Illrar och fåglar?
Hej.
Jag har som sagt ingen iller än och det lär dröja iaf ett år innan jag skaffar men nu har jag en liten sak jag undrar över. Går det att ha iller med fåglar. Alltså inte lösa fåglar utan i völjär eller stor bur. Det handlar mest om vaktlar och finkar. Undrar även om det finns nån med iller som även har kanin? Illrar har vad jag fattat det som ganska mycket jaktinstinkter men det går ju att ha katter och hundar med kanin om dom är vana.

*putt*

som jag vet så går inga smådjur bra med illrar, men hund och katt går bra ihop beroende. Ska man ha smådjur så måste man va försiktig att varken illern smiter in när du fyller på mat och vatten eller att det andra djuret smiter ut och illern hittar det.
Vet att det va nån här inne som miste sin fågel…men det finns säkert några här inne som har den erfarenheten av smådjur tillsammans med iller.
det går att ha. så länge fåglarna inte kan komma ut å illern inte kan komma ut. MEN fåglarna kan bli stressade av att ha ett rovdjur i närheten. och får du en iller med utpräglad jaktinstinkt är risken stor att han/hon kommer parkera sig utanför voljären och gör allt för att ta sig in. Så det är något man bör överväga
Kaninen är illerns naturliga byte. det är därför det oftast är större risk att ha en iller med kanin än en kanin med katt å hund. att ha en kanin å en iler i samma rum anser jag inte vara lämpligt. även om illern kanske inte bryr sig om kaninen (vilket den nog iofs kommer att göra) så kan kaninen bli så stressad av illern att den faktikst dör. detta bara genom att känna lukten.
Det finns en del här inne på forumet som har iller å kanin elelr chillor. men då är djuren i olika rum. och det kräver att man ändå är oerhört försiktigt. för en iller kommer oftare att ta tillfället i akt å flyga på kaninen än inte
Jag har chinchillor och iller. Men chinchillorna har eget rum på nedervåningen med stängda dörrar. Illern bor på övervåningen och vågar än ås länge inte så ner för trappan. Jag hade illrar och chillor när jag bodde i lägenhet, då var de i samma rum. Det gick faktiskt bra, men hade även ökenråttor då och genom en hemsk olycka så bet en av illrarna ihjäl alla 6 ökenråttorna. Valde därför att omplacera mina illrar. Skulle tänka mig för riktigt noga om jag skulle ha iller med gnagare i lägenhet igen. Tycker inte det är värt risken. Men bor man i hus och kan ha dem i olika rum så tycker jag det är helt ok. Förutsatt att man är försiktig när man går in och ut ur rummen så inte illern hamnar på fel plats (om de är på samma våning).
ja, som sarae e sa, jag tror inte dom uppskattar att ha rovdjur i sin närhet=/

Ok tack för svaren. Har visserligen inte fåglar nu och skulle troligen ha i voljär (ute på sommaren) men eftersom jag vill ha marklevande fåglar kanske det inte är så bra då.
#6 nej inte om du inte har möjlighet tat ha den i sperata rum så skulle jag starkt avråda dig.