"inkontinens" hos iller
Som ni kanske har läst tidigare så har Molle ett par gånger bajsat på mig när jag lyft upp honom. Under de senaste veckorna har detta hänt minst 8 ggr. Han kan vara ute och gå och jag plockar upp honom, efter nån minut så märker jag att han har bajsat ner hela mig. Nu är jag säker på att jag inte plockat upp honom medasn han satt och bajsade, något jag misstänkte innan. utan detta gör han när han vart i famnen några sekunder.
Så, är det så att han helt enkelt inte känner när han måste bajsa? eller har han något fel som gör det? kan det vara så att jag komemr åt någon nerv/muskel etc som gör att han tömmer tarmen när jag lyfter honom? Nogon som varit med om detta innan? Finns det något särskilt veterinären kan undersöka om nu detta vore ett fysiologiskt fel?
Låter som att en veterinär borde titta på honom tycker jag.
Hur gammal är Molle?? Kanske är det så att han behöver tajta till ändtarmen lite, muskler kan ju bli slappa hos oss, så varför då inte även på en iller. Det har hänt på både hundar och kattor vad jag vet.
jag vet inte hur gammal han är. Den förra ägaren sade ca 1 år, men jag vet inte om jag liter på det.
ja det låter som om det vore något sådant…när han fortfarande var brunstig så kunde han bajsa precis där han stod å sedan ligga kvar icdet en stund…så något fel måste det ju nästan vara
Hur lyfter du hnm?
Verkar han bajsa onormalt mycket?
Vilken konsistens är avföringen?
Går han överhuvudtaget på låda?
Har han några "kryst" funktioner? Alltså, syns det att han försöker bajsa?
:)
#4 jadu, jag lyfter honom som jag lyfter vilken iller somhelst, över ryggen co hsen stödjer jag resten av kroppen.
i början bajsade han otrioligt mycket, men det tror jag berodde på dåligt foder tidigare.
Ja, han har så smått börjat gå på lådan sen de fyttade till lekstugan…kanske 4/10 ggr på lådan? innan så bajsade han bara på golvet, när jag la filtar runt dem bajsade han på den
Han backar inte upp i hörn riktigt lika mycket som de andra, och det är inte alls lika tydligt som på de andra att han håller på och bajsa. Men lite krystfunktoner verkar han ha.
Numera har korvarna rätt normal konsistens, kanske nåhot lite lösare än de andra, men högarna är ofta betydligt större
#5 Det som är bra med att han går på lådan ibland betyder att han kan känna av när han ska bajsa. Och det är iallafall betryggade att veta. Dvs då har han viss känsel :D
Hmmm… jag glömde nog mina teorier…. får återkomma när cellerna har förökat sig lite ;)
Ingen av mina backar upp mot hörn!
så gör groggie, men inte på mig. utan när man lyfter upp honom när han ska sätta sig någonstans. han kan inte hålla tätt.

Har du kollat hur analsäckarna ser ut på honom? Han har inte svullna och stora analkörtlar? De kan annars kanske ställa till det… Låter hursomhelst inte alltför nyttigt att ha såna problem och det blir antaglgien värre med tiden. Vore nog bra att kolla upp det…