Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1534 ggr
LinLin
0

Kartell och olika uppfödare

En reflektion.. varför känns det som att en del (många?) hemmauppfödare går ihop tar 3000kronor/valp och talar illa om alla som inte håller illern som en själv?

Det finns väl i princip tre olika uppfödare; hemmauppfödare, jaktilleruppfödare och farmare.

Den "allmänna åsikten" här på forumet är att man "bara" får köpa iller från hemmauppfödarna eftersom de har sina illrar inomhus och lägger massor med pengar på kattsand och dyrt foder och fint kött. Sen får man även valpen chippad, vaccinerad, med stamtavla och gärna lite bilder och någon "snuttefilt".

Jaktilleruppfödaren får man inte köpa valp från eftersom de "alltid" har sina illrar ute i burar. Hur det är med stamtavla vet jag inte, jag har fått på mina tre (från två olika uppfödare). Chip och vaccin kan man väl både få och inte få, men å andra sidan betalar man ju inte för det man inte får!

Farmare lär hålla sina valpar i för små burar och ger dem minkfoder.

Då är mina frågor: 

1. Varför behöver man stamtavla när man ändå inte "får" avla på sin iller? Stamtavla är ju en sak som ofta dras upp när folk undrar vad de betalar för hos en hemmauppfödare. En bit "meningslöst" papper…

2. Varför är det fel att ha ett djur som finns vilt i den svenska naturen utomhus, dvs deras naturliga miljö? När jag hade kanin så fick jag jämt höra om hur bra det var att ha den ute.. Kaninen är ju också ett socialt djur som vill vara med överallt.

3. Varför skickar hemmauppfödarna med snuttefiltar? I naturen kör mamman iväg ungarna när hon tröttnar på dem.. Det känns som att snuttefilten är ett förmänskligande av illern…

4. Om jag inte vill ha bilder eller film från när min valp var liten, får jag avdrag på priset då?

5. Vad är det för fel på minkfoder? Jag har hört många uttala sig negativ om minkfoder, men ingen av dem är insatta. Jag känner till två personer som är insatta i minkfarmar och båda har bara positivt att säga om det.

6. Varför uttalar sig en del hemmauppfödare negativt om jaktilleruppfödare och att de aldrig skulle köpa valp därifrån samtidigt som de har en eller flera valpar från såna ställen??

Och som sista grej. Är det någon som känner sig träffad så är det kanske dags att ta sig en funderare! Är man säker på sig och sin sak så tar man inte åt sig.

Nettan
0

Jag personligen skulle inte köpa av en farmare, jaktilleruppfödare eller hemma uppfödare om jag visste att de hade djuren i små burar. Om de däremot uppfyllde jordbruksverkets krav på burmått så har jag inget emot att köpa illrar som bor utomhus.

Däremot vill jag faktiskt att de ska ha blivit hanterade. Men jag tror nog att alla uppfödare hanterar sina illrar. Men jag tror att hemmauppfödarna ger mer tid och uppfostran än vad de andra gör. Det kanske är fel men det är dock vad jag har fått för mig. Jag har aldrig varit och sett en farm eller jaktilleruppfödare men det skulle vara intressant att göra det i utbildningssyfte.

Jag tycker inte att själva stamtavlan är det som är det viktigaste. Ibland stirrar sig folk blinda på själva ordet stamtavla utan att kolla vad som egentligen står i stamtavlan. Är det alla som kollar upp vad som hänt förfäderna? Eller litar man blint på att pappret som trycks i ens hand är bra och fina gener?
Om man nu inte har stamtavla som bakgrund till sin avel så bör man åtminstone ha ett annat register där man kan se generationer tillbaka och kullsyskon och deras barn. Det bör stå när de är födda, när de dött och isåfall vad de har dött av. Men då krävs också att man faktiskt obducerar sin iller när den dör. Man kan inte förutsätta att den fick en främmande kropp eller dog av ålder.

NoraDede
0

#0 mycket bra skrivet, frågor som folk kanske inte tänker på=)

Smex
0

#1 Men hur skall man kunna veta hur kullsyskon för cirka 5 generationer tillbaka dog? Det finns inte i något djuravel som har koll på vad vart enda djur dog av. Det är en annan sak om kullsyskonen till den iller man har, har dött. Men inte 5 generationer tillbaka.

linnvalo
0

#1 Bra svarat, håller med på alla punkter.

UlrikaD
0

Det här med hantering av valpar. Det säger väl sig själv att en människa hanterar valparna mer ifall de bara har tex en kulle med 8 valpar i ÄN en som har tex 100 valpar på en säsong. HUR hanterar du 100 valpar dagligen??

FetUdy
0

#5 Hur många känner du till som har 100 illervalpar?

Velsan
0

*** hade iaf 80 i år :P

Namnet borttaget då vi inte skriver ut detta här. Så detta är redigerat av mig som Sajtvärd. Om ni vill veta namnet kan ni pma och få varet den vägen.
Mvh ÅsaF sajtvärd

Nettan
0

Det finns faktiskt en farmare som fick 100 valpar i år att sälja. Det är mycket valpar det  ;)

Fluffpuff365
0

Någon som vet ifall någon av **** valpar dog? (Detta har ingenting med uthängning att göra. Är bara intresserad)

Då denna farmare inte finns här inne vill jag inte att vi skriver ut namnet i trådarna.
Därför har namnet redigerats bort.
Mvh ÅsaF sajtvärd

FetUdy
0

jo du, det är rätt många ;)

UlrikaD
0

Som folk innan mig hann svara; det finns 100 valpar från en farmare i år. Då återigen frågan; HUR hanterar man 100 valpar? Någon som vet?

[Falo]
0

1. Stamtavla visar hur bra förälldrarna är. Om det inte finns stamtavlor så kan uppfödarna avla på precis vad som helst utan att någon kommer att reagera.

2. Att ha sina illrar utomhus är jättebra om de har tillgång till något att krypa ner och värma sig i och inte bor för litet. Har saker att aktivera sig med osv.

3. Skillnaden är att de flyttas till ett nytt hem döär de inte känner igen något. Det är förstås en trygghet att ha något som luktar bekant och kan ge lite lugn i allt det nya. Att mamman inte skickar med snuttefilt i naturen beror på att hon inte kan sy.

4. Jag är ingen uppfödare och kan därför inte svara men jag tror personligen det är skoj att ha och jag tror inte det påverkar priset.

5. Minkfoder kan jag inte mycket om men om jag förståt saken rätt så innehåller det mestadels fisk vilket inte illrar äter alltför mycket av i naturen. Inte äter de torrfoder heller för den delen. Det bästa som går att ge är naturligtvis hela kycklingar, sniglar, möss och annat de äter i naturen.

6. Låter jag uppfödarna svara på men jag tycker de är likvärdiga. Alla farmer behandlar sina djur olika liksom alla hemuppfödare.

