Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 520 ggr
pzorz
0

Funderingar på att skaffa iller.

Hej,

jag har gått med tankarna på att skaffa min första iller ett tag nu, och har efter allt läsande fortfarande några funderingar. Jag är 25 år, bor ensam i lägenhet och är uppvuxen med hundar (skötsel & födsel).

För enkelhetens skull kommer jag att punkta upp de funderingar som jag har.

1. I och med att jag är universitetsstudent kan jag komma att behöva vara hemifrån 12 timmar i sträck. Detta är självklart inget som händer dagligen, men risken finns fortfarande. Med hund hade detta varit oacceptabelt i mina ögon, men jag undrar hur illern ter sig till ensamhet?

2. Jag bor i en hyreslägenhet och undrar över eventuella skador. Jag förstår att de undersöker mycket med munnen. Ska man förvänta sig skador på själva lägenheten, eller mest (om alls) på småsaker?

3. Hur skulle man kategorisera en illers beteende? Många liknelser som jag har läst är att de är lite som en blandning av katt, hund och kanin (självklart med egna egenskaper också). Gillar att ligga i knän  osv (mer socialt) eller är det mest lek / sömn (mer självständig) som gäller?

Jag är fullt medveten om att det säkert finns inlägg som behandlar dessa frågor men ett annat syfte är också att få kontakt med någon som har erfarenhet av illrar. Så om du är sugen på att svara på fler frågor som dyker upp hos mig, så vänligen skicka ett PM så jag får lite av ett plank att bolla mot. :)

MVH Petter

emoflickan
0

hinner inte svara på att frågor just nu, men någon annan tar sig säkert an det :) Jag vill bara påpeka (starkt) att iller inte hör till arten gnagare utan är ett rovdjur! Det som det kan bli skador på är framförallt golv, en iller kan vara svårt att få rumsren och många illrar blir aldrig 100 % rumsrena. Jag har bott i många lägenheter och har aldrig fått påpekan om detta dock, trots att jag inte haft illrar som varit 100 % rumsrena, det gäller att hålla efter helt enkelt!

JossanH
0