Kan en iller passa här hemma?
Jag vill ha ett husdjur. Har haft hund, men det fungerar inte nu, har haft katt men vill att den ska få vara ute, har haft råtta men de lever för kort, har haft hamster men de känns lite trista, funderar på kanin men är osäker på om jag tycker det är kul i längden. Kan man ha en iller lös i ett "vanligt" hem? Dvs som man har katt och hund? Vad i ett hem är riskområden, och vad i ett hem kan slitas? Tänker på katter som river sönder soffor och hundar som krafsar på dörrar, råttor som kan gnaga på sladdar och försvinna i utrymmen man inte trodde fanns. Kan de sova i sängen med oss? Jag läser titt som tätt om illrar som bits, hur hårt bits de? Börjar det blöda? Bits "alla illrar"? Hur fungerar de med barn? En snäll iller och ett snällt barn, skulle ni illerägare lita på kombinationen? Hur lång tid kan de vara ensamma? Hur mycket stimulans behöver de? Hur långa promenader klarar de? Lär de sig gå i koppel lika bra som en hund, eller blir det promenader mer som med en katt? Kan de i något sammanhang vara lösa utomhus? Jag vill helt enkelt veta allt om illrar, och om det kan vara ett husdjur för mig!
Du kan ju börja med att läsa artikeln "att skaffa iller" som du finner längst ned bland trådarna under aktuellt just nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bästa tipset är egentligen att sätta sig och läsa trådar här på forumet, det finns garanterat svar på alla dia frågor här :)
Men, illern är väldigt social och är man borta mycket tycker jag att man ska ha 2, men inte köpa samtidigt om man inte är illervan. De lär sig absolut att gå i koppel, väldigt bra, men lös skulle jag inte rekomendera. Vissa funkar det med, andra rymmer och det är inte alltid man får tillbaka dem då :( Jag har bara haft gamla lugna illrar lösa då jagpromenerat i skogen och det har varit illrar som vet vart vi ska :)
Jag har inte mina i sängen, mycket för att katterna ska få vara ifred där, men också för att det lätt blir en busplats och jag vil inte vakna av bett i knävecket, men andra har sina illrar i sängen och det funkar jättebra.
De flesta illrar behöver ngn typ av bitträning och uppfostran. Men, de lär sig snabbt och är man snäll och visar vad somo är rätt och fel genoom beröm och ignorering så brukar det gå väldigt smidigt.
Du har fått jättebra råd men vill tillägga, försök att få besöka någon som har erfarenhet av illrar. Det är först då du kan avgöra om illern är ett husdjur för dig.
Kolla in i tråden "Träffa andra illerägare" om du har någon i din närhet. Bor du i Skaraborg så finns det möjlighet att få träffa mina sex vuxna och eventuellt sju valpar.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag tycker att en iller behöver lika mycket stimulans som en hund. Enda skillnaden är vart dom går på toa.
Vi försöker att vara ute 1 timme per dag och tillslut har illrarna gått mycket bra i sele och dom älskar det :)
När en iller biter gör det enligt mig ont, jag har ärr från min illervalp på armarna fortfarande nästan 2 år senare. Sen när illern känner dig brukar bitandet avta och illern bits inte lika hårt, men givetvis är alla illrar olika.
🙂
Jag tycker att iller är ett vuxen-djur, så jag kan inte säga så mkt om hur det fungerar med barn, tyvärr. Är inte heller så duktig på barn.
Illern är en aktiv, nyfiken och intelligent varelse som vill ha hela hemmet att springa omkring i. Har man många medlemmar i hushållet kan det dock bli lite problem med dörrar och skåp och man kan ev behöva avgränsa någon yta. T ex om familjemedlemmar inte är noga med att stänga ytterdörren, kan det vara bra om man har en grind till hallen.
Sedan har vi badrummet. Det är ett rum illrar älskar. Om man vill ha dem i badrummet beror helt på vad för badrum man har, om det finns risk att illern boar och bajsar under badkaret, om det finns risk för att illern kan krypa ner i avloppet… och så denna eviga toaborste som dras omkring på…
Balkong är också en intressant plats. Den bör nätas in eller dyl så att illern inte kan gå över till grannarna…
Krafsa och bita på saker anser jag bara att brunstiga, vilda (unga/valpar) och uttråkade illrar gör. Detta förebyggs genom ett aktivt liv med mycket bus, lek och tankeverkstad.
Ja, en iller kan absolut sova i sängen. Har man svårt att gå upp på morgonen kan t o m vissa illrar fungera bra som väckarklockor… (speciellt de som gärna busar i påslakanet och nafsas i tårna)
Tama illrar skall INTE bita så att det blöder! Däremot kan de nafsas och lek-bitas lite. Och så kan de givetvis testa folk, dock är detta väldigt olika från iller till iller. Min erfarenhet av sällskapsillrar med stamtavla är att de är nästan helt bitfria.
