Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 668 ggr
Fredrik85
1

Klagomål från ordförande 1

Har nu några små problem efter ett samtal från ordförande. Först lite info. Bor i en insatslägenhet. En trappa ner så finns det två dörrar en till tvättstugan o en till cykelförråd+soprum+tomma rum ca100 m2 totalt. 

Jag brukar på kvällen ca 2200 släppa ut min iller i cykelrummet så han får springa fritt o nosa. Tydligen får man inte släppa honom så vilket jag tyckte var konstigt.  Ingen har klagat men man får inte ha djur i allmänna utrymmen enligt ordföranden. Att gå runt o be om lov funkar inte för min ordförande bor i trappuppgången o jag kommer garanterat att få ett nej från henne.

Om jag fortsätter med detta vad kan dom göra?

Kan jag bara sätta upp en lapp när jag brukar släpp honom i cykelutrymmet på kvällar?

JossanH
6

Har du fått ett nej så är det ju ett nej som gäller. Jag förstår om man inte vill ha djur på de allmänna ytorna i ett bostadshus. Det kan bli både kiss och bajs och så håret förstås och eventuell skadegörelse. Jag tror helt enkelt att du får acceptera det och visa hänsyn till de andra i din byggnad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
3

Sen kan det ju finnas pälsallergiker också. Gå ut på en promenad med din iller på kvällarna, jag och min hane är ute säkert 20 minuter varje kväll, det räcker för att han ska bli nöjd och sova gott

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Fredrik85
0

Skulle gärna gå ut men min iller vågar inte gå ut. Han får panik så fort det kommer ljud o vill bara springa iväg. Då funkar cykelförrådet bra. Förrådet är kalt smutsig o lite små kryp så han får mycket att nos på.

Men jag tränar med honom o han blir bättre o bättre.

Bogey
2

#3 Har du ingen sele åt honom så du kan ha han i ett koppel?
De brukar lära sig rätt snabbt hur det funkar och dessutom komma till husse eller matte för att bli upplyft om det kommer nått otäckt.