Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 633 ggr
EmelieNorling
0

är min iller sjuk?

Hej! Jag misstänker att min ena iller är dräktig. Och jag har läst och hört att det är normalt att de blir lite blåa i ljumskarna. Men hon är mer åt det lila hållet och nästan över hela magen…är det normalt?

tacksam för svar!

UlrikaD
0

Om hon skulle vara dräktig, vilken dag skulle hon vara på nu? En del honor plockar ju av sig en hel del päls på magen så de kan se blåaktiga ut mot slutet.

FerretCrow
0

Illern är ju inte sjuk för att den är dräktig. När blev hon parad?

EmelieNorling
0

Jag beräknade henne till den 3:e April…men måste räknat helt fel, för hon blir bara tjockare och tyngre. Början nästan tro att hon är sken-gravid.

Men det kan nog ligga nått i det du säger, för hon hade mer päls på magen innan.. Det finns inga andra orsaker till varför hon fått den färgen?

EmelieNorling
0

FerretCrow  Nej det vet jag! Bara undrar om färgen kan vara ett täcken på sjukdomar? Vet ju inte helt säkert ifall hon är dräktig. Och om hon faktiskt ÄR det, så vill jag veta om det är normalt?

UlrikaD
0

Jag läste den andra tråden du startade när du sökte hane till henne. Denna hona har ju fått många kullar för att vara så ung.
I vanliga fall kanske jag skulle säga att det inte var nån fara med henne men nu vet jag faktiskt inte.
Om hon skulle haft valpar för 12 dagar sen då är hon ju inte dräktig. Då skulle hon ju fått. Skulle parningen inte tagit och hon blivit skendräktig så skulle det ju också märkts.
Du kan ju inte gärna ha räknat fel på nästan två veckor?

FerretCrow
0

När blev hon parad och i hur många dagar var hon tillsammans med hanen. detta är ju viktigt för har hon gått över tiden och fortfarande växer kan det gå otroligt fel =(

Primarosen
0

Mollie är lila, när det är nära pälsbyte. Trodde först att det var något fel men veterinären har aldrig sett det tidigare. Och hon lider inte av det.

JossanH
0

Illern är ju definitivt inte dräktig om hon skulle haft valpar för 2 veckor sedan men inte fått några annars skulle hon blivit sjuk vid det här laget. Ta med honan till en veterinär och gör en undersökning och ultraljud för att slå fast att inget är fel. Fortsätter hon växa måste du åka in och kolla upp henne!! Ibland blir de lila/blå när den mörka pälsen är på väg ut och ligger precis innanför skinnet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Tänkte på en sak, nu är det ju jättesvårt för någon annan att sitta och säga nåt när man inte ser hur illern ser ut. Och ingen är någon veterinär heller för den delen.

Men tyngre och tjockare blev min iller Lurvas. Hans mjälte växte. Han hade man kunnat tro att han var dräktig, fast han var ju hane.

Och som sagt, skulle hon haft för nästan två veckor sen så är hon ju inte dräktig då är det ju någonting annat om hon fortsätter växa.
Om du inte skrivit fel datum såklart.

Har du inte det så hade jag som Jossan säger åkt in och tagit ett ultraljud på henne.

UlrikaD
0

Hur gick det för tjejen? Det blev inga valpar?
Såg att du har en annons ute på henne på blocket idag.