Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1032 ggr
LinLin
0

Ska illrar sitta i bur?

På förslag av malin.a

Jag tycker inte att illrar ska sitta i undermåliga burar utan någon form av aktivering.

Vad tycker ni?

FetUdy
0

jag tror det bästa för tam-illrar är ett eget separat rum som bara får ljus utifrån. Temperaturer är jag inte så insatt i men det ska inte va för varmt heller

lolla87
0

jag tycker inte att de ska ha någon bur. tråkigt att sitta där och inte kunna göra som dom vill. dom vill ju vara med hela tiden och dom är ju som att ha katt och hund!

villhailler
0

jag har inte dom i bur för att dom inte ska känna sin instängda å de .. jag har bara dom i bur om man ska åka i bil.

LinLin
0

#2 Ja… det känns som att detta kommer bli en tråd som fort dör ut då vi alla nog tycker likadant..

sarae
0

lite komiskt med tanke på hur hetsig disskutionen blev i den andra tråden… där var somliga snabba med att försvara burhållning…vad är skillnaden nu?

lolla87
0

#4 det är ju bra att vi är eniga om en sånn sak! vem vill sitta instängd. bobby tycker det är jobbigt nog att han inte får vara i vardagsrummet…. han kröp in i möblerna och drog ut stoppningen och in i baslådan vilket inte var så bra.:(

UlrikaD
0

Då kan vi ju hotta upp den lite med att diskutera varför de flesta anser att illrarna inte ska sitta i bur men många ändå stöder farmarillrar. Illrar som bor i bor.

lolla87
0

#7 och så blev det mer att parata om! jag som inte har mer än ett års erfarenhet av iller vet inte hur det som förder upp hemma har det? hur är det ni som gör de? har ni dom i bur eller i en viss del av rummet?

men jag tycker inte om burar iaf! förutom reseburar vilket är ett måste för allas säkerhet.

LinLin
0

#5 Kanske den att ingen försvarat burhållning. Eller, jag vet inte, jag upplevde det iallafall inte som att någon gjorde det.

#7 Det är ju värt ett försök. Fast jag vet ingen här som stöder farmare…. vet du??

[Falo]
0

#8: Bland de som föder upp hemma är det lite olika, vissa har i bur och andra inte. Vissa har sina i bur vissa tider på dygnet medan andra har sina illrar i bur då de är i löp/brunstiga.

Robinsnel
0

Många fler än man tror har sina illrar i burar… mer eller mindre.. Själv tycker jag inte det är schysst att stänga ute familjemedlemmen från resten av familjen. isolering liksom… Illrar är ju liksom de flesta av oss sociala djur. För mig känns det rätt kasst bara att stänga ute dem ur sovrummet i min trea på natten, detta var jag tvungen att börja med när milton kom, iom att han antagligen skulle göra mig rätt illa…

kitty
0

jag personligen tycker inte att ilrar har i bur at göra, såvida buren ine är sammankopplad med en inhängnad dvs. bur plus ytan utanför buren. (ungefär samma sak som ett eget rum )

Mina sitter inte i bur såvida dom inte reser…

UlrikaD
0

#9 Alla som köper av farmare stödjer ju farmare. Utan köpare skulle de inte finnas.

ferretgirl
0

Iller är ju inte ett burdjur i den bemärkelsen som t.ex ett marsvin, kanin eller möss att dom ska sitta där hela långa dagen. Bur kan vara berättigat om man t.ex ska åka i väg över dagen och man inte vill att illern ska skada sig på något eller kanske för att illern är rädd för dammsugaren (vilket där är många som är) när man städar.
Jag själv har mina ute dag tid, dom brukar vakna vid ca 8:00 tiden på morgonen, sen är dom ute i lägenheten och springer runt och leker och busar. Sen droppar dom in i sina sovburar en och en mellan ca 21:30 och 23:00 (gammlingarna Laban och Lina är dom som normalt lägger sig först, dom brukar gå in tillsammans och lägger sig högst upp i en stor hängmatta), sen sover dom i burarna hela natten. Att jag inte vill ha dom att springa lösa under natten är i fall det skulle börja brinna i lägenheten (dom flesta brännder startar efter kl_22:00 enligt statestiken) eller i huset. Så vill jag veta vart alla är, och då mina burar går på hjul, så har jag bara att rulla dom rakt ut. Dagtid vet man bättre var alla är och kan snabbt få in dom i burarna för att rulla ut dom.