Robinsnel
0

Den "allmänna åsikten" här på forumet är att man "bara" får köpa iller från hemmauppfödarna eftersom de har sina illrar inomhus och lägger massor med pengar på kattsand och dyrt foder och fint kött. Sen får man även valpen chippad, vaccinerad, med stamtavla och gärna lite bilder och någon "snuttefilt".

Detta tycker jag är lite tråkigt, och typiskt förekommande på detta forum.. många buntar ihop alla illermänniskor o påstår att de tycker likadant, häxjakter osv… Det är ändå typ 600 medlemmar va? o typ 20-30 som skriver väldigt mkt här inne..

Hur som helst finns det verkligen ingen "allmän åsikt" om jaktuppfödare/burar osv.. Alla har sitt eget speciella synsätt på det tycker jag det verkar som. 

2. Har någon påstått att det är dåligt att ha illrarna utomhus? Problemet med att ha sin iller boende utomhus är väl snarare då att man själv inte vill bo utomhus, och de flesta vill ju bo med sin iller ;) Men många drömmer ju om stora utehagar där man kan umgås med sina illrar ute lösa.. eller illersäkra balkonger/uterum. 

3. ingen aning.. känns inte så viktigt, men varför störa sig på en sån bagatell?

4 antagligen inte, i övrigt som i 3…

5 jag är inte så insatt på minkfoder och vad det innehåller, men jag har för mig att det innehåller en hel del fisk va? Fisk är inte så optimalt för iller.. men som sagt jag vet inte.. en sak med minkfodret är väl att det är blött, illrarna får ingen tandmotion vilket leder till ökad tandsten.

6 vem har gjort det? snarare pratar många väldigt gott om en del jaktilleruppfödare.

NoraDede
0

#7 ja men då hade han dom ju inte samtidigt

illernettan
0

#1 Tycker det väcker många tankar dina frågor och jag ska försöka besvara dom utefter MINA erfarenheter och åsikter.

Jag blev av försäkringsbolaget rekommenderad att ta 3000:- per valp. Dom tyckte att jag var alldeles för billig. Då för fyra år sedan kostade en valp från mig 2000:-. När jag lyckas få fram valpar till försäljning kommer dom att chippas, vaccineras, veterinärundersökas, köpekontrakt, stamtavla, skicka med mat med mera. (inga filmer då JAG anser detta vara överkurs) För MIG är detta viktigt att det sköts på ett bra sätt.

Jag talar om för mina valpköpare och ber dom även att ta kontakt med andra uppfödare för att själva bilda sig en uppfattning. Ber dom också att känna efter var dom känner sig bäst bemötta. Det har hänt att "mina" valpköpare har hittat, i deras ögon, bättre uppfödare än mig. Många valpköpare har även frågat vad jag anser om den och den uppfödare. Har svarat diplomatiskt att det är upp till var och en att bilda egen uppfattning.

Under mina år som illerägare har tre avelshonor kommit från buruppfödning. Det jag reagerar mot buruppfödning är att illrarna hålls i för små burar och att det inte finns något i buren som aktiverar dom. Jag har en fem kvadrameter stor utebur där alla mina illrar går i om dagarna. Korthår som angora och dom verkar trivas med detta. Det finns stockar att klättra på, sand att gräva i, möjliheter att gömma sig med mera. Där har du en skillnad på hemmauppfödare och farmare.

1. Varför jag kommer att sätta avelsförbud på mina blivande valpar beror på att jag startar en ny linje och för att jag vill ha kontroll över vad som händer mina valpar. I mina ögon säljer jag en familjemedlem. Därför tycker jag också att det är viktigt med en stamtavla som talar om vad som finns bakåt på just den lnjen. Det är intressant för mig som uppfödare. För mig är det inte ett "värdelöst" papper utan viktig information. En valpköpare får gärna avla på mina valpar men jag vill vara informerad om detta innan kullen tas. Jag kommer att låta ett antal valpar gå till avel i dom kommande kullarna beroende på kullstorlek.

2.Jag försöker att hålla mina illrar så naturligt det bara går. Både angororna och korthåren får gå ute sommar som vinter. Enda gången dom inte får gå ut på vintern är när det är 10 minusgrader. Där är det jag som är löjlig.

3.Kan hålla med att man förmänskligar illern genom att skicka med snuttefilt men jag undrar om det inte görs även med hundar? Men för mig känns det som en trygghet att valpen har med sig något som luktar mamma. Ska ta detta under noga övervägande till nästa gång det blir en kull.

4.Det kan jag inte svara på då jag inte skicka med sånt till mina valpköpare.

5.Har ingen egen erfarehet av minkfoder men vad jag har förstått så saknas det tuggmotstånd då allt är nermalt till en sörja. Jag vet att många norrmän använder minkfoder till sina illrar och det fungerar jättebra. (rätta mig Trine om jag har fel)

6.Där försöker jag att vara diplomatisk då jag själv har buruppfödda illrar. Jag anser att alla måste skaffa sig en egen uppfattning. Däremot vill jag helst inte använda jaktillrar i min avel då jag har sett att Estrella är ganska vass i typen och jag vill inte späda på det. Kommande hona har jag ännu ingen aning om temperament.

Hoppas alla orkade läsa fast det blev lite långt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

UlrikaD
0

Med tanke på att de föds på våren/sommaren och de ska vara en stund hos sin mamma så bör han ha haft ett redigt gäng samtidigt. Fast det är kanske därför farmare släpper iväg sina valpar mycket tidigare? Platsbrist helt enkelt!

illernettan
0

Jaha, då har jag lärt mig något nytt idag. Att det mesta i minkfodret bestod av fisk men jag hade lite rätt i att det serveras som en sörja och saknar tuggmotstånd. Då kanske jag har fel angående norrmaän som använder minkfoder (hoppas någon norrman läser detta och kan rätta till det.)

LinLin
0

#12 3-> Eller det att hon är ett djur och djur tröstar inte varandra? Och ja, jag vet, det finns undantag.

#13 Den "allmänna" åsikten var att man "bara" får köpa från hemmauppfödare. Jag påstår inte att alla tycker så, därav citationstecknena. Som du själv säger, det är 600medlemmar här varav 20-30 är aktiva. Det som är synd är att flera av de 20-30 aktiva tycks anse att deras åsikt ska vara lag.

2-> Jo det är flera som fått skit för att de velat ha sina valpar utomhus. 3&4-> Det är saker som dyker upp när man frågar vad man betalar för hos en hemmauppfödare. Jag tycker det är onödiga saker, men så köper jag inte från hemmauppfödare heller. 6-> Man får ju inte hänga ut personer via forumet men du kan, om du vill, få både namn och tråd till åtminstone en uppfödare.

#15 Tack! Precis vad jag var ut efter att få veta :) Roligt att få svar från en uppfödare också.

smurfb
0

#18, du hetsar i massa trådar att valparna är för dyra. Vad är ditt problem egentligen? Får inte folk ta vad de vill för valparna? Vill du ha något slags kommunistmarknadsekonomi där det finns fast pris på illervalpar? Om folk vill ta 3000kr och folk vill köpa för det låt dem. Jag tycker 1000kr plus vaccination och chippning eller 3000kr för en "färdig" valp kvittar. Det är ändå småpengar som skiljer.

