Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1620 ggr
JossanH
4

Sonny har flyttat hit!

För några dagar sedan fick jag höra om den lilla albinohanen 1,5 år gammal som var avlivningshotad, men hade fått flytta till nytt ställe. Han bodde nu hemma hos en kvinna som inte heller hade möjlighet att ha honom lös, och även där fanns risk för avlivning om ingen hämtade honom snarast! Efter mycket om och men blev det en tripp ner till Skåne. Kvinnan som nu hade honom visade oss buren som hon fått med honom, som han bott i hos förra ägaren. Det var en gammal fågelbur. Botten var nog mindre än en kvadratmeter och högre upp i buren satt 2 små hyllor, kanske 20 cm breda.. Redan i transportburen i bilen såg man tecken på att han suttit väldigt mycket i bur. Han satt upp och spanade. Höll ena tassen på matskålen och den andra hängde bredvid. Precis så som minkarna brukar sitta i sina små burar. Han har en enorm pung och luktar okastrerad hane på mils avstånd! Han har tydligen blivit behandlad med stronghold men öronen måste få sig en omgång och han har ett svart "streck" på ryggen. Funderar på om han fått för mycket stronghold så att det har blivit skador i huden.. Sonnys ankomst välkomnades med 2 upprörda illrar och en Marcello som är jätterädd och ligger under soffan.. tycker synd om min fegis. Sonny bor i köket och hittills har han varit duktig på lådan och försiktig med tänderna! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är han bakom sin avspärrning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wand
0

Vad fint att han äntligen får det hem han förtjänar! Lycka till med honom.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[zaden]
0

vilken sötis <3!

JossanH
0

Ja, vi får ju se om han stannar. Det känns som att vi äntligen fått en stabil illerflock och nu ska allt röras runt igen.. Men han är väldigt trevlig och vi har båda fäst oss väldigt mycket vid honom. Kl 15.00 idag ska han få en skabbkontroll, bli chippad och vaccinerad. Sedan ska jag fråga om den "svarta randen" på ryggen.. Om det kan vara uppkliat pga skabb eller om det är en skada på huden pga för stor dos stronghold!
Så nu blir jag väl en 2000:- fattigare… Känns lagom kul såhär innan jul och nu när man arbetslös. Men huvudsaken är att han får den vård han behöver! Och att vi får en iller som slutar stinka så fort som möjligt haha!

Han stinker, vi stinker, vårat hem stinker och hur det luktade i hissen efter att han åkt där igår ska jag inte ens nämna ;P
Hundarna i trappuppgången som vanligtvis brukar bli tokiga av illerlukten kommer nog bokstavligen gå i taket nu :)

Han ska få komma ut och gå lite idag tänkte jag. Tuffingen kommer nog ta det bra!

Ni som har erfarenhet av att chippa hanar i brunst- hur lång tid har det tagit innan chippet börjat verka?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wand
0

Du får ju se det som en julklapp till lillkillen då! Det är nog allt han önskar sig i julklapp, att bli omhändertagen och omvårdad. 
Så kanske det inte känns lika tråkigt inför jul och allt, menar jag.. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Bogey
0

#4 Nu var Bogey inte riktigt i full brunst men efter knappt 3 veckor var han helt ur brunst och vi började märka skillnad efter ca en vecka. Om jag inte minns helt fel så enligt tidigare kommentarer runt chipkastrering här på forumet kan du märka skillnad lite tidigare, kanske drygt ½ vecka.

Lillfemman
0

Stackars liten! Vilken hjälte insats du gjorde!!

JossanH
0

#6 Jag har aldrig haft fullbrunstande illrar hemma. Så har ingen aning själv. Har alltid kastrerat eller chippat när kulorna har börjat växa och lukten ökat. Dessa kulor är ju väldigt framme så att säga ;) Kanske 3 ggr så stora som den som haft störst här innan. Och han stinker nog 10 ggr så mycket som någon iller jag någonsin haft! Man får ju ont i huvudet av den starka lukten!! :O

Får hoppas att hormonerna lugnar sig lite efter någon vecka iaf.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Mikkiz]
0

Va härligt att höra att han kom tll ett bra ställe! Det värmer i hjärtat att läsa sånt här! Lycka till med allt nu Jossan!

