Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 952 ggr
Martin
0

Iller frilevande i naturen?

Tänkte att på denna sidan finns det säkert folk som har svar på mina frågor.

Finns det ett naturligt illerbestånd i Sverige, frilevande illrar alltså? Jag bor i Malmö och natten mot tisdagen såg jag en iller komma skuttande i centrala Malmö. Jag vet att det finns mink i Malmö i närheten av kanalen och kusten, men jag kom så pass nära att jag är helt säker på att det var en iller och inte en mink - som jag först trodde när jag såg den på avstånd.

Någon som vet? Och i så fall: Är det "vanligt" att den finns i centralt i tätorter eller mer frilevande i skog och åkermark?

mvh Martin

sarae
0

Ja det finns iller i fritt tillstånd i sverige, främst i de södra delarna av landet. Dehåller sig ofta rätt nära bebygglese eller nära våtmarker och vattendrag, även fast de inte är så bundna av dem som minkar tex. har däremot inte hört talas om illrar som befunnit sig mitt i storstaden

Är du säker på att det var en vild iller? Annars är risken stor att det är en tamiller som rymt. det händer tyvärr rätt ofta.

Xannadu
0

#1 det är inte säkert den har rymt det kan vara någon som tröttnat o bara slängt ut den o tror att den kommer att klara sig genom att förvilda sig själv, det är tuvärr vanligt att det förekommer.

sarae
0

#2 jo tack det känner jag till..har tagit hand om ett antal sådana….men man hoppas ju alltid att den rymt och att någon verkligen saknar den.

Xannadu
0

#3 det gör man alltid men man får inte glömma bort att det är så det kan vara :)

Martin
0

Nej, inte säker på att det var vild iller (därav min fråga, om det finns iller vildlevande). Det är Malmö vi pratar om. Det är väldigt gott om kaniner och annat i parkerna - och vi har mycket parker centralt i Malmö så jag tror säkert att den klarar sig bra även i vilt tillstånd, men tråkigt om någon ägare saknar den.

Men då vet jag, tack!

mvh Martin

Sarah
0

Ta inte för givet att en tam iller klara sig… många kan inte jaga… de ve inte hur man gör.

AlbaStiffler
0

Jag har sett vildiller, men det var norr om Uppsala.

Skulle nog tro att ett "lätt" sätt att se om den är vild eller inte är om den kutar som en tok, och är jättesnabb. Då borde den vara vild. Men skuttar den som en tamiller, dvs inte alltför fort, inte så snabba reflexer och lite sådär allmänt förvirrad - då är det antagligen åxå en tamiller. Men som sagt, det kan nog vara svårt att avgöra.

League
0

jag såg en karta över vart det finns vildiller, och man kan väl dra sträcket någonstans mellan gbg och sthlm… väldigt grovt räknat. Det verkar vara för stränga vintrar långre norr ut.

skrollan
0

jag vill inte se ejn vildiller, det skulle vara jobbigt =/

AlbaStiffler
0

#9> Vad är det för jobbigt med att se en vildiller? Tvärtom är det väl ett privilegium få förunnat!

#8> Själv har jag hört att dalälven är en gräns, men även att det finns norr om dalälven… Så det verkar diffa lite. Kanske är det största illerbeståndet söder om Sthlm/gbg, men enskilda individer finns norr om?!

Detta hittade jag dock på jägareförbundets sida:

Vildiller 

Förekomst: Finns i de sydligaste landskapens jordbruksområden, men kan även påträffas upp till södra Värmland, Närke och Östergötland. Håller gärna till i uthus, stenkummel och längs vattendrag.

Föda: Råttor, möss och sorkar, vildkaniner, harar, fåglar och fågelägg. Även groddjur och sniglar mm. Samlar ibland förråd. Kaniner kan vara en viktiga inslag i födan.

Faxlin
0

Jag har sett vildiller här i Älvkarleby vid vattenfallen för några år sedan. Så visst finns det, men de är inte många kvar efter vad jag förstått. Hoppas de kommer tillbaka.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

League
0

Jag har begravt en påkörd vilillerflicka. Hon var jättesöt, mörk vildfärgad…

skrollan
0

Det känns bara så jobbigt, med att det är kallt och allt ute och sådant. Jag vet inte , känbns så hemskt bara,.

AlbaStiffler
0

#13 hehe, tycker du synd om rådjur, björnar och igelkottar åxå? Tv'rtom tycker jag nog, eftersom de lever vilt, precis som de är ämnade att göra. hehehe…

skrollan
0

ja , jag vet. men tycker det ändå är jobbigt eftersom att våran natur för vilda djur i sverikge är ganska hemsk.

AlbaStiffler
0

Vår natur är väl alldeles utmärkt, och ovanligt bra för vilda djur… hur många länder finns det där djuren har det bättre in det vilda? Fattar ingenting faktiskt med vad du menar med hemsk… Ok, djuren kanske hade ett mer skyddat liv innan det fanns bilar och när landet/världen var mindre befolkad. Men det är ju inte direkt så att varje djur går omkring och lider, de anpassar sig ju… Finns såklart vissa djur som är utsatta, men inte är det väl vildillrar… eller har jag fel?

/Lantis

skrollan
0

nej, det är klart att dom anpassar sig bra och sådant. Men det är vad jag tycker, alla människor som kan vara dumma mot djur och bilar såklart som du nämner. Tycker det är så hemskt med tex överkörda djur och sådant. Såg en älg hona tror jag det var som stod mellan vägrna på motorvägen och kunde inte komma därifrån pga av räddsla och trafiken. Tycker sådant är jobbigt att se bara.