Dessutom om man är förstagångsägare kan det kanske vara lättare med en iller som är hanterad dagligen. Även om vi inte haft något problem med våra två farmarillrar, förutom att de är helt hopplösa på lådan då.

fnyk
0

Hur kan ni säga att minkfoder är så illa när ni inte själva vet ngt om det? Jag ger mina illrar minkfoder och dem har aldrig mått bättre trots att jag innan alltid har gett dem illertorrfoder. De där om att fodret är en ända blöt finmald smörja stämmer inte så värst bra då mina illrar mycket väl få tugga på både brosk, inälvor och benbitar … vilket ger en utmärkt tandmotion.

Robinsnel
0

#20 vi som sagt något om minkfoder har i samma mening sagt att det bara är vad vi tror, då väldigt få faktiskt har erfarenhet av minkfoder.. så vi vet ju inte.. Men det är ju jätteintressant att höra er som använder det berätta!

LinLin
0

#12&13 Jag glömde! Tack för att ni tog er tid att svara. Det är alltid intressant att få höra de åsikter som avviker från ens egna!

#19 Hetsar? Det var ett intressant ordval. Jag kan inte påstå att jag har något problem alls, såvida du inte har något förslag på vad det borde vara?

Men då, angående pris på valpar och att jag alltid pratar om de är för dyra. Jag upplever att man inte får valuta för pengarna. Men mest att det snackas så mycket skit om vad det är man tar betalt för.

Frågar man får man till svar att man betalar för chip, vacc., stamtavla, tiden och i många fall även foton och en filt. Samtidigt hävdas det att bilderna och filten inte är något som kostar. Och man säljer inte för vinnings skull, men samtidigt tar man betalt för tiden. Stamtavla är gratis.

Detta gäller givetvis inte alla uppfödare.

Nej, jag tycker det är helt okej att de tar 3000kronor för en valp. Jag slipper ju köpa dem.

Det som stör mig är det hymlas så fruktansvärt mycket om vad de tar betalat för OCH att många anser att allt under 3000kronor är för lågt!

Kommer det en rak och ärlig uppfödare med bra avelsmaterial, ja, då betalar jag gärna 3000kronor eller mer för en valp!

Och sen en fråga. När du pratar om hanterade valpar.. Vilka tror/anser du att inte blir det? Jag antar att du syftar enbart(?) på farmarna, men det är väl bäst att kolla för att undvika missförstånd.

cannaydia
0

jag är också jätte nöjd med minkfoder men då jag inte kunnat få tag på det tidigare har mina illrar bara käkat de snart en månad och hittills har jag bara fått arga blickar av en av mina illrar som inte alls håller med om att det ska finnas fisk där i…Vilket jag kan hålla med om, fisken borde ersättas helt med kyckling mm för att få det snarlikare BARF för illrar men så är det ju minkfoder och de äter ju fisk…Mina får som "känt" torrofder (Totally ferret), kyckling, möss, inälvor, div. fåglar osv och minkfoder dagligen…

1. Det posetiva med stamtavla om man ska köpa iller och ej avla är att man vet bakgrunden, ev.sjukdomar som kan drabba ens egna tussar. Annars har man väl inte någon större användning av en stamtavla.

2. Jag har inget emot att ha illrar utomhus, mina okastrerade hanar bor ute/stall året om sedan i höstas/vintras och det har funkat över förväntan. Märker att de är både piggare och gladare och pälserna/huden är varekn torr eller mjällig vilket den har en tendens att bli annars +de luktar mindre ute. De har inte samma markeringsbehov inprentat och de har bättre ventalition så e själva slipepr dra in kisslukten. Ser mkt posetivt att kunna hålla sina illrar utomhus om man kan. Som sagt, tror många sjukdomar är relaterade till vår miljö vi dagligen utsätetr de för…

3. intressant då jag tycker samma, har diskuterat detta tidigare med andra…jag har, både och skickat med och inte skickat med "snutte filt" men oftast e min tanke att bara ha den i transportburen tills man kommer hem. Sen slänga den. För lukten borde påminna om sysjkonen o mamman och göra saknaden större??!

4. nja det är ju en väldigt liten sak, och mer "rolig grej" jag har inte höjt/sänkt priset jag säljer valpar för pga en cd med bilder för. så mitt svar hade blivit -nej. Men man kan få reducerat pris om man köpt valp av mej tidigare och det har funkat. För bra köpare vill man ju stötta och uppmuntra.

5. som sagt bara posetivt inställd till minkfoderet som tom är anpassat efetr årstid och minkens speciella behov, något man borde sattsa på med ett illerfoder! För ilelrn har inte samma näringsbehov året om…

6. jag har själv både jakt och farmar illrar i min avel och jag är mer än nöjd för de och deras uppfödare, eller ja jaktuppfödare och farmare är inga jag snackar skit om då jag personligen tycker de har bra djur och eftersom jag själv vill nyttja deras linje så är det väl bättre att hjälpa än att stjälpa?!…

LinLin
0

#23 Tack :) Det är bra att man får många, och olika, svar på sina frågor. Man snöar så lätt inte på bara frågan i sig att man inte kan se svaret. Men nu har jag fått flera :)

illernettan
0

#20 Hade inte en aning om det. Så då har jag lärt mig nytt idag.

#23 En liten fundering. Jag har konstant dåligt samvete för mina djur om dom ständigt är i uteburen. Har du det också? Fast det kanske jag inte skulle behöva men samtidigt vill jag ju ha dom runt mig mest hela tiden så jag är lite kluven. Jag hoppas och önskar att jag kan ordna en utebur till blivande avelshanar.

Varför mina valpar kostar 3000:- är även för att förhindra impulsköp. Att köpa ett djur ska vara noga genomtänkt!

LinLin
0

#25 Jag skulle nog ha dåligt samvete. Men samtidigt mår de säkert bättre ute än inne!

Att du tar 3000:- för en valp för att undvika impulsköp förstår jag precis! Har man fött upp och tagit hand om en massa valpar så vill man ju att de ska hamna i bra hem.

ClaudiaZ
0

Som eventuell iller-köpare så är denna tråd intressant.

Självklart har man olika ideer om vem man vill köpa sin iller ifrån och det är kanske bra att det finns olika uppfödare som har olika ideer. Att säga att nån annan gör fel som tar för mycket betalt, det förstår jag inte. Det är väl upp till kunden??

Tycker dessutom att huvudinlägget har en aggressiv ton som jag inte gillar. Man kan faktiskt diskutera och vara trevlig samtidigt. :)

LinLin
0

#27 Ja, det finns nog en uppfödare för nästan alla smaker här!

Jag har aldrig sagt att det är fel att ta "för mycket" betalt för en iller. Jag har sagt att jag tycker att det är fel att hymla om vad man tar betalt för.

