Inte ett dugg kompisar än.
Nu har Tyson (2 år) bott här sedan mitten av april, alltså 5 månader ungefär. Han och Lilith (4 år) kommer fortfarande inte överens.
Tyson går och väcker lilith genom att bitas, trycker upp rumpan mot henne. Och lili låter som en mistlur så fort han kommer i närheten. Det ska skunkas och skrikas minst en gång om dagen.
Vi har prövat lite olika saker. Min sambo tror stenhårt på att om vi bara låter dem vara på en minimal yta (en playpen) tillsammans ska de bli bästisar. Det har inte hänt. Dock så har de tillslut sovit i samma puff eftersom det bara funnits ett lämpligt sovställe.
De har fått äta godis tillsammans. Det går också relativt bra så länge båda är koncentrerade på godiset. Men sen blir det bråk.
Jag har jättesvårt att se vem av dem som är dominant. Har ingen aning om hur dominant illerbeteende ser ut.
Dock så är det Lilith som har ständiga bitsår i nacken. Och idag är första gången han bitit så att det kommit blod. ;___;
När ger man upp och känner att det är dags att omplacera nån av dem? Vill ju helst ha glada illrar och inte stressade.
Eller kan det vara en lösning att ta in en valp/annan iller och skaffa dem en gemensam fiende/en kompis som kan medla ihop dem.
Vad skulle ni med bättre erfarenhet göra i samma sits?

det an inte vara så att han är lite hårdhänt i att få igång henne på bus? det du beskriver är lite av vad jag har här hemma mellan rufus och lacina. Har studerat Rufus många gånger och det är bara bus medans Lacina skriker som att någon ska äta upp henne den lilla fegisen. men som sagt godis och sova med varandra går bra. så dom accepterar varandra på samma yta men lacina accepterar inte inviten till lek.
kan det vara samma hos dig?
Jag vet inte, eftersom de inte vill ens vara på samma ställe och hon bara springer när han ens tittar på henne. Lilith verkar rätt stressad och leker knappt med oss längre eftersom så fort Tyson tittar fram måste gå och gömma sig.
De sover ju inte tillsammans vanligtvis utan bara om vi tvingar in dem i lekhagen med bara en sovpuff.

#2 ja men låt tiden gå. sålänge dom ej tar död på varandra. dom kanske aldrig blir bästa kompisar men kan leva i samma hushåll
Jag förstås preeeeeecis vad du menar! Jag fick ju ge upp min sammanföring då illrarna inte mådde bra av att vara tillsammans och jag inte såg några framsteg. Kan ni kanske ha dom ifrån varandra en liten tid så de får vila från varandra och så ni kan se om de blir gladare då? Jag märkte stor skillnad på mina på väldigt kort tid. Det kan fungera att röra om i grytan med ytterligare en, men man vet ju aldrig.
Sajtvärd på Iller.ifokus