Behöver hjälp ang. konstig avföring
Är så orolig, Saga började i eftermiddag bajsa väldigt löst, avföringen va väldigt slemmig
Har även knäppt kort på det så blir det lättare för er att förstå vad jag menar, är det farligt när avföringen ser ut så här? eller är det nått hon saknar? Miilo va på besök och han hade med sig eget torrfoder, kan det kanske va därför?
Tacksam för all hjälp, är så orolig nu!
OBS! Känsliga bör ej titta på den här bilden

Oj, såg verkligen konstigt ut.. :/ alien-bajs..som min pojkvän just sa… :/

mm..ja blir så orolig…hoppas nån vet varför det ser ut så..hon får riktigt illerfoder och det va ett tag sen hon fick illergodis…nån som vet?

Själv har jag då ingen aning! Men hoppas att det löser sig och inte är för allvarligt…
Förstår mig inte på vad de där grönaktiga klumparna är? Ser ju inte riktigt ut att passa in bland allt gegg… Vad jag skulle kunna tänka mig skulle hon ju ha ätit någonting olämpligt… :S

det ser ju ut som om hon fått i sig nåt konstigt, å ätit sand typ :S du borde nog gå å kolla det där, hon kanske har fått nåt fast i magen eftersom det ser ut som sand i bajset, så hon har kanske fått i sig nåt mer.
lycka till :)

Sand ja… (vet ju inte om det är grönt som jag skrev tidigare, då datorskärmen är mörk och färgerna blir lite knasiga) men iaf.. Mycket troligt..
Tanken slog mig om det kanske var kattsand?! Men varför skulle hon äta det… egentligen…
Väldigt skumt, håller med babsan, gå och kolla upp det för säkrare svar… :S

jag kollade lite till :P å tyckte det såg ut som spya med kattsand i :S när jag har sett illerspya har den sett ut så, men utan sand förstås ;)

Tänkte också lite på spya.
Är du säker på att det är avföring?

vad är det gröna för nått? det ser ungefär ut som något från en dyna eller skumgummi..
DEt ser nästan ut som om hon skulle kunna ha nån form av magsjuka. Klumparna eller vad det nu e, det e kattsand va? själva bajsen är gele aktig, eller`?

Jag tog bajklumpen från sandlådan, så sanden fastnade bara när hon gjorde sitt i lådan…
det är geleaktigt som sarae säger, fick reda på att Nora_Dede´s ena tjej hade också sånt i fredags…å det var ju då jag hämtade Miilo men han bajsar normalt.. Hon trodde också att det kunde va magsjuka. Men vart kan dom ha fått det ifrån? ingen av oss har haft det på hur länge som hellst. Hur länge håller magsjukan på? men spyr illrar inte om dom har magsjuka? har iaf inte hittat några spyor…

Du skrev att "ingen av oss har haft magsjuka på hur länge som helst" Betyder det att någon av era illrar har haft magsjukan? Med tanke på att de inte är så gamla så är det nog stor risk isåfall att de aldrig blev friska från den. Den sitter i väldigt länge. Vet att andra har lite mer koll på det där. Jag har haft turen att inte vara utsatt för den. Men bajset ser väldigt misstänkt likt magsjukebajs tycker jag. Av vad jag har sett under årens lopp av andra medlemmars bajsbilder….
#10 Mina hade vanlig magsjuka (alltså inte den som kan vara farlig) för drygt ett år sen. De spydde en natt men var trötta och spaka en-två dagar efter. Precis som människor är.
Vi var till veterinären för säkerhets skull men de kunde inte göra något. Vi fick med näringslösning hem som vi gav dem i spruta i munnen. Man kan blanda själv med socker, salt och vatten, men den vi köpte innehåller även elektrolyter tror jag det var.
Magsjuka kan de bli precis var som helst ifrån. Mina hade inte träffat någon före men blev ändå.

