Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1152 ggr
alcohol96
0

Kan man se ålder?

Hejsan, kan man se ålder på sin iller? t.ex beteende eller liknande?

Molly ska vad jag fått veta vara ca 13 veckor nu.
Men för några dagar sedan fastnade ett kattsands korn i musen på henne så tog bort det och märkte då att musen såg ut som vanligt. men tog just bort en igen och musen var ungefär lika stor som en ärta.

Tänkte så hon inte är äldre än jag fått veta så hon inte är i brunst? beter dem sig annorlunda när dem är i brunst eller något?
Tänker nämligen på kastrering så hon inte ska bli skadad.

Mvh Jonny

UlrikaD
0

Du har inte möjlighet att lägga upp bild på hur det ser ut?

Jag kan se skillnad på en 13 veckors valp och en som är född förra säsongen men tyvärr kan jag absolut inte beskriva vad jag tittar efter.

alcohol96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, infogade 2 bilder. vet dock inte om det syns som det ska :P

Musen har liksom varit plattare innan.

alcohol96
0

Blev visst bara en av dem så här är andra

Mixxy
0

Jag skulle nog defenitivt vilja påstå att din hona har gått i brunst. Därav är jag också ganska tveksam till att hon bara är 13v. Har du någon bild på hela henne?

alcohol96
0

Här är en bild dock ser man inte hur lång hon är, ska se om ajg hittar någon mer

alcohol96
0

Jag tycker även att hon börjat slicka sig på musen oftare.

Mixxy
0

Jag är väl inte den bästa på att avgöra, men jag tycker hon ser äldre ut än 13v. Någon annan kan nog säga säkrare.

alcohol96
0

Hmm, får se vad dem andra säger då:-)

alcohol96
0

Är inne via mobilen så kan inte redigera inlägg.. Jag tycker faktiskt att hon börjat lukta mer senaste veckan fast då var inte musen så här stor

JossanH
0

Du har en hona i löp och hon måste kastreras inom snar framtid! Hon ser inte speciellt valpig ut på bilden och min gissning är att något blivit fel när åldern skulle fram och att hon kanske är 13 månader istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

Påstods hon var 10 veckor när jag fick henne.. Ska fixa detta! Antong hon var i löp så ville kolla för säkerhets skull med er först! Tack för snabba svar ska ringa och boka tid!

JossanH
0

Okej, kollade gamla tråden om Molly och den som åldersbestämt henne var inte illerkunnig men skrev Max 9 v gammal. Då borde hon fortfarande ha haft valppäls, som skiljer sig mycket från vuxenpälsen men på bilden ser illern vuxen ut. Det är en svår bild att se på, men din iller ser inte ut att vara valp. Jag tror helt enkelt att den är från förra året. Här är en bild på en 10v valp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

Mjo det ser lite annorlunda ut, var hos min syster med Molly som har en hane på strax ett år han var nästan dubbelt så stor och vägde mer än dubbelt så mycket iallafall fall, skulle vara roligt att veta hennes ålder iallafall :-\ det kan inte vara så att hon är 6 månader?

JossanH
0

#13 6 månader innebär att hon skulle varit född i december och det är en väldigt ovanlig månad för att föda valpar. Det är inte heller helt uteslutet att hon är från en farm och dessa honor föder ännu mer inställt efter solen och värmen- alltså på våren. Hanar är ofta dubbelt så stora. Har 2 av varje och i vintras vägde honorna 1kg och 1,1kg medan hanarna vägde 1,8kg och 2,2kg. Lite skillnad ;) Då jag inte sett henne på riktigt kan jag inte helt uttala mig, men med tanke på löp så skulle jag gissa på att din hona är 1 år gammal.

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

Okej, hon vi köpte den av som bara tagit hand om den sa hon vägde 500gram för ca 3 veckor sen :-\

JossanH
0

Det kan ju bero på flera saker. Dåligt foder tex. Storleken på illern, pälsen och proportionerna talar mer för om illern var valp eller vuxen än vad vikten gör. Du har inte fått några bilder på hur hon såg ut precis när förra ägaren fick hem henne?

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

Fick några av hon som tog hand om henne o hittade hem åt henne men inte från den andra ägaren men bad henne forska i det

JossanH
0

Kan du inte lägga upp ett par bilder från hon skulle varit 9 v?

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

För övrigt har jag för mig hon nämde dem första ägarna hittat henne utomhus :/

JossanH
0

Svårt att se men tycker inte alls att hon ser ut som 9 v på bilderna, utan äldre. Jag skulle säga 1 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

alcohol96
0

Okej tack

UlrikaD
0

Såg bilderna nu och håller helt med Jossan. Hon är helt klart född förra säsongen och är i brunst nu.
Har du nån bra illerveterinär du kan gå till?
Men hur fasen kunde det bli så fel från början med de som hade henne. Men borde väl veta om man får hem en 9 veckors valp (som de sa att hon var) eller en snart könsmogen iller. Märkligt.
Men hon ser ju inte alls valpig ut på dina bilder.
Så kan det gå i omplaceringsvärlden:)

alcohol96
0

Mjo men du kände väl henne? :-P Spelar ingen roll för mig om åldern men vill ju veta när hon fyller år:-) Flera veterinärer i varberg har remmenderat blåstjärnan i gbg men även viskadalens djurklinik som inte är långt ifrån mig

UlrikaD
0

#24 Vem kände jag? Hon som omplacerade illern till dig känner jag via nätet pga att vi båda har hamster och möss.
Men hon i sin tur hade ju bara haft henne i några dagar.
Chippa henne så snart som möjligt så kanske du slipper att hon blir skendräktig. Men det kan vara för sent för det ändå.
Huvudsaken är ju att hon blir chippad.

alcohol96
0

Skendräktig betyder? Har bokat kastrering:-)

UlrikaD
0

Kanske skulle förklarat det också, förlåt.

Skendräktig betyder att honan tror att hon har valpar fast hon inte har det. Hon kan t.ex börja samla på gosedjur och ha som valpar. Finns inte såna så kan hon ta strumpor, nycklar, fjärrkontroller vad hon kan få tag på. Hon kan även anse att du är en valp och försöka få in dig in nån garderob eller under en säng.
Hade en skendräktig hona en gång som envisades med att försöka dra mig ur sängen när jag sov…i min näsa!! Inte alls kul.

Hon kan även börja vakta sina valpar och börja bitas, även om hon aldrig bitits förr. Har av samma hona blivit urjagad ur min egen säng för där bodde minsann hennes samling av gosedjur och hon satt med en smäll i handen om man försökte flytta på dom. En tös som jag knappt visste hade tänder innan.

Det är ett beteende som går över såklart, men kan vara påfrestande på både hona och ägare. Men det är inte alla som blir det, och de kan bli det i olika grad. Men ju längre in i brunsten man chippar/kastrerar desto större är risken att de blir skendräktiga.

alcohol96
0

Aha okej, lter inte jätte roligt :/
Hon ska kasteras den 17e. kunde inte få tidigare tid.
Blåstjärnan i gbg rekommenderade 2-3 veckor in i brunsten (ska inte göra det där)

UlrikaD
0

Men ska du kastrera eller chippa?

Kaiia
0

#27 Jag förstår att det inte var roligt när det hända, men jag kunde inte hjälpa att skratta högt när du skrev det där om näsan xD

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)