En vuxen och välstimulerad iller kan vara ensam flera timmar, speciellt dagtid då de gärna sover.
Jag tycker illrar behöver mycket mer stimulans än de får. De behöver aktiv lek- och gostid varje dag. De behöver en promenad utomhus varje/varannnan dag, de behöver även tänka lite så att gömma godis eller träna på något varje dag rekommenderas. De gillar rutiner och kan lära sig ganska mycket.
Att lära illern att gå promenad är ett stort kapitel. Det kan ta ett tag innan illern känner rundorna man går väl och skuttar glatt hela vägen. En vältränad iller kan gå med på en långpromenad hur lätt som helst. Man kan ju alltid lyfta upp illern och ha den i luvan eller i tröjan om den blir trött eller rädd (eller man inte orkar med att folk ska fråga, prata osv).
En riktigt tam iller kan ev vara lös utomhus. Men aldrig utan uppsikt och det är bra om man har halsband eller sele på den. Min första iller hade ett sele med en plingklocka på, så jag hörde honom alltid. Idag skulle jag dock inte vilja riskera att "tappa bort" min iller eller att det händer en olycka så jag skulle ha sele och koppel på om jag inte har en illersäker inhängnad.
#5 du får nog ta ett snack med en av mina illrar ang bitandet ;) Jag förstår inte riktigt varför en Iller inte SKA bita så det blöder? Tama katter kan göra det, likväl som andra husdjur. Jag säger att det är högst individuellt, precis som att vissa människor är högljudda medan andra viskar har ibland vissa illrar svårt att förmedla sig på en lagom nivå. Språket funkar liksom inte riktigt som hos många andra tamillrar ;) Sedan beror ju blodfaktorn lite på tänderna också. Hade en Iller som var världens snällaste men vid bus kunde han bita rejält, men det blödde aldrig. Sedan hade jag en som var lite "speciell" som gärna bet andra än mig och med hans små sylvassa tänder blev det nästan alltid blodvite trots att han inte bet så fruktansvärt hårt. Stamtavlan har inte påverkat om de varit bra på att framföra sina åsikter försiktigt eller hårt. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oj förlåt jag kan nog inte låta bli 🙂
Om jag har stamtavla på mina tamillrar så kan dom vara ute lösa och bits inte. Tyvärr stämmer inte det 😃
Tack för alla svar! Det känns som jag sakta börjar förstå hur en iller är. Jag har erfarenhet av hundar, katter och råttor och tycker att alla dessa djur är underbara på sitt sätt, med sina egna personligheter. Nästan mer personlighet man skaffar än sort. Jag tycker illern verkar vara det perfekta husdjuret eftersom jag inte kan gå ut och gå med en hund på arbetstid, katter vill jag ska få vara ute när de vill. Råttor, är ju iofs också ett möjligt djur. Klättrar illrar som katter? Kan man jämföra illerns bitande med katter? Att det är väldigt individuellt och något man lär sig läsa av med sin iller? Finns det någon härinne som har erfarenhet av att leva med iller och barn från fem år och uppåt?
Om det finns någon kring Stockholm med iller så träffas jag gärna.
#8 jag har tre illrar och en 5-åring. Funkar jättebra och då är min dotter superfin med djur och har alltid varit. Sedan så beror det på illern också, mina illrar känner jag inte är några problem att ha ihop med mitt barn men en iller jag har haft skulle jag inte låta vara ihop med min dotter.
men ärligt, det är inte roligt när ni ska hålla på och ordmärka sådär. skärpning. hur ska man ha lust att skriva på den här sajten om folk alltid ska vända och vrida på det man skriver för att förlöjliga och mobbas? och ni behöver inte svara på detta, tack!
#11 jag menade absolut inget illa med det jag skrev, tyckte bara att det kan bli smått missvisande om det finns de som tror att de slipper jobb med "bitiga" illrar bara för att de köper en Iller med stamtavla. Jag tycker att det är högst relevant information och jag delgav mina erfarenheter gällande detta. Absolut ingen avsikt att förlöjliga eller mobba och mycket tråkigt om du tog det så. Förlåt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Klättrar illrar som katter?
Njae, men en hel del av dom är hejjare på att ta sej dit dom vill på olika vis. Enligt mej envisare en katter.
Har haft en som hoppat upp på höften, är 175 cm lång. Har en nu som klättrar i gardiner så allt är uppknutet osv. Dom kräver oftast viss anpassning av hemmet. Största problemet enligt mej är att de allt som oftast är galna i gummi samt gärna puttar ner saker samt tar sej in i hål och utrymmen man inte visste fanns.