Nettan
0

Men då vänder jag lite på tråden..

Alla som skriker högt om burar nu. Hur kommer det sig att många kan åka på utställningar med sina älsklingar. Då helt plötsligt kan de först få åka bil i 4-5 timmar enkel resa, sitta i utställningsbur hela dagen. I värsta fall finns det folk som växlar mellan transportbur och famnen. Där kan de sitta hela dagen.
Sedan ska de stoppas in i transportbur igen och åka 4-5 timmar hem igen.

OBS! Nu tog jag den tiden som exempel som det tog för mig att resa ner till Skövde i höstas. Det var den resan som väckte upp mig.

Hur kan jag säga att jag är emot att illrar sitter i bur men ändå låter mina sitta instängda en hel dag.
Kan någon verkligen rättfärdiga utställningarna?

UlrikaD
0

Jag har i och för sig bara varit på en illerutställning i mitt liv. Men det är väl ändå lite skillnad att låta en iller sitta i bur EN dag än att sitta där ett helt liv?

sarae
0

#15 en mycket bra poäng där nettan, något jag själv funderat på. Personligen så avskyr jag att stänga in mina djur, men ibland e man tvungen (nej, jag vet, man e inte tvungen att åka på utställningar, men det e en annan diskussion), ibland kan man vara tvungen att ha dem i bur om man e bortrest och inte befinner sig i en iller säkrad miljö osv osv. Personligen  kan jag "rättfärdiga" att jag stänger in mina pälsar ett par ggr om året med att de blir så offantligt trötta av att vara ute och åka att de alltid tvärdäckat så fort man satt dem i utställningsburen. Inget gallerskak eller liknande. När de vaknar till (om de nu gör det) får de gå ut och röra på sig. Och som sagt…detta händer kanske högst ett par ggr per år. Och det går inte att jämföra med en iller som tillbringar hela sitt liv i en bur som antagligen är mindre än de flesta utställningsburar.

StrumpanIller
0

Strumpan springer fritt i hela lägenheten utom badrummet. Vi har henne dock i köket under natten för hon går inte och lägger sig annars. Skulle aldrig stänga in henne i bur förutom vid resor. Eftersom hon är i köket på nätterna hittar vi henne lätt om det börjar brinna.

Tidigare hade vi råttor och de fick också springa lösa i lägenheten. Det går ofta bättre än folk föreställer sig att ha husdjur fria i bostaden. Det gäller bara att anpassa bostaden därefter.

Illercafe
0

# 13. De flesta hemma uppfödare köper sina illrar från farmare/jaktilleruppfödare ska vi inte bojkotta dom oxå då?

# 15 Vi brukar planera in några bensträckar pauser för illrarna oxå under färden och det funkar jättebra. Sen får dom en längre promenad i sin egna takt på morgon och kväll vid så att man tröttar ut dom på ett bra sätt.
Men visst hela utställningsdagen är nog inte så jättekul för dom man får göra det bästa för dom med några sovplatser och små promenader. Men visst är utställningarna mest får våran del

Vattunalle
0

alla som frågat mig om den saken om hur min iller bor hemma blir och ser lika förvånade ut varje gång när jag säger att=

- illern bor ju där lika mye som jag!

men har du inte den i en bur då?

-nej varför skulle den sitta i en sån? då hade jag ju lika gärna kunnat köpt en guldfisk eller en tavla som låter att titta på…=D

nej illern bor som jag och har fritt tillgång till alla ställen som jag har till förutom toaletten där jag stänger dörren.

Finns ingen anledning att ha illern i bur tycker jag, ställ enkelt frågan till dig själv… skulle du själv vilja leva så? 

dom illrar jag haft hittills vill inte ens sitta i transportburen om dom inte tvingas till det..

för mig är frågan enkel NEJ dom ska inte sitta i bur.

bnoffan
0

Jag är emot burar. Illrarna lever fritt i lägenhet. Dock har de inte tillgång till toaletten eftersom golvbrunnen är lös eller sovrummet eftersom de envisas med att bajsa under min sida av sängen.

stänger inte in dem när damsugaren åker fram heller. Eftersom molly är rädd tycker jag att det är bättre att hon får gömma sig där hon själv känner sig trygg.

