Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 4879 ggr
VeronicaKahlbäck
2

Illrar omhändertagna (forts.)

Då den gamla tråden blev full så får ni diskutera vidare här.

Gamla tråden; http://iller.ifokus.se/discussions/51a4de038e0e7417cd00265a-illrar-omhandertagna-i-goteborg

Du som skriver får gärna läsa din text en extra gång före publicering.
När du läser andras inlägg kan det vara bra att fösöka läsa texten med viss distans från sina egna känslor.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

emoflickan
13

Jag har också läst handlingarna i ärendet nu och är bara så ledsen över hela situationen. Det är tydligt att djurägaren har mått/mår dåligt både psykiskt och fysiskt och att denne bryr sig om sina djur väldigt mycket. Men någonstans på vägen har det blivit för mycket ..

Jag hoppas att personen i fråga får all hjälp denne behöver och även att denne får ha några djur kvar (dock inte så många..) och att resten av djuren kan få bra hem då de som jag förstår anses som omplaceringsbara.

För övrigt kan jag säga att jag är lite besviken på länsstyrelsen att de faktiskt lät denna situation gå _för långt_. Någon mer insats borde ha gjorts tidigare …

Alexej
14

2012-07-21 12:21 #1 skrivet av VeronicaKahlbäck

Läs gärna en extra gång!

Vissa av oss är dåliga på att använda ett vårdat språk, svordommar och s.k. "namnkallning" är inte okej.

Det är heller inte okej att skriva nedlåtande om en annan person eller dennes handlande ifall det inte är något personen i fråga tagit upp själv, det har ingen betydelse ifall det är en sanning eller inte.
Den här regeln har vi återkommande problem med och allmänt svårt att få acceptans för men det är för att skydda individen från förtal.

http://iller.ifokus.se/articles/4ee0b16dd4ebea6010007b7d-skrivregler

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emoflickan
8

#2 men herregud vad är fel med mitt inlägg nu då? Jag har inte skrivit något nedlåtande och jag har bara tagit upp något som står i _offentliga handlingar_ som ALLA kan ta del av. Där står det om individens psykiska och fysiska mående, alltså är det inget som har "sanning eller inte". Jag förtalar inte personen i fråga så ditt inlägg är helt orelevant.

Alexej
3

#3 Kopierade sajtvärdens eget inlägg i hennes egna skrivreglerna och då blev det #1.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emoflickan
1

#4, okej!

Nussen
5

#1 Känner också att jag hade velat att det skulle gå fortare. Men samtidigt känner jag mig mycket säkrare på att det var rätt beslut som tagits. Och att man som privatperson får många chanser på sig att rätta till felen. Hade det varit upp till mig hade man inte fått mer än max 7 dagar på sig att göra om och göra rätt.

#2 Vart kommer denna regeln ifrån?

Det är heller inte okej att skriva nedlåtande om en annan person eller dennes handlande ifall det inte är något personen i fråga tagit upp själv, det har ingen betydelse ifall det är en sanning eller inte.

#3 Du skrev ett mycket bra inlägg :)

Ratlings
3

Jag undrar fortfarande, hur det kommer sig att alla reagerar så starkt på just det här fallet och att det diskuteras?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Tazzar
11

Vem blir hjälpt av dessa två trådar? Djuren? Ägaren? Läsarna?

… Ni själva?

Vad får man ur sig?

Lättar man på hjärtat?

Vill man visa vad man har för åsikt?

Behöver man förklara vad man tycker och tänker, ifall om tiden spolas tillbaka och man blir ovetandes om detta igen?
Är det så att den risken finns, om man låter bli att diskutera detta öppet?

Är det så viktigt? Så starkt, för er?

Varför?

(Jag har bara en åsikt, likt den några andra har: för över dessa trådar till en dold grupp.)

Lena
18

#7 Ja du det borde väl vara ganska uppenbart tycker jag vad det är vi reagerar emot. Tycker inte att jag ska behöva förklara det ytterligare en gång.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ratlings
2

#9 Men hade du reagerat likadant om du inte visste vem personen är?

// Lise

Nussen
3

#7 & #8 Trodde jag hade förklarat det i gamla tråden eller vill ni höra det igen?

#9 Ni får tro vad ni vill. Själv har jag en sån förbaskad ångest och kan inte tänka på annat än hur dessa djur har haft det och har det nu. Helt i onödan något sånt här ska inte behöva hända. Det håller mig igång bla.

Nussen
3

Om man läser på deras eget forum så reagerade flera av er helt annorlunda tills ni fick reda på vem det var. Om det var det du menade #10 ?

Tazzar
5

#11 Jag har ingenting emot diskussionen i sig. Man mår bra av att diskutera saker. Speciellt när, som du säger, man har ångest bland annat. 

Men… Inte öppet.
Även om handlingar är öppna, så berättar man inte dess innehåll öppet för allt och alla. Det kallas bland annat för respekt, inte bara för berörd/a utan även för eventuella läsare/lyssnare, som kanske inte är med och diskuterar, som inte kan hantera all information de får tag på och för vidare, och vips så kanske förtal sker ytterligare några berättelser senare, då de kanske börjar anta felaktiga saker. Och så vidare. 

Även om man skulle hålla sig till lagen i diskussioner, så är allting inte lämligt att ha öppet för visning.

FerretCrow
5

Detta diskuteras lika som det diskuteras om farmare av iller och mink med mera. Men många är nu här nu på iller just för att försvara och säga att lst gjort fel. Många är annars inte ens aktiva på iller delen så ni har kanske missat alla tidigare år av fall som diskuteras av olika slag

Lena
20

Som sagt den här typen av diskussioner av en person alla vet vem det är ska helt enkelt inte äga rum HÄR på ett öppet forum. Svårare än så är det inte. 

Frågor till sajtvärden: 

1. Veronica varför skapar du inte en sluten grupp istället och flyttar över dessa trådar dit (om ni nu har så stort behov av att fortsätta diskutera denna person? 

2. Varför ser du inte till att hålla er till de sajtregler som du själv skapat? 

3. Varför svarar du inte på mina PM?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nussen
6

#15 Tråden har ju varit borta för granskning flera gånger så då antar jag att den följer forumreglerna.

#13 Tack för att du skrev ett sånt bra inlägg. Respekt bör man ha det är riktigt. Det är bara i såna här fall  som jag inte  kan respektera någon som har vanvårdat små underbara oskyldiga djur. Det går emot allt jag tror på och står för.  Det är väl därför denna diskussion fortsätter. Jag tycker att när man skriver att man ska lägga locket på så känns det för mig som att man godkänner själva handlingen/vanvården om du förstår vad jag menar.

AnnaJosefine
26

#15 Jag har följt hela förra tråden och nu denna och jag måste bara säga (trots att jag drar mig för att lägga mig i) att jag själv vet vem den berörda är, har aldrig träffat hen men hen har gett mig mycket bra tips om mina egna illrar i andra diskussioner. Jag har hört på annat håll inom illervärlden ända sedan jag skaffade iller för två år sedan att den berörda är otroligt kunnig inom djurhantering men pga olika skäl inte efterlevt den filosofin själv. Varenda gång jag hört detta talas om har ingen, absolut ingen, menat att svartmåla hen utan poängterat, som det gjorts otaligt många gånger i denna tråd, att hen inte klarar av mängden djur pga olika omständigheter och att hen behöver hjälp med detta. Men hens kunskaper och välvilja har aldrig ifrågasatts, endast det faktum att hen tagit sig vatten över huvudet pga sin egna ekonomiska otillräcklighet och bl a hälsa. De flesta här argumenterar ju även för att hen skall få behålla något djur/få skaffa djur i framtiden då de vill hen väl då det är känt att djuren är otroligt viktiga för hen. Att detta ska bli en sluten diskussion håller jag verkligen inte med om. Tråden håller sig inom reglerna ang anonymitet om den berörde men man kan inte kringgå det faktum att illervärlden inte är så stor och att "alla känner alla". En utomstående som inte är från katt- eller illervärlden har antagligen inte den blekaste om vem den berörde är, än mindre dennes alias på forumet. Jag finner det mycket bättre att ämnet talas om och diskuteras och att det kommer fram att det här beslutet kom i rättans tid och att vi nu ska jobba för att djuren ska få bra hem och att den berörda ägaren ska få en ny chans då hen aldrig menat något illa utan helt enkelt tappat greppet om situationen. Jag tycker att det hakas upp på petitesser istället för att man läser vad som verkligen skrivs i denna diskussion. That's all…

Lena
25

#16 Inte enligt mina mått! Hade aldrig tillåtit sådan trådar på min sajt. 

Jag är van att läsa handlingar och granska djurskyddsärenden. Gör det regelbundet. För den skull ser jag det inte som nödvändigt att outa den det gäller inpå bara benknotorna och starta världens spekulationer. Varför vill ni göra det? Är det något som blir bättre av det? Mår du/ni bättre, får djuren det bättre, vill du straffa djurägaren eller vad är det frågan om? Lagen har ju som sagt redan sin gång nu. Låt myndigheterna sköta det jobbet istället. 

Att visa respekt och hålla god ton på ett forum handlar inte om annat än vanligt folkvett. Lägga locket på skriver du? Isses ni har ju skrivit en tråd med 300 inlägg om saken. Vad mer finns att säga?

Tazzar
5

#16 Det du beskriver där i de sista meningarna är känslor. Sådana behöver ju ibland vändas och vridas på, för man har dem, oavsett om någonting är rätt eller fel.

Enbart diskussioner gör ju ingenting åt situationer, ens om det så blir 10 trådar om fallen de handlar om. Men det gör någonting för de som diskuterar. Man får ur sig, man får klarhet… Framför allt så får man klarhet i hur man själv fungerar och tänker.

Men det kan man även få om det sker dolt.
Alla som diskuterat hittills kan fortsätta diskutera ändå, sålänge alla har tillgång till det via dolda sidor men det är ju bara att se till så att de som behöver får det. Sedan finns det pm, mail, telefon, osv. Är man kreativ finns många möjligheter till fortsatt diskussion ändå. Allting behöver inte vara öppet.

Om du förstår hur jag menar med. 🙂

VeronicaKahlbäck
8

Då jag skrev den texten hade det en tid varit problem för vissa att släppa gammalt kring en viss medlem och den stämningen spred sej till andra trådar, dess egentliga mening var att vi skulle hålla oss on-topic vid behov. Dåligt formulerat av mej och korttänkt, redigerat nu. Skrivet från min sida ur sammanhang vilket såklart gjorde det virrigt.

#6 Läs mitt svar till #2 :)

#15 Sluten grupp är inget jag i det här fallet har intresse av. De vi har är till för oss i admin för att kunna diskutera sajten, utnyttjas väldigt sällan. Här på iller, där illerintresserade brukar hålla till finns det ingen anledning att ha slutna grupper då den är till för allmänheten. Tycker idén om slutna grupper går emot hela tanken kring öppna forum.

Läs mitt svar till #2.

Vad vill du ha svar på?

Att jag blivit polisanmäld; Jahopp.
Att du är sajtvärd; Jo tack, men inte här.
Att du anser att tråden gått över gränsen (x antal ggr); Jag hör dej, är inte blind så att säga.
Att du är sajtvärd; Jag förstod första gången men tack för påminnelsen.
Att du inte skulle tolerera, acceptera etc; Återigen, du är Sajtvärd men inte här.
Du har läst handlingarna; Okej, hoppas det klarnade!

Var har du gömt alla frågetecken?

Lena
20

#17 Den välvilja som du skriver om ser jag tyvärr inte så mycket av. Det har varit ganska tuffa tongångar i många inlägg och jag vidhåller att det inte är något som hör hemma i en öppen forumtråd.  Om ni vill stödja denna person så borde ni kunna göra det på ett bättre sätt än det ni visat på i dessa ändlösa diskussioner. Vilket syfte menar du det har att skriva öppet om allt detta och spekulera på det sätt som gjorts? På vilket sätt stödjer du djurägaren menar du? Nej jag håller inte alls med dig om att skriverierna varit av ädel karaktär.

Lena
23

#20  Var detta* svar på mina två PM av den 3/6 och den 29/6? 🤔

_* "Att jag blivit polisanmäld; Jahopp.
Att du är sajtvärd; Jo tack, men inte här.
Att du anser att tråden gått över gränsen (x antal ggr); Jag hör dej, är inte blind så att säga.
Att du är sajtvärd; Jag förstod första gången men tack för påminnelsen.
Att du inte skulle tolerera, acceptera etc; Återigen, du är Sajtvärd men inte här.
Du har läst handlingarna; Okej, hoppas det klarnade!

Var har du gömt alla frågetecken?_ "

Uppskattar att få svar på de PM jag skickat dig via PM och inte via öppet forum. Det här blir ju liksom rätt snurrigt. 🤦‍♂️ Vet inte vad du menar riktig med det här svaret. 

När det gäller slutna grupper kan det vara ett bra alternativ om ni vill diskutera mer känsliga frågor. Allt passar sig inte på öppna forum helt enkelt. 

När det gäller de refererade sajtreglerna menar du att de inte gäller längre? Hur ser era gällande sajtregler i så fall ut?

Alexej
15

#20 Så det passade nu att ändra sajtreglerna så att du och andra kan fortsätta mobba ut någon? Väldigt mogen, respekt!

Gamla skrivregler:

Den här regeln har vi återkommande problem med och allmänt svårt att få acceptans för men det är för att skydda individen från förtal.

Förslag:

Nu är det helt okej att skriva nedlåtande om en annan person eller dennes handlande framförallt när det är något personen i fråga inte tagit upp själv, det har ingen betydelse ifall det är en sanning eller inte.
Den här regeln har vi inga problem med fast det är allmänt svårt att få acceptans för men det är för att vi kan ha lite roligt genom att skriva skit om andra.

