Nystart! Ferret Nation bur?
Hej alla glada illerägare!
Jag har bestämt mig för Att skaffa iller :)
Jag har faktiskt aldrig ägt iller förut men jag har läst mycket här och sett många klipp från iller-Vloggare på Youtube.
Jag bor i natursköna Huvudsta,Stockholm i en lägenhet på 36^m och har även uteplats där jag planerar låta dom springa runt lite under uppsyn. Jag har nära ner till sjön så det finns möjlighet att gå där med sele och kanske bada lite :)
Jag har lusläst om vilket foder man ska köpa här osv, tänkte väl köra på Orijen och kombinera med kött och kött med ben (bra för tänderna). Vad jag har förstått så får man inte ge dom tillagat kött? Tex lite ugnsstekt kyckling? (utan kryddor, stekt i sitt egna fett)
Nu då, till själva huvudämnet.
Jag arbetar i skift och arbetar nätter. Det vill säga att jag arbetar 4-5 nätter och är sedan ledig 4-5 nätter+dagar. Så när jag jobbar så kan jag spendera ca 4 vakna timmar med illrarna innan jag måste sova igen. Från vad jag har förstått så sover illrar kopiösa mängder per dag ändå så det ska väl inte vara något problem? Kommer kunna spendera mycket tid med dom när jag är ledig så jag tror dom kommer få tillräckligt med sällskap, tänker även skaffa 2 st så dom kan underhålla varandra och hålla varandra sällskap :)
Jag har dock fått olika intryck om man ska ha bur eller inte.
Den generella uppfattningen här verkar vara att man ska ha illrar lösa i hemmet medans andra tycker man ska ha dom i bur när man inte kan vara hemma och ha dom under uppsyn. Dom menar på att "ferrets are like toddlers". Då jag är rädd att något skulle hända mina illrar medans jag jobbar så funderade jag på att skaffa en Ferret Nation Habitat Model 182 plus möjligtvis en tilläggsvåning.
Eventuellt rent av kanske köpa två stycken model 182 och slå ihop dom.
Måtten på en model 182 är 91.44cm Längd x 63.5cm Bredd x 160.6cm Hög
Måtten på en tilläggsenhet är 91.44cm L x 63.5cm B x 62.33cm H
2 hyllplan på standardenheten kanske jag ska tillägga också.
Här är en länk med bild på den för förtydligande:
http://www.ferret.com/item/ferret-nation-habitat-model-182-double-unit/650431/
Jag har läst på denna sida att det är 5m^2 som gäller för en laglig bur i Sverige, men tänkte någonstans att det enbart gäller om man har illrarna i burar hela tiden, eller?(vilket jag inte hoppas någon har)
Jag har då inte sett någon bur som är så stor som 5m^2…
Men som sagt, om man har bra kubikmeter på buren samt ett flertal hyllplan kanske det är ok, eller?
Jag undrar lite hur ni ställer er inför detta?
Kram på er
/Jesper
Nej, illrar ska inte bo i bur och så länge du har det som en permanent lösning (även om det bara gäller delar av dygnet) så är det faktiskt 5kvm som gäller. Jag skulle säga att illrar är speciella djur, men absolut inte omöjliga att ha lösa! Är man mycket orolig så kan man fixa ett eget illerrum som dom kan vara i när man inte är hemma. Jag skulle säga att det oftast handlar om lathet. Går illern lös hela dygnet så innebär det mer toaträning och bättre illersäkring, vilket kräver lite mer av ägaren, men här finns hundratals bevis på att det inte behöver vara svårt :) I länder där illern hålls i bur försvarar man detta med att det är för illerns säkerhet. I skrivande stund har jag faktiskt 2 illrar i en rejäl utebur på 4kvm och 2 illrar i en ordentlig utställningsbur med flera våningsplan, för vi är i sommarstugan ihop med många andra släktingar och det går inte att ha dom löst. Illrarna är inte nöjda, trots flera busryck under dagarna och utevistelse. Ännu en gång har jag fått det bevisat för mig att detta är en högst tillfällig lösning, att illrar inte bör stängas in i någon bur, att de hatar gallerkänslan mellan sig och friheten. Att bo i ett icke illersäkrat hem kräver väldigt mycket av djurägaren då illrarna huserar fritt, då måste man alltid vara på sin vakt. Att bo i ett illersäkrat hem innebär att hemmet är säkert för illern oavsett om du är där samtidigt som den eller inte. Jag har bott på 8 olika ställen då jag har haft illrar och på de allra flesta ställena har illrarna gått lösa i vårt hem, i annat fall har de haft begränsad yta att vara på. Illrar är som gladast om de kan vara med där du är eller då de kan springa sina rundor i lägenheten för att spana. Ang kött så bör du aldrig ge tillagat kött då den mesta av näringen då går förlorad. Såhär bodde vi i förra lägenheten. Då hade vi mellan 2-4 illrar som gick lösa på 99kvm stor yta :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bör tilläggas att man inte räknar kubik för att få fram illerns lagliga yta utan det gäller sammanhängande yta som ska vara minst 5kvm och minst 1 m hög.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok!
Tack för långt och givande svar JossanH! :)
Mm ok, då kommer jag definitivt att köra öppen bur/öppna burar konstant då :)
Jag har god tro på att jag kan illersäkra mitt hem rätt ordentligt.
Funderar på en stor rejäl bur åt dom att ha som krypin eller eventuellt bygga om en byrå eller bokhylla till Iller-krypin.
Har du några rekommendationer?
Tack
Man kan göra många roliga krypin, men det är inte alltid de uppskattas ;) köpte mig en utställningsbur för 2500:-, köpte tyg för 500:- och sydde hängmattor och annat mys till buren och ändå valde de kartongen med ett gammalt påslakan i som stod bredvid buren.. Annars finns en tråd om "illrarnas nya hus" där jag visar hur jag gjort om en möbel till sovhus :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mm har sett den där bilden förut men tror det var på en annan tråd här inne. Det var i princip den bilden som fick mig att börja tänka i banorna på att köra med byrå som krypin. Min mor har hamstrat möbler genom åren och vill säkert mer än gärna bli av med någon av dom, om inte annat köper jag någon helt enkelt :)
Jag har inte lyckats komma underfund med hur högt en iller kan klättra? Jag menar alltså, om man har en byrå med olika hyllplan, och man borrar ett hål i taket på hyllplanet som du har gjort så illern kan klättra upp, hur högt får det max vara för att den ska kunna ta sig upp?
I annat fall kan man väl iofs underlätta för den med att fästa fast någon kloss eller så, så att den kommer upp lite högre :)
Den kan klättra ganska högt om det finns tyg att greppa i. Det är en tumregel när det kommer till Iller. Finns det tyg kan den klättra! Tex upp på stolar med stoppad dyna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok tackar för infon :)