Mitt första inlägg är absolut inte aggressivt skrivet. Men samtidigt är det svårt att med bara text få fram den exakta tonen. Jag vet hur jag har skrivit det, sen kan jag inte stå för hur andra tolkar det. Men som sagt, avsikten var inte aggressiv.

cannaydia
0

#25 nej jag har inte dåligt samvete för dem. De har det bästa möjliga de kan önska sig. De aktiveras av leksaker, rör, grävmöjligheter, roligt hö, annat illerumgänge. jag m fl umgås med dem dagligen och aktiverar och lekar med dem, dagliga promenader. De ser inte ut eller bete sig som att de mår dåligt. inga steretopier eller andra problem. Verkar nöja med livet utomhus. Annars hade jag inte valt att ha dem utomhus om de själva inte accepterat de själva! Mår de bra mår jag bra, behöver inte ha dåligt samvete då. (men de e hittills bara mina okastrerade hanar som är ute dygnet/året runt). Valpar behövs ju hanteras betydligt mer och anpassa sig till de kommande hemmen.

#27 ja, det är ju upp till var och en vad man söker för iller och det är ju det som är vitsen med att kontakta "alla" utbud så man hör sig för innan man bestämmer sig för nån som passar. Smaken e som baken =)

Faxlin
0

#28: Är det inte underbart, att det finns någon för alla :-)

Jag tror inte att det är meningen att man ska hymla. Tror bara att det kan vara svårt att formulera sig gång på gång om vad man tar betalt för. Och att lyckas göra det så att man inte blir missförstådd. Att saker som skrivs lätt missförstås det måste väl de flesta vara överrens om.
Ingen av er ser om jag skriver ett inlägg med glädje eller med ilska. Ni kan bara gissa.
Så då blir det lätt missförstånd. Och det är nackdelen med det skrivna språket.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

illernettan
0

#29 Tack för svaret. Ska ta mig en allvarlig funderare på hur jag ska göra.

bnoffan
0

"En reflektion.. varför känns det som att en del (många?) hemmauppfödare går ihop tar 3000kronor/valp och talar illa om alla som inte håller illern som en själv?"

Efter de senaste trådarna här på forumet verkar det som att 3000:- är en rimlig summa. parningsavgifter, vacc mm mm.

En sak som jag skulle vilja tillägga är att även om hemuppfödare får några kronor över efter en kull så har de faktiskt tagit en risk bara de valt att para sin hona! För alla gånger går det inte bra utan modern och valparna kan bli sjuka, vilket kan leda till ganska höga veterinärkostnader.

Om jag skulle ta en valp så skulle jag helst göra det från en hemuppfödare då jag skulle veta att denne skulle göra allt för valparna skulle få dem tid om omvårdnad den skulle behöva om någonting gick snett. För jag har svårt att förstå hur någon med 60 illrar skulle kunna ge samma tid som någon med 6 illrar. 

Jag undrar hur det ligger till hos de farmare som enbart avlar för vinning? Har de ordentliga försäkringar på sina illrar? Ger de all kärlek och vård till illrarna om de drabbas av sjukdomar??

Marina
0

Jag fortsätter fråga mig vad det spelar för roll att vissa hemmauppfödare tar 3000 kr för sina valpar. De som inte vill betala det köper ju en valp där de får tag på den billigare. Det är fritt att ta vilka priser man vill. vad vill ni åstadkomma? Vill ni få dem at sänka priserna? O i så fall varför? Om inte, vad spelar det då för roll, köp era billiga valpar o va glada ni då. Jag köpte Musimon för 3000 kr och det är inget jag ångrar.

LinLin
0

#33 Jag upprepar (från inlägg 28):
_"Jag har aldrig sagt att det är fel att ta "för mycket" betalt för en iller. Jag har sagt att _jag tycker_ att det är fel att hymla om vad man tar betalt för."_
och inlägg 22:
"Nej, jag tycker det är helt okej att de tar 3000kronor för en valp. Jag slipper ju köpa dem."

Om man läser hela tråden kan man ofta hitta svar på flera av sina frågor.

Marina
0

Du menar alltså att du tycker det finns folk som inte vill stå för vad de tar för sina valpar? Har kollat mycket i annonser och aldrig sett en enda annons utan pris, och aldrig varit med om att jag skrivit till en uppfödare och inte fått svar på vad de kostar.

Sara
0

# 0

1 Det "onödiga" pappret är ett sätt att höja illerns status på samtidigt som det är kul att kunna hitta släktingar. Vid avel är det oumbärligt.

2 "Varför är det fel att ha ett djur som finns vilt i den svenska naturen utomhus, dvs deras naturliga miljö?"

Det kan väl knappast kallas naturlig miljö när de sitter i en bur?!

Sara

Sara
0

# 23 Det låter som om dina hanar har det gott! Skrattande

Hur stora ytor har de att röra sig på? Tror inte det rör sig om ett par kvm som hos de "farmare" jag har sett.

Sara

LinLin
0

#35 Jag upprepar: "….vad man tar betalt för." Alltså vad som ingår i priset när man som valpköpare betalar en uppfödare.

Marina
0

Men hur ska du ha det? Först skriver du som svar på min fråga att det du vill ha sagt är att det är fel att hymla om priset o sen skriver duatt du hakar upp dig på vad de tar betalt för…

LinLin
0

#39 Ja exakt, det är ju samma sak.

Du säger: "vad vill ni åstadkomma? Vill ni få dem at sänka priserna? O i så fall varför?"

Jag svarar: _"Nej, jag tycker det är helt okej att de tar 3000kronor för en valp. Jag slipper ju köpa dem."
"Jag har aldrig sagt att det är fel att ta "för mycket" betalt för en iller. Jag har sagt att _jag tycker_ att det är fel att hymla om vad man tar betalt för."_

Du säger: "Du menar alltså att du tycker det finns folk som inte vill stå för vad de tar för sina valpar?"

Jag svarar: _"Jag _upprepar_: _"….vad man tar betalt för."_ Alltså vad som ingår i priset när man som valpköpare betalar en uppfödare."_

Förstår du nu?

Robinsnel
0

ja ni.. det är inte lätt o bestämma pris på ett liv kan vi väl konstatera? Skulle du sälja en familjemedlem (människo) eller din bästa vän? Vad skulle du då ta betalt?

LinLin
0

#41 Helt sant. Men jag är så krass att jag inte skulle ha några problem med att sätta ett pris om jag själv sålde valpar. Jag har också mycket stor skillnad mellan människa och djur i det fallet.