#11 nä, det var nog iaf ett år sen vi hade magsjuka, så jag vet inte vart det kan ha kommit ifrån…
#12 okej, hon dricker och äter iaf mellan sömnstunderna men får se hur det ser ut imorn, annars får jag ta och åka in till vetten och kolla så slipper jag va orolig
Vad kan man ge som finns hemma tex som är bra för näring?några resept på nån näringslösning?

1 tsk druvsocker, 1 tsk salt i 1 liter vatten
#10 vad håller du på och säger???? tjejerna fick det där idag….
ja man får avvakta och se mina tjejer har ätit och drucke och är mycket piggare nu ikväll än dom va förut idag. och miiilo har inget alls har kollat hans avföring flera gånger under dagen nu.
magsjuka kan de få och det är väldigt svårt att veta om de fått den väldigt svåra o smittsamma varianten. Har ingen av er varit sjuk, men de har träffat andra illrar kan ni misstänka DEN farliga magsjukan och ni bör isolera era djur från andra illrar i 8 månader. Har man otur blir illern så dålig att den inte överlever.. vissa djur visar knappt några tecken på sjukdomen medans andra blir väldigt dåliga. Slemmig avföring eller grön/orange avföring med "korn" i är ett vanligt tecken.
Det här inget som ska anses som "lättvindigt"… djur kan dö av det!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 valpar som föds efter magsjukeföräldrar brukar inte visa något. bara föra smittan vidare…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 tack, men tror inte att jag har druvsocker hemma=(
#15 Jaha, jag tyckte du sa de, då missuppfattade ja…
Va skönt att dom är på bättringsvägen, då lär Saga kanske piggna till snart också=) Vilken imun kille du har hehe
#18: ta vanligt socker då.
Du måste värma det i kastrull också så att det löser sig med vattnet. Lösningen håller en dag i kylskåp

#19 okej då ska jag göra iordning det nu, tack så hemskt mycket allihopa=)
ja mina tjejer är då bättre nu. dom har bajsat lite mer normalt nu på morgonen det är fortfarande lite löst men det är inte nå slemmigt.

okej, skönt=)…igår innan jag gick och la mig så bajsade hon lite och tog ett papper och kollade och det var grönaktigt nu..=/

Hon var förresten igår kväll uppe och busa en stund.Får se idag hur det ser ut, hon sover fortfarande men skrive så fort jag vet och ser att det ändrats konsistens

gu' vilken otur ni skulle ha om dom åkte på magsjuka ;(

Nu kommer jag med en god nyhet=) Tittade hennes avföring nu när jag såg att hon gick. Det var vanligt brunfärgat igen och inte geleaktigt…så hon är på bättringsvägen
Hon är lite piggare idag också, då hon är uppe och går=)

tänk va glad man kan bli när dom bajsar vanligt igen oavsett vart dom gör det, man som oftast blir sur när dom gör det utanför :P

hehe ja precis, fast denna dam kan jag nästan säga att hon är 100% på lådan för det var flera veckor sen det hände en olycka.=)
#25 inte för att vara elak, men magsjukan kan ibland vara väldigt oberäknelig och därför ge grön/slemmig avföring i flera veckor efter första utbrottet. där emellan kan det se ut som vanligt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men magsjukan kommer väl inte samma dag utan det tar väl ca 2-3 dagar innan den visar sig. (coronaviruset alltså)
Eller har jag fel?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#28 Du är inte elak, du berättar bara vad du vet och det är jag tacksam för, jag fortsätter att hålla koll då iaf=) Bara skönt att hon är piggare än vad hon va igår=)
#29ingen aning, det var igår när jag upptäckte hur avföringen såg ut och dan före var det precis som vanligt..hon vart slö samtidigt den dåliga avföringen kom.
#29 det är ju samma med förkylning…
#29: Så var det förr men det finns några fall under året som tyder på att viruset muterats och kan visa sig på så kort tid som på ett dygn. Det finns inget annat kännt magsjukevirus hos illrar som visar sig tidigare än 3 dagar efter smittotillfället.
#32: Ok, men hur kan du med säkerhet veta att det har muterats? Vore intressant och veta. =)
Som sagt coronaviruset är inte och leka med. Speciellt inte med äldre illrar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Kan nån berätta lite om det där med coronavirus hos iller? Enda coronavirus jag känner till är det hos katt, alltså FIP och det har ju inget med magsjuka eller nånting att göra, smittar iofs via avföring så jag kan ju se sammanhanget…

