Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 398 ggr
Sara
0

Farmare, vad är det?

Oftast blir diskussionerna hetsiga och otrevliga pga att vi lägger in olika betydelser i samma ord.

Exempelvis det vi kallar för farmare, vad lägger vi in i ordet (iller) farmare?

För mig är huvudpunkten som utmärker en farmare det att de har sina avelsdjur i ej lagliga burar och har inte sina illrar främst som sällskapsdjur.

Sen så bryr de sig oftast inte om vem de säljer till, de tar många kullar per år och ofta flera kullar på samma hona.

Vad anser ni är en farmare?

Sara

sarae
0

För mig är en farmare någon som föder upp illrar i stor skala, slltså fler än 2-3 kullar per år. Dessutom hålls illrarna i burar, med antingen spån eller halm, där de inte har möjlighte att få mycket vare sig fysisk eller psykisk stimulans. detta är illrar som säljs till i stort sett vem som helst, utan krav på att komma och träffa uppfödaren först. man kan tinga en valp per telefon så länge man kan betala. sen är de inte vaccinerade, besiktigade eller chippade. De har ofta inte namn utan nummer istället, och stamtavlan som ytterst sällan följer med ger mycket aannat att önska. ofta är illrarna större och vassare än hemuppfödda. och dessutom säljs de ofta så tidigt som 5 veckor.

skrollan
0

Jag håller fullståndigt med Sarae.

UlrikaD
0

Istället för att skriva om allting exakt som Sara och Sarae har skrivit så håller jag bara med de två första.!! Det är precis så jag anser också.

JossanH
0

#3 å så kan ju jag hålla med dig om att jag också håller med sarorna.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Marina
0

Om vi ser på faramre generellt så anser jag egentligen att det är nån som föder upp djur för att använda pälsen. Men finns ju många farmare som både föder upp djur för päls och sen föder upp vissa för att sälja till sällskap och avel.

LinLin
0

Jag ser framför mig någon som har illern i bur (säger inget som storleken, bara att det är en bur) och föder upp i lite större skala.

Det övriga som flera här nämner är inget som jag speciellt associerar med farmare.

Zaria81
0

En farmare för mig är någon som har många djur, i burar och föder upp för att tjäna pengar i första hand,alltså inte har illern inne som ett husdjur och kamrat utan vill tjäna pengar på djuren.

Mr_twisted
0

Håller med föregånde talare #1