[Nathalie62]
8

#23, Tycker du bör lugna ner dig nu, det är ingen som skriver skit om någon och du bidrar ju själv med mobbning med tanke på ditt inlägg.

Att folk har reagerat så starkt är inte konstigt, alla är troligen överens om att det är en sorgsen situation och det är bra att sådant uppmärksammas och hoppas på att både ägare och djur får den hjälp som krävs på bästa möjliga sätt.

Lena
12

#24 "att både ägare och djur får den hjälp som krävs på bästa möjliga sätt".

Ja det är ju vad man hoppas på. Däremot kan den typen av skriverier som förekommit i trådarna här på sajten få ödesdigra konsekvenser som jag inte tror någon av er vill ha på ert samvete. Det gäller att tänka sig för och ta ansvar för hur och vad man skriver.

Magrat
20

Det är inte tillåtet att:

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

iFokus allmänna Skrivregler som gäller på alla sajter. Det tog inte många minuter att lista ut vem det gäller och då är det inte en person jag talat med överhuvudtaget, inte heller är det något direkt avancerat sökande som krävdes. Trist hur man väljer att vända och vrida och till och med efterhand ändra sina egna regler för att dem inte passar i stunden. 😮

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

AnnaJosefine
5

#21 Men herregud. Du söker ju verkligen efter något att hugga på och klaga på för att driva ut allt ur en människa. Det var precis därför jag drog mig för att lägga mig i. Är det otydligt vad jag menar med att "vi" här på iller.ifokus inte vill svartmåla hen utan tycker att det var på tiden att något gjordes och att hen efter att denna våg har ridits ut med länsstyrelsen med mera ska kunna få en andra chans?

johnnys girl
21

Personer som blir fråntagna sina djur oavsett om myndighetens bedömning varit korrekt eller inte mår ofta mycket psykiskt dåligt av situationen. Det är ett övergrepp mot den egns personen när utomstående klampar in i ens hem och omhändertar ens djur. För många är djuren det enda de har. Djurägaren hamnar ofta i en djup depression efter omhändertagandet och självmord eller försök till självmord är vanligtnförekomande. Om det finns en sjukdom med i bilden fysisk eller psykisk så brukar tilståndet försämras efter myndigheternas ingripande occh någon hjälp eller vård till djurägaren ingår inte i länsstyrelsens åtagande att erbjuda. I detta fall rör det sig om en person som är välkänd på forumet och alla är medvetna om att vederbörande läser här. Oavsett vad man tycker om myndighetens ingripande, rätt eller fel så behöver denna djurägare medmänsklghet och stöd.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Nussen
1

#17 Klockrent :)

#18 Jag spekulerar inte :) du får gärna berätta vad du uppfattar som spekulationer från min sida? och jag uppfattar det som om du vill lägga locket på eftersom du vill att vi ska gömma oss och våra åsikter i "fikarummet"

Så länge du skriver så kommer jag svara svårare än så är det inte. Resten tycker jag att jag har svarat på så jag hänvisar till mina tidigare inlägg  , saknas det något läs #17 hon förklarade mycket bra.

Enligt dig har jag inget folkvett . Då är det här första tråden jag inte har det i. 

#19 Jo då jag förstår vad du menar :)

Ratlings
0

#11 Jag riktade det inte mot dig :)

// Lise

Lena
23

#27 Som sagt läs igenom allt som skrivit i dessa trådar och ta sedan en fundering. Menar du att det är omtanke och stöd till personen som det handlar om, som lyser som den röda tråden i merparten av det som skrivits? 

I övrigt hänvisar jag till #28 som uttrycker det jag vill säga på ett utmärkt sätt. Det är precis det jag också vill få fram fast inte riktigt lyckas med. 

#29 OBS! Jag skriver ni inte du! Alltså jag gör en allmän bedömning av hur det skrivits i trådarna i det här ämnet. Jo ja har läst #17 och även svarat på det inlägget i #21. Och det handlar inte om att jag anser att du ska sluta skriva på iFokus utan om hur det skrivs i de trådar som handlar om en av era medlemmar. Och det gör jag utifrån samma utgångspunkter som #28. (Vi är båda vana vid att handskas med djurskyddsärenden och ganska insatta i hur det brukar vara bakom kulisserna).

AnnaJosefine
11

#31 Jag har läst dessa trådar både tre och tolv gånger. Dock har jag en förmåga att kunna förbise de kommentarer som, i min mening, är totalt irrelevanta eller inte tillför diskussionen något konstruktivt. Men om det nu #28 var precis det du ville få fram, varför i hela fridens namn är det bara en massa tjat om vad du anser att andra bör och inte bör skrivasi tråden istället för att "rise above" och inte spä på den redan negativa stämningen. Internet har sina för- och nackdelar. Alla får komma till tals och kan vara helt anonyma och säga saker de inte skulle stå upp för om "vi" i den tråd hade suttit i t ex en konferenssal. Dock får man man alltid räkna med att alla kommer inte hålla med just dig eller skriva i en "tongång" som uppfattas som neutral och argumenterande. Just det här med tongång är så skiftande från generation till generation. Den yngre generationen uppfattar många gånger den äldre som aningen "språkhandikappad" vad gällande hur man uttrycker sig på internet med mera. Den yngre är många gånger hård i ord medan den äldre provocerar den yngre med sin oförmåga att förstå hur man skriver men allt vad gäller versaler, gemener och ordval. Nåja, jag ska inte sväva iväg. Det jag menar är att Internet är internet och inte en konferenssal där man inte kan ignorera en persons kommentar på samma sätt som på internet. Skriver någon något du finner provocerande och bara får bajskastning tillbaka så struntar man i att svara igen. Det är det underbara men ändå hemska med internet. Man kan vara selektiv i det man läser och välja att helt enkelt skita i att svara de man anser vara för dumma/okunniga/av "fel" åsikt. Mitt tips för läsare av den här diskussion är att slå på trollfiltret och förbise allt oväsentligt och alla urbota dumma kommentarer som har skrivits.

Katthemsmatten
22

Jag ber att få hänvisa till den här sajtens Skrivregler, som inte följs öht i den här tråden:

Det är heller inte okej att skriva nedlåtande om en annan person eller dennes handlande ifall det inte är något personen i fråga tagit upp själv, det har ingen betydelse ifall det är en sanning eller inte. Den här regeln har vi återkommande problem med och allmänt svårt att få acceptans för men det är för att skydda individen från förtal.

Det är häpnadsväckande att sajtvärden inte ser till att denna regel följs. Trots att trådarna tagits bort av administratör för iFokus envisas sajtvärden istället att sätta tillbaka dessa trådar. Mycket märkligt beteende att inte ens hålla sig till de regler man som Sajtvärd själv satt upp. Kan vi få en förklaring till att det i detta fall tydligen inte bara är tillåtet utan tydligen även önskvärt att man bryter mot skrivreglerna?

Medarbetare Hittekatter iFokus

VeronicaKahlbäck
2

#22 Läs #20 igen, svaret till #2. Leta i #2 efter länk till sajtreglerna. Är jag tillräckligt tydlig nu? Får du fel svar kanske det är dags att omformulera frågorna.

#33 Vänligen läs tråden före du kommenterar trådens innehåll, eller i det här fallet ett urklipp du enbart kan ha plockat ur tråden då det är borttaget ur sin ursprungstråd. Det är #20 du letar efter.

Katthemsmatten
15

#34 Jag har läst och dessutom kommenterat innehållet i den här tråden vid ett flertal tillfällen. Tråden blev bortplockad igår, men du envisas med att sätta in den igen. Vad är syftet med tråden? Går det att få ett svar på detta? Det är inte första gången jag ställer frågan.

[Skyggisen]
7

Fattar överhuvudtaget inte varför folk kan sitta framför datorn och öppet skriva en massa skit,som de med all säkerhet inte är till 100%insatta i för fem öre,annat än i det de läst!Det är ynkligt att slå på en som redan lider.SKÄMS VUXNA MÄNNISKOR,,Eller? Styrke kram till den drabbade.Vad jag läst av andra på andra ställen så är denna stackars människa en eldsjäl som brinner för djur,att sedan myndigheter ser annorlunda på det,är en annan sak,men fakta är djuren aldrig lidit någon nöd.Är ni som är så snabba att dömma,så mycket bättre?Läser man era inlägg så kan man bara svara NEJ!!

Lena
15

#34 Veronica Kallbäck varför svarar du inte på mina PM via PM? Det hör väl ändå till god ton tycker jag! Eller hur? 😉

Ditt svar: "Läs #20 igen, svaret till #2. Leta i #2 efter länk till sajtreglerna. Är jag tillräckligt tydlig nu? Får du fel svar kanske det är dags att omformulera frågorna". 

Är det kurra gömma vi leker nu? Eller kanske gömma nyckeln? Fågel, fisk eller mitt-i-mellan? Spelar pajas 

Ursäkta mitt tykna skämt - men ett gott skratt förlänger livet och är bättre än att sätta sig ned och gråta, vilket hade varit alternativet.  

När det gäller sajtreglerna har jag uppfattat dig som att du nu helt plötsligt ändrat dessa under den här trådens gång. De ser inte riktigt lika dana ut som de gjorde när #2 skrevs. Därför blir det lite förvirrande….

#32 Nja nu handlar ju inte det här om en diskussion om internetforum i största allmänhet och de för och nackdelar som sådana har. Inte heller om olika generationers sätt att uttrycka sig på dessa. Jag för ingen allmän diskussion om internet utan om hur en enskilda medlem omskrivs i två specifika trådar på en sajt där alla vet vem vederbörande är. 

Du skriver: "Skriver någon något du finner provocerande och bara får bajskastning tillbaka så struntar man i att svara igen. Det är det underbara men ändå hemska med internet. Man kan vara selektiv i det man läser och välja att helt enkelt skita i att svara de man anser vara för dumma/okunniga/av "fel" åsikt".

Det där är malplacerat i det här sammanhanget. Det här är inte alls en allmän diskussion om olika åsikter i största allmänhet. Nej det handlar om allvarligare saker än så. Annars skulle jag inte ha engagerat mig i tråden överhuvudtaget.

VeronicaKahlbäck
3

#35  Är frågan direkt riktad till mej nu? Har den varit det förut ber jag om ursäkt, har missat det.
Tror det beror på vem du frågor, alla har säkerligen olika behov och relation till den. Behöver alla trådar ha ett specifikt syfte? Ska jag börja rensa ifall det inte faller mej i smaken?
Personligen tycker jag att den är av allmänt intresse, personer som har omplacerat eller handlat djur därifrån kanske kan ha nytta av informationen. Att det just är artiklar länkarna går till, publicerade i media hintar om det.
Kanske kan det öpnna ögonen för någon som riskerar samma öde.
Sen den för mej största anledningen är att vi är på ett forum, till för diskution där vi regelbundet diskuterar aktuella händelser i illervärlden.

#34 Jag fick inga frågor, väldigt enkelt. Sakerna jag tog upp från ditt PM var saker du även tagit upp i trådarna så  där är det väl inga konstigheter?

Nu har du nog lite otur när du tänker.. Eftersom du inte får svaren du söker och jag helt klart då inte förstår dina frågor som du vill, kanske du kan omformulera frågorna?

JossanH
5

#36 jag förstår av ditt inlägg att du inte sett länsstyrelsens bilder från situationen i lägenheten. Önskar man djurägaren väl önskar man inte att denne ska tillbaka till samma miljö igen, och det gäller förstås djuren också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
13

#38 Emotser svar från dig via PM tack! Jag tycker nämligen att ett PM ska besvaras via PM och inte i öppna trådar. Väntar därför på att du svarar mig där. Det här blir ju bara dumt och snurrigt! Right! ☝️

Lena
12

En allmän fråga till er i denna tråd. Hur ser ni på PM funktionen? Om ni skriver ett PM till någon och sedan får svar i en öppen forumtåd istället för via PM - hur ser ni på det? 

Tänkte det kunde vara lite intressant rent allmänt sett.

JossanH
1

#40 hon skriver ju över att du inte ställt några frågor och att det då inte finns något att svara på. #41 du kanske kan starta en ny tråd om det för det känns inte som att det hör till tråden?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
5

Ni försvarar handlingen och skyddar förövaren och vi (dom som tycker som mig) försvarar och tänker på djuren.

Som vuxen människa får vi ta ansvar för våra handlingar speciellt när vi bär ansvar för andra levande individer.

Att tycka synd om och strunta i fakta är inte att hjälpa en annan människa som har det svårt.

Nussen
3

#41 Jag tycker det är larvigt att du kräver svar i PM på en sån här offentlig fråga. Speciellt eftersom du tjatar om samma sak i tråden gång efter gång.

Ska du skicka in PM svaret till polisen som bevis eller? tro mig ni kommer inte komma någon vart med detta.

Magrat
22

Man publicerar överhuvudtaget inte delar av en PM-konversation i en tråd. PM= Privat Meddelande, inte något som är okej att publicera öppet bara för att man tycker att det är onödigt eller jobbigt att ta via PM. Men å andra sidan så får man väl inte lika mycket uppbackning i en PM-konversation så kanske är det bekvämare att ta i ett öppet forum trots att det bara angår berörda parter? PM är inte något som är lämpligt att publicera öppet, oavsett hur högt i tak eller hur anpassade regler man än väljer att ha och ändra till sig när det passar oavsett om det bryter mot de allmänna Skrivregler som gäller för hela iFokus och som inte ens sajtvärden har rätt att kringgå och strunta i.