Jag vill inte ens begränsa deras yta till ett rum. När vi skulle lådträna daisy fick hon under en tid vara instängd i köket men man märkte att hon inte alls tyckte om den lilla ytan!

ferretgirl
0

När vi tar på utställning, oavsett hur långt iväg vi ska, så sitter mina i en stor kaninbur som jag använder som en transport just för att dom ska få lite större plats än i en vanlig transport. I den finns förutom täcket på golvet att krypa ner i även 2 hängmattor, 1 stor vattenflaska och en matskål. Ska vi långt iväg, typ som nu i septemper till Flygande Illern i Skövde, så planerar vi in minst 3 stopp på vägen upp och samma på  hem vägen. Det för att vi människor ska kunna sträck på ben och ryggar och kanske äta en bit mat eller nått. Och för illrarna det samma även om dom mer tar tillfället i akt att springa runt och nosa och leka lite. Och kanske hälsa på andra människor som ofta kommer fram till oss och frågar om våra djur.

FetUdy
0

#22 Stor bur i bilen låter inte speciellt säkert. Man kan ju faktiskt krocka och då lär ju illern flyga som en liten vante inne i den stora bur. Då lär det vara mycket bättre för illern att åka i en mindre transportbur. Där har dom i alla fall en chans att överleva vid en krock.

StrumpanIller
0

Det där med större transportbur tål faktiskt att tänka på. Strumpan avskydde sin första transportbur (som var i vanlig storlek för katt). Vi köpte därför den största vi hittade till henne och den tycker hon om. Transportburen står alltid någonstans i lägenheten och hon går ofta in och lägger sig i den.

Vi åker inte så ofta bil med henne, men det som #23 nämner kanske man ska fundera över.

smurfb
0

#14, risken för brand är nog rätt liten? Du rättfärdigar att dina illrar sitter 1/3 av livet i bur för den otroligt lilla risken att det skulle börja brinna. Jag ser att du bor i helsingborg, 2006 var det totalt 173 bränder i byggnad i helsingborg. (enligt räddninvsverket, www.rsv.se). Detta inräknar även småbränder som knappast ställer till någe skada. Av kanske 50.000 bostäder i kommunen? Jag har svårt att se hur man kan motivera det beslutet.  

#15, kom igen nu. Jag tycker utställningar är världens tråkigaste och avskyr de verkligen som pesten… men en iller mår nog inte dåligt av att sitta en dag i bur. Förhoppningsvis blir illern ett par år och en dag är inte ens en promille av livstiden kan kan knappast jämnföras med att sitta stora delar av vardagen i bur. Jag skulle nog säga att jag mår sämre på en utställning än vad illern gör Räcka ut tungan

#23, nu är jag inget fysikgeni men skapas inte rörelseenergin vid krockögonblicket. Det vill säga, accelerationen sker direkt och inte över tiden/sträckan. Då bör det inte spela någon roll om illern flyger 10cm eller 1m. Möjligtvis så stoppar luftmotståndet upp mer på 1m men det är nog försummbart.

FetUdy
0

#25 Det är möjligt att det är så det är, men jag tror nog att det är mindre risk att djuret skadas om det kastas iväg en mindre sträcka. Sen ska man också tänka på att man ska ha en bur som inte bara är av galler för om rutor krossas vi krocken kommer det in massvis med glassplitter, där är det ju en klar fördel med en transport bur i plast med bara galler i fronten.

Nettan
0

#25 Nä illrarna tar nog ingen skada av att sitta i bur en dag. Men det är intressant att man helt plötsligt kan vrida på sina åsikter när det passar ens egna intresse.

Gud förbjude att man har illrar i bur (det hatar jag också) men att sedan åka på utställningar tvärs över hela norden för att eventuellt få ett litet pris i fickan är okej. Jag har även stött på ägare som blir tjuriga över att de inte vinner. De har till och med muttrat över hur sura de är över att illern har just skabbig svans eller inte tappat vinter/sommarpälsen i tid.

Jag tycker verkligen att det är att vända kappan efter vinden. Jag kan åka på utställningar och på träffar utan att ha med mina djur. Jag trivs med att bara prata med folk. Men att stänga in dem i bur en hel dag bara för att jag ska få en glänsande pris i min bokhylla.. nää.