SannaHalldin
0

Äntligen har man fått se bild och hört från den käre östgötskes hjälte insats, suttit spänt och spanat efter din uppdatering följde tråden innan denna :D .. vad fin han är förövrigt !

JossanH
0

Nu ska vi åka till veterinären!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Förresten! Tack alla för snälla ord :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Han är lite svår att fånga på bild..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här ser man lite av hur han bor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
0

Jag ar glad att jag inte bor i Sverige annars hade jag nog haft tva illrar idag. Han ar verkligen jatte fin!

Jag kemiskt kastrerade min hane med suprelorin nar han var i ordentligt i brunst och jag borjade marka en smarre skillnad redan efter en dag men det kickade in ordentligt efter en-tva veckor, da var han helt sig sjalv och helt luktfri samt beteendet hade vandrat tillbaka med testiklarna helt och hallet. Glad

Medarbetare på matlust

ElinaPersson
0

Gud va söt han är! :O vilken tur han har som har fått komma till dig och potentiella framtida vänner :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

UlrikaD
0

Han är verkligen otroligt söt. Men det var ju någonting på Blocket-bilden som gjorde att man fångades direkt. Han såg så himla snäll ut.

Hoppas allt går bra hos veterinären nu.

Det kan ju också vara så att det inte är några problem att få honom in i resten av flocken. Vissa är ju superlätta med andra illrar.

JossanH
1

Nu har vi varit hos veterinären! Det fanns döda skabbdjur i öronen och märket på ryggen beror nog troligen på någon reaktion som gjort att han kliat där. Han var jätteduktig! Lite stissig men bet ingen av oss :P Veterinären hade stora problem att få in både vaccinationsnålen och den stora till chippet. Han har liksom inget skinn till övers så när han spänner sig smits skinnet åt och är svårt att få grepp om. Plus att det var något otroligt segt skinn! såhär svårt har jag aldrig sett att det varit med någon av dom andra! Men sonny sa inte ett pip. Bara ålade sig lite :) veterinären var mycket nöjd med honom att han stod ut med behandlingen :P Efter åkte selen på och han fick sin första promenad. Mycket uppskattat och helt orädd! Lite svårt det här med hur man rör sig i sele bara ;) Allt detta på mindre än 24 timmar :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
1

Vad kul att du fick hem honom Jossan! :)
Han ser jätte fin ut :)

Hälsningar Malin

FerretCrow
0

Verkar vara en mysig kille. han sköter säg väl då han är så glad över att slippa buren ;)

JossanH
1

Han har ju så söta fladdermusöron ;) Och se på den! Utomhus gick det bra med vicente så nu är dom ihop i köket. Lite bråk men inget allvarligt.. Marcello är dock fortfarande extremt skeptisk och rädd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jätte söt kille!

Lycka till med honom! :)

sofie
0

Åhh, han är super fin :)

Sarah
0

Härligt :) För celadon tog det dryga 5 veckor att komma ur brunst… valpkullen från förra året blev gjorda fem veckor efter chipkastrering… men det är celadon, han ska ju alltid vara värst :) blir nog inte så med den här sötisen.

Nussen
0

Grattis till fina killen hoppas att han blir vän med era andra busar Glad

VeronicaKahlbäck
0

Påminner mej om mina tjejer, blir helt tårögd, så fint att höra att det gått bra!

Tyckte han var riktigt fin, ser så himla snäll ut, hoppas jag får träffa han vid tillfälle:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Vi kommer nog aldrig kunna lämna bort denna lilla pärla! Vermonica- senast på vinterildern kommer du nog få träffa honom ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#27 Tycker jag låter kalas! Han ser så himla snäll och mysig ut.Kyss

VeronicaKahlbäck
0

#27 Då hoppas vi att chippet har gjort sitt, kan vara så att Oliver står för brunstdoften då hans kulor numera är i golvet trots chip i juli.. Jag säger bara Mmm!