#43 Jag talar inte för någon annan överhuvudtaget, jag ifrågasätter bara om ni anser att det är lämpligt att diskutera saker öppet som med enkelhet röjer en annan användares identitet. Det har inte med vare sig djuren eller ägaren att göra. Jag tycker att det känns högst tveksamt att eran främsta anledning till att låta trådarna fortlöpa har med någon omtanke mot djuren att göra. Håll det slutet om det är djuren ni är så måna om och vill hjälpa istället för att bryta mot de uppsatta regler som gäller samtliga sajter. Och att någon kräver svar i PM på saker som man diskuterat i PM är knappast något märkligt, däremot är det otroligt fult att hålla på med sådana härskartekniker som att publicera PM och svara på det i öppna forum. Riktigt vidrig inställning som verkar florera på den här sajten när det kommer till regler och det faktum att de som tas privat även ska hållas privat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

enbartmalin
10

Men hallå!
Den förra tråden startade inte i den inriktning ni sitter och "hytter finger åt".
Den startade med en almän fråga.

Att det sen kom in en hel hög som ska försvara dålig djursköttsel på en djursajt, ja.. Då får man räkna med respons!
Hade saken bara fått diskuteras lugnt och sansat och dom som ska "sätta stopp för tråden" hållt sig undan hade allt varit lugnt, tråden hade dött för längesen och det hade inte varit så mycket som skrivits.

Det är ni själva som håller detta vid liv.

Hälsningar Malin

JossanH
1

#45 vad är det för pm som publicerats öppet? Och gällande vilken diskussion?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Magrat
15

Du kan ju själv se #20 och #38
"#34 Jag fick inga frågor, väldigt enkelt. Sakerna jag tog upp från ditt PM var saker du även tagit upp i trådarna så  där är det väl inga konstigheter?"
Snedstilen är snedmarkerad av mig då det pekar på att personen är fullt medveten om att det som diskuteras från dennes sida är något som tagits upp via PM men som man istället väljer att besvara i  en öppen tråd. Trots att denna blivit ombedd att besvara PM i, just det, PM och inte en öppen forumtråd.

Nussen
7

#45 Ja jag tycker att det är lämpligt att göra det eftersom man inte nämner några namn. Utanför iller och kattvärlden vet ingen vem det är. En sån här händelse kan inte få sopas under mattan. 

Man får det svar man förtjänar , skriver man inlägg där man skriker och är otrevlig så.

Snacka om att ni förlorar fokus. Detta handlar om vanvård. Nu har medlemmarna på iller fått se hur de djur dom har omplacerat dit har blivit behandlade. På ett djurforum är det en mycket stor grej,  som ni borde förstå.

Magrat
18

#49 Vänta nu, nu erkänner du ju till och med själv att en hel del människor har full vetskap om vem det gäller. Så det är okej om det bara är en specifik grupp och inte samtliga människor som finns i existens vet vem det är? Jag kan upprepa igen: Jag hade ingen aning om vem det gällde, men det var ju inte direkt svårt att lista ut och inte krävdes det någon större efterforskning heller. Som ytterligare tillägg så kan jag tala om att jag inte tillhör "illervärlden" och inte heller är jag särskilt aktiv inom kattvärlden. Jag hade ärligt talat aldrig stött på medlemmen ifråga tidigare så att säga att ingen som inte tillhör iller eller kattvärlden vet vem det är eller enkelt kan lista ut det så bedrar ni er själva å det grövsta. Oavsett vilket så spelar det ingen roll om man är insatt i iller eller katt heller, det är ändå att bryta mot regler när andra har möjlighet att veta vem det gäller.

Och man få vad man förtjänar? Hur tänkte du där? Det osar verkligen sandlåda om det uttalandet. Sedan är det en skillnad på att lägga ut delar av PM eller öppet tala om vad som diskuteras i PM utan bådas godkännande och att bete sig på ett sätt som du finner opassande. Av någon som är Sajtvärd så kan man ju dessutom förvänta sig ett något mer genomtänkt handlande.

Förlora fokus och invända mot hur ni bryter mot regler gällande samtliga sajter är inte riktigt likvärdigt. Jag bryr mig inte ett smack om ni skapar dolda grupper eller skriver till varandra i PM om hur måna ni är om djuren, för det var ju det som var poängen här. Inte hur dålig människan är utan hur mycket ni bryr er om djuren och hur ni ska kunna hjälpa dem.

Lena
23

Tyvärr blir det mycket omtugg. Tråkigt nog väljer ni att misstolka vad min kritik av denna och den tidigare tråden i samma ämne handlar om. Jag väljer att tolka det som att ni inte vill förstå helt enkelt. 

Det jag kritiserar är hur det skrivs om personen som är föremål för de här två trådarna som är publicerade på ett helt öppet forum.  Att outa på det sätt som har gjorts är helt enkelt inte okey. Inte i min värld i alla fall. Det är något helt annat än att  "försvara dålig djurskötsel" som #46 menar sker. Det är nämligen inte alls vad det handlar om. Inte från min sida i alla fall. 

#46 Nu handlar det inte så mycket om hur tråden startade utan mera hur den kom att utvecklas. 

#49  Citerar dig: "Utanför iller och kattvärlden vet ingen vem det är".

Stämmer inte då personen ifråga är känd på flertalet djursajter. 

Citerar #28 igen som jag tycker skriver mycket bra om vad det här handlar om; 

"Personer som blir fråntagna sina djur oavsett om myndighetens bedömning varit korrekt eller inte mår ofta mycket psykiskt dåligt av situationen. Det är ett övergrepp mot den egns personen när utomstående klampar in i ens hem och omhändertar ens djur. För många är djuren det enda de har. Djurägaren hamnar ofta i en djup depression efter omhändertagandet och självmord eller försök till självmord är vanligt förekomande. Om det finns en sjukdom med i bilden fysisk eller psykisk så brukar tilståndet försämras efter myndigheternas ingripande och någon hjälp eller vård till djurägaren ingår inte i länsstyrelsens åtagande att erbjuda.  I detta fall rör det sig om en person som är välkänd på forumet och alla är medvetna om att vederbörande läser här. Oavsett vad man tycker om myndighetens ingripande, rätt eller fel så behöver denna djurägare medmänsklighet och stöd".

Nussen
4

#50 Jag vet hennes namn och i vilken stad hon bor. Jag vet inte personummer, efternamn eller adress.

En vild gissning -du har läst de inlägg personen själv har skrivit på kissekatter i fokus där hon berättar att hennes djur är omhändertagna. Här inne har ingen nämt henne vid namn. Så skyll inte på oss 😃

enbartmalin
5

#51 Jag vet att du inte försvarar misskötsel av djur, men folk i den andra tråden har gjort det, vilket alltid oavsett vad kommer att diskuteras/kritiseras hårt på ett djurforum.

Det du och många andra gör nu i denna tråden är att kasta papper i elden och gör dessvärre inget annat än att hålla ämnet och tråden vid liv. Något som motsäger det ni vill få fram. Ni förstör era egna ord.

Hälsningar Malin

Magrat
16

#52 Nej, jag har inte läst om det på katter iFokus jag listade ut det genom tråden här på iller så att skylla på en annan sajt är ju inte riktigt rätt att göra heller, ta ert eget ansvar när ni skapar trådar där det enkelt går att lista ut vem det gäller istället för att försöka få det till att det skulle komma från en annan sajt. Så jodå, jag skyller på er då jag överhuvudtaget inte läst om det hela på någon annan sajt. Jag vet inte om du läste vad jag skrev när jag påpekade att jag inte är insatt i "illervärlden" och knappt i katt. Och jag är ledsen, det är ingen som har skrivit att de fått djuren omhändertagna i  trådar jag skummat igenom på katter iFokus, det kommer från er. Följ reglerna istället 😃

Tazzar
11

Båda parter som diskuterar, kommer ni någonsin att förstå varandra? Visa varandra medhåll i detta?

Till slut blir åsikter bara upprepade, sällan ändrar man sig heller. För man är den man är när det gäller åsikter. Varför är det så vanligt att det känns så viktigt, att ens röst blir hörd? 

Vad händer om någon som inte bör, läser dessa trådar som står öppna
Alla människor kan inte hantera all information även om det inte är olagligt vad som skrivs eller sägs. 

Tänk om de inte förstår vem det är, och pekar ut någon oskyldig. Eller så kanske de gör egna tolkningar som de i sin tur för vidare på ett mindre lagligt sätt.
Därför tycker jag att en del diskussioner bör hållas dolt om det inte handlar om vissa hjälptrådar. Av respekt, även för läsare som inte är insatta. Hör någon till detta, så fort ni ser eller hör någon, så kan ni ju lägga till den så att den ser om detta skulle diskuteras dolt.

Nussen
3

#51 Jag förstår vad du menar men håller inte med dig lika som du säkert förstår mig men inte håller med mig.

Jag är medveten att hon är aktiv lite här och där inom djurvärlden jag orkade inte skriva ut allt. Det hör i hop med det vi vill, att man ska få veta som uppfödare eller om man vill omplacera ett djur att detta har hänt. Det är att skydda djuren.

#54 Du skrev "knappt i katt" därför skrev jag det jag skrev.

Skyll du på mig det gör mig inget jag vet precis vad jag skrivit och vad jag har läst. Jag tar dessutom mitt ansvar som djurägare att sprida informationen vidare. 

Ju längre ni fortsätter ju större uppmärksamhet får även denna tråd.

Nussen
3

#54 Du kan ju fortsätta skumma här

* Länk borttagen av sajtvärd*

Slampen
16

Även jag har tagit del av handlingarna i detta fall. Igår fick jag del av anmälan. Personen ifråga som anmälde hade varit hemma hos personen ifråga några månader innan och skriver i mailet att det var mycket skitigt i lägenheten och luktade illa. Personen skrev vidare att vederbörande är sjukskriven och blivit sjukare på slutet.

En del av er kommer säkert att fokusera på beskrivningen av lägenheten. Jag ställer däremot frågorna:

1. Varför väntade anmälaren några månader innan anmälan gjordes?

2. Varför hjälpte anmälaren henne med att städa och röja upp? Kanske för att det är integritetskränkande? Vad är med integritetskränkande än att anmäla och inte i den gå ut med sitt namn utan enbart en mailadress som inte säger något.

I den inspektionsrapport som finns efter anmälan står det följande som jag anser vara det väsentliga: "Trots det stora antalet djur verkade djuren överlag vara lugna och harmoniska"

Jag har läst många rapporter från länsstyrelser och jag vet hur de kan bete sig. Vi har t ex det som står i slutet av rapporter. Det kan finnas brister som inte uppmärksammats vid kontrollen. Vid nästa tillfälle upptäcks dessa brister vilket ger myndigheten ytterligare chans att slå ner på djurägaren i form av ett föreläggande. Många djurägare överklagar inte dessa och även om de skulle göra det så går förvaltningsrätterna till 99% på lst linje. Om nu djurägaren får rätt så kommer lst fortsätta att inspektera och hitta brister. När väl flera föreläggande finns (antal tre) så börjar man driva ett djurförbud. I det lägget spelar det ingen roll att ett föreläggande har underkänts av förvaltningsdomstolen. Det räknas med….

Nu har denna lst dock valt att ta med vad som inte är brister, dvs vad som kontrollerades utan anmärkning. Jag ska ta med några punkter:

Tillsyn sker av djuren i tillräcklig omfattning, sjuka skadade djur ges nödvändig vård, förvaringsutrymmen är utformade så att djuren inte kan nå eller skada varandra. För er illrare: Illrarnas hull är godtagbart, klor klipps, krav på bolåda, hålls i en anpassad miljö, ges möjlighet till lugnt och naturligt intag av foder och mat, de ges foder som garanterar en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.

Detta finns med både från 2012 och 2013. Frågan är varför dessa djur behövde omhändertas? Inom juridiken finns det en princip heter proportionalitetsprincipen:

Proportionalitetsprincipen, inom juridiken den princip som säger att åtgärder inte skall gå utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet. Enligt denna princip vägs olika intressen mot varandra, till exempel samhällets krav på säkerhet mot individens rätt till integritet.

Proportionalitetsprincipen är en rättssäkerhetsprincip, som innebär att det skall råda balans mellan mål och medel.

Frågan är om den balansen är totalt rubbad i detta fall!

