Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 520 ggr
pzorz
0

Funderingar på att skaffa iller.

Hej,

jag har gått med tankarna på att skaffa min första iller ett tag nu, och har efter allt läsande fortfarande några funderingar. Jag är 25 år, bor ensam i lägenhet och är uppvuxen med hundar (skötsel & födsel).

För enkelhetens skull kommer jag att punkta upp de funderingar som jag har.

1. I och med att jag är universitetsstudent kan jag komma att behöva vara hemifrån 12 timmar i sträck. Detta är självklart inget som händer dagligen, men risken finns fortfarande. Med hund hade detta varit oacceptabelt i mina ögon, men jag undrar hur illern ter sig till ensamhet?

2. Jag bor i en hyreslägenhet och undrar över eventuella skador. Jag förstår att de undersöker mycket med munnen. Ska man förvänta sig skador på själva lägenheten, eller mest (om alls) på småsaker?

3. Hur skulle man kategorisera en illers beteende? Många liknelser som jag har läst är att de är lite som en blandning av katt, hund och kanin (självklart med egna egenskaper också). Gillar att ligga i knän  osv (mer socialt) eller är det mest lek / sömn (mer självständig) som gäller?

Jag är fullt medveten om att det säkert finns inlägg som behandlar dessa frågor men ett annat syfte är också att få kontakt med någon som har erfarenhet av illrar. Så om du är sugen på att svara på fler frågor som dyker upp hos mig, så vänligen skicka ett PM så jag får lite av ett plank att bolla mot. :)

MVH Petter

emoflickan
0

hinner inte svara på att frågor just nu, men någon annan tar sig säkert an det :) Jag vill bara påpeka (starkt) att iller inte hör till arten gnagare utan är ett rovdjur! Det som det kan bli skador på är framförallt golv, en iller kan vara svårt att få rumsren och många illrar blir aldrig 100 % rumsrena. Jag har bott i många lägenheter och har aldrig fått påpekan om detta dock, trots att jag inte haft illrar som varit 100 % rumsrena, det gäller att hålla efter helt enkelt!

JossanH
0

1. I och med att jag är universitetsstudent kan jag komma att behöva vara hemifrån 12 timmar i sträck. Detta är självklart inget som händer dagligen, men risken finns fortfarande. Med hund hade detta varit oacceptabelt i mina ögon, men jag undrar hur illern ter sig till ensamhet? De klarar det bra, framförallt på vintern då de sover mycket, men det allra bästa är förstås att ha fler så att de alltid har sällskap. 2. Jag bor i en hyreslägenhet och undrar över eventuella skador. Jag förstår att de undersöker mycket med munnen. Ska man förvänta sig skador på själva lägenheten, eller mest (om alls) på småsaker? Många är dom som vittnar om skador på golv pga icke rumsrena illrar och att lukten kan sätta sig om man inte håller efter det hemma. Själva har jag haft iller i 10 år och bott på 8 ställen under dessa år. Allt från 5 månader till 2 år. Har aldrig fått en anmärkning! Har tom bott möblerat med 3 illrar utan att hyresvärden visste om något :/ de tyckte det var jättefräscht när vi skulle flytta efter 5 månader. Men så är jag nitisk när det gäller rumsrenhet. Inget utanför, och händer en olycka städas den snabbt undan. 3. Hur skulle man kategorisera en illers beteende? Många liknelser som jag har läst är att de är lite som en blandning av katt, hund och kanin (självklart med egna egenskaper också). Gillar att ligga i knän osv (mer socialt) eller är det mest lek / sömn (mer självständig) som gäller? De är såna otroliga individer. Vissa gillar att mysa andra är mer självständiga. Jag har haft båda sorter. Något som är typiskt iller är deras sätt att vara överallt där man själv är. Slänga sopor- iller där, öppna garderob- iller där, ta fram något ur kylen- iller där. De är även bra på att klämma sig in på ställen och gräva i blomkrukor! Man måste även tänka på vad man lämnar framme och de flesta älskar gummi.. :/ det finns en anledning till att vårs fjärrkontroller inte riktigt har alla knappar kvar ;) Det bästa, för att få en rättvis uppfattning av iller som djur, är att besöka någon med iller. Vi finns längst ned i Östergötland om du är intresserad :)

Sajtvärd på Iller.ifokus