Valpen äter ihjäl sig?!!
Jag har precis fått hem två små iller-valpar på ca två månader. De är pigga och busar som satan, så de är hur friska som helst! Problemet är att den ena valpen äter för mycket… Han ligger bokstavligt talat i hela matskålen och käkar upp ALLT tills skålen är helt tom. När de andra illrarna vill ha mat så hugger valpen efter dem och stöter bort de andra från maten. Jag har varit väldigt orolig för hans ätande, så jag låter inte skålen vara framme alls längre (vilket blir lite jobbigt för de andra som faktiskt är hungriga och vill ha mat!) valpen har fått spy upp en massa mat för att magen antagligen inte pallar mer. Vad ska jag göra? Är det farligt att han äter så mycket? Tacksam för alla era svar!
Vad äter den för mat? Är inte maten tillräckligt näringsrik så måste dom äta mängder för att få i sig tillräckligt med näring och speciellt valpar behöver mat hela tiden!! Att ta bort fodret är därför inte att rekommendera och kan istället göra illrarna undernärda och kanske förvärra valpens beteende då han aldrig får äta sig helt mätt. Valpar i den åldern gör inget annat än äter och skiter så de måste äta mycket!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Efter du kollar näringsvärdet i maten som Jossan skriver. Skulle jag testa att ha flera matskålar på flera ställen så att alla får tillgång hela tiden (om valpen fortsätter vakta matskålen). Vad jag vet är det väldigt sällan en iller äter för mycket och man ska alltid ha foder framme.
Ibland äter mina illrar för snabbt och kan då må illa men det är inte farligt.
Våran Hobbe som bara äter torrfoder äter i snitt var fjärde timme dygnet runt.
🙂