FerretCrow
2

#58 ja men även om illrarna får rätt kost och klorna klipps så levde dom inte i en miljö som var bra då det var skitigt och stökigt etc. Tycker synd hon Hen oxå eftersom denne hade fuktskada i badrum och trasigt golv som inte fastighetsskötaren gjorde något åt. Så varken hon eller djuren mår bra att bo i mögel etc. =(

JossanH
23

#58 jag skulle här kunna göra liknande som dig, dvs skriva upp anmärkningarna som djurägaren haft. Vissa anmärkningar så lätta att åtgärda att jag inte förstår varför det fortfarande inte åtgärdats utan anmärktes på gång på gång på gång. Jag vet flera som varit i lägenheten eller haft kontakt med djurägaren som reagerat starkt på dennes situation och faktiskt försökt hjälpa utan någon vidare framgång. Många har försökt hjälpa till med hållbara lösningar men ingenting har hjälpt. Det har bara blivit värre och värre trots att antalet djur har minskat stort. Det handlar inte om en normalt stökig eller smutsig lägenhet när tom socialen sätter in en städfirma för att förbättra miljön. Det smidigaste hade väl helt enkelt bara varit att slänga upp lst's bilder här men det tänker jag absolut inte göra. Bilderna talar dock sitt klara språk. Det är rakt av totalt ohygieniskt att bo där både som människa och djur. Om inte en städfirma kan förbättra miljön i lägenheten hur ska då en privatperson kunna hjälpa med det? Problemet har inte gällt lite skit i hörnen. Oavsett om hyresvärden inte velat byta golvet i lägenheten så har golvet från början varit i så dåligt skick att det är rent av en tidsfråga tills den sanitära olägenheten är ett faktum när man har illrar som inte alltid prickar lådan. Det funkar inte med ett golv som suger upp urin och avföring.. Jag känner igen fläckar efter illerbajs på mils avstånd.. Dessa bilder över golvet gjorde att jag nästan kunde känna lukten från golvet.. Jag förstår inte hur någon kan tycka att djurägaren skulle bo kvar i denna misär som så tydligt visades på bild. Att anmäla någon, kanske även en vän, kan ju vara sista utvägen om man försökt hjälpa flera gånger tidigare. Att man gör det anonymt kanske också har att göra med att man inte vill förlora djurägaren som vän, för avsikten kan ha varit god från början. Jag vet ingenting om vem som har gjort vad men jag vet att djurägaren har många vänner som gillar denne som person men som sett hur allt har förfallit, försökt hjälpa men att det ändå tillslut blev ett omhändertagande. Och visst kan djur se friska och välmående ut även om det är tusen flugor där de bor, stark lukt av djur, smutsigt och trasigt golv, dålig ventilation, och mögel i angränsande rum. Se hur minkarna på en pälsfarm ser ut. De ser ofta fina och välmående ut trots miljön de lever i. Än en gång, jag tvivlar inte på djurägarens avsikter! Jag tvivlar inte heller på dennes kunskap och vilja att hjälpa djur i nöd. Men jag tvivlar på dennes förmåga att själv kunna ta hand om sig själv och sina djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Magrat
16

#57 Varför det? Till skillnad mot dig och flera andra på den här sajten ser jag ingen som helst poäng med att gräva ner mig i detaljer om personen. Det är alltid enkelt att skylla ifrån sig, just nu påpekar jag att det ni gör i de här trådarna är ett regelbrott som gäller för samtliga sajter. Att det sedan är en otroligt slapphänt inställning att se till att reglerna följs är ju enbart skrämmande då det snarare pekar på att man hellre tvår sina händer genom att ignorera det är otroligt trist.
Jag skyller för övrigt inte på dig som person, även om jag anser at du bär en del av ansvaret då du fortsätter att diskutera en person, som du själv erkänt, är enkel att identifiera inom eran community och det är lågt. Riktigt lågt. Dem som bär det främsta ansvaret vill jag snarare hävda är Sajtvärd och Medarbetare som har att ansvar att reglerna följs, oavsett eget personligt tycke.
Sedan har jag ingen aning om hur du kan se det som att ta ditt ansvar som djurägare att öppet delta i en diskussion som inte alls rör sig om djurens bästa. Jag vet inte riktigt, jag har själv två fd hemlösingar här hemma och tro mig, det gör varken till eller från för dem eller något annat djur att den här tråden existerar.

Var mån om djuren i PM till varandra istället om det nu är huvudsaken ill att trådens existens. Istället för att tala om en medlem vars identitet enkelt går att lista ut och utan att personen ifråga bett om det.

[Skyggisen]
5

#39 Nej,har inte sett dessa bilder,ej heller verkligheten,har du? Vet bara att bilderna ska vara gamla,och att djuren skötts som de ska.

JossanH
9

#62 jag har läst alla handlingar och sett alla bilder. De 2 bilderna i tidningsartiklarna var inte aktuella för omhändertagandet, men flera besök fram till omhändertagandet har dokumenterats med bilder och bilderna (plus text) visar på att situationen förvärras för gång till gång. Om djuren skötts som de skulle hade inget omhändertagande skett. Jag tycker personligen att länsstyrelsen har visat stor förståelse för djurägaren och gett denne många chanser till förbättring. Du bör nog läsa handlingarna och se bilderna så att du själv kan göra dig en uppfattning om situationen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
3

Oj, nu är det en del här! All tid efter jobbet har dock gått åt till mina illrar så det får helt enkelt vänta.

Magrat
25

#64 Eller ta bort tråden och följ reglerna som även omfattar dig?

Lena
14

#65 Instämmer till fullo!

[Skyggisen]
6

#63 Jag kanske vet mer än du tror! Har du sett detta i verkligheten frågar jag igen?Å ena sidan,vad har du med saken att göra överhuvudtaget?

JossanH
9

#67 du behöver inte vara otrevlig. Jag svarade på frågan om jag sett bilderna eller detta i verkligheten, jag svarade att jag sett alla bilder ja. Du skriver "Nej,har inte sett dessa bilder,ej heller verkligheten,har du? Vet bara att bilderna ska vara gamla,och att djuren skötts som de ska." I ditt förra inlägg var alltså detta det du "bara visste" om saken. Nu vet du helt enkelt mer. Okej. Vi har alla rätt att diskutera saken. En aning dubbelmoral att fråga mig vad jag har med saken att göra samtidigt som du själv skriver här.. Tom uppger "fakta" som varken finns på papper eller på bild. Jag vill inte ha någon diskussion med dig på denna nivå. Ville bara hjälpa dig att reda ut detta med "gamla bilder" tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
5

#40 Vad är meningen med att besvara PM utan frågor, där du enbart berättar hur du skulle göra och vad du anser om diverse saker? Kände inte att det skulle ge varken dej eller mej något men du menar att det skulle göra det, vad då?
Utöver ovanstående, jobbar du för polisen som delgivare och att jag då har plikt att besvara med min vetskap? Varför känner man sej ens tvungen att berätta att jag blivit anmäld? Inte är det för att du bryr dej om mej så då måste det vara för att försöka skrämma mej?
Om det blir något lär jag ju liksom märka det förstår du!
Sist men inte minst, du bad ju om svar på dina PM i tråden, ja då får du ju svaren där…

VeronicaKahlbäck
4

#65 Vilka regler har jag brutit mot? Önskar inga lösa svar så peka på specifika saker tack.

VeronicaKahlbäck
2

Hur går det för djuren nu? Är överklagan klar? Har de fått någon tidsfrist?

Alexej
13

#71 vad har du med det att göra? Inget!

Magrat
16

#70**
Det är inte tillåtet att:**

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.

• Kopiera upphovsrättsskyddat material.

• Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.

• Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.

• Ägna sig åt personangrepp.

• Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

• Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Det går enkelt att lista ut vilken medlem det gäller, du stödjer (då det är din sajt) även det när du till och med har medlemmar som erkänner att personen går att identifiera inom vissa communityn, det går för övrigt att lista ut utan att tillhöra någon utav dessa.
    Jag citerar det erkännandet från inlägg #49

"Ja jag tycker att det är lämpligt att göra det eftersom man inte nämner några namn. Utanför iller och kattvärlden vet ingen vem det är. En sån här händelse kan inte få sopas under mattan. "

Dessutom finns det något som kalla iFokus mot mobbing, läs upp om det, de här trådarna du stödjer bryter en hel del mot vad som står där då en person öppet kritiseras mot dennes vilja.

De här trådarna är osmakliga då ni tycks maska någon form av illvilja med att ni skulle bry er om djuren. Du som Sajtvärd borde väl också förstå att det inte går att både bryta regler och att stödja trådar som enbart går ut på att smutskasta personen. Är det djuren ni är måna om, håll det privat via PM (som inte ska besvaras i ett öppet forum!) eller använd en dold grupp. De här trådarna hjälper inte djuren överhuvudtaget och att trådarna tJag rekommenderar att du läser igenom Skrivregler (inte dina egna som ändras när det passar, utan dem som gäller för samtliga forum och som inte ens en Sajtvärd har rätt att ändra) och användaravtalet. Då inser du ju själv vad du bryter mot utan att andra ska behöva peka ut det åt dig. Användaravtal och Skrivregler bör man känna till utan att behöva fråga en annan medlem eftersom du redan har accepterat dessa den dagen som du registrerade en användare på iFokus.

FerretCrow
3

Jaha så då får ingen heller skriva på sajten att dom vet vem jag är för då avslöjas min identitet? Hur folk på iFokus känner hen har väl inte vi med att göra mer än att vi själva kanske haft kontakt med hen. Det är ej namngivet personen i sig eller ens nicknamnet hen har här på iFokus etc

Magrat
15

#74 Mot din vilja får absolut ingen göra det då bryter det mot reglerna, ja. Och oavsett om ni nämnt personen vid vare sig namn eller användarnamn så går det ändå utan problem att lista ut vem det gäller, även för oinsatta som mig.
Och om du läser mitt tidigare inlägg så ser du klart och tydligt att den jag citerar är en medlem på eran sajt och är den som också själv erkänner att visst går det att identifiera personen. Saken är den att det fungerar inte på så sätt att om bara en liten klick kan lista ut vem det är, så är det okej. Det räcker med att en person kan, med enkelhet räkna ut vem det gäller och då har ett grovt fel begåtts då personen ifråga knappast vill vara föremål för er sensationslystnad. Jag kan nämna än en gång, om det är djuren ni är så otroligt måna om, håll det i PM eller dolda grupper och läs Användaravtal, skivregler och iFokus mot mobbing.

Men visst har du rätt, ingen får skriva vm du är på sajten så länge du inte har gett ditt godkännande, det räknas då som ett regelbrott. Sedan är det självfallet en milsvid skillnad när personen ni envisas att skriva om (för att ni är måna om djuren…) uttryckligen själv inte vill bli diskuterad på ett öppet forum.
Jag anser för övrigt att ni själva borde kolla upp regler, Användaravtal och iFokus mot mobbing istället för att ständigt be andra förklara det för er då ser ni ju själva vad det är för fel ni gör och du hade inte heller behövt fråga mig om saker angående din identitet.

Lena
13

#69 😮😮😮 Ja du det var en märklig syn du har måste jag säga. Så du menar att du svarar aldrig på PM om någon kontaktar dig om något som rör sajten du är ansvarig för? Istället skriver du om det i öppen forum.

VeronicaKahlbäck
4

#72 Så jag får inte vara orolig över situationen? Jag får inte vara orolig över ifall de är avlivningshotade eller inte? Eftersom jag tror mej kunna hjälpa till är väl mina frågor högst relevanta för djurens skull?
Klumpigt inlägg av någon som påstår att den bryr sej om djuren, eller gör du inte det? Om inte jag missuppfattat en hel del så är det viktigt att djuren får nya hem fort ifall de inte kommer tillbaka till ägaren?

Lena
14

#77 Det där kan du får svar på via PM istället.

VeronicaKahlbäck
7

#73 Var någonstans tillåter jag att användarens identitet röjs? Var någonstans finns information som gör att jag kan gå ut och hitta personen i verkligheten? Var någonstans finns information som inte kommer från media eller som användaren själv gått ut med?
Jag tror du glömt att skilja på användaren och personen.

För att lokalisera användaren krävs bara uppgifter från media och det är inget jag tar ansvar för utan det får stå för media och användaren som skrivit öppet om det, även i nutid.

VeronicaKahlbäck
5

#76 Jo, om någon ställer frågor.

#78 Varför kan inte det stå öppet så folk får en chans att hjälpa till, ifall det är vad som behövs för att rädda djuren?
Första frågan behöver enbart besvaras med; Det är inte klart än, det blev avslag eller djuren får flytta hem. Hur kan det vara ett problem?
Vill man inte svara kan man alltid ignorera.

Som kanske märks så är jag lite trött på den extrema dubbelmoralen, antingen bryr man sej om djuren eller så gör man det inte - ingen värdering i det men dumt att utnyttja "djurkortet" i diskutionen om man inte tänker gå hela vägen.

Har ja någonstans betett mej som att det enda som genuint är av intresse för mej inte är just djuren?

Katthemsmatten
14

OM  det är så att djuren ska omplaceras så är det lst syn att djurägaren inte ska veta var djuren hamnar. Att dryfta detta i ett öppet forum kan få till konsekvens att lst beslutar att eftersom det finns en möjlighet för djurägaren att få reda på var djuren hamnar och därmed få en chans att få dem tillbaka bakvägen kommer djuren att avlivas. Har någon av er som vägrar att ta detta i PM eller en sluten tråd öht tänkt tanken på att ni inte har en aning om vilka som läser dessa trådar och vad det i innebär?? Har ni funderat över att er beskäftighet kan ge förödande konsekvenser för de djur ni säger att ni värnar???

Lena
16

#80 Jag skriver inget öppet i den här tråden om fallet ifråga. Den som är intresserad och verkligen vill visa att de bryr sig är välkomna att kontakta mig via pm. 

Dubbelmoral ja du den är jag också extremt trött på. 😇😈

….och som sagt jag tycker vi fortsätter den här diskussionen via PM du och jag. Det passar bättre där helt enkelt.

Alexej
12

#80 Om du är intresserad att köpa ett djur kontakta Lena - via PM- annars anser jag att det angår dig ingenting hur det är med alla djur. Men du är antagligen bara ut efter att frossa i andras olyka och ställa in dig i vissa illerkretsar. Och allt under täckmanteln att ni vill hjälpa djuren. Ni är som folk som springer dit det har hänt en trafikolyka för att kunna se så mycket som möjligt.

Magrat
17

Jag vet inte om du väljer att låta bli att läsa vad jag skriver, eller om du ignorerar det för att det blir för jobbigt när ansvaret till att jag funnit ut identiteten ligger hos er illermänniskor, i trådarna om dem omhändertagna illrarna här på din sajt.
Identiteten fann jag ut från tråden som -du- bär ansvar för, de är inte direkt hjärnkirurgi att lista ut. Och som du ser så har dessutom en av dina egna medlemmar öppet gått ut och sagt att människor inom vissa kretsar vet vem det är, alltså så hänger ni ut en person mot personens vilja. Läs om igen så hittar du återigen inlägget som jag syftar till.
Istället för att skylla ifrån sig så skulle jag rekommendera att du tar ditt ansvar som Sajtvärd och som medlem och följer reglerna istället för att försöka skylla ifrån dig ansvaret på andra.
Vad du också verkar ha svårt att acceptera är att det spelar ingen roll om jag inte skulle veta vem personen är, annat än till nick för tyvärr kan du få ut så otrolig t mycket från ett sådant. Dessutom så känner många av er själva till identiteten på personen och därmed sitter ni och diskuterar en person som många av er vet vem det är. Läs istället det jag rekommenderade dig att läsa och försök vidga vyerna lite så kanske du kan se att det ni gör är fel och att du dessutom stödjer medlemmar på din sajt som gör än värre övertramp.
Som Sajtvärd å torde du ju sätta dig in i regler, Användaravtal och den där saken om iFokus mot mobbing, vilket rent krasst är vad ni pysslar med just nu då det inte finns något konstruktivt kommet ur diskussionen, bortsett från att få baktala ägaren och medvetet låta det fortlöpa trots att det går att identifiera denne, enbart genom eran sajt och trådar. och maska det bakom att de skulle vara att varna andra djurägare och att ni är måna om djuren.