Men de illrar jag har nu, de är ovärdeliga. Skulle jag någon gång bli tvungen att göra mig av med dem så skulle jag inte sälja dem, jag skulle ge dem till "rätt" personer.

ferretgirl
0

Jag vet att både jag själv (Trollvalpen´s) och Camillas (Mellanhedens Tamillrar) Klart och tydligt uppger vad som medföljer i priset köparen ger. För att även du #0# ska se vad som jag har som ingår, utöver dessa grejer så tillkommer mat, sand (för hos valpar måste man byta sand minst 1 gång/vecka, alltså helt och hållet, inte bara fylla på det man tar bort minst 2-4 ggr/dag) som valparna äter och använder från ca 4-5 veckors ålder tills dom är 10-11-12 vekor ibland mer om man bestämt annan tid och dag med köparen och ev. oplanerade vetbesök. Har haft 2 (det var 3 valpar i 2 kullar som alla 3 fick ögoniflammation då någon av deras syskon hade rivit i ögat/ögonen, detta resulterade i att veterinären fick tvångsöppna ögonen när dom var ca 3 veckor gamla) sådana på dom sammanlagt 10 kullar (och ett 40 tal valpar) och 5 tikar jag har haft sedan 02 när jag startade min uppfödning. Jag hoppas varje år att det inte ska bli några veterinärs besök, för detta är pengar som jag själv betalar och som inte ska belasta köparen för valpen i fråga, speciellt som det har kostat mer än 800:- vid varje tillfälle. Vist jag skulle kunna dela upp kostnaden för vet.besöket på alla valparna i kullen, men varför skulle jag göra det.

Men nu till vad som ingår i priset på 3000:- hos mig.

1: Stamtavlan.
2: Köpekontrakt för den som vill ha det.
3: Veterinärsbesiktning med intyg.
4: Chipning.
5: Vaccinerning med det nya vaccinet.
6: Leksaker minst 6-8 st följer med.
7: Ca 2 kg mat av den jag har här hemma.
8: 1 st Fleecefilt som en tröst men mer att dom har något som luktar hemma när man kommer till ett nytt hem.
9: 1 st VHS-Videofilm (ca 1½ timma lång) där jag har följt valparna från ca 3-5 dagars ålder och fram tills dess att sista valpen i kullen lämnar eller om filmen tar slut vilket som nu sker först. I år var det filmen som tog slut 2 dagar innan sista valpen lämnades till sin ägare i GBG.

Jag ställer också upp i vått och tort och svarar på alla frågor som en nybliven illerägare (inte bara mina valpköpare, utan vem som helst kan ringa eller skriva till mig) kan ha. Detta gör jag inte bara dom första 2-3 månaderna, utan så länge som djuret är i liv kan ägaren när som ringa eller maila mig och få svar inom ett par dagar (på mailen) om  jag inte svarar direkt. Jag ställer även upp vid omplaceringar, även om djuret är gammalt, jag överger inte mina bebbar ovasett hur gamla dom blir.

Att jag sen höjde priset i år från 2500:- till 3000:-/valp var in någon kartellbilding eller nått i den stilen att göra. Utan det berodde på att jag hade hållt samma pris sedan jag startade 02, men sedan dess så har priset på mat, sand och vet.kostnader ökat. Så jag såg ingen annan råd att höja priset.

Så nu vet du hur det ser ut för mig, och jag kan bara svara för min egen, ingen annans.

Strumpan
0

Jag tycker att det är bra om det är högt pris på pälsarna, det tror (hoppas) jag får folk att tänka efter en gång till helst flera gånger. Dessutom så är inte det dyra att köpa (en gångs-kostnad) valpen utan det är alla kostnader under dess livstid, som vettbesök och mat mm. Är man inte beredd på att lägga ut te.x 3000:- för en illervalp tycker jag att man kan gå ut på blocket och köpa en kattunge för bortskänkes!

Sen vill jag även säga att det är uppfödarna som sätter sina priser. VILL DU ha en illervalp såär det bara att punga ut! Finns det någon här inne på illerfocus som går in på HM och klagar på att tröjan du vill ha är för dyr?! Jag tvivlar på det!

Mvh Jenny

MissFerret
0

#44 Mycket bra svarat :)

FetUdy
0

OT

#44 Det är en lustig fråga i sig. Dom typerna lägger ju på 3-400% på inköpspriset. Hutlöst säger jag!;)

sarae
0
FetUdy
0

Hur många procent lägger hemmauppfödarna på då?

ferretgirl
0

#44# Bra svar. Illrar ska inte kosta från 100:-, oftast 500:- som man har sett. Då kan vem som helst köpa, speciellt små barn från 8 år och uppåt som har sparat veckopengar för att köpa ett djur på dom många marknaderna nu under sommaren.                        Och dom uppfödare som säljer så billigt informerar aldrig eller mycket sällan iallafall vad det innebär att ha en iller som husdjur, hur dom är eller att dom ofta testar sina nya ägare efter ett tag hemma.Dom säljs oftas också alltför unga dessa valpar, jag har sett valpar som säljaren har påstått vara 8 veckor gamla, men dom har varit mycket mindre än mina 8 veckors valpar jag har där hemma. Detta kan även MissFerret instämma i tror jag, eller hur om du läser detta??

sarae
0

#48 jag tror att det blir ungefär lika mycket. En hemuppfödare har fler utgifter än en farmare… att föda upp en valp kostar en farmare några kronor..om de då säljer valpen för 500 kr..hur mycket har de inte då lagt på? Det är i sig en vinst med ca 495 kr…. rätt så bra faktikst. En hemuppfödare har fasta avgifter på kasnke 1500 per valp (plus rörliga kostnader) eller så…att det då lägger på 1500 är väl inte orimligt med tanke på hur mycket farmarna lägger på procentmässigt.

Nettan
0

Tyvärr så tror jag inte att högre pris kan få bort alla oseriösa köpare. Det finns många "idioter" som kan slänga upp 3-5000 kr för att omplacera sedan när intresset svalnat eller när de upptäcker att illrarna faktiskt inte går på lådan.

Det bästa är ifall alla uppfödare ställer högre krav på sina köpare. Många uppfödare gör det redan idag. Men det finns faktiskt ändå folk som nöjer sig med lite mailkontakt och sedan hämtar man bara en päls. Jag kan ljuga mig blå i mail. Jag kan lisma och lura folk under en träff på 10 minuter om jag önskar (kanske inte just jag som inte har något pokeransikte). Men ni förstår grejen. Man bör nog träffa köparna flera gånger och verkligen känna efter ifall det är rätt köpare eller om det är något som känns fel.

Men visst, att höja priset kan ju sålla bort lite folk iaf.
Men det hela går ju förlorat sedan när folk betalar 2000kr för en omplacering. Då kan man helt plötsligt ha hjälpt den där oseriösa köparen som tröttnade och nu vill ha tillbaka pengarna han/hon har lagt ut.

FetUdy
0

fasta kostnader har jag väl inga problem med, men procentuellt sätt lägger dom ju på mer än farmarna på själva illern om dom lägger på 1500:- medans farmaren bara lägger på 495. Det är ju tre gånger så mycket

LinLin
0

#43 Jag har inga problem med att det är vad ni tar betalt. Men sen i andra trådar hävdas det att filten och bilderna är inget man tar betalt för. Då kan ni ju inte räkna upp det och säga att det är vad man betalar för. Förstår du hur jag menar?

