Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 834 ggr
JossanH
0

När ger man upp?

I november flyttade Alice och Lily hit. Jag hade inga planer på att skaffa fler illrar då men skulle troligen ta en valp nu i sommar men dessa tjejer låg ute månad efter månad.. Och till sist slutade det med att dom flyttade in här! Marcello och Vicente var ju måttligt roade, men skam den som ger sig tänkte jag, det går alltid att få ihop illrar om man bara har tålamod. De slogs ganska friskt och tjejerna var i underläge.. Jag hade dom i 2 läger fram till dagarna innan jul då vi beslutade att ha alla i ett och samma rum. Som alla vt så är det ju bästa sättet att få illrar att bli vänner. Det gick väl sådär.. De slogs men hade rör att gömma sig i. Jag fick inte torka riktigt så mycket slagsmålsbajs som jag först trodde. När det sedan blev sommar fick alla flytta ut i uteburen. Allt bus har ändå skett i 2 grupper då tjejerna annars aldrig får chansen att ta för sig och killarna bara går och är grälsjuka. Dom har bott tillsammans i 6,5 månad. Jag ser ingen förändring. Marcello är den som triggas mest av tjejerna och när dom piper så går Vicente igång. När dom ligger och sover kryper ibland Marcello in och börjar slåss. Dom har inga jättesår på nacke/rygg men Alice (som inte flyr lika snabbt som Lily) är randig från nacke till svansrot av små sår som blir då dom slåss. Hon verkar inte berörd av själva såren men det är inte kul det här. Det gör ont i mig. Så förra veckan åkte vi till sommarstugan en vecka. Vi var mycket släkt där men har en utebur på 4 kvm (svårt att göra större då den är portabel) och så ställde jag upp utställningsburen plus viss tillgång till ett rum för illrarna så att de skulle ha det hyfsat bra trots mycket folk. Jag separerade illrarna och de 2 paren fick turas om att vara inne och ute, busa och gå i koppel, och plötsligt hade jag 2 mycket gladare och mer nöjda tjejer och jag kände inte den där spänningen som blir mellan mig och pojkarna då de alltid ger sig på tjejerna när dom får chansen. Sedan vi kom hem från semestern har de varit uppdelade igen med ett gäng inomhus och ett gäng i uteburen. Är det såhär nu? Ska jag behöva ha 2 gäng i vårt lilla hus som kommer kräva ett extra illerrum i källaren när de kallaste månaderna kommer? När ska man ge upp?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kuraudo
0

Känns rätt orättvist på något sätt att det verkligen inte verkade funka när du nu var så snäll och tog hand om dom, trots att du redan hade två stycken.

Det känns som att du verkligen har försökt med allt och i min bok så skulle det inte vara det minsta snöpligt att ge upp nu.

Kanske vore det bästa att hitta ett nytt hem åt tjejerna?

JossanH
3

#1 nej, tjejerna stannar här. Nu och för alltid. Jag som inte är så galen i honor har hittat 2 små guldklimpar som är som natt och dag trots att dom är halvsyskon :) Vi bor ganska illa nu, i litet hus och begränsad yta för illrarna men vi har ju en framtidsplan och där är 2 läger inga problem. Tror nog mest att det känns så frustrerande att för första gången få ge upp en ihopsättning där vi nu kunde haft en fungerande grupp på 4…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Mixxy
0

Jag sitter väl i ungefär samma sits som dig Jossan. Hoffa kom hem till oss när han var 13 veckor i september förra året, just då började vår hane sedan innan bli brunstig igen så han var inte allt för trevlig just då. Därför avvaktade vi tills hans chip hade börjat verka och hade dom separerade under tiden. När chippet börjat verka testade vi ännu en gång. Valle var fortfarande elak mot den lilla klumpen som skrek i högan sky så fort han såg både Valle och Donna. Det var bara avvakta ännu en gång tills det var Hoffas tur att bli brunstig. Då passade vi på att sätta ihop Hoffa och Valle ännu en gång för då hade Hoffa lite hormonmod i sig och kunde slåss tillbaka. Det var ett ordentligt slagsmål dom hade men det var värt mödan. Valle upptäckte att den lilla inkräktaren faktiskt hade något att sätta emot. Efter det var det bara att låta dom vara med varandra så mycket som möjligt. Detta var i december. I januari kunde vi börja ha Hoffa, Valle och Donna i samma rum hela tiden. Detta till Donnas stora förtret, hon gillar verkligen Hoffa. Hon flög på honom så fort hon såg honom. Och så har det fortsatt. Donna hatar Hoffa, men vi ser ändå små små små framsteg. Nu har det kommit så långt att Donna kan ligga i sin puff och slappna av trotts att Hoffa är i närheten. Dom har tom nosat på varann nos mot nos några gånger utan att det hänt någonting. Jag vet inte när och om man ska ge upp men jag har inte gjort det än iallafall :)

Ceciliaolucifer
0

Det är aldrig kul med två läger men ibland är det enda lösningen. Man ska nog inte se det som ett misslyckande utan bara acceptera läget. Om tjejerna inte kan leva ett "normalt" liv och vara avslappnade och glada så är det ingen idé att försöka mer. Jag satte ihop Druie med flickorna och visst blev det bättre men det faktum att han liksom inte slutade jaga eller småbråka med dom gjorde att vi släppte det här med att få ihop dom. Det blev inga sår men flickorna var inte lyckliga! När Druie sov kunde flickorna busa runt ostört vilket var bra ;) men ändå, jag vill att dom ska kunna få sova och äta i lugn och ro. Jag förstår att det är jobbigt :/

JossanH
0

#4 det är väl skam den som ger sig i vissa lägen ;) men fasen vad man kan vara frustrerad över att dom helt enkelt vägrar att bli sams! #5 det är precis det jag också känt. Tjejerna har liksom levt upp varje gång jag delat på dom och det känns inte rätt när man tom får ställa fram fler matskålar för att dom ska kunna äta i alla lägen, även när dom ligger gömda. Jag har iaf fått 2 glada tjejer och 2 lite mer avslappnade pojkar. Nu längtar jag bara efter nytt boende! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Leo
0

har du provat att dela dom hane /hona ett tag? Da har dom ju varandra och killarna eldar inte upp varann. sa har dom en chans att bli lara kanna varann och kanske bli battre vanner ( ursakta stavningen amerikansk dator som saknar vissa bokstaver )

Leo värd på Motorcykel i fokus 

JossanH
1

#7 jag hade tankarna på det och det skulle nog gå väl för killarna men tjejerna skulle nog må fruktansvärt av det. Hela den här processen har svetsat samman dom något enormt. Att dela på dom när dom är som mest sårbara skulle nog tyvärr endast leda till olyckliga djur under försöket..

Sajtvärd på Iller.ifokus