Håller tummarna att det inte rör sig om "magsjukan"
#29 & 32 Av det jag har fått lära mig tar det ca:48-72 timmar innan djuret insjuknar.
klistrar in från illercafe & illervännersforum
_De som löper störst risk att drabbas av sjukdomen är äldre/sjuka illrar med sämre immunförsvar men också fullt friska, yngre illrar kan drabbas. I vissa fall är sjukdomen relativt lindrig (i vissa fall märker man inte ens att det handlar om Enterit), och illern återhämtar sig inom 24 timmar och symtomen varierar från lindriga till allvarliga, men det finns också illrar som drabbats mycket hårt
När kan man misstänka att illern drabbats av magsjukan?_
_- illern insjuknar 48-72 tim efter att ha träffat andra illrar
- det vanligaste symptomet är diarré, med en hel del slem i
- riklig eller nästan ingen avföring, färgen kan vara ljusbrun, gråaktig, gul eller grön.
- vissa illrar kräks, andra inte.
Vissa smittade illrar blir mycket dåliga och slutar äta och dricka, medan andra fortsätter att både äta och dricka under hela sjukdomsförloppet. Om din iller börjar visa tecken på att ha drabbats och du inte är säker på vad det handlar om är det alltid bäst att ta kontakt med en veterinär. Hellre ett veterinärbesök för mycket än ett för lite!! Självklart behöver inte varje magbesvär betyda att illern fått just den smitt-samma formen av magsjuka, men kan du räkna bort andra möjliga orsaker så finns det risk för att din iller blivit smittad. _
#34 Om du tittar in på illervänners hemsida under illerifo så kan du läsa mer om magsjukan! http://www.illervanner.se/

#35 tack för tipset=), idag har hon varit jätte pigg, velat busa och avföringen har varit normal så det känns skönt att hon är på bättringsvägen=)
Håller er uppdaterade imorn så får vi se hur hon är då=)
#33: Som jag skrev finns det fall under året som tyder på att det muterats, inget annat. Det Lee Loo skrev är det man vetat om magsjukan tidigare, den information som kommer från amerikansk forskning och svenska studier som stämt bra överens med det sjukdomsförlopp vi haft i Sverige. Det har inte konstaterats i något labb att det är samma form av magsjuka vi haft i Sverige men det vore osannolikt med något annat då sjukdomsförloppet varit detsamma och att det smittat över 6 månader efter insjuknande.
Under året har illrar insjuknat i samma sympthom som den magsjuka Lee Loo skrivit om, insjuknandet har i några fall kommit på mycket kortare tid än 48 timmar. Det som gör det troligt att det handlar om samma magsjuka är att samtliga illrar som varit i kontakt med sjuka illrar har fört smitta vidare månader efter sitt eget insjuknande.
Längre tid är 72 h då?
Sara
#38: nej, längre tid än 72 timmar har jag alldrig hört om.
Hoppas att de löst sig och att pälsarna mår bra..
Tänkte bara säga att min äldre herre här hemma ifår sådana "bajsar" ibland. NÄr det kommer nya människor eller det händer något nytt, hälsar på mina föräldrar eller så. När hanblir stressad äter han sämre och får lite slemmigare avföring detta återgår till normalt så fort saker och ting har lugnat ner sig…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#40 Jaha, Saga är som normalt igen..busar för fullt, äter bra igen=) Skönt att ha tillbax min gamla Saga
vad skönt!