[Skyggisen]
4

#68 ja,jag skrev att jag bara vet att bilderna är gamla,än sen? Jag bara vet att jag skrev det igår,betyder det att jag egentligen inte vet säkert att jag gjorde det? Har du sett detta i verkligen frågade jag,ser inget svar?Vad har du med saken att göra?

FerretCrow
3

#75 nej men folk kan ju lista ut vem jag är oxå hur lätt som helst =P

Angående att Hen inte ska veta vart djuren hamnar ja då får LST problem då iller världen är så liten att det snabbt kommer fram vart illrarna befinner sig allra helst då det handlar om så många. likaså gäller ju alla champions chillor denna person har/haft!

Magrat
16

#86 Så då är det enligt dig okej att bryta mot regler och sparka på en som redan ligger? Gott att ha minne… Skillnaden ligger fortfarande i det här. Diskuterar ni personen mot personens vilja eller med personens godkännande? Det förstnämnda var det som gällde där, ja. Varför inte bara acceptera att ni begår regelbrott och skärpa er, ni kan spy galla i både dolda grupper och PM, på så sätt så kan ni ju även diskutera hur måna ni är om djuren.

enbartmalin
12

#87 Det är nog bäst dom stänger ner Bieber sajten då, för jag tror inte han har gett sitt godkännande om att bli diskuterad?
Alla trådar med blocket annonser ska tas bort, alla trådar om farmare lika så.

Det är kanske så att det är dags för dig att accreptera läget, inget brott sker bara för att du "lyckas leka detektiv" för att.. Låt mig se.. Vi illermänniskor? Här på denna sajten och endast vi röjt hennes identitet för dig?
När faktum är att exempelvis Alexej lade ut en länk där användaren röjdes? Där mer framkommit via försvar än annars?

För sjutton, håll detta vid liv liiite till, någon kanske har missat tråden och ditt misstycke.

Hälsningar Malin

FerretCrow
4

Precis som #88 skriver så har alla farmare genom åren disskuteras och dom ger då inte godkännande likaså nu att vi disskuterar dom som beslogtog djuren på ett hemskt sett etc etc dom har ej gett godkänt heller. Sålänge inga namn namnges så har inte vi avslöjat vem det handlar om.

JossanH
4

#85 jag förstår inte ens hälften av vad du menar i dina frågor. Lägger ned diskussionen med dig här.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Magrat
13

Du ser inte själv skillnaden mellan en offentlig person och en totalt anonym person? Att dra något så till en gräns av absurditet för att försöka rättfärdiga smutskastning av en annan person är alltså något du tycker är konstruktivt. Sedan så kan jag ärligt säga att nej, jag förstår inte riktigt poängen med att skapa en sajt helt tillägnad en skådespelare eller vad människan nu är, men jag finner det inte jämförbart då det är en offentlig person och dem faller inte under samma del som en ickeoffentlig person, det är enkelt förklarat i likhet med hur press har rätten att publicera material om offentliga personer. När det kommer till blocketannonser så finner jag även dessa knepiga och meningslösa så där högg du i sten än en gång. Och leka detektiv, snälla du nu är du ute och cyklar. Det beror inte på en länk, det kommer varken från media eller någon annan sajt vem som helst som kikar in på iller iFokus då och då kan enkelt räkna ut vem det är ni fortsätter att trakassera. Jag tycker förövrigt att hela ditt inlägg osar av just det där skylla ifrån sig på andra och försöka maska undan vad det är ni pysslar med. Och om du tror att jag har något intresse av att sitta tyst och se på utan att invända när ni låter trådarna ligga kvar öppet så tar du fel, varför skulle jag ryggradslöst strunta i att ni ger er på en medlem, mot dennes tycke och därmed begår regelbrott för det lär inte ske. Ta eget ansvar istället för vad ni pysslar med, för det här hatet mot den enskilda personen ser jag inte florera på någon annan sajt, men räkna inte med att det lär få stå oemotsagt så länge som trådarna finns kvar. Men du kan ju ta och kika upp några lagar då du verkar ha svårt att acceptera de fel som förekommer, PuL och Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor är en god start.

#88 Det räcker med antydan som gör det möjligt att ta reda på identiteten och än en gång läs regler, Användaravtal och om iFokus mot mobbing, det kanske är enklare att se vad ni gör fel då? Dessutom är de väl utmärkt om ni på köpet faktiskt själva kan ta till er informationen så slipper ni gång på gång efterfråga den informationen från mig trots att jag flertalet gånger pekat ut felaktigheterna och så behöver ni inte komma med absurda argument som har en total avsaknad av relevans.

Katthemsmatten
12

#86 Lst bryr sig inte och känner förmodligen inte heller till att ni i 'illervärlden' har koll på alla andra. För lst är det uppenbart att det finns en risk att djurägaren har en möjlighet att få tillbaka sina djur och det kommer de att gå hur långt som helst för att motarbeta. Så tack alla som skrivit här - hoppas ni sover gott om natten i vetskap om att ni bidrar till avlivning av dessa djur!

enbartmalin
7

#91 Något du verkat blunda för är vad alla redan påpekat, ingen trakasserar någon här.
Vi diskuterar ett omhändertagande av djur, vilket är fullt naturligt att göra på en djursajt.
Flera har även påpekat att vi INTE begår regelbrott, du kanske ska lära dig hur man tolkar lagen och inte göra den till hur du vill ha det?

MEN om detta nu bekymmrar dig så enormt mycket som det verkar göra, gör då en anmälan istället för att pipa och gnälla?
Ditt gnatande och tjatande och upprepande av exakt SAMMA ord om och om igen kommer inte göra skillnad.

#92 Vad bra att du också skriver i tråden och bidrar då. :)

Hälsningar Malin

JossanH
8

Jag vill åter igen påpeka att det absolut inte handlar om något hat gentemot djurägaren. Att man tycker att det var rätt att länsstyrelsen omhändertog djuren är inte densamma som att man på något vis ogillar djurägaren. Vi är flera som anser att det här även var för djurägarens bästa, att inte situationen var hållbar och att miljön utgjorde en hälsofara för både djurägaren och djuren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gronstedt
4

#91: Farmare och Blocket-annonsörer är knappast offentliga personer.

Zandrama
14

Jag har läst igenom trådarna ett flertal gånger…

Och min stora undran är: Vart är mobbningen? Vart är trakasserierna?
Det ser ut som och känns som att om inte alla som prompt ville ha bort tråden gång på gång upprepar sig om mobbning och om respekt mot berörda personen så hade detta aldrig eskalerat dit det är idag i skrivande stund…
Jag förstår gott och väl varför Sajtvärd och Medarbetare inte tar bort eller låser trådarna.

Så ni som prompt vill ha bort dessa, en frågan till er:
Vart är mobbningen?

//Belinda aka Zandrama

[Skyggisen]
8

Vart är mobbningen? Hela iden med att i första hand lägga upp ett inlägg som handlar om EN specifik person är mobbing,för det andra att gotta sej i denna specifika persons högst egna bekymmer,genom att älta detta i all oändlighet i detta inlägg är mobbing!

[Skyggisen]
4

#90 Nehe,kan förstå att du inte förstår frågan:Har du sett detta i verkliga livet?Tur i alla fall att du har lätt att förstå vad personen blivit utsatt för,så att du och de dina har något att roa er med 😴

Zandrama
14

#97 Om du läst igenom båda trådarna och hela innehållet så borde du precis som jag se att det inte handlar om att gotta sig i personens öde. Det började med att man publicerade länkar om det som stod i media och det var mest inriktat (ialf från illermänniskornas sida) att man ville ha diskussion i händelsen och djurhållning generellt…

Sen är det faktiskt den andra parten som har hällt bensin på elden och fortsatt diskussionen… Hade inte detta gjorts så ihärdigt som det verkar så hade diskussionen dött ut för länge sen.

Det jag och många andra försöker klargöra och har försökt i all oändlighet i det senaste är om händelsen, inte om den enskilde individen.

Ingen här har sagt att de gottat sig åt personens öde. Alla har snarare sagt att de lider med både djur och person…

Så återigen… Mer konkret… Peka gärna… Vart är mobbningen?

//Belinda aka Zandrama

Lena
6

"Sen är det faktiskt den andra parten som har hällt bensin på elden och fortsatt diskussionen…"

Solklart exempel på den psykologiska försvarsreaktionen projektion.  😉

Zandrama
8

#100 Fast ser du trådarna från ett utomstående perspektiv så är det exakt så det ser ut 😃

//Belinda aka Zandrama

Magrat
9

Den där härskartekniken fungerar inte riktigt fullt ut, nu är det alltså mig du vill lägga ansvaret på. Det är rätt nedvärderande att i en diskussion omvandla någons ord, tycke och meningar genom att kalla det pip och gnäll. Personangrepp och trakasserier är precis vad det rör sig om, även om du vill ha det till något annat. Och att anmäla, till sajtvärden så blir det ignorerat. Till polisen med nätbrott, ja du. Du tycker inte att det är rimligare att ni skärper till er och börjar bete er på ett sätt som inte bryter mot de regler ni förbundit er att följa?

#95, Nej? Jag påpekade, då enbartmalin valde att jämföra med en ifokussajt tillägnad en skådespelare(?) att det då är offentlighetsprincip som gäller. Jag sa också att jag finner blocketannonser lika knepiga så jag vet inte riktigt vad du ville ha ut av det? Farmare, så ni hänger ut bönder här också? Nej men ärligt talat så har jag överhuvudtaget inte läst någon annan hänga ut-tråd här och självklart tycker jag inte att det är ett okej beteende att hänga ut dessa heller. Klaga privat och i dold grupp kan ju vara en idé det är bara att knock yourself out om det känns givande.

Lena
10

#101 Beror på vem som granskar dem ja! 🥳  

Om ingen kommit in och kritserat det som skrivits här skulle inget alls ha skrivits typ. Jo jag tackar ja! Ska vi ta den om Rödluvan och Vargen med kanske! 😇

FerretCrow
0

#101 haha ja alltså farmare menas ju då inte med bönder. utan dom som föder upp illrar i små burar oftast och i stor skala och säljer dom och tjänar massor med pengar etc etc. som sagt är man aktiv på detta forum så vet man det. Många i denna tråd är bara aktiv här nu för att gnata om vad vi tycker om detta fall.

Magrat
9

#104 För att gnata om vad ni tycke i detta fall. Det var ju en väldig snygg omskrivning för att flera väljer att ifrågasätta de vidriga personangreppen som ni tillåter finnas kvar stick i stäv mot de regler som finns och ska följas.

FerretCrow
3

Ja men tycker ni drar precis alla över samma kant. Jag har exempel aldrig skrivit något som sparkar på personen eller röjer personens identitet men man verkar få skit bara för att man är medlem på iller iFokus nu =P

[Alayla]
9

Om man inte tycker om en tråd kan man alltid välja att lämna den😉

Så kan alla de som vill diskutera djur på denna djursajt gör det.

Och de som vill diskutera fd djurägaren och dennes situation kan göra det på en annan iFokus sajt, tex psykologiifokus🙂

Känns beklämmande att man sitter och försvarar *redigerat av sajtvärd* på en djursajt. Men det är klart, mår man dåligt själv är det helt okej att ens djur lever i sin egen skit.🤔

Jag hade ingen aning om vem denna människa var tills jag såg personen skriva om sig själv i en av alla dessa trådar. Lite märkligt att göra det om man vill vara anonym. Bäst ni anmäler henne med 🙂

Ps. #102: Farmare = Smeknamn på människor som föder upp illrar på ett sätt som många illerägare tycker är förkastligt. Illrarna lever ofta sina liv i för små, skitiga burar utan stimulans. Farmare har diskuterats här inne många gånger och anses vara djurplågare i mångas ögon.

Mellan dig och mig #102, jag har besökt en farmare och jag hade hellre bott hos honom jämfört med att leva i den misär som dessa djur fått utstå.

Magrat
8

#106 Att bidra till att diskutera en person mot dennes vilja kan jag nog tycka är lika illa. Den tysta massan som ingenting gör du vet. Om du inte är intresserad av att på något sätt göra personen ifråga illa, varför inte stödja att diskussionen förs i en stängd grupp eller via PM?

FerretCrow
2

#108 ja du innan jag ens skrev min åsikt i denna sak pratade jag med personen ifråga själv och har snackat med denna mycket även efter. sagt ärligt till hen vad jag tycker. Jag tycker synd om både hen och djuren och hoppas det löser sig för dom alla. för jag kan lova att får hen djurförbud helt är inte det heller bra.

Magrat
10

#109 Ditt inlägg är anmält, inte av elakhet utan just för vad jag sagt att jag anser hela tiden. Diskutera inte en person mot dennes vilja på ett öppet forum, jag när inget som helst intresse av att prata om personen, jag vill se trådarna väck.
Om ni känner er tvungna att diskutera, varför inte göra det via PM eller i en dold grupp, ligg på om det istället för jag kommer inte att diskutera någonting om ärendet i en öppen tråd, eller PM och dolda grupper heller för den delen. Om ni verkligen är måna om djur och ägare borde det väl ligga i även ert intresse att trådarna inte finns kvar.

