Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 293 ggr
Tyson07
0

Vaccination och kastrering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar lite om hur gamla illervalpar ska va när man vaccinerar dom? Och hur gamla dom ska va när man kastrerar dom?

Tacksam för svar

Guteillern
0

#0 En illerkille kastrerar man när kulorna kommit ner. Då har den lilla pälsen redan "luktat gott" en längre tid *L* Du känner tydligt när båda kulorna är nere. När illrarna går i brunst, beror på hur mycket ljus och värme dom utsätts för. Bäst för illerkillar är att man försöker stå ut och kastrerar så sent som möjligt. Killarna från Pyrets kull 2006 har inte kastrerats ännu, då ägaren vill att dom ska få växa och bli stora killar först, eftersom hanarna brukar tappa i vikt när dom kastreras.

Guteillern
0

#0 Illrarna vaccineras med FEBRIVAC DIST. Ges vaccinationen när dom är 10 veckor eller äldre, räcker det att dom får nästa vaccination året därpå. Ett undantag finns, tänker man resa utomlands (ej Norge) bör man ge en andra vaccination, fyra veckor efter den första. Detta då många länder kräver dubbla vaccinationer som grundvaccination.

Tyson07
0

#2 Oj, jag trodde det va tvunget att vaccinera två ggr efter varann på alla djur. Men har bara vaccinerat hästar innan så jag e ju ingen expert. Men det va ju jättebra att veta Glad Ska boka tid på djursjukhuset så snart som möjligt. Måste nog fråga om dom har FEBRIVAC DIST. Det e kanske inte alla som har det?

Tack för tipset =O)

Guteillern
0

#3 Ett djursjukhus borde ha FEBRIVAC DIST hemma, eller  vara villiga att beställa hem :-)

Små vet.mottagningar och privata veterinärer kan vara tveksamma att beställa hem vaccinet, eftersom dom måste beställa 5 eller om det var 10 doser. Vilket blir en rätt kraftig förlust om endast en dos förbrukas.

Robinsnel
0

#4 det är fem doser de måste ta hem, men det håller sig tre år tror jag, så har man en iller kan de använda tre av de doserna till samma iller.. Min lilla vet-klinik hade inga problem med att ta hem till mig o pillrarna.

Tyson: Kom ihåg att ringa i förväg och säg vad vaccinet heter, att det är ett licens-preparat och att de får beställa det från SVA.. ;)

skrollan
0

bra info :D

[jenkass]
0

här i borås ville blå stjärnan inte ta hem (!?) dom sa att vi fick åka till gbg ist… Men fick tag på en gubbe som har en liten mottagning som hade det hemma.

League
0

#7 kan jag få nr till "gubben" vill inte behöva åka till gbg eller skara för att vaccinera lille-plutten.

[jenkass]
0

pm:ar dig

Sara
0

Har beställt tid för vaccination idag och i Alingsås kostar det 260:-. Ett bra pris!

Sara

TottsiGirl
0

#10 ja det var ett bra pris jag betalde 310 för min och tyckte de va ok. Blå stjäna i gbg ville ja 440!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
0

ska kolla här med:)