Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 731 ggr
tronsemilia
0

Luktar kastrerade illrar

Hej! Jag har hört så många olika uppfattningar om hur illrar luktar. Tänkte fråga er som verkligen vet: hur luktar illrar om man kastrerar dem? Mer än en hund eller katt?

Tacksam för svar. :)

Ceciliaolucifer
4

Iller har en doft precis som hund luktar hund, katt luktar katt, häst luktar häst.

Bästa sättet att ta reda på hur man själv upplever doften är att träffa illrar. Det är en utställning i mars i enköping om du har möjlighet att ta dig dit. Dock är det mkt illrar, kastrerade som okastrerade så doften går inte riktigt att jämnföra med en iller.

Jag älskar illerdoften, en del illerägare gör det inte. Men jag tror att det är få illerägare som inte tycker om illerlukten. Men okastrerade illrar har en stark och sötsliskig doft som försvinner vid kastrering. Eftersom dom är individer är doften varierande från iller till iller.

Sen kan dom tömma analsäckarna och det luktar inte gott. Men det sker oftast bara när dom är mkt upprörda eller rädda. En del illrar tömmer dom när dom myser. Hur ofta och när också högst individuellt. Men illrar sköter det där oftast själv.

Hoppas du fick lite svar :)

AnitaSten
0

Jag kastrerade min för han stank så satans mycket hela tiden, Men han slutade aldrig lukta så veterinären rekommenderade att vi tog bort analkörtlarna.

Nu har det gått 9 månader och han har aldrig skunkat. :)

MBorglin
0

Det luktar ju iller .. och illerlukt är speciellt. oavsett om man tycker det luktar illa eller gott. =)

JossanH
0

#2 själva illerlukten har ingenting med analkörtlarna att göra. Skunklukten har dock med dessa att göra men då bör man i första hand kontrollera om de är inflammerade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnitaSten
0

Dom skunkar ju hela tiden om man inte tar bort analkörtlarna.

UlrikaD
0

#5 Nej, det gör de absolut inte.

Har 9 illrar och tror en har skunkat sig en gång på ett år. Det är väl allt. Dessutom är det olagligt att operera bort analkörtlar på iller ifall det inte föreligger medicinska problem som gör att man måste.

AnitaSten
0

Då var de väl ett medicinskt problem att dom stank då!

UlrikaD
4

#7 Efter att ha läst dina inlägg på andra iFokus forum så antar jag att du inte är seriös överhuvudtaget så jag släpper det.

JossanH
0

#5 nej, det gör de inte. Att operera bort analkörtlarna är sista utvägen om illern har återkommande problem som inte vill ge med sig och det är ytterst ovanligt att det blir så illa. Man riskerar bland annat att illern blir inkontinent för resten av livet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2

Enligt mina grannar och besökare så stank min iller trots kastrering.

Enligt min näsa och andra djurägande folks näsor luktade han gott.

Så smaken är som baken. Eller lukten..🤪

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bogey
1

#0 Du får lukta på lördag.😉