Haha förstod att du inte skulle skicka honom vidare, vi är ungefär lika duktiga på att hämta hem akutdjur permanent;)

JossanH
0

#29 En gång har jag hämtat hem en iller som bara bott i bur/instängd i badrum och bara hanterad med svetshandksar, som jag faktiskt omplacerade nästan direkt! Orkade inte ha 4 illrar plus att min trio då var väldigt missnöjd med nya illrar :S
Men nu, går inte att säga nej till plutten! Mysigast är att han älskar att bli myst med!

Men fy tusan vad han har luktat! Tycker redan det är en aning mildare, men jag har aldrig haft en helbrunstig hane hemma förut.

Förresten vägdes han hos veterinären och han väger 1,8kg.

Ska låta Marcello få träffa honom utomhus och hoppas på att han blir mindre rädd då. Eftersom utomhus är så sjuuukt spännande för Sonny så igger inte allt fokus på nya illern så hoppas det går bättre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Då får man gratulera till en ny familjemedlem :)

JossanH
0

Och för att det förra jag skrev lät väldigt dumt så tog jag alltså hand om illern för han behövde hjälp, och med tanken att han inte skulle stanna. Och han var handtam när han flyttade :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Grattis till nytillskottet! Det är lätt att falla för dom, när dom väl satt tassarna innanför dörren Glad

JossanH
3

Sova bör man annars dör man!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
0

Gulltussen da Skrattande

Medarbetare på matlust

JossanH
2

Igår träffade Marcello och Sonny varandra ute. Marcello är sjukt konflikträdd och lever efter måttot hellre fly än illa fäkta! Han pep, skällde, reste ragg och försökte fly.. Och jag var elak nog att hålla emot i kopplet för han var tvungen att se att Sonny faktiskt inte var så farlig som hans lukt..
Sonny är ju en mycket fredlig iller. Han ville ge sig på Marcello men när Marcello bara gjorde små pipande utfall tröttnade han. Då fick Marcello lite mod och vågade sedan försöka skrämma honom genom att pipa högt och göra små utfall trots att Sonny inte kunde bry sig mindre.
Inget bråk med tänder och de fick alla samsas i köket en stund efteråt. Alla 3 kunde utan problem äta groddolja ur samma flaska.

Marcello har även släppt sin rädsla i lägenheten. Nu vet han vad det är som luktar och vart "otäckingen" håller till.

Vicente trivs kalasbra i köket och är där mesta tiden, han vill in där men är inte soeciellt sugen på att gå ut därifrån. Lite småpip emellanåt men inga slagsmål och i morse sov dom bredvid varandra så sött :)

Än så länge är detta den smidigaste sammanföringen jag varit med om! Nu ska bara Willa in i gänget också ;)

Lite komisk ang lådorna också.. I köket har jag inte behövt torka upp en enda bajs (bara en revirkiss precis vid avspärrningen när Skit stog på andra sidan) men utanför avspärrningen och i hallen har jag fått torka upp 3 st! Har nämligen haft 3 egna pojkar som varit missnöjda ;)

Men nu verkar de ha hittat lådorna igen! *mycket nöjd*

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Nu har jag en teori….det måste ha någonting med albinosar att göra!Skrattande

Min albino, Hannas albino och din kille nu, funkar ju jättebra. De kanske inte syns lika mycket?Flört

Här hemma trodde jag ju första veckan att de inte ens sett honom, men jodå.

VeronicaKahlbäck
0

Va skönt att det fungerar så bra med Vicente och Marcello, hoppas Willa fattar tycke lika fort med:)

Sonny låter precis som Oliver när han kom, enda motståndet han gjorde mot tjejerna var att rulla när de hängde i halsen vilket såg riktigt roligt ut med den storlekskillnaden:)

Doktor-och-Designer
0

# 36 Verkligen roligt att det går så bra. Det verkar ligga i släkten, både Luna och valparna är mest bara glada åt nya kompisar och verkar inte ha förstått att de ska utmana nykomlingarna ;)

emoflickan
0

Willa är inte alltför nöjd, hon åkte på lite pisk av både Sonny o Vicente, mest av Vicente. Men det var inget storbråk, dom får träffas lite nu och sen när brunsten lagt sig kan vi ha dom lite hos mig så dom vänjer sig. Tids nog ska det väl bli lugnt ;)

JossanH
0

Haha