Iller iFokus

Iller

Etikett: medlemmars-illrar
Läst 970 ggr
Robinsnel
0

Hjälp omvårdnad gammal iller.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en del av er vet är Woodo tretton år. Han börjar tackla av. Han är mindre uppe, man ser honom mer sällan.. Han har skakningar oftare, detta är naturligt enligt veterinärerna jag pratat med (senil degeneration). I kväll hulkade han och tuggade fradga. Det känns som det börjar närma sig slutet, och jag känner mig inte så bra som måste utsätta honom för en flytt nu dessutom.. Gos o kel är en vara han inte uppskattar så värst mycket (har aldrig gjort). Jag önskar tips på hur jag kan göra hans tillvaro så bra som möjligt hans sista tid. Han är lite tiggis, och han får i regel nån gurkbit eller en greenies när han vill ha. han har fortfarande ork att sura på Milton och Nova, han är nog fast besluten att vara kung in i det sista. Milton får nåra skrapsår i nacken ibland, men ger inte tillbaka (som tur är). Alltså, trött gammal bestämd herre, en av mina bästa vänner som vart med mig sju år nu. Det känns lite tungt att inse att han inte kommer leva för evigt. Gråter

Några bra ideer?

MissFerret
0

Tuggar fradga ? Låter lite som insulinom… Har du varit med honom till veterinären ? Testa att ge honom lite honug på en sked och se om fradgan och skakningarna försvinner ! Är han ostabil i gången ? Dvs Vinglar eller så ? Har han insulinom finns det en möjlighet att behandla detta med kortison… Detta kanske du redan visste… men det var det första jag tänkte på… eftersom min 8 åriga tjej fick samma sak.

sarae
0

Tråkigt att höra Robin…men man får väl inse att han har sina bästa år bakom sig. se bara till att hans sista tid blir minnes värd för er båda är mitt tips.

Robinsnel
0

#1 ja vi har utrett insulinom bl a (blodprover), och det är det inte. Veterinären jag pratade med sist var Torkel Falk. Jag ger honom nåra slick av marshalls vitaminpasta ibland (den är baserad på sirap) och han bli rinte piggare av det heller… Annars har han typiska insulinom-symptom ja.

emoflickan
0

gör lite som jag gör med albin…jag låter honom i princip äta vad han vill, bara ser till att han njuter av sin sista tid. han får vara med överallt o göra det han tycker om, allt för att han ska bli glad, man kan ju inte göra så mkt mer :)

TanjaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lider med dig Robin. Vet hur de är ang Svea… du och jag som har de äldsta illrarna vad jag vet… Ge han vad han tycker om i matväg och låt honom lulla på som han vill… De gör jag med Svea… Hon sover en del men får sina ryck ibland… Svea har sin moderskänslor och pysslar om Tessie och Groggie och tvättar dem och håller på… De är smärtsamt när man vet att illrarnas dagar känns räknade men se till och gör de bästa av den tiden som är kvar… All omtanke för er och Woodo.

Ps.ang flyttningen så är de väl inte så uppskattat men jag tänker på alla pensionärer jag jobbat med under årens lopp att de alla flyttat på äldre dagar till hemmen… D.s.

Men då du flyttar så försök och få så likt som möjligt där han håller till så han känner sig hemma :0)

TanjaS
0

Just de är de Woodo som är den stora illern på din arm på kortet? Han ser ju pigg ut trots allt ändå… men skenet kan ju bedra…

NoraDede
0

*tröst kramar till dig robin*

jag håller med dom här att låta honom få göra lite som han vill bara det är inte skadar honom, ge honom en kram från oss här i familjen=)

Robinsnel
0

#6 ja det är en bild på woodo för ett drygt år sen. Men han ser lite större ut än vad han är där också.. annars är han ju väldigt "fräsch" för sin ålder.

Tack alla för er omtanke! Fler tips? några tips på typ "bostadsanpassning"? sovgrejer, aktivitetsgrejer o sånt?

babsan
0

Synd att det går utför :'(

Jag som tycker Bab´s börjar bli gammal å sliten :P jag gör allt för henne (och Snuffe såklart)=) köper nya sovgrjjor mm. det är uppskattat här hemma med kattmöbler =) både hon å Snuffe älskar dom :)…idag var jag iväg å köpte en jättestor kattställning åt dom :) det är en rekkomendation, + det dom skrev ovanför ;)

lycka till :)   *tröst kramar*

Norrskenets
0

Det måste kännas bra att ha haft honom så länge och att han har haft ett underbart liv..håller också med dom ovan att han ska få göra det han uppskattar och tycker är roligt.

Många tröst hälsningar från mej och Saga

Nettan
0

Robin; Jag tror egentligen inte att du behöver tips och idéer. Jag vet att du gör allt bra för dina illrar. Woodoo fick ju en ny fin bädd på sin födelsedag så det behövs väl inte.
Ett tips är väl att se till att de i nya lägenheten kan krypa in i en gömma så som du hade i gamla lägenheten. Den där garderoben tänker jag på.

Ett annat tips är väl att inte tvätta deras filtar innan flytt. Ta med deras stinkande filtar och bäddar. Det hjälper dem ju att känna sig hemma. Du kan tvätta dem vid ett senare tillfälle när alla lugnat ner sig efter flytten.

Robinsnel
0

#11 tack, fina ord :)

Ja filtarna följer med otvättade, bra tips.. något krypin ska de få om inte många, men garderob vet jag inte om jag kan avvara i nya lägenheten. Vi flyttar nu från 78 kvm till 49, men med en balkong som kan illersäkras däremot ;)

Sarah
0

Tänker på dig Robin… och alla er andra som vet att ni är nära att förlora vänner. Det är fruktansvärt men när man vet att man gjort allt man kunnat för dem så mår man mycket bättre. Det vet jag att du gör oxå.

Sarah
0

Men något viktigt man kan göra är ju att inse när det inte är ett bra liv längre…

AlbaStiffler
0

Robin! Tja! Lessen att höra att Woodoo sjunger på sista versen. Jag brukar ibland skryta med att Stiffler ju har honom som släkting… hehehe… Tips till en gamilng? Anpassa så att han kan ta sig upp överallt. Kanske tex upp i sängen, om han börjar tycka sånt är jobbigt…

Alba är ju rätt gammal (7 bast) så lite extra friheter får hon iom sin svaghet. Hon gillar inte längre att leka, men är fortfarande alltid med och tittar på vad man gör. Hennes störtsta frihet är att hon numer kan gå lös på promenaderna. Hon är så pass "seg" att man lätt kan hinna ifatt henne om hon mot förmodan skulle få för sig något. Det får hon dock inte utan sköter sig exemplariskt, en fördel med att ha haft dem så länge… Orkar hon inte alltid gå så får hon bli runtburen, det gillar hon. hehehe…

Sen får hon laktosfri grädde morgon och kväll, för att ge henne lite extra fett och vitaminer. Förutom prednisolen får hon även en halv mosad öljästtablett i grädden för att hålla hennes B-vitamin uppe, iom att hon har lite taskiga blodvärden. Även oxkött får hon, men nu har det vart uppehåll under semestern med det. iom att slutet närmar sig så unnar jag henne att smaka på det mesta, bara inte för mycket socker.

Kollade de Woodoos blodvärden? Hur han hade det med vota/röda blodkroppar? Anemi?

skrollan
0

hur går det? många tröstkramar.