Förstoppning som blev livmoderinflammation
Har inte skrivit här på ett tag men det jag och min femåriga hona Milady har varit med om är värt att informera om.
Det hela börjad med att hon i måndagskväll inte var riktigt så pigg som hon brukade vara. Hon kom ej fram när kyckling serverades vilket hon hade gjort kvällen innan. Hon var väldigt trött kollade henne och såg att hon var skitig i baken och ner mot bakbenen. Tvättade av henne då piggnade hon på sig coh drack lite vatten.
Min tanke gick genast till förstoppning, symtomen var detsamma. Hon var dock så pass pigg att min bedömning var att vi kunde åka in direkt på morgonen till vet. Det som avgjorde detta beslut var att hon i alla fall drack vatten och fortfarande var nyfiken på sin omgivning och tassade runt.
På tisdagen åker vi in, röntgar och vätskar upp henne då hon började bli. På röntgenbilden syntes något stort i nedredelen av buken i samma höjd som livmodern. Misstanke om livmoderinflammation uppstod. Men då ingen kontraströntgen var gjord kunde ej förstoppning uteslutas, kunde röra sig om inflammerade tarmar. Även om ej kontraströntgen ännu var gjord beslutades det att hon skulle öppnas. Det gjordes senare en kontraströntgen och den inte tecken på förstoppning. Detta behöver dock inte betyda något, det kan fortfarande sitta något ivägen som inte syns på röntgen.
När veterinären öppnade var det uppenbart att det var en inflammerad livmoder, en rejäl sådan. Den var sprängfylld med var, och om jag förstod vet. rätt så hade det börjat bli små hål där var sipprade ut. Det som är mest skrämmande är att hon inte har visat några tydliga symtomer på detta innan i måndags. Har inte kunnat se att det har kommit var från vulvan som annars är ett tidigt tecken på en att en inflammation är på G.
Operatioenn gick bra, hon fick komma hem. Idag onsdag åkte vi in för att ge henne extra näringsdropp då hon inte hade orkat äta något under tisdagskvällen. Hon verkade dessutom missnöjd med att vara själv så med vet. godkännande fick hon vara med de andra en stund för att hon skulle komma igång med maten, vilket hon gjorde och de andra tog det lugnt med henne. Tyckte på seneftermiddagen att det kom blod ifrån såret, dock oklart om det var rent blod eller sårvätska.
Det var dags för henne att vara själv igen. Hade koll på suturerna och började få en känsla av att de var på väg upp, inget klart att gå på, utan som sagt bara en känsla. Efter en stund ropar barnen att hon är på toaletten, kollar då så systemet har kommit igång och passar även på att ta en titt på såret. Blir chockad då jag ser att några av suturerna hade gått upp, kniper åt runt såret med fingrana för att förhindra att det går upp ännu mer. Ringde jourvet. talade om vad som hänt och att vi var på väg, fick tips om att trycka blöta kompresser mot såret .
Det blev den andra sövningen på två dagar. Men nu är hon sydd och limmad både i bukhinnan och huden, så nu hoppas jag att det håller. Nacken är sönderstucken av alla injektioner hon har fått, vilket är det minsta i den här historien. Ny antibiotika insatt samt även ett preparat som är smärtlindrande och innehåller antitoxiner/inflammationshämmande.
Vet inte varför suturerna gick upp, kan vara dåligt sytt från början. Det kan också vara överansträgning då jag inte tänkte på att lådorna inne i illrarnas rum har höga kanter som kan ha gjort att den nyopererade buken blev överansträngd när hon gick i och ur lådan.
Har verkligen haft en massa tur i oturen ikväll. Den största turen i allt detta är att vi såg tidigt att suturerna hade släppt och att det hände när vi var vakna och att jag inte hade hunnit till jobbet. Nu är hon hemma igen och förhoppningsvis hämtar hon sig snart och kommer igång med mat och dricka samt att det inte blir fler komplikationer.
Hoppas att det ordnar sig för din lilla pälskling!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Håller tummar att allt blir bra nu!

#1 & #2 Hon är mycket piggare idag. Äter och dricker. Märks dock att hon fortfarande är påverkad. Men med god omvårdnad och medicinering skall hon nog snart vara sitt gamla vanliga jag igen.
Usch vad obehagligt!
Vilken mardröm..