Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 417 ggr
ViktorMarina
0

Spinner vidare på orange-mysteriet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu fortsätter vi utreda vad våra illrisar blivit orange av, tycker jag! Behöver hjälp i mina funderingar!

Aiia är som som sagt 1 år, och har haft detta i kanske 3 månader. Det började med lite orange kring nosen och underläppen, och nu har hon även längst ner på magen vid bakbenen, i ansiktet och mellan skuldrorna/nacken. Det är huden som blivit som melerad med orange färg, syns rätt tydligt när man kikar. Det kliar inte och hon märker inte av det själv. Hon luktar även annorlunda nu, lite ostkrok typ! Inte alls som hon gjort tidigare, utan nästan lite surt. På bilden syns det lite grann kring nosen, man ser att det ser orange-aktigt ut. Det är på nära håll man ser att det är melerat, i huden.

Två illrar som har detta har varit hos veterinären och de hittar ingenting och vet ingenting.. Man kan söva ner illern och ta hudprov, men det känns onödigt att utsätta henne för det när det verkar så lindrigt. Tänkte försöka rota i mysteriet lite mer först, men vill verkligen inte experimentera för mycket heller!

Fick ett tips att prova tvätta henne med fungoral (mjällschampoo på apoteket för människor) och såg när jag sökte på google att folk har använt det mot svamp på både kaniner och gerbiler..

Törs man prova? Kan det vara svamp?

Kom hemskt gärna med tips eller funderingar, man får spekulera fritt! Måste få reda på vad det här är nu!

Soffi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, jag har alltid trott att det var lite gegg av torrfodret. Kanske har haft fel. Har en rätt bra bild när han va som mest orange runt munnen. Är det så här du menar?

Daniel82
0

Jag vet att jag har snubblat på det där "orange-mysteriet" några gånger när jag suttit och slösurfat tidigare. Kan detta vara något tro?

ViktorMarina
0

Soffi: Ja, typ, fast det ser mer gult ut på Lucifer och nästan som att det sitter i pälsen. Aiia är verligen orange, och det sitter i huden! Men kika efter om det sitter i huden på honom! Det har börjat kring munnen på Aiia.

Daniel_82: Tack så hemskt mycket! Det måste vara det de benämner som "orange-speckled crusty patches". Men jobbigt att de hade samma funderingar som jag, och inte vet vad det beror på riktigt..!

Det måste vara nån slags svamp kan jag tycka efter att ha läst det där, för resten orsakas av saker vi vet att det inte är. T.ex. så kliar hon sig inte, det borde alltså inte vara loppor, och vi tvättar henne i princip aldrig med schampoo, har hänt en gång på 1 år. Det borde inte vara "poor husbandry" heller, vi pysslar ju om henne så bra som möjligt! Ska läsa om endocrine diseases, få se vad det är..

Jag törs nästan ana att det är svamp nu. Ska prata med de på apoteket imorgon, och fråga om man törs prova fungoral på en iller. Det används ju som sagt på andra djur, har jag märkt. Om de säger att det går, så ska jag testa.

Hoppas nu att sarae och Strumpan dyker upp och ser det här!

Strumpan
0

Halloj! Ja, jag vet inte vad jag ska säga om detta. Jag tycker bara vetten borde ha sett om det var svamp Athlaz hade. Jag ska tvätta imorgon och då tänker jag dra ner på tvättmedel och inte använda ngt mjukmedel. Jag ska ska ge det 2-3veckor för att se om det försvinner. Annars går jag till en annan vett. Har någon pratat om ngn kattägare ifall det kan finnas hos dem med?

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Näe, har inte pratat med någon. Man kanske skulle ha skrivit på något av kattforumen här på iFokus och frågat.. vad tror du om det?

Jag tror jag ska prova med fungoral om det går att använda på illrar, för jag tycker det känns som om det skulle vara nån typ av svamp eftersom hur luktar lite konstigt nu också..Kan mycket väl tänka mig att det är det..

Vetten kanske inte såg att det var det på Athlaz eftersom han har så lite, och bara kring munnen? Aiia har ju på kroppen.. Det kunde ju bero på olika saker också, så det kanske inte är samma anledning till att Athlaz, Aiia och Buffy har det.

Strumpan
0

Jag skrev en tråd på katternas.

Athlaz har ganska mycket. Det som kan vara till problem är att det verkar se annorlunda ut på pälsarna. Tycker bara att vetten borde ha sett om det skulle vara ngn form av svamp….

Jag tycker nästan att det är bättre om du kollar med en vett innan du tvättar henne med svampschampoot.

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Ja, ska fråga på apoteket om vad det är för ämnen i och vad de gör, och rådfråga vet innan.. Så det är lugnt. Vill verkligen inte experimentera!

Har Athlaz fått mer?

Hoppas någon kan ge oss mer svar på katter.ifokus..!

Strumpan
0

Det har inte spridit sig men däremot så har det blivit en starkare färg.

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Okeeej.. konstigt.. håll utkik om det sprider sig till andra delar av kroppen, men det gör du nog redan :P

Strumpan
0

Jag scanar kroppen varje dag ;)

Mvh Jenny

Sara
0

Kan det inte vara nått med hormonerna? Alltså nått som utsöndras ur kroppen?

Sara

ViktorMarina
0

#11, ja det skulle kunna vara en tanke.. men hur tusan ska man få reda på vad och varför isf?

Sara
0

# 12 Det är en mkt bra fråga! Skrattande

Sara

ViktorMarina
0

Haha, ja det är där problemet sitter, hur fasen ska vi få reda på vad det här är? Är det så illa att man måste prova sig fram?