[Alayla]
11

Ditt inlägg får mig att tänka på orden "Man får vad man förtjänar"

Varför ska denna person särbehandlas? Alla andra *redigerat av  sajtvärd* som inte har vett att sköta sina djur på ett korrekt sätt diskuteras här inne. Vad gör denna personen speciell?

Är det att hon är vida känd i djurvärlden? Att hon tar hand om herrelösa katter och andra djur? Att hon är uppfödare? Att hon högaktas av så många människor i djurvärlden?

Märkligt, alla dessa saker får mig att tycka att det är ännu mer viktigt att diskutera saken, öppet.

Kanske finns det fler människor där ute som började med att ha hjärtat på rätta stället men som har tagit sig vatten över huvudet? Kanske katthjälpsorganisationerna ska ha lite bättre koll på sina fosterhem? Kanske ska man som potentiell köpare av ett djur vara lite mer selektiv när man väljer säljare och bara köpa djur från säljare som man vet har en god djurhållning?

Denna misskötsel har pågått i flera år. Personen har levt i misär själv och ännu värre tvingat ett stort antal djur göra detsamma. Personen har fått fler varningar och förslag på vad som skall förbättras än vad som borde vara rimligt. Och har trots det inte gjort något för att förbättra tillvaron för sina djur.

Man får vad man förtjänar.

Magrat
11

#111 Man får vad man förtjänar, grattis ditt inlägg blev anmält.

Alexej
14

#111 Undrar vilken av er som gömmer sig bakom alias Alayla. Bara skrivit två gånger inom 3 månader i två tråder, här och ett provocerande inlägg på djurskydd där personen anser att hemlösa katter ska avlivas.

Känns det modigt att sitta bakom en datorskärm och skriva anonyma inlägg? Redan andra person här som loggar in med nytt alias för att personen inte ens kan står för det han/hon skriver.  

*Redigerat av sajtvärd*

Alexej
10

Tänk så kloka ord jag hittade….

2011-03-24 00:26 #3 skrivet av VeronicaKahlbäck

TS,
har varit medlem på iFokus sen 2007-01 och har varit inne på de flesta sajter och snubblade in på marsvin via en sökning för några dagar sen och det är helt klart djur sajterna det lättast blir heta diskutioner på men marsvin slog alla andra med hästlängder när det gällde favorisering och egna regler..
Vissa speciellt en, antar att det är denne du menar och förstår inte varför dennes ord är alltid rätt enligt värdar och Medarbetare men alla som sägs emot plockas bort utan kommentar och utan anledning, sen plockas det dessutom bort en massa nya trådar hyx flux, fattade noll först..
Sen att jag anser att denne håller på med rena utfrysningmetoder och personlig påhopp gör inte saken bättre, riktig högstadienivå på människan..

Nej jag efterlyser någon att anmäla värdar och Medarbetare, samt favoriserade medlemmar till med högre makt och en objektiv syn på det hela!

/ Sajtvärd för Iller.iFokus

http://support.ifokus.se/discussions/4d8a46cec5c6a71a8f000142-trakigt-bemotande-mm

enbartmalin
6

#113 Känns det bra att skylla bort folks åsikter på detta viset?
Vi alla vet ju vad som händer på dina sajter om inte åsikter passar dig.
Nu kan du inte ta bort inlägg eller stänga av användaren då skyller du bort det på annat.
Intressant taktik.

Hälsningar Malin

Lena
9

#111 Isses amalia nu går skam verkligen på torra land! Det blir visst bara värre och värre här…..

JossanH
4

#114 vart vill du komma? Du sitter och letar och petar i allt just nu som inte har med tråden att göra. Du kollar upp när och vilka klockslag människor har varit inloggade, du kollar upp antal inlägg och på vilka sajter, du söker febrilt bland gamla trådar för att hitta något att posta i dina inlägg. Dessutom tycker jag att du uttalar dig väldigt klumpigt och fördömande om flera andra medlemmar. Du drar slutsatser om personer helt utan grund. Du kallar andra medlemmars inlägg för korkade. Vad är din avsikt med ditt klipp och klistra i inlägg #114 och vad vill du få sagt med det? Att Veronica går emot sig själv genom att plocka bort inlägg som säger emot henne? Att hon tar bort trådar hur som helst? Att du själv söker någon att anmäla Sajtvärd och Medarbetare till? Jag har tidigare fått uppfattning om att det är precis det du önskar, bortplockade inlägg och borttagen tråd men att du inte får det du önskar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexej
10

#115 Vilken taktik? Det är inte jag som skriver under falsk alias för att jag inte vågar står för det jag skriver.

Magrat
12

#117 Jag tycker då att det är en sund inställning om ni har en Sajtvärd som har självinsikt nog att faktiskt se att det kan behövas andras åsikter när trådar spårar ut och sajtvärden inte är kapabel till en objektiv bedömning. Jag finner det också intressant om det är något som inte vill kännas vid i dagsläget för då är det ju ett tydligt tecken på att cirkeln har slutits igen och samma typ av attityd tillåts fortsätta -för-att-så-har-det-alltid-varit mentaliteten som sker omedvetet.

Lena
15

Oavsett vem som skrivit det är det klokt tänkt:

"Nej jag efterlyser någon att anmäla värdar och Medarbetare, samt favoriserade medlemmar till med högre makt och en objektiv syn på det hela!"

FerretCrow
3

#110 what?!!! vad fasen är jag anmäld för? att jag skrivit att jag tycker synd om ägaren och djuren som få bo sådär. att jag hoppas ägaren får tillbaka visst antal djur? Då har alltså alla i denna tråd blive anmälda till polisen då vare sig dom skrivit bra eller negativa saker?

Tazzar
2

#121 Jag tror att Magrat skrev fel nummer där.

FerretCrow
0

#122 nja det är ju mig hon diskuterar med tidigare oxå

[Nathalie62]
2

Vill inte blanda mig i diskussionen, undrar bara lite kort om någon vet hur det går för djuren nu?

JossanH
0

#118 det skulle kunna vara ett troll men den bedömningen kan man inte göra efter 2 inlägg. Det skulle alltså lika gärna kunna vara någon som precis blivit medlem på sidan. #119 jag tycker också att veronicas inlägg var bra, jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasätter Alexejs anledning till att posta ett inlägg från 2011, från en annan sida, utan att skriva vad avsikten är.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
11

#124 Den frågan hänvisar jag till PM. (Se motiveringen tidigare i tråden)

Magrat
7

Det råkade bli ett misstag som jag upptäckte när jag redan postat, Svaret rent allmänt var till dig och delen om anmälning blev förirrade då jag egentligen menade #107 Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, anmälningen var inte riktad till dig,. Däremot tycker jag fortfarande inte att du ska diskutera ägaren i öppen tråd.

Magrat
9

#125 För att det är en liknande situation som den ni håller på med mot en viss person. Skillnaden är att helt plötsligt är det inte på samma sida som den drabbade. Nu sitter hon ju som Sajtvärd och kan därmed plocka bort opassande trådar, eller kämpa för att diskussioner förs i dolda grupper eller över pm (med PM , men jag privat mellan två personer, inget skitsnack efter).

Alexej
13

#117 Tack! Ja, jag är bra på att hitta saker. Oavsett om det är bilder av en tjej som med stolt min står bredvid sin nyslaktad kanin eller annat. Tyvärr är jag dåligt på att hitta ip-nummer men frågade en kompis som är otroligt bra på det för jag var nyfiken vem som döljer sig bakom Alayla. Men hon/han försvann redan?? men kanske det kommer snart en Alayla2 eller Besviken2?

[Nathalie62]
4

#126, Detta är en öppen tråd som just handlar om de omhändertagna djuren, då är det inget fel i att fråga hur det går för dem tycker jag, vore det av hemlig art tror jag inte tråden blivit skapad från början men har jag fel får Medarbetare eller Sajtvärd gärna förtydliga det och då ska frågan naturligtvis inte upprepas.

Alexej
11

#139 Nej, det är ingen tråd som handlar om omhändertagna djur utan enbart om smutskastning på djurägaren. Är du seriöst intresserad av hennes djur kontakta Lena -sajtvärden på Hittekatter som har kontakt med de ansvariga.

Samma gäller om du vill veta hur många som är avlivade, omplacerad osv.

Magrat
11

Jag kan bara hålla med Alexej.
Däremot använder man djuren som ett knep för att få trakassera en människa och låtsas att det sker för djurens skull för att inte alltför många ska ifrågasätta hur man väljer att behandla en annan människa som har ett nog så stort helvete utan att för den saken behöva ta ansvar för hur den personen mår av det hela. Jag trodde att skitsnack var illa när det kom till hunduppfödare mellan, men det är ju ingenting jämfört med vad man kan läsa här. Och att tråden fortfarande är kvar visar ännu tydligare det inte är djuren det berör utan att Sajtvärd gjort en helomvändning när maktpositionen ändrats och nu även går så långt som till att under diskussionens gång ändra sina Skrivregler.Jag trodde att den som skulle ha den absolut största kunskapen om sina egna regler är sajtvärden själv. Man får hålla hårt i kappan när det blåser så att man inte plötsligt står blottad.

MiniSku-
17

Jag undrar bara lite stilla, varför börjar ni diskutera hur sajtvärdarna hanterar sidan just här? Det kan ju tas någon annanstans för det är extremt OT.. 

Jag som gick in för att se hur det hade gått för stackars djuren fick ju rusa igenom ca 132 inlägg med dagisbråk(såklart inte alla inlägg) innan jag insåg att ingen vet… Det sög ju, slösade en jävla massa tid av mitt liv på att läsa massa tjaffs…

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Sofy
13

Den här tråden hade dött ut för länge sedan om det inte var för allt tjaffs från folk som inte ens har någonting med illrar att göra.😕

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Alexej
11

#133/134 Den här tråden är inget som vi ville ha för vi anser att det är olämpligt att diskutera varken djurägare eller djuren här. Tror ni verkligen att informationer  om de omhändertagna djuren ska finnas på en öppen sajt? Vi vet var de ä'r och hur det går men det är inget som vi skulle diskutera här.

Finns det ett seriöst intresse kontakta Lena-sajtvärden på Hittekatter. Andra informationer kommer vi absolut inte att skriva ut här.

#134 Det fanns både illrar och katter bland de beslagtagna djur, dessutom finns det många andra som har både illrar och katter. Dessutom har er gamla Sajtvärd Åsa varit länge Medarbetare på Hittekatter. Så det finns kopplingar mellan iller-och hittekattssajten.

MiniSku-
3

#135 Jag vet nu inte hur andra känner men jag har inte fått en fantastisk bild av Lena-sajtvärden. Enklare att inte höra av sig.

Informationen kommer att komma hit för eller senare ändå ska du se. 

Nu avanmäler jag mig från den här tråden igen, jag vill inte dras med in i något.

Lena
9

#136 Vad menar du nu? Ska ni diskutera mig personligen här inne nu också? 😉

MiniSku-
3

#137 Nej, jag har bara inte fått en jätte bra bild av dig, men då har jag bara sett vad du har skrivit här. Det får stå för mig och ingen annan. Så att folk ska börja diskutera har det väl inte varit något prat om. Sluta nu att försöka bråka. Det är inte roligt.

Nu däremot, tänker jag faktiskt inte skriva mer här. Tack för mig

Lena
12

#138 Alla kan inte älska alla. Det gör inte jag heller. Frågan är bara varför du väljer att skriva det i en öppen tråd. Är inte det lite märkligt? 

Jag är fullt medveten om att min närvaro i denna tråd och dess föregångare inte gör mig särskilt populär på den här sajten. Men det är inte för att blir älskad som jag valt att föra min talan här. Inte för att bråka heller. Det handlar viktigare frågor än mitt eget ego.

Sofy
1

#135🤔Alltså nu har du gett mig ett svar som inte ens har någonting med det jag skrev att göra över huvudtaget.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Lena
10

#134 & 140 Ja "vi utifrån" får det svaret hela tiden att om vi inte hade brytt oss om vad man skrivit så hade inte tråden existerat överhuvud taget. Man vill ha det till att det är vårt fel att man skrivit som man gjort. Har även fått höra att man tänker fortsätta skriva om djurägaren så länga "vi" skriver i tråden. 

Nu var det ju faktiskt inte så att det var "vi" som startade trådarna. Varken denna eller dess föregångare. Istället reagerades det på hur det skrevs. När jag sällade mig till diskussionen hade det redan skrivits spaltmeter och det var sättet det skrevs på som gjorde att jag gick in i tråden. Sedan gick jag ur den igen. Skriverierna tog dock fart igen och med ännu olämpligare innehåll. Alltså utan min eller någon annans medverkan från "vi" sidan. 

Som jag ser det handlar det istället om utifall man ska strunta i när någon omskrivs på ett sådant sätt att det kan få ödesdigra konsekvenser eller inte när man vet om att så faktiskt kan bli fallet. Är det "Sköt dig själv och skit i andra" mentaliteten vi ska hylla…..?

Förstår du hur jag menar?

Alexej
9

#140 Och vad har du med tråden att göra? Du skrev:

#134 "Den här tråden hade dött ut för länge sedan om det inte var för allt tjaffs från folk som inte ens har någonting med illrar att göra."

#136 Hade du verkligen varit intresserad av djuren hade du ändå tagit kontakt med Lena. Det är så man gör när man verkligen vill oavsett om man gillar personen bakom eller inte. Jag gillar inte heller alla personer men när det är något viktigt då är det som det är, oavsett om det är en arbetsgivare, lärare eller andra viktiga personer. Av din reaktion att dömma ville du nog bara veta några skvallerinformationer.