Kan man jämföra illerns bitande med katter? Att det är väldigt individuellt och något man lär sig läsa av med sin iller?
Jag ser dom lite som hundvalpar, testar sej fram. Man lär sej att läsa av sina egna illrar. Grad på bitande vill jag påstå går att förutse, att umgås med den eventuella illern man tar hem begränsar chansen till oönskade överaskningar men en iller kan helt klart testa den nya familjen en period.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Hemskt ledsen Grodan inte meningen, kunde säkert sagt till smidigare. Blev bara lite förvånad 🙂
Vill bara inte att det blir omplaceringar i onödan pågrund av en sån sak.

Jag har en iller som bits så det börjar blöda. En som får panik om hon måste på toan och är ute, för hon måste gå på lådan. 100% rumsren, och han inte ens toatränat henne. Hon bits aldrig egentligen. Bara när hon busar. Men inte så det börjar blöda. De två andra bits inte alls. Den ena hälsar på spädbarn och småbarn och man kan stoppa fingrarna i munnen på honom (vad nu det skulle vara bra för) och han bara tar det med ro. Jag kan ha alla lösa utomhus. De kommer dock inte när man ropar, men de går till dörren när de vill in. Speciellt hon som bara vill gå på lådan. Annars är det bara att locka med godis eller en pipleksak. Koppel går två bättre i. Den ena dock helst på hemvägen. :-)
golf.ifokus.se
#12 ❤️
#14 ❤️
Tack tjejer!
Jag kanske har mig själv att skylla lite, jag skrev bara och tänkte inte jättemycket på orden. Men det tog sin stund och jag skrev för att hjälpa TS med min syn på att ha iller hemma.
En sak som kan vara värd att nämna är ju lukten. Iller luktar speciellt. Jag tycker iller luktar gott, men har fått erfara att en del grannar (om man bor i lägenhet) kan besväras om det är något fel på ventilationen el dyl. Jag hade en jätteknasig granne i södertälje som bara gnällde. När jag placerat alla djur på annan ort utom hunden och illern slutade hon inte gnälla, så jag misstänker att det hon hade svårt för var illern. Jag frågade henne aldrig, hon var väldigt svår o knasig. Jag flyttade bara. Men jag är inte säker på att hon slutat gnälla på djurlukt för det…
Kul det är att läsa om era erfarenheter av illrar :) och jag får bara mer och mer frågor :) Hoppas ni står ut… Hur länge kan en iller vara ensam hemma? Vilken tid tycker ni är ok till vardags och om det skulle knipa, hur länge skulle ni våga lämna då? Hur är det att få illervakt? Ser nästan detta som största problemet nu, några tips där? Jag har inga illervana vänner…. Hur är det med honor och hanar, är det skillnad? Puberteten, är den smidig eller trilskas dom då? Kastrering, det är nästan obligatoriskt på dem va? Varför då?
#16 :D #17 "Hur länge kan en iller vara ensam hemma? Vilken tid tycker ni är ok till vardags och om det skulle knipa, hur länge skulle ni våga lämna då?" En Iller kan vara själv hemma när man tex jobbar. Olika illrar har olika stort aktivitetsbehov och kräver därför olika mycket stimulering. Är man borta mycket (har ett vanligt heltidsjobb) tycker jag att man ska satsa på att skaffa 2 eller fler illrar så att dom har varandra. När det kniper kan jag lämna dom ensamma så länge som 1-1,5 dygn, men då har jag sett till att aktivera dom lite extra innan. "Hur är det att få illervakt? Ser nästan detta som största problemet nu, några tips där? Jag har inga illervana vänner…." Mina föräldrar har alltid varit guld på den frågan! De har alltid ställt upp trots att dom inte alls gillar att handskas med mina illrar. Sedan är en av mina bästa vänner illerägare (har fått många fina vänner genom illrarna :)) så där har jag också fått hjälp. "Hur är det med honor och hanar, är det skillnad? Puberteten, är den smidig eller trilskas dom då? Kastrering, det är nästan obligatoriskt på dem va? Varför då?" En del illrar trotsar verkligen en period i livet medan andra inte alls gör det. Man ska nog vara inställd på en kaxig "tonåring" ;) Man kastrerar illrarna pga hanarna luktar så mycket och kan bli väldigt hormonstinna och att honor löper tills de tas ur löp via kastrering, parning eller att de helt enkelt blir parade med en steril hane. Avbryts inte löpet kan de drabbas av anemi och dö. Läs gärna mer om kastrering bland artiklarna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus