Erfarenhet av benbrott i tassen någon?
Vår älskade Aiia har klämt tassen i ytterdörren idag, när jag hade bråttom på jobbet.. Hon skrek till när hon klämde sig, sen arg-poppade hon när vi höll i henne och försökte se vars hon fått ont.. Hon har sen sovit hela dagen, och vi har försökt avvakta för att se om hon "bara" blev öm, eller om det var något allvarligare.. Det har bara blivit värre med tiden, nu är tassen svullen och röd på ovansidan, plus att det kommer lite vätska på undersidan. Vi försökte ringa veterinären här i stan som är vårt förstahandsval om det skulle hända något akut, och får höra ett inspelat meddelande att det är semesterstängt i två veckor till. Hur sjukt är det egentligen?! Så vi hade inte mycket val, och fick ringa distriktsveternärerna här.. Han jag pratade med var jättetrevlig och hjälpsam, och efter beskrivningen på hur tassen såg ut så tippade han att det var ett benbrott i tassen.. De har ingen röntgenmaskin i vanliga fall, men skulle ordna en till imorgon. Men om det är något trasigt i tassen kan de inte utföra operationen, utan då blir vi skickade till Luleå (ca 13 mil enkel väg)..
Jag mår så fruktansvärt dåligt över det här, för vår bebis har så ont och det är jag som har orsakat det :(
Nu till min fråga iaf, är det någon som har varit med nåt liknande? Hur gick det? Fick ni opererera? Berätta gärna så mycket ni bara kan om ni har varit med om det eller hört något, eller bara har goda råd att ge.. just nu känns allt bara kollrigt eftersom vi knappt vet vars vi ska imorgon.. Våran lilla tjej..
jag har bara hört om illrar som blivit klämda..och i det fallet av ägare som inte tog sitt ansvar och gjorde inte något åt skadan så det självläkte helt fel.
Men det går att gipsa/bandagera och lägga i rätt läge. sedan får man oftast sätta illern i bur under en tid så att de inte rör för mycket på sig, detta i samband med medicin brukar se till så att det läker helt okej och vanligtvis blir de helt återställda….men allt beror på hur brottet ser ut, om det är mycket splitter eller bara raka brott.
lycka till med tösen! tur att ni kan få röntga henne i morgon!

Okej.. Tack för svaret!
Ja, det känns inte kul det här.. stackars lilla tjejen.. Nu ikväll har hon iaf varit uppe, hon har legat och myst med oss en stund och ätit både mat och lite melon, och då piggnade hon till. Sen ville Jorm busa, och hon var lite tveksam till en början men sen hakade hon på och då började hon stödja på tassen mer och mer, sakta men säkert.. Och då gick också svullnaden ner, så nu ser det bättre ut.
Vi har känt igenom hela tassen nu när svullnaden gått ner, och känt efter alla benen som leder ut till tårna, och de känns hela och hon protesterade inte alls utan lät oss känna.. När hon sov knep hon ihop tårna som hon brukar också, så hon kan böja dem som hon ska. Så har vi tur blev det bara en rejäl smäll mot tassen och en blödning på insidan, som nu har börjat lägga sig. Ska iaf ringa och rådfråga veterinären imorgon, och tycker han att det ändå kan finnas en fraktur åker vi in och röntgar. Frågan är om vi inte gör det ändå oavsett vad han tror, bara för att vara säkra!
hur har det gått, håller tummar och tassar!

#3, Tack för omtanken! :)
Det har gått bra, det löste sig så bra det kunde. Tack och lov! Som sagt började svullnaden och rodnaden gå ner igår kväll efter att hon gått lite på tassen, och veterinären trodde därför att det "bara" var en inre blödning som gjorde svullnaden och att det släppte när hon fick igång tassen genom att gå på den. Hon trodde att vi kunde vara lugna, och att det inte var ett benbrott eftersom hon blev bättre så snabbt. Och idag ser tassen näst intill normal ut, och hon är hur pigg som helst och springer runt som vanligt. Så otroligt skönt, mammas och pappas tjej mår bra och vi slapp operation och bandagering!

Sara