Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2385 ggr
Grodan
0

Mata med döda möss

Jag har lite olika möss i frysen

• bortkullade hanar, små, unga bebisar
  • äldre avlivade pga tumör
  • vuxna avlivade pga rossel/snuva
  • självdöda vuxna olika åldrar

Vilka av dessa kan man ge till iller och hur gör man? (Jag har ingen micro.)

Jag har aldrig tidigare tagit upp en tingad mus och gett en iller utan gett nyligen avlivade varma när jag kan (det blir ju inte varje dag).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kredka
0

Jag vet inte vilka av dessa kan man ge till iller ( skulle nog välja bort de som dött av tumörer - men det kanske spelar ingen roll) För att tina upp möss och kycklingar och för att dom ska vara ganska varma brukar jag lägga dem i varmvatten bad :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

Jag skulle bara ge sådana som inte dött av ålder eller sjukdom. Friska individer. Du värmer genom att lägga det frysta djuret i en påse i något varmare än ljummet vatten, den ska ju inte tillagas, bara tinas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#2 Varför inte av ålder döda möss? Dom behöver ju inte vara sjuka för att dö……nyfiken bara 🙂.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

#3 för att jag tycker att det är för svårt att avgöra om ett djur dött av ren ålderdom eller om det finns bakomliggande orsaker. Min erfarenhet säger mig att djur sällan/aldrig går bort friska.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#4 Aaahhh, du tänkte så…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

enbartmalin
2

Ser inget fel i att ge sjuka foderdjur så länge dom inte har ohyra dvs.
I det vilda är det ju sjuka och svaga djur som går först?

Hälsningar Malin

[majsan&melvin]
0

#4+#6 om en man ger en mus som dött pga att den har tumörer eller typ cancer, skadar det då illern eller är det helt ofarligt?:) nyfiken och bra att veta:) fick för mig att man kunde ge alla djur som dött själva eller avlivats hemma utan spruta eller liknande:)

Grodan
0

Oj, ser att jag skrev tingad mus och inte tinad mus… suck

Äter illrarna alla möss då eller ratar de sådana som ex dött av sjukdom? (Ja, hur vet man nu det, men men… ni kanske har reflekterat över något… ex äter ej mus med tumör el dyl)

JossanH
0

Jag är väl överkänslig ;) men djur som är sjuka har ofta ett nedsatt immunförsvar så jag tänker att de kan ha infektioner eller virus..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
0

#9 Men det är inget som går på iller och inget som smittar när de är döda ändå. Dock kanske det smakar sämre

animal-lover
1

Jag ger mina djur (både ormar och illrar) möss och sånt som dött av ålderdom eller sjukdom typ tumörer. Så länge jag vet att det inte är något som dom kan smittas av Lärde mig det på skolan när jag gick djurvård. Där gav dom såna djur som foder. Frågade min lärare om det och han sa att det inte var farligt och jag litar på han då han har fött upp illrar och andra djur. Mina djur har inte tagit skada utan lämnar sånt dom inte vill äta

enbartmalin
0

#7 Nej det skadar inte, det är helt olika djurslag med helt olika storters sjukdomar.

Hälsningar Malin

Grodan
0

#11 "lämnar sånt dom inte vill äta"

Ja, jag funderade på om självdöda och möss som avlivats pga sjukdom kanske smakar sämre? Eller att illern väljer bort sådana av någon anledning

animal-lover
0

#13 Dom kan lämna helt random, typ svansen eller en tass till att lämna nåt organ och om det är just dom skadade/ sjuka delarna vet jag inte.

Blueshift
0

För mig känns det som en självklarhet att man inte utfodrar med uppenbart sjuka eller självdöda djur.

enbartmalin
0

#15 Varför?

Hälsningar Malin

Blueshift
0

Sitter upp över öronen med jobb just nu Malin. Orkar inte ta någon diskussion.

FerretCrow
0

finns ju dom som även matar med vilda möss som exempel katten dragit hem

Humi
1

Grodan: Dom som är avlivade, hur är dom avlivad?
Att du inte har en micro är en bra sak! Kör du en mus/råtta i micron så har du stor chans för att bokstavligt talat spränga den.
Från mina erfarenheter med reptiler så spelar det ingen större roll om foderdjuret har dött via tumör, ålder, sjukdom etc, så länge den är avlivad på rätt sätt.

Du ska ALDRIG tina upp ett djur i varmvatten (eller annan mat för den delen). 
Tinar du i vatten ska det vara kallvatten, men annars går det bra att bara lägga ut musen och låta den ligga tills den är upptinad. 
Vill inte din iller äta för att det är för kallt så värm lite vatten i en skål och lägg musen i en påse innan du lägger i den i skålen.

Hoppas att detta hjälper, om du har några andra frågor angående foderdjur är det bara att säga till :)

[MissCaandy]
0

Jag frågade min vetrinär och hon sa att man ska ALDRIG använda djur som avlivats med spruta som foder eftersom det finns narkosmedel i dom..

animal-lover
0

#20 Det är ganska uppenbart att man inte fodrar med sådana djur 🙂
Här handlar det nog om koldioxidavlivning

Grodan
0

#19 Dislockering av halskota

Humi
0

#22 Då är det absolut inga problem what so ever med dom förslagen du hade :)