Håller man sig till det man sagt så är det okej. Ni kan ta 10 000kronor och säga att det är för att det tog så mycket tid att uppfostra dem, inget problem! Bara ni står för att det är så! 

#49 Vem som helst kan väl köpa om uppfödarna säljer till vem som helst? Priset är nästan oväsentligt. Tänk på alla idioter som kraschar bilar dyrare än vad de flesta tjänar på ett år.

#51 Tack Nettan. Precis så jag menar! Endel försvinner säkert, men inte alla.

#52 Som sagt… farmarna har lägre kostnader.. åtminstone enligt alla här inne, jag vet inte.

sarae
0

#52 procentuelllt sätt så lägger farmarna på mer än hemuppfödarna! de lägger på 495 kronor på en kosntad på 5 kronor! det är mycket mer än dubbelt så mycket…det är till och med 99 ggr så mycket. Medasn en hemuppfödare kanske lägger på dubbelt så mycket eller en tredjedel så mycket av vad det har kostat dem att föda upp dessa illrar. jämför procenten, inte priset

FetUdy
0

#54 Hemmafarmare pris: 3000 - 1500(fasta kostnader) = 1500 för själva uppfödningen av illern.

Farmare pris: 500 för själva uppfödningen av illern.

vad är det mer ni tar betalt för som inte farmaren gör?

Strumpan
0

Varför hänger ni upp er på priset?? Det är ett liv vi pratar om, någon som ska bli en familjemedlem. Jag köpte Athlaz för 2300 och jag hade betalat mer, om Ixid hade velat haft mer, för jag ville verkligen HA honom! Athlaz är min bebis och han är värd allt och mycket till.

Om ni som tycker att uppfödarna tar för mycket, varför valde ni just iller? varför köpte ni inte något annat djur istället? Jag kan bara inte fatta att ni tycker att era älskade små pälsar kanske inte var värda de pengar som ni har lagt ut. Tragiskt……

Men ett förslag till er som klagar: börja föda upp själva då!

Mvh Jenny

LinLin
0

#56 Nu kan jag säkert ha missat/glömt bort något inlägg.. men vem är det som tycker att man tar för mycket betalt?

Strumpan
0

#57 Ja, bl.a Fetudy…

Mvh Jenny

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo men #51# det är ändå svårare för barn att slänga upp dessa 3000:- än 100-500:- som en valp oftast kostar på en marknad där det även brukar var med djur, som t.ex Röstånga marknad, Kiviks marknad här ner i Skåne och sen andra på andra ställen i Sverige. Det ska vara svårt att få tag på en valp, och då ska det inte gå att lättvindligt slänga fram några 100-lappar för en valp. Det är ju sen så att dessa valpar ändå i många fall hamnar hos vårta omplaceringskoordinatorer, så blir det deras uppgift att hitta ett bra hem till iller som har blivit dåligt hanterad pga att den som valpar oftast gör, nippsas lite. Detta tass ofta som att illervalpen är agresiv, och då antingen så dom som har tur blir omplaceras. Medan det nog finns en hel del som antingen bara sätts ut i skogen (man ressonerar ju att det är en iller, så den klarar sig) eller så avlivas ett helt friskt djur. Därför ska illervalpar kosta åtminstone 3000:- enligt mig, att sen andrar tar ända upp mot 5000:- och mer det är även det bra. Men enligt mig så tycker jag att ett pris på 3 kanske 3500:- är mera lagom. Inte för högt för vuxna att klara av att betala, men högt nog för att en valp inte ska hamna i fel händer eller hos ett barn som inte har sina föräldras tillåtelse att köpa. Det finns ju dom barn som verkligen vet hur en iller ska behadlas, och jag har haft den stora glädjen att få sälja valpar till 2 barn som vid köpetillfället har varit 13-14 år gamla. Båda tjejerna är extremt bra med djur, och då speciellt sina älsklingar, illern.

Fotot är på en av mina valpköpares dotter, valpen Cassiopeia eller Cassie köptes av dom sommaren 02.

Strumpan
0

Finns detinte någon upfödare här som skulle tänka sig att räkna upp utgifter för en normal kull? Först vad det kostar att föda upp dem, mat, sand, vetträkningar, ja allt. och sen vad ni har fått ihop efter att valparna är sålda. Så får vi se vad som sen blir över att stoppa ner i fickan. Så får vi se hur procenten ligger sen. Om det finns någon som har lust, ork och tid

Mvh Jenny

Nettan
0

Jag tycker absolut inte att illrarna ska ligga på några hundralappar. Trots att jag själv betalade det för mina valpar. Men som sagt, man lär sig ju med tiden.

Sedan tycker ju jag att det är vansinnigt att man står på marknader och säljer djur som om de vore hemslöjdssaker. Där kommer vi ju återigen till ansvaret hos uppfödarna. Någonstans måste det ju finnas en gräns för vad man gör för att tjäna sina hundralappar.
Sedan kommer vi återigen till uppfödarens ansvar, de ska INTE sälja till barn alls tycker jag. Isåfall måste föräldrar vara med och skriva på kontrakt med ansvar klart och tydligt där. Jag tvivlar starkt på att man på en marknad står och kladdar ner ett kontrakt för varje valp som säljs.

Strumpan
0

En tanke: Skulle man inte isånna fall som uppfödare kunna tänka sig att ha ett lägre pris till en person som vet vad de gör och sen ett högre till nybörjare?

Mvh Jenny

LinLin
0

#58 Ja, okej, en person alltså.

Får jag svara på dina frågor i #56?

Det finns flera vettiga uppfödare som tar 800-2000kronor för en valp, man kan ju köpa av dem (det har jag gjort) och jag vill minnas att FetUdy i en annan tråd skrivit att han betalat 800 för sin iller.

Sen förstår jag inte riktigt varför man inte skulle kunna få köpa en iller bara för att man tycker att priset är för högt hos endel uppfödare? Jag tror ju nog att oavsett om man betalat 500 eller 3500 för sin valp så tycker man att det är värt det, annars skulle man ju inte köpt den.

Ett exempel: Jag tycker de tar hutlösa priser för bilar hemma. Här i Sverige ligger samma bil på nästan halva priset. Får jag tycka att det är dyrt hemma utan att vara tvungen att börja tillverka bilar själv?

LinLin
0

#61 Nettan, det känns som att du och jag kommer till samma sak hela tiden. Att det mer är uppfödarens ansvar att se till att illern hamnar rätt än att tro att priset gör allt.

Ett högt pris gör förvisso att barn inte har råd med en valp. Men ett barn borde ju aldrig få köpa ett djur på eget bevåg från början! Där kan ju uppfödarna verkligen sätta stopp själva.

Sen ytterligare en sak som slog mig nu.. Hur många här har inte  illrar (omplaceringar) de fått eller endast betalt någon hundralapp för?? De har ju inte blivit någon slit och släng iller därför att de (tillslut) hamnat hos rätt ägare.

