Kastrera med chip eller inte?
Min Brutus springer och skvätter överallt och luktar myyycket mer iller sen han blev könsmogen för ca 2 månader sen. Det är dags för kastrering, men ska jag satsa på chip eller traditionell kastrering? Vad är bäst? Någon som märkt skillnad på lukt och kissande när dom kastrerat över huvud taget?
Personligen är det bara chip som gäller för min del. Haft tre illrar som fått binjuretumlörer (alla kirurgiskt kastrerade) har willa nu som är chippad (hon fyllde 3 nyss) och den enda nackdelen jag märkt av är lite oregelbunden pälsfällning..och det går ju att leva med :) Finns ju prat om att risken för (livmodersinflammation?) kan uppkomma för äldre honor med chip men får se hur jag gör när detta chippet slutar verka. Hade jag haft en hane hade jag chippat hela livet ut.
Okej, då satsar jag på chip :) känns tryggast och minst riskfyllt. #1

Lukten är väl den största anledningen de flesta kastrerar. Den försvinner ju då. Eller ja, han kommer ju att lukta iller, precis som katt luktar katt, men det är ju ingenting om man jämför.
Skvättandet brukar de också sluta med helt. Har aldrig haft någon iller som skvätt innan kastrering faktiskt.
Däremot har de kissat massor och dragit ut på det över hela golvet. Det slutade de med i och med kastrering.
Angående chippning så håller jag helt med emoflickan ovan.
Tack så hemskt mycket för svar! Jag har lovat min hyresvärd att minska lukten i min lägenhet för han är aningen kinkig. Skönt att det går att lösa med kastrering. #3
Har 2 chippkastrerade hanar och 2 chippkastrerade honor! Honorna kanske kommer kastreras kirurgiskt så småningom men pojkarna kommer vara chipp eller okastrerade resten av livet. Tycker att de är så mycket fräschare med chipp än kirurgiskt, hanarna håller sig mer maskulina. Har också haft 3 kirurgiskt kastrerade illrar som alla fått binjuresjukdom.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Lukten försvinner något med kastrering men jag har själv en hyresvärd som är kinikig för lukt, att ha kastrerade illrar+ tvätta deras sovsaker ca 1 gg / vecka eller en gång varannan vecka och ha lite doftljus tända hemma ibland gör att det knappt lukar och jag bor på 20 kvm=)