LinLin
0

#25 Hm.. det var nog för länge sedan jag hade fysik :/ Men det jag tänker, och det här är inte fakta på något sätt, är ju att vi sitter alla fastspända i bilen, visst? Med din logik skulle vi ju nästan kunna strunta i bälte, jag menar, det tar ju ändå stopp i vindrutan Skrattande

smurfb
0

#28, fördelen med bälte är att du slipper träffa något i huvudtaget. Dessutom håller inte vindrutan om du nu kastas så långt… kolla på en bilskrot någongång på bilar som varit med i olyckor där folk inte användt bälte.

FetUdy
0

#29 Men om man sitter i baksätet ska det va lugnt, då träffar man bara stolen framför ju. Spelar ju enligt dig ingen roll om det tar stopp tidigt eller sent, bara det tar stop innan man åker ut ur bilen.

Förstår inte riktigt hur du resonerar, ju tidigare det tar stop dessto bättre anser jag.

Sara
0

Nej, illrar ska inte sitta i bur permanent och tas ut nån timme om dagen. Illern har alldeles för mkt energi och rörelsebehov för det.

Däremot så anser jag inte att det kan jämföras med att ha illern i bur vid transporter eller under en dag på utställning. Det är en rätt stor skillnad att jämföra en eller två dagar om året i bur mot att sitta i bur 23 timmar om dygnet hela året.

Dessutom tar de flesta ut sina illrar ur buren på utställningsdagen och rastar dem, gosar med dem osv.

Sara

LinLin
0

Bilen är väl egentligen det enda stället där mina sitter i bur regelbundet. Dvs en halvtimme engång i veckan när vi åker till en sjö för att gå med dem där istället.

Jag har en större hundbur som används när jag är hemma på besök hos min mamma, annars står den öppen i köket åt dem. (Speicellt illa kan de inte tycka om den, den är deras favorit sovplats).

Jag tycker att det lilla de trots allt är tvunga att sitta instängda är något de måste lära sig

lolla87
0

men jag tror att många tar det som en självklarhet att har man något annat än en hund eller katt så ska man ha dom ibur. det låter så på alla frågor man får när man har iller! när jag skaffade bobby sa alla att jag skulle köpa bur för det kunde va bra och ha den där när man inte var hemma men jag vägrade. ja sa att får den inte va lös så ska ja inte ha någon häller. och alla sa jaja vi får väl se hur det går! och nu har dom sett! varför ha något i en bur när dom är så ducktiga att vara i lägenheten/hus, gå på låda och är helt underbara!

Faxlin
0

Jag har burar uppställda åt mina. de är behändiga att hänga hängmattor i. dessutom så blir det inte lika hemskt de få gånger jag måste stänga in dem.
Som när jag tar mina bebisar med mig på campingsemestern. Där kan jag inte ha dem lösa då var jag snart av med dem alla. Åtminstone får de inte vara lösa allihopa samtidigt.
Utställningar är också bur tillfällen. När honan valpar har hon dem i bur så de inte kan krypa och förkyla sig på golvet och dö av nerkylning. Men det är under de första veckorna när mamman ändå inte vill lämna dem. sedan öppnas den så mamman kommer ut men inte valparna och när valparna öppnar ögonen kan även de gå och komma som de vill.

Ibland behövs burar. Men det är stor skillnad på det och ha dem boendes i bur.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

holtz
0

Om man bortser från transport, utställningar eller diverse alternativa en-timmarslösningar… SÅ förstår jag egentligen inte varför det ens behövs diskuteras om iller ska sitta i bur eller inte?! För mig är det helt självklart att illrar INTE ska sitta i bur!