Strumpan
0

#63 Du jämför ett liv med en maskin. Ett djur ett inte ett slit och släng som man kan med en bil. Jag tror bara att om man är tvungen att lägga till mer pengar för illern så tänker man till en gång till helst flera. Illern har inte bett om att få komma till någon, det är något som de får finna sig i, och de tar de för de har inget val, och då tycker jag att man ska göra sitt bästa för att ge illern ska må bra

Sen om du anser att priserna ligger ok, varför tar du åt dig av vad jag har sagt…?

Mvh Jenny

LinLin
0

#65 Ja, i avsikt att sälja så jämför jag ett djur med en maskin eller vad som helst annat. Det är en produkt man säljer.

Jag tror absolut att du har rätt att ett lite högre pris kan få endel att tänka till en extra gång. Vad gäller mig och mina tankar om priset på valpar så har jag aldrig haft några funderingar där. Mitt problem är att alltför många uppfödare hymlar om vad det är de tar betalt för.

Nu är jag inte helt säker på vad du menar med att jag tar åt mig. Att jag svarar? Det är för att jag tycker det är en intressant diskussion och jag gärna framför ett annat sätt att tänka på.

Faxlin
0

Att lägga up allt i exakta kostnader för sand och mat är svårt då man även har fler vuxna illrar som också använder sand och maten.
Men lite grovt räknat utan att ha uträkningarna med mig ser det ut ungefär så här hos mig.

En kulls utgifter ca:
Ökad foderkostnad under dräktigheten (torrfoder och kött) 300:-
Extra tillskott av laktosfri grädde: 100:-

Valpvälling (måste köpas hem för att man ska kunna hjälpa valparna vid behov: 100:- (kommer inte ihåg priset nu men inte under 100:- i alla fall)

Parningsavgift: 3000:-

Kontroll av honan: 500:-

Foder till valpen (torrfoder och kött) : 400:-

Veterinärbesiktning och chipmärkning av en valp: 600:-

Vaccination av en valp: 500:-

Försäkring till en valp: 500:-

Summan blir då: 4000:- som man får slå ut och dela på alla valparna. Oavsett antal så är det samma kostnad.

Den personliga summan på varje valp är 2500:-

Jag hör till dem som tar 3000:- för mina valpar. Om man struntar i de 4000:- som ska delas upp på alla valparna och så struntar vi i sanden som jag glömde tidigare :-) Så då går jag 500:- i ren vinst per valp.
Dessa tar jag för att jag vänjer mina valpar vid att inte bitas, lära sig gå i sele och gå på lådan.
Men visst jag tjänar hela 500:- per valp om man bortser från vissa saker. Och gudförbjude att något skulle vara fel och man måste åka in och kolla att alla valpar är ute eller att man måste ta ett kejsarsnitt eller bara sätta igång värkarna. Då snackar vi fina minussiffror här. Men dessa struntar vi också i.

jag tjänar 500:- per valp. Och jag skäms inte för det.

Mvh Åsa (Hakuna Matatas illeruppfödning)

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#67 Det ska du inte! Vad mig anbelangar så är det helt okej att du tjänar 5000:- per valp, bara du "står för det".

Faxlin
0

#68: haha, ja nog står jag för det. Har aldrig hymlat om vad jag tar betalt för. Det informers till alla valpköpare och andra som är intresserad. Dock lite jobbigt när man ska skriva det ofta ;-) Liiite lat kanske. hihi

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Ett liv ÄR INTE EN PRODUKT! Har du någonsin hört en uppfödare kalla sina valpar för produkter, det har då inte jag! Dessa personer gör det för att för att de älskar dessa djur och de vill stärka stammen.

Vilka uppfödare är det som hymlar. Men jag måste få fråga dig: Vad spelar det för roll om vad de sätter för priser? Du vill ha valpen -fram med plånboken. Det är inte mer än så. Som jag sa tidigare: Hae du eller dina vänner gått in i en butik för att klaga på priserna. Jag har aldrig gjort det och jag kommer aldrig att göra det heller. Vill jag ha deras varor så är et bara att punga ut pengarna.

Ok, då tar du inte åt dig -bra. Det kändes som om du tog åt dig. Visst vi kan absolut diskutera, men jag tror tyvärr inte att jag kan bidra med så mycket mer idenna diskussion, då jag inte är uppfödare.

Mvh Jenny

LinLin
0

#70 Nej jag har aldrig hört en uppfödare kalla sina valpar för produkter. Det var därför jag betonade att det var jag som tycker att sälja en valp är att sälja en produkt.

Du kan få ett pm med de uppfödare som inte kunnat få fram vad de tar betalt för, nämna namn vill jag inte göra här.

Priset spelar ingen roll, det är vad de säger att de tar och inte tar betalt för som stör mig. 1500, 3000 eller 15 000 är irrelevant.

Och ja, jag har klagat på priser på andra ställen när jag tycker det är för dyrt. Skulle vi bara acceptera vilka priser som helst så skulle de kunna ta vilka priser som helst. Vi hade problem med kartellbildning hemma angående bensinpriset men folk klagade någon öppnade en ny mack som inte höll kartellpriset och kartellen gick åt skogen. Lite OT dock, bara som en reflektion över att du tycker att man ska betala det som begärs.

Du kan (fortsätta) bidra med dina åsikter, jag riktade mig inte direkt till uppfödare :)

Strumpan
0

Det spelar ingen roll vad man säger….. Jag orkar inte mer så jag drar mig ur…. Du får fortsätta diskutera med någon uppfödare om de har ngn ork kvar……

Mvh Jenny

illernettan
0

#60 Jag räknade ut för fyra år sedan vad jag gick i vins och jag tror jag kom upp i en summa av 200:- per illervalp.

Alla uppfödare vet väl om att när när du kommer upp i 10 000 kronor på din hobby så måste du skatta för pengarna. Alla uppfödare vet väl också om att dom är skyldiga att skriva upp vad som kommer in och vad som går ut, utifall att Skatteverket skulle vilja kolla. Hur många gör det? Jag har försökt men eftersom det var fyra år sedan vi lyckades så är det ganska tråkig läsning, det är ju bara omkostnader.

Strumpan
0

Jag vill bara tillägga att jag skulle ALDRIG som uppfödare sälja en valp till ngn som kallar dem för produker!

Mvh Jenny

ferretgirl
0

Håller fullständigt med dig Åsa, något i den stilen som du har räknat fram ligger nog mina utgifter också på, min vet tar 600:-/valp för att besiktiga, vaccinera och chipa. Så ren vinst för mig är också ca 500:-/valp, om nu inget inträffar antingen för valparna eller för tiken i samband med födelsen eller strax där efter. Min första tik fick t.ex juverinflamation och fick hög feber så jag fick ta henne till veterinären för att få penecilin. Som tur var så hade det inte påverkat mjölken än, så valparna fick lov att dia henne, men jag skulle stödmata dom eftersom det kan hända att mjölken sinar eller att dom inte har lika mycket. Och det var mycket ersättning det gick åt det året med 8 valpar som skulle ha mat var annan timme till att börja med dygnet runt. Då kostade en spann med hundvalpsersättning ca 350:- eller så, den är nu uppe i 489:-. Det blir billigare att köpa i storpack, än en med ca 400gr i, har man då en kull med 8-10 valpar i, så kan vem som helst räkna ut att en 400gr burk inte räck speciellt länge.

