Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 525 ggr
JossanH
2

Gamla illrar nu och då

När jag skaffade min första iller för 10 år sedan kändes det som att dom sista illrarna som blev 8-9 år dog där i krokarna och efter det blev illrarna inte mer än 5-6 år. Självklart med undantag, men de illrar hos vänner och bekanta (inklusive mina egna) blev skruttiga och gamla efter 4-5 år och dog oftast i sjukdom när de bara var 5-6 år. Jag tycker att mycket har hänt under dessa år som illerägare. Trenden pekar på mer naturligt för illrarna. Man har dom mer utomhus i naturlig temperatur, man utfodrar med mer kött och många väljer att kastrera med implantat istället för kirurgiskt. Illrarna idag som är 5-6 år ser ofta fräscha ut och det känns som att den korta meddellivslängden är på väg att höjas ett snäpp, om inte annat så ser de lite äldre illrarna så mycket friskare ut idag än för några år sedan. :) Någon mer som har tankar och funderingar kring detta!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Nej håller helt med dig där. Finns gamlingar som är otroligt snygga =)

Sarah
0

Helt med dig där. Är nog dags att införa en ny veteranålder :) Eller veteran 1 och 2…

JossanH
0

Veteran 1 från 5-6 år, veteran 2 från 7 eller äldre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Mina är ju 6, 6, 7 och 8 och är lika fluffiga och spänstiga som när de var valpar i stort sett :)

golf.ifokus.se

Norrskenets
1

Håller helt med dig Jossan. Jag hoppas verkligen det är på väg i rätt riktning :)