Marina
0

#30 jag förstår inte jämförelsen över huvud taget. Om du ska kunna jämföra riktigt så får du jämföra med att inte ha illern i bur alls utan att ha en i bilsele då, vilket ju bara finns för hund men låt säga att det funnits för iller, då hade det kanske varit bättre alternativ än bur i bilen. Vi är fastspända för att vi inte ska slå oss oavsett om vi sitter fram eller bak, iller måste, osm det är nu, sitta i bur och då ska det inte spela nån roll om det är en stor eller liten bur. Låt säga att bilen går i 90 km/h då gör illern också det..tar det stopp såflyger illern i i burväggen och då spelar det ingen roll om det är en stor bur eller en liten, enda skillnaden i en stor är att det tar längre tid innan det tar stop för illern, men hastigheten är demsamma och den åker in i burväggen med samma tryck oavsett. Det är skillnad om iller t ex skulle hoppa från ett fönster. Då spelar det stor roll om det är 10 cm eller 10 m till marken eftersom den får upp accelerationen ju längre sträcka dne faller och därför slår sig hårdare. Men i en bil så är den redan uppei  en viss hastighet och då gör det ingen skillnad, förstår du hur jag menar?

smurfb
0

#30, det är ju du som säger det. Jag säger att med bälte sitter du fast och träffar inget alls. Jag förstår inte hur du motiverar att kortare sträcka skulle ge mindre skador? Jag menar, vad grundar du det på? Jag ser ingen logik alls.

Du har en kropp som färdas i kanske 90km/h, plötsligt tar det stopp. Rörelseengergin i kroppen gör så att den fortsätter frammåt. Om det är 10cm eller 1meter tills kroppen träffar något bör inte spela någon större roll tycker jag.

Men egentligen, spelar det här någon roll?

FetUdy
0

Jag anser att det spelar roll. Men största anledningen till att inte använda en större bur är att den inte skyddar lika bra mot glassplitter som det små transportburarna med endast galler fram gör.

sofie
0

Då får man ta och tona sina rutor för då blir det inga glassplitter vid en krock och då kan illrarna sitta i en stor gallerbur.

skatefanatic
0

Alltså självklart att illrar ska vara fria så mycket som möjligt.
Men om man har en stor bur full med leksaker och mysiga sovplatser osv som han/hon kan springa ut och in i hur den vill, så gör det väl ingenting. Det kan ju vara bra om han/hon lär sig vad som är has eget och vad som är ägarens.

Mr_twisted
0

Har man katt och hund i bur ??? svaret e ju NEJ och det gäller även illrar tycker jag

Tack för ordet

Jensen

Sara
0

# 40 Men då sitter illern inte i buren utan har själv valet att vara där eller inte.

Sara

Faxlin
0

#41: Jodå det finns idioter inom alla områden. Tyvärr.

Audiatur et altera pars

KerstinL
0

Jag har Zuki i en hemmabyggd 2-våningsbur just nu när hon fått valpar. 2-3 ggr/dag tar jag undan dom andra illrarna så hon får springa fritt i lägenheten, men hon väljer oftast att stanna i sin bur med valparna. Det går inte att ha henne ihop med dom andra tjejerna för hon går till attack direkt, men som det är nu så är hon i alla fall i närheten av oss istället för instängd i ett annat rum… För mig är buren bara ett tillfälligt alternativ, absolut inte för permanent bruk!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

skatefanatic
0

Ja, men det är de jag menar.
Buren kan man ha för att ge illern "ett eget rum".. en plats som är hennes egen.
Själv så tycker jag inte att dem ska sitta i en stängd bur någon gång. Men om jag går hemifrån och min unga iller som inte än lärt sig att hon inte för bita i sladdar springer lös i mitt rum, så är jag skraj för hur rummet ska se ut sen.

Mr_twisted
0

#43 jo det e har du rätt i..

Faxlin
0

#46: Ja tyvärr har jag ju rätt i det här fallet. Den sista idioten är ännu inte född.

Audiatur et altera pars

sofie
0

*putt*

sofie
0

Jag tycker diskussinen om vad illern ska sitta i vid en krock va intressant. Eftersom det i så många inlägg diskuterades om glassplitter. Men den tog slut helt plötsligt?

FetUdy
0

Jag tycker dom ska sitta i en mindre bur med galler bara i fronten, mindre sträcka att färdas fall man krockar och mindre risk för glassplitter på illrarna.

LinLin
0

#50 Jag också. Men finns det nåt som bevisligen skulle vara säkrare (och genomförbart) så skulle det vara kul att veta.

sofie
0

Ja men då får man tona rutorna då blir det inge glassplitter

Sara
0

Håller med om att en mindre bur är mer skyddande för en iller som slängs omkring i buren i en eventuell krock.

En mindre bur kan man oxå sätta fast med bilbältet.