Faxlin
0

Ja och har man riktigt vidrig otur så får man betala de 4000 kronorna och massor med mer i veterinärvård på honan och man står utan både hona och valpar. och ja vad den förlusten kostar i rent känslovärde det går inte att säga. Och i rena tid och pengar med vad man jobbat fram i en stam man tror på det är inte små pengar det heller.

Japp Nettan jag vet. Jag försöker bara undvika kika på skiten, siffrorna är sååå deprimerande. Roligare att stå där och tro att man blivit rik för att man får pengarna i en klumpsumma tillbaka liksom. ;-)

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Helt klart Åsa. Man ska inte räkna för mycket på det, då hittar man alltid något som kostar mer än man hade räknat med så att säga. Så jag själv har inte exakt räknat ut vad jag lägger ut varje år på mina valpar och tikar. Men om man börjar från början så att säga så är det ju parningen som kostar en valp, antingen en valp eller så i pengar sen rullar utgifterna på med mat, sand veterinär och träning. Så vist det kan tyckas att man är rik när pengarna för valparna kommer i en klumpsumma, men ska man sen då räkna ut vad man redan har lagt ut på dom små liven. Så är det inte mycket kvar i fickan sen.

MissFerret
0

Det som gör att man vill fortsätta är INTE att man tjänar pengar för det gör vi inte….utan jag är helt euforisk att få "låna" valpar i 10 veckor… Det är en dyr hobby som dessutom tar MYCKET av ens fritid… bara sanden kostar ca 90 kr / vecka…. Dessutom äter ju mamman otroligt med mat när hon väntar sina små. Jag var dessutom med Topaz till veterinären i år eftersom han hade fått ögoninflammation precis när han skulle öppna ögonen…
Ja plus då de kostnaderna som Åsa precis har nämt…. Nä några otroliga summor för våra djur tar vi inte…. Det finns ras katter som du får betala minst 5-6000 för… sen ska vi ju inte tala om hundar… ca 12 000 för en hund. Vill man ha ett djur så spelar summan ingen större roll.

LinLin
0

#78 Det måste väl vara lite olika från person till person. Finns säkert en hel del människor som vill ha djur (inte nödvändigtvis iller) men som är tvugna att låta bli för att det är för dyrt för dem.

Btw tycker jag att det ofta tas fantasisummor för raskatter och rashundar.

#76#77#78 Men om ni går minus på det, varför höjer ni inte priset lite till? Finns nog ingen som tycker det är rätt att ni ska förlora pengar på att föda upp.

Sara
0

Förstår inte varför det skulle vara så fult att tjäna några kronor.

Visst, det är levande varelser vi talar om men de tar inte skada av att det tjänas pengar på dem om de bara blir skötta på ett bra sätt.

Då är det betydligt mer synd om zooaffärsdjuren som enbart är där för att tjänas pengar på.

Sara

MissFerret
0

#78 Jag anser att om man inte har råd att skaffa ett djur …. har man antagligen heller inte råd att gå till veterinären med dom eller de övriga kostnaderna heller… det kan många gånger bli dyrare än 3000 kronor för ett veterinärsbesök….

Marina
0

#78 jag håller med. Och sen kommer jag aldrig förstå dem som prutar på djur. Det är väl verkligen att materialisera!

Sara
0

# 82 Jag prutade på sista omplaceringen jag köpte.

Jag vägrade att betala för de bensinpengar som ägaren hade lagt ut på att hämta sin iller.

Så om man prutar eller inte beror nog på vad det är ägaren vill ha betalt för.

Sara

Xannadu
0

Jag har försökt skumma igenom forumet för att hitta svar på det #3 skrev

Sitat "#1 Men hur skall man kunna veta hur kullsyskon för cirka 5 generationer tillbaka dog? Det finns inte i något djuravel som har koll på vad vart enda djur dog av. Det är en annan sak om kullsyskonen till den iller man har, har dött. Men inte 5 generationer tillbaka."

Var det inte meningen med STIF´s registrering att man skulle registrera in sina illrar där och när dom avlivades skulle man tala om det samt varför. Där såg man ju lite vad som hände i fall den blev sjuk. Dock inte om den blev sjuk o sen frisk. Men den registreringen skulle kunna utvecklas att alla som har iller har en anmölningsrätt om illern får en typ av canser ska detta rapoteras in o även andra sjukdommar. På det viset får man mer kontroll över alla stammar.

Jag ger mig inte in i någon annan diskuton tycker att den var tillräckligt lång men denna bit tycker jag var intresant o kanske nått att utväckla.

Faxlin
0

#84: Just den delan är väldigt intressant. tyvärr har det visat sig att ytterst få verkligen anmäler död och dödsorsak tyvärr.
Sedan är det långt ifrån alla som obducerar sin iller, och utan en obduction är det inte lätt att veta vad en iller verkligen dött av.
Men det vore bra med någon form av koll där folk har anmälningskrav.

Audiatur et altera pars

Xannadu
0

Jag har alltid anmält mina illrar då jag tycker att det är illerägarens krav att göra. Det är ett telefonsamtal eller ett mail det tar inte lång tid att göra.

Jag tycker de illerägare som ej tar sitt ansvar o anmäler såndant borde skämmas. Det är det minnsta man kan göra.

Om alla börjar ta mer annsvar o anmäler om sina illrar gör det betydligt lättare för en uppfödare att få friska gener. Så för att ändra aveln så är det både upp till uppfödaren och illerägare att ta annsvar för vad för illrar som kommer fram

Faxlin
0

#86: Kan bara hålla med dig.

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#84 En liten fråga bara. Är det inte så att det finns ett register till?? Jag har för mig att illervänner också hade/har ett register, är det inte så?

sarae
0

#88 jo iller vänner har ett greister oxå

Xannadu
0

Jo jag hörde om det. Då jag var en av dom som var motståndare till det då jag tycker att det ska vara en o samma för annars gör det ingen nytta då båda kommer att innehålla olika informationer.

Det finns bara ett hundregister o vad jag vet finns det väll bara ett kattregister med så varför ska iller folket ha 2? Det är inte genom tänkt enligt mig.

sarae
0

det finns ju http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/hoved oxå. men tyvärr använder inte så många som man skulle önska detta. även här finns problemet med dålig uppdatering om sjukdomar

LinLin
0

#90 Det är väl för att illermänniskor är extremt dåliga på att komma överens? Otroligt korkat iallafall, det mister sin poäng totalt.

Jag har bara en av tre registrerade pga det där. Förhoppningsvis har jag råd att obducera alla när de dör, men då får de banne mig leva några år till!

Kan man registrera dem efter deras död och samtidigt föra in dödorsak??

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.