Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 965 ggr
Jenja
0

Min iller har inga papper (lång text)

Hej!

Det är som så att min iller kommer från ett hem där han verkligen inte mådde bra, det hela började med att min lillebror hade en telefon han skulle sälja och en bekant till honom var i behov av en mobil och ville bli av med sin iller som han inte ens brydde sig om och inte skötte om överhuvudtaget.

Så när han (illern) kom till min lillebror var han ca 6 månader, okastrerad, ovaccinerad, ingen öronmärkning (eller chip om illrar nu ens får ha det?), såg lite utmärglad ut och så finns det absolut inga papper på honom.

Min lillebror i sin tur klarade inte av att ta hand om illern så tills slut fick jag nog för det är absolut inte rätt för något djur att bli behandlad på det viset och tog hem honom till mig, där jag har gett och fortfarande ger honom enormt mycket kärlek, rätt mat, ett bra hem där han får springa fritt hur mycket han vill samt får minst en till två timmars promenad varje dag vilket han älskar och så sover han oftast med mig i sängen som är så mysigt :).

Nu är det så att han är min första iller, jag har läst på en hel del illrar och lär mer mig och mer hela tiden, men nu är det tråkiga att jag inte kommer att ha tid över för honom då jag kommer börja praktik och så har jag en massa möten hit och dit på psykiatrin osv.

Och han kräver väldigt mycket uppmärksamhet. Om jag till exempel ska iväg på nått möte och sen kanske typ iväg och handla, om jag är borta ca 2 timmar (lämnar såklart radio eller tv:n på så han inte ska känna sig "ensam"), när jag kommer hem så är han typ "arg" på mig. Han brukar aldrig bita mig men just om jag bara är borta 2 timmar då biter han mig riktigt hårt och vägrar släppa.

Nu blev det en lång historia här men det jag vill komma fram till och undrar över är om man kan sälja/omplacera en okasterad hane utan papper osv?

Jag önskar att jag hade haft mer tid för honom för jag älskar verkligen min krabat, jag har haft honom i lite mer än ett år.

Mixxy
0

Vad fint av dig att ha tagit dig ann honom, han verkar ha fått det mycket bättre :) Jag vet inte hur lite tid du kommer ha över sen så mitt förslag kanske bara blir än mer tokigt. Du har inte funderat på en liten illerkompis till honom? När han har någon annan att vara med under tiden du är borta så lär han nog inte vara lika sur på dig när du kommer hem :) För att svara på frågan, man kan omplacera en iller utan papper, man får berätta allt man vet om den istället. Berätta om han är vaccinerad, kastrerad (och på vilket sätt) eventuella sjukdomar mm. Lycka till med lillkillen hur du än gör :)

JossanH
0

Det finns många illrar som dagligen säljs utan papper så det behöver du inte oroa dig för. Jag tänker som ovanstående; vill du ha iller eller inte? Och vill du det så kanske du kan skaffa en kompis till honom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niklas91
0

Hej! Aw stackars liten krabat, skönt att höra att du tog tag I saker och försökte iaf!. Jag måste bara fråga! vart bor du? jag bor sj lite utanför gbg och är intreserad av att ta hand om han!. Han kommer nog inte klaga då jag har mkt tid over att kela o busa med han och gå långa promenade om han tyckte om det!:) Han låter verkligen super mysig med!.

Mvh Niklas

VeronicaKahlbäck
0

Härligt med folk som bryr sej :)

Angående omplaceringen, i runda slängar hur mycket är det du kommer vara hemifrån?
Nu har ju mina djur varann men annars jobbar jag ju heltid och känns som att dom anpassar sej ganska bra, min nästa tanke är att det kan vara svårt att hitta ett hem där någon alltid är hemma och garanterat fortsätter med det under resterande av illerns liv.

Kanske vara värt att testa under en period för att se hur det går? :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
1

Oavsett hur du vill göra kanske det är en ide att kastrera honom. Det är svårare att ha ett okastrerat djur.

Niklas91
0

Jag är hemma stora delar av dagen eftersom jag fof bor hemma (20 år) om jag inte skulle vara hemma, vilket aldrig blir under längre stunder kommer det alltid att finnas folk som kommer att vilja krama o mysa med han! (När jag inte är hemma!!). Annars så kommer han alltid att få springa fritt I mitt rum och givetvis huset (120kvadrat) vilket kommer att bli större delen av tiden! Jag är väldigt seriös med att ta hand om han då jag har letat efter en liten sötsak väldigt länge. Har en ganska stor tomt som ligger lugnt till lite mer "ut" I skogen, så det kommer alltid att finnas stora sköna men framför allt lugna områden för krabaten att springa omkring på. Sen är jag inte ute mycket som person, jag har min träning på gym/MMA och sen är det för det mästa raka vägen hem för mig!. Är arbetssökande för stunden med men det tar inte upp mkt tid heller. Är väldigt bestämd av mig och vill verkligen ha en liten krabat att mysa med och ta hand om:).

Niklas91
0

22 år ska det stå! Ursäkta mig:)

Jenja
0

Tack för alla svar och den fina kritiken jag fått :).

Jag vet inte hur han går ihop med andra illrar då jag inte känner någon i närheten som har iller/illrar.

Och jag kommer vara hemifrån från 7 på morgonen till 6 på kvällen eftersom det är en bit för mig att åka till praktiken.

Sen vet jag inte om en till iller är så bra för mig, då jag lever på socialen. Med andra ord så kommer jag inte ha råd med fler djur.

Jag skulle jätte gärna vilja ha honom kvar men det blir alldeles för svårt då det inte kommer att finnas tid eller pengar till någon kompis till honom.

För att svara på Niklas fråga, jag bor i dalarna. Kanske lite långt att åka? Och jag skulle jätte gärna vilja att man träffas några gånger först innan han blir omplacerad för att se att det går bra och så där :).

Sen det där med att han behöver uppmärksamheten kan man kanske träna bort eller något sådant. Eller om det eventuellt beror på att han helt enkelt är trotsig? 

Allt jag bara vill är att han ska komma till ett hem där han kommer att ha det bra :).