Sara

FetUdy
0

Jo det kan man ju göra, men risken finns alltid att det blir glassplitter i alla fall. Framrutor får man exempelvis inte tona.

sofie
0

Framrutan splittras inte för den är laminerad. Och visst det kan komma lite splitt om illern sitter i baksättet och nån av sidorutorna fram går sönder. Men det är inte mycke. Men på nyare bilar finns även en gardin som rullas ner vid krock just för att splittret inte ska skada nån.

FetUdy
0

#55 Jo framrutan är laminerad det vet jag men jag tror det är lika stor risk att det kommer splitter från sidorutorna fram som dom där bak, glassplitter har en tendens att sprida sig som.. hmm.. ogräs ;)

Jo, sånna är bra, men alla har inte nya bilar =P

sofie
0

Sidrutorna bak kan man också tona.

Vi kan iallafall känna oss lugna när vi låter våra illrar åka i en storbur som står i bagageytrymmet. Den är fastspännd och dom flesta sakerna i buren är mjuka det är bara matskålar och toalåda som inte är det och det sitter fast. Skulle välja det framför att sätta illern i en liten trångbur. Dom gångerna dom måste sitta i en transportbur tar vi dom största vi har och har bara två i varje.

sofie
0

Sen ska jag tillägga att filtar och hängmattor och sand och annat burinnehåll hjälper till att dämpa slagen vid krock. Så hellre en lite större transportbur än en liten transportbur. Och placerar man buren i mitten på baksättet så hjälper man till att skydda för glassplitter från sidorrutorna fram.

JossanH
0

#14 för det första- de som du benämner som burdjur ska även dom ha stora möjligheter till vistelse utanför buren…

och för det andra- du har alltså dina illrar i bur under natten för att det gör det "tryggare" för dom om det tex skulle börja brinna.. Men ärligt. Skulle det nu börja brinna så kommer det bli ganska bråttom ut. Antingen har du väldigt små burar med hjul på som dina illrar får bo i eller så har du stora burar- och har du det kommer du aldrig få ut dom under en brand!
har själv en stor utställningsbur hemma, på hjul (öppen självklart) och de gånger jag ska rulla den någonstans är det rent ut sagt ett helvete för att den är så stor och otymplig… skulle vilja se någon göra det under en brand…

#15 alla gör ju vad de har samvete till och många lider inte av dåligt samvete… Nej, jag åker inte längre på utställning för den dagen jag märkte att mina illrar vantrivdes på en utställning slutade jag med det. Visst är det kul för mig men det får inte gå ut över mina barn.

#5 ja, mycket underligt… Folk vill absolut inte ha något med burar att göra så länge det inte gäller att handla en billig iller.. Då spelar priset större roll än hållning av djuren.. Att avelsdjuren sitter hela livet i en liten nätlåda spelar ingen roll sålänge köparen sparar ett par tusen..

#41 men ändå tycker du att det är okej att köpa illrar från farmer?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lunic
0

När slutar en bur att kallas en bur? Ja menar hur stor ska den va innan man kallar den hage eller annat? Ett hus eller lägenhet är ju oxå en bur om man ska hård dra det. Lunic går lös i lägenheten och det är inga problem alls men ibland har jag honom i en ca 6 kvadrat stor hage. Jag säger hage, men om det hade vart golv och tak på hagen hade man kallat det bur då fast storleken är den samma?

Om jag bott i hus önskar jag att jag haft nåt sånt här till Lunic

http://www.britishferretclub.co.uk/ferrethousing.htm

Jag skulle hålla på med han lika mycket och tycker en sån bur ute skulle vara ett fint komplement till inomhusvistelsen. Eller?

Lunic
0

Hur fixar man till länkar som går att klicka?? Finns inga ikoner ovanför kommentarfönstret längre??

Nettan
0

Du gör en länk genom att skriva in adressen och sedan trycka enter.

http://www.britishferretclub.co.uk/ferrethousing.htm

Annars kan du göra en länk genom att skriva ett ord.. t.ex:BUR  markera ordet och sedan klickar du på det som ser ut som en länk ifrån en kedja uppe i verktygsfältet, direkt efter siffrorna i punktform.
Där klistrar du in andressen och bockar i "öppnas i annat fönster". Sedan trycker du på SKAPA.

BUR