Sarah
18

Ibland undrar jag… försvaras det här bara för att personen tagit emot jourkatter med avlivningshot? Hade det varit en person som inte hade varit aktiv här som hade tio katter i en lägenhet där allt gått överstyr hade katthemsfolket suttit och pratat om hur synd det var om katterna och att det var bra att de blev om händertagna. Det hade blivit ytterligare en tråd på forumet där man var glad att katterna kommit vidare. 

Vi i illervärlden har ingen organiserad verksamhet som man har i kattvärlden, det finns inga illerhem. Alla fall med vanvårdade djur hamnar i jourhem via eldsjälar, och det måste diskuteras öppet hela tiden, trots att vi alla vet vart de kommer från.

Lena
11

#143 Alltså nu är det ju inte alls det som det handlar om här. Att jag försvarar personen - jag väljer att hålla mig neutral i den frågan. Det det handlar om är istället hur det skrivs om en person som är en av er på ett öppet forum. Det tycker jag inte är okey vare sig det nu gäller en  ägare av häst, kor, grisar, katter, illrar, kycklingar eller vilket djurslag som helst. Och du vet ju lika väl som jag att i just detta fall fanns även katter involverade. Om vi nu ska häkta oss på det. 

Ni kan väl organisera er och hjälpa illrar utan att prata ned en person på öppet forum?

VeronicaKahlbäck
9

#84 Du fann alltså den fysiska personen genom de här trådarna? Du vet väl att man ansvarar för sin egen användare och vilken information där går att utläsa?

#100 Är du utbildad inom området?

#114 Vad är det du vill ha sagt?

#129 Så du menar att du hade tänkt leta reda på personen bakom?

#135  Dessutom har er gamla Sajtvärd Åsa varit länge Medarbetare på Hittekatter. Så det finns kopplingar mellan iller-och hittekattssajten.

Va? Vad har det med saken att göra?

#137 Fast det är ju din roll som Sajtvärd, eller ja att du slänger dej med det som att det vore ett argument. Inte din person alltså..
Om det inte är okej borde jag väl inte höra ett ord till från dej om mej?

#144 Fast huruvida personen är medlem eller inte förändrar inte vad som publiceras.
Då skulle idén vara att jag vanvårdade mina djur, registrerade mej på internets alla djurforum för då får saken inte diskuteras - Inte ens när det finns artiklar kring det?

VeronicaKahlbäck
2

Håller på att redigerar för fullt men tiden kommer inte räcka till, inte heller kommer alla att få svar på sina PM under kvällen.

Alexej
14

#146 Ja, det är verkligen synd om dig. Men det var faktiskt du som startade den här tråden.

Jag har läst igenom en del gamla trådar. Det verkar inte vara så ovanligt med döda illrar, bortsprungna, upphittade, obehandlade, vanvårdade, fel omplacerade illrar. Otroligt mycket pga okunskap.

#145 Vem orkar bläddrar tillbaka till alla inlägg du hänvisar till? Inte jag iaf…Så om någont handlar om mina inlägg var snäll och skriv det lite extra då kanske jag kan svarar dig.

#143 Omhändertagna katter diskuteras bakom kulisserna framförallt när det är någon vi känner- sånt förekommer. Andra fall om vanvård/omhändertagna djur diskuteras öppet men utan att outa personen bakom. Ofta gäller det vanvårdade raskatter där också många inom raskattvärlden vet vem det handlar om men som sagt vi försöker inte drar personen i smutsen utan då gäller det ofta att hitta nya hem till katterna. Väldigt många vanvårdsfall beror tyvärr på att ägaren har fått det svårt och då finns det ingen anledning att trampa ännu mer på personen.

Det är synd att det inte finns illrarhem för vanvårdade eller omplaceringsillrar. Behovet finns tydligen.

Lena
12

#145 Svar ja på din fråga till #100.

Till din kommentar till #137: Du det var kryptiskt! Vad menar du nu? Att det du tycker att vi ska diskutera mig som Sajtvärd i den här tråden? Vi får väl starta en egen tråd kanske då. 😉

Till din kommentar till #144 Nej som du redan vet tycker jag inte att man ska diskutera personliga saker om någon annan medlem i en öppen tråd. Om nu inte medlemmen själv vill att så ska ske. Skulle du själv tycka att det var okey om det var dig det gällde?

VeronicaKahlbäck
7

#147 Varför skulle det vara synd om mej? Förklarar bara läget så alla vet att jag håller på med den. Då slipper jag upprepanden i tråden eller mass-pm. Nu är jag åtminstone klar med tråden, första PMet är till dej om du nu orkar öppna inkorgen ;)

Vad har andra stycket med mej att göra?

Flera är svar/frågor är till dej. Väldigt tråkigt att du inte orkar besvara med dina konsekventa otrevligheter.

------------------------------------------------------------

Ne, nu blev klockan mycket igen! PM tas itu med under morgondagen.

Mithrandir
14

Detta kan fortsätta i evighet. Ena sidan har valt hävda trakasserier, mobbning och att man avslöjat ägarens identitet. Dom har valt att bortse från vad ett forum är och hur spelreglerna fungerar. Inga lagar har brutits men det kommer dom aldrig gå med på. 

Ni kan förklara detta hur länge som helst och plocka ned deras argument i beståndsdelar (vilket gjorts om och om igen) men det spelar ingen roll. De kommer gå tillbaka till samma tröttsamma argument likt en gammal vinylspelare som hakat upp sig.

Jag vet fortfarande inte vem det är och jag tänker inte försöka ta reda på det heller. 

Varför? För att det inte är relevant för vad denna diskussion BÖRJADE med, innan tjafset från "vissa" fick detta att blossa upp till ett smärre inferno. 

Jag kommer inte besvara surrealistiska argument på detta inlägg och jag skiter högaktningsfullt i vad för vinklade påhopp ni kan klämma till med =).

Härmed slutar jag läsa den tråd. Jag önskar alla som fortfarande har lite verklighetsförankring lycka till i den fortsatta debatten

Ps. Glöm inte att anmäla mig med nu. Ni kan säkert vinkla till detta inlägg med till någon form av regelbrytande och personligt påhopp ds. ;)

Lena
8

#150 Kan dock hålla med dig om vinylplattans liknelse, den var inte alls dum faktiskt! Kul med iFokus medlemmar som har humor! 😜

Sarah
3

#144 Jo jag vet att det är katter med i den här soppan, och om jag inte är ute och cyklar så är en del jourkatter med avlivningshot över sig. Vilket är min poäng helt och hållet. 

För övrigt hoppas även jag att personen i fråga får behålla en del djur så fort hen mår bättre.

Lena
3

#152 Vad menar du är din poäng?

Magrat
12

#145 Jag lär inte öppet förklara hur enkelt det var att lista ut vem det gällde och på så sätt möjliggöra att flera personer utan ansträngning vet vem det gäller. Men nej, det har ingenting om informationen som personen har lämnat om sig själv på forum eller personlig press. Det är den tidigare tråden och nu -din- tråd som gör det enkelt. Jag tycker att din inställning till andra människor och ditt tänjande på regler är riktigt trist. Och jag kan inte förstå vad poängen av att du låter trådarna ligga kvar. Trist att se den totala avsaknad av empati som förekommer både mot ägaren men även djuren.

Alexej
10

#152 Ja, det är verkligen en soppa här-tyvärr. Och väldigt tragiskt, både för djurägaren och för alla djur. Och ingen vet hur allt kommer att sluta men vi försöker har nya hem i beredskap, åtminstone för de djur LS vill släppa.

Sarah
5

#153, i klartext så undrar jag alltså om ni skulle haft en annan ton om personen i fråga inte haft hand om avlivningshotade katter.

Magrat
10

#156 I klartext så kan jag då svara att: Ja, jag hade haft precis samma åsikt vem det än gällde, så länge det inte legat några medvetet elaka avsikter bakom.

Lena
10

#156 Ja - Självklart! Utan minsta tvekan! Om du tror det så har du missuppfattat mig totalt.

Alexej
11

#156 Ja. För jag har upplevt hur en nära vän blev uthängt på Flashback när hennes son hade gjort något kriminellt. De letade fram mycket omkring hennes familj, sanningen och osanningen och knäckte henne totalt.

Det är aldrig bra att trampa på någon som redan ligger.

Här är det så klart lite speciellt genom att jag gillar djurägaren och har bra kontakt och vet hur hon mår nu och att ni knäcker henne ännu mer med era trådar och elakheter.

Och skrämmande mär en Sajtvärd provocerar att en tråd/sajten får samma låg nivå som många trådar på Flashback. Väldigt oseriöst!

Slampen
11

Jag konsterar att det finns de av er som antingen har tagit ut handlingar för att hjälpa vederbörande andra har tagit ut dem för att lämna ut personen här. Vilket är etiskt riktigt? Sedan kan tydligen vem som helst ha en iller! Även jag

JossanH
10

Jag tar inte ut några handlingar för att hjälpa eller hänga ut någon. Jag gör det för att själv få all information riktig och inte gå på rykten och påståenden. Kollar man de sista 60 inläggen så är det verkligen övervägande inlägg av de som tycker att tråden borde sluta diskuteras.. Jag tror alla har förstått vinken. Tråden är polisanmäld och inlägg är anmälda till iFokus. Tråden kommer inte försvinna då vår Sajtvärd har beslutat att den ska ligga kvar. Och det oavsett hur många länkar eller upprepningar av samma saker som postas. Vad sägs som att låta tråden återgå till ämnet? Om det nu ens finns något kvar att diskutera. Diskussionerna runt omhändertagandet avtog för längesedan, nu hålls tråden aktuell pga andra inlägg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
3

Jag misstänker att det är någon form av prestige som gjort att den har tråden och dess föregångare är kvar trots att de borde varit borta för länge sedan. 😉

Sarah
9

Uthägning eller ej, det ÄR viktigt att det kommer ut här på iller, iom att medlemmar omplacerat till den här personen i tron om att illrarna skulle få det jättebra. Visst, jag vet inte om de informerades att ls varit i kontakt med hemmet i 6 år eller inte, men om de inte informerades är det bra att det kommer ut här.

Lena
8

#163 Det går att  sköta det där på ett snyggare sätt än att hänga ut på öppet forum om ni anser er ha den typen av behov. Öppet forum på en sajt som alla kan läsa passar inte för det ändamål du beskriver helt enkelt. Det finns så många andra alternativa kanaler som står till buds.

Tazzar
5

#163 Kan ni inte bara PM:a, maila, ringa eller SMS:a de som omplacerat? 🙂  många illrar var det ju ändå inte, så någon måste ju ändå veta vilka det är som gjort det.

Sedan kan ni bjuda in dem i en dold kategori och diskutera där - då kan ni ju dessutom nämna namn i diskussionerna.

Då ni inte nämner namn här, tänk om de som omplacerat inte förstår vem det är. 
Man kan få reda på mycket mer om man tar diskussionen dolt.

Tänk bara hur fort saker kunde spridas ändå från öra till öra när man var liten och gick i skolan, och det inte fanns internet på samma sätt… Sa man något till en, så visste alla det. 🙂 Så jag lovar, det går ändå om ni lägger dessa i en dold kategori istället. Det kan till och med bli ännu effektivare att få information om ärendet, och framförallt blir det på ett någorlunda schysst sätt. 👍

Låter inte det bra?

Gatukorsning
10

Jag har läst i trådarna men inte lagt mig i diskussionen tidigare.

För mig personligen så spelar det ingen roll om det handlar om katter, hundar, illrar eller till exempel marsvin. Det kvittar lika, men jag tycker inte att djuren ska behöva dö.

Dessutom så anser jag att man ska behandla folk så som man själv vill bli behandlad. Med lite respekt och empati till exempel.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Sarah
18

#164 hade inte katthemsfolket kommit in i de här trådarna och tvingat fram motiveringar till trådens existensberättigande så hade den 1a tråden inte blivit speciellt lång och innehållit många många gånger färre saker som ni kallar förtal, mobbing och uthängande. Jag hade aldrig berättat att jag blivit varnad för personen sen 2008 som exempel, och många andra hade inte heller gjort det. Den här andra tråden hade inte funnits och illerfolket hade ojat oss lite och sen lugnt och stilla kunnat kontakta de som behövts kontaktas. Det hade aldrig drivits till 450 inlägg med en tråd som ligger i toppen hela tiden och som gör folk nyfikna på att hitta personen. Ni har menat väl, men att det blivit så här stort är helt och hållet erat verk.

Lena
8

#167 Citerar dig: "hade inte katthemsfolket kommit in i de här trådarna och tvingat fram motiveringar till trådens existensberättigande"

"att det blivit så här stort är helt och hållet erat verk". 

"Jag hade aldrig berättat xxxx, och många andra hade inte heller gjort det"

Nu kom det igen! Att det är det så kallade "kattfolkets fel" att ni gått över gränsen! Ja den visan har vi hört x antal gånger nu. Att en tråd finns till och blir till två är en sak, vad som står i den en helt annan femma. Du kommer aldrig ifrån ditt eget ansvar som medlem här. Och att det ytterst är sajtvärden som har det juridiska ansvaret enligt iFokus regelsystem. 

Ungefär som att säga:

• Jag pratade illa om en annan person men det vart ert fel att gjorde var det.

• Jag förstörde en bil men det var grannarnas fel.

• Jag stal hans iPhone men det var de där andras fel att jag gjorde det.

• Jag slog en annan människa men det var kattfolkets fel att jag gjorde det.

• Jag bidrog till att en annan människa tog sitt liv, men det var personens eget fel som inte sökte läkarvård istället

• Jag mördade en annan människa men det var inte mitt fel. 

Som jag redan nämnt hade det skrivits en helt del redan innan jag överhuvud taget sällade mig till diskussionen, 129 inlägg för att vara exakt. Jag har inte bett er göra långa inlägg om varför ni skriver som ni gör. Allt jag velat var att ni skulle sluta skriva om en person så som ni valt att göra eftersom det inte är lämpligt på ett öppet forum oavsett anledning. 

Råkar veta att många insidermedlemmar har anmält trådarna och inläggen via det automatiska moderingssystemet som finns på iFokus. Ett sätt för medlemmar att agera utan att blanda sig i själva diskussionen. Men då sajtanvarig valt att sätta ribban så högt att moderingen i praktiken inte fungerar hjälper inte det. 

Jag vet inte hur man ska tolka det?

Alexej
7

#167 "Illerfolk" skrev elakheter och osanningar. Det var därför vi reagerade!

Sarah
13

Provocerande inlägg från mig? Ja absolut. Står jag för allt jag sagt? Ja absolut. Ni bör veta er del i det här.

De enda osanningar från illersidan jag sett är folk som spekulerat om antalet djur och sagt fel om ngn art, inget annat. Vi har dremot blivit anklagade för både det ena och det andra.

I inlägg #1 i första tråden ifrågasätts rätten att ta upp artiklarna, på hittekatt iFokus får artiklarna diskuteras från början, utan att existensberättigandet ifrågasätts. Från första inlägget har alltså vår rätt att prata om det här fallet, dit där flera illrar omplacerats, ifrågasatts. Vi har valt att försvara varför det är viktigt och angeläget att diskutera det här. Vi har även länge hört om en helt annan sida av det här, vilket stöder ls agerande, det är ni som vägrat se att det kanske fanns anledningar att omhänderta djuren som inte har med illvillighet att göra.

Det är inte vi som spekulerat om att illerfolk vill åt hennes "utställningsillrar", det är inte vi som anklagat illvilliga människor för att vara ute efter ägarens djur, istället för att anta att folk bryr sig om djuren osv osv osv…  Är det inte vi som ska bli kränkta i slutänden?

Skittråkigt att få en slitning mellan illervärlden och hittekattsvärlden, mycket illerfolk har hittekatter osv (jag har själv jobbat på djurhjälpen i waxholm och har 2 hittekatter varav en skyggis), men vi uppmålas som illvilliga, elaka människor som önskar det här på ngn. Vilket är en osanning om ngt!

Lena
8

#170 Varför ska det här leda till slitningar mellan Iller- och Hittekattsvärlden? Vi är väl vuxna nog att skilja på olika sakfrågor hoppas jag! 

Dessutom verkar det ju vara olika syn på det som skrivits i dessa trådar även bland illerfolket. Att artikeln nämns är en sak hur det sedan utvecklar sig en helt annan sak. 

Jag har själv inte spekulerat i det här om baktankar med utställningsillrar etc. och tänker därför inte kommentera det. Inte heller gått in och agerat domare utifrån myndigheternas agerande. Jag har precis som många andra här insyn i ärendet utifrån handlingar etc. Finns dock igen anledning att skriva om detaljer i fallet på öppen tråd för den saken skull. Det gör jag aldrig i sådana här fall. Det passar sig helt enkelt inte. 

Tror inte vi kommer längre nu.  Det blir bara tjatigt omtugg precis som de där vinylplattorna som hakar upp sig för #150.

Sarah
6

Jag det med vuxenhet hade man ju kunnat hoppas på, men vi är ju snarare illvillig ifokus…

Jag håller med om att det här är tjatigt och att vi inte kommer längre, men jag tycker att det är viktigt att många inte står oemotsagda. Att polisanmäla en tråd utan hot, utan förtal osv… kom igen.

Lena
10

#172 Som sagt vi kommer inte längre. Därför inga mer kommentarer. Jag har ju redan sagt vad jag står och varför jag engagerade mig i den här diskussionen. Om någon vill polisanmäla så är det ju upp till dem i så fall.

nagontogmittnamn
16

Det är förjävligt hur man kan försvara en person som inte tagit hand om sina djur.Vanvård är allvarliga saker.

Det är ännuv värre av en annan Sajtvärd att leka allan, typ troll och ta över och kräva att illersajtvärden ska göra som den vill. Är det något som behöver redigheras så är det dom inläggen som inte hör till ämnet, inget annat. 

jag blir mörkrädd av hur illa hittekattpersonerna beteer sig och man undrar  hur deras egna djur mår om dom försvarar vanvård.

stackars stackars djur :((

Alexej
7

#174 Lite kul med alla dessa illrartrollar som dyker upp och försvinner lika snabbt. Jag satt en datorkunnig kompis på att kolla deras ip-nummer. Antar det det samma person hela tiden. Snart vet jag vem det  är det…nagontogmittnamn

enbartmalin
13

#175 Men ge dig, nu är du ju bara extremt barnslig att det blir patetiskt!
H*n i inlägg 174 har varit medlem här i över 3 år!!

Är du lika paranoid i verkliga livet? Anklagar du brevbäraren för att vara utomjording också?
Skärp dig!

Hälsningar Malin

enbartmalin
8

Ah! Förlåt! Det är ju inte brevbäraren du anklagar i det verkliga livet..
Det är ju länsstyrelsen som konspirerar mot alla hittekattsägare!
Det hade jag ju glömt.
F*n, jag som har hittekatter!

Hälsningar Malin

Alexej
6

#177 Vad löjligt du är. Först ljuger du om att du aldrig förmedlade något djur till djurägaren och aldrig varit "vän" med henne och varit väldigt tajta med henne och nu kommer du med någon brevbärare?? Knapprat för många tabletter?

Hur känns det att slå ihjäl en kanin?

*bild borttagen av medarbetare*

enbartmalin
10

#178 Tajta har vi då aldrig varit.

Det där är en privat bild på en vän du lagt upp, kanske inte så lämpligt?
Du som är så emot att "röja folk". Det där är olagligt om något.

Vill du ha bilder på mina ny slaktade kaniner kan du få det? Det är inget jag döljer för folk?
Det är aldrig kul att slå ihjäl en kanin, men att äta det köttet som jag själv fött upp är så mycket trevligare att äta än det som går att köpa på ica.

Ska vi gå in på min mat? Eller ska vi kanske diskutera maten dina katter äter? Hur har djuren i deras mat levt och hur har dom dött?
Att du tar upp en bild på mina ekologiska kaniner? Pyttsan, dina katter lär vara värre bovar.
Kom med nått bättre.

Hälsningar Malin

JossanH
13

#178 Men vad är vi inne på för nivå nu? Du orkar inte läsa dina gamla inlägg i tråden som Veronica har kommenterat men du sitter här och letar privata bilder och kommentarer från flera år gamla trådar (som inte har med denna tråd att göra) för att posta här.
Vad i hela fridens namn har en slaktad kanin med omhändertagandet av djuren att göra? Och om nu det ska diskuteras så borde det ligga i allas intresse (som själv äter kött eller har rovdjur som husdjur) att föredra närproducerat, hemmaslaktat kött framför massproducerade produkter!? Att tro att man ska vinna sympati på att lägga upp privata bilder med hemslaktade djur här, på iller iFokus, då har man hamnat galet. De flesta aktiva medlemmarna här inne värnar om närproducerat kött som efterliknar illerns naturliga kost. Att själv föda upp möss, kycklingar eller kaniner till foder/föda är något de flesta bara drömmer om och det finns ett intresse för att köpa dessa. Kaninslakt _har_inget_med_denna_tråd_att_göra.

Och nu får du sluta kalla alla våra medlemmar för Troll! Alla har rätt att skriva i denna tråd, oavsett hur aktiva dessa personer är. Som Malin redan skrivit är den senaste du kallat för "troll" en medlem som funnits här i ett par år.
Du kan väl i alla fall försöka att hålla en lite mer vuxen nivå på dina inlägg och sluta anklaga medlemmarna här inne för det ena och det andra?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
5

#174 På glatt och hjärtligt humör i afton märker jag! Ska du inte ta i lite till! 💣 😉

#180 Ja vi är många trolltyg som spökar här ikväll tydligen! 😈

MiniSku-
8

Det verkar som det går att bråka om allting. Varför är ni ens på iller.ifokus? Verkar det som att någon kommer att hålla med er? Vad vill ni få ut av diskutionen? Illerägare är dumma i huvudet? Kattägare är dumma i huvudet? Jag förstår inte vart ni vill komma med tjafset. (Jag vet att jag sa att jag inte skulle lägga mig i mer, men jag gjorde tydligen det ändå)

Säg inte emot bara för att.

Himlen är blå!
-Nej, den är supergrön

För att sammanfatta mitt inlägg lite- Vad exakt vill ni att folk ifrån "illervärlden" ska säga för att ni ska bli nöjda? Det är en seriös fråga som jag faktiskt är nyfiken på, för det här känns lite som en deadend.

Lena
11

#182 Jag hade tänkt att avsluta mitt engagemang i den här tråden nu eftersom vi inte kommer längre. Det är liksom rundgång i tråden och upprepning av det som redan sagts. Det gäller båda "sidor". Dags att sätta punkt helt enkelt. 

Vi är olika personer som skriver i den här tråden, men många verkar ta oss som en och samma bara för att vi råkar vara "kattmänniskor". Jag står för mina inlägg och vad jag skrivit där. Dock inte för andras. Ville bara klargöra detta. 

Det blir dumt tycker jag att bunta ihop oss som illerfolk vs hittekattsfolk. Jag ser ju själv att inte alla som har iller tänker och tycker exakt lika om allt. Det gör givetvis inte hittekattsfolk heller. 

Varför jag skrev i tråden har jag förklarat flera gånger och senast i #168.  Har du några mera frågor till mig innan jag tackar för mig? 

Rent allmänt kan jag tycka att det är onödigt och dumt att trådarna ska urarta i pajkastning. För visst måste man kunna besöka andra sajter än sina egna om det är något som man ifrågasätter? Det händer ofta på "min" sajt och kan många gångar vara bra då det sätter fart på diskussionerna som får en annan vinkel än de skulle fått annars. 

Ta nu hand om er och era Illrar. Det verkar vara trevligt djur som jag tyvärr själv inte kan något om.

Sarah
13

Ja herregud… hitta folk, röja identiteter, försöka förhindra yttrandefriheten på ett öppet forum, leta efter gammalt irrelevant… nu har ni verkligen gått för långt och hittekattsfolket borde lämna illerforumet nu. Vi buntar inte ihop kattmänniskor, många här har både katter och illrar, vi buntar ihop er som aldrig varit här inne tidigare och som kom från hittekatter.ifokus för att bråka i de här trådarna.

Lena
8

#184 Jag har inte bråkat. Läs gärna mina inlägg och säg vart du anser att jag bråkat. Kritik av hur det skrivits i en tråd om en person är inte i min värld = bråk. Vad andra skrivit tar jag inte ansvar för. 

Jag har tänkt lämna diskussionen som sagt - när ni inte har flera frågor/påstående om det jag skrivit.

Slampen
9

#163 Hur kan lst ha varit i kontakt med detta hem i 6 år? Djurskyddet övertogs 1 januari 2009 av Lst. För det andra har jag kollat upp med lst att trots vad som skrevs i anmälan att man hade varit där något år innan dsv 2010, så har man inte det. Den som skrev anmälan sa att den hade hört från en kompis att lst hade varit hos djurägaren tidigare.

Detta stämmer inte. Frågan är varför man då skriver på detta sätt. För att man tror att det skall väga tyngre?

#167 Hur kan du dra upp något om att du varnades för personen 2008 här och nu? Det sätter dig i ett läge som jag inte tycker om. Om du nu har vetat detta vad gjorde du för att förhindra att djur kom dit? Låt mig än en gång påpeka att i lst rapport från första tillfället står det: Trots det stora antalet djur verkade djuren överlag vara lugna och harmoniska".

Detta är det väsentliga för mig. Det kan finnas miljöer som är hur fina som helst och det finns pryttlar av alla de slag. Men djuren mår inte bra. Det finns miljöer som inte lever upp till ett inslag i Allt i Hemmet eller andra heminredningstidningar. Men både djur och även människor kan trivas bra där. Goda vänner till mig hade inte det där superstädade hemmet, obs de hade inte djur, enbart barn. Men man trivdes där. Min tumregel är: Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Förresten till alla er som har superrent hemma så kan jag tala om att det inte är bra.

Risk för infektioner mm. Så städa lite mindre.

JossanH
9

#186 jag tror du har missuppfattat situationen en aning. Det handlar inte om ett ostädat hem, det handlar om ett hem där personer får svårt att andas pga den dåliga ventilationen, ett hem där det luktar mer katt och Iller när du blöter golvet pga att golvet sugit upp så mycket urin och avföring, det handlar om ett hem där man funnit fluglarver i 3 rum. Jag känner många som inte städar maniskt, jag gör det inte heller, men det är inte det det handlar om. Det gäller inte ett norsmalt smutsigt hem eller lite skit i hörnen. Djur blir inte omhändertagna i ett sådant hem. Det har även funnits flera i personens bekantskapskrets som försökt hjälpa under en längre tid. Men det gick helt enkelt så långt att lst blev inblandade och tillslut omhändertog djuren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
6

#186 jag blev varnad att sälja valp dit år 2008, av en som varit där mycket.  Det är det uppenbarligen andra som gjort anmälningar, folk som varit i hemmet, det är inte min sak. Men, jag tycker inte att det sätter mig i en jobbig situation alls. Det här har diskuterats i slutna rum i flera år och det är inte ngt som bara jag har hört talas om. 

Iom att trådarna började med en fråga om vart djuren hamnar så var det inte tid att säga ngt om det, att säga det sedan för att visa att kanske ls inte var helt ute och cyklade, var mer motiverat.

enbartmalin
7

#186 Den enda anledningen till det du skriver måste vara för att du inte inser hur illa det varit. Jag hoppas det är så.
För är du medveten om hur illa det är och faktiskt skriver detta så blir jag orolig för din (Och dina djurs?) hälsa, för det kan endast tyda på att du har det lika illa själv..

Hälsningar Malin

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.