar på extrema utseenden.

PS: Det man tror är svansknick måste ju inte vara medfött. Har den uppkommit vid en skada på svansen så ärvs det förstås inte vidare och då går det ju att avla. Men då måste man veta det med säkerhet.
hej! mycket intressant det du skriver!
Jag har faktiskt fått exakt samma bild som dig gällande katt och hundaveln och visst finns det väl en viss utseendefixering även inom illeraveln. Det är ju på så vis många avlat fram illrar med olika teckningar och färger som även löper stor risk för ärftliga defekter. tex dövhet är vanligt bland dessa.
Att utställningarna inom illervärlden inte är speciellt "seriösa" är enda anledningen till varför jag har ställt ut mina djur. Ska ev fortsätta med det, men har lagt det på hyllan för nu…
Det som jag ser som possitivt är först o främst att skötsel har stort inflytande gällande höga poäng och att många teckningar (som är problem relaterade) inte finns i den svenska standarden och därför bedöms de inte som något "extra" utan får i regel avdrag pga deras ojämna teckning.
Men, men många går efter eget tycke och smak och då föredras ofta djur med speciellt utseende. Dock går trenden mot mörkt viltfärgade och vi får hoppas att den håller i sig och stannar inom naturligt viltfärgade och inte uppblandas med den tyska blackselfen som även den anses som en riskteckning.
Ett mer strukturerat avelsarbete skulle behövas!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Den minimala erfarenhet jag har av utställningar är också positiv om man ser till bedömningen. Som jossan säger läggs ju störst vikt på skötseln, sedan jämn teckning och i allmänhet en bra anatomi. Kändes fint att woodo fick så fina omdömen, han är ju vildmix och har bl a bra längd på svansen och en rätt "trubbig" nos. Han fick omdömet "maskulin".. 
#55 dexter blev tagen för hona istället… hehe den lilla räkan
Sajtvärd på Iller.ifokus

På vinterildern gillade de att Bubs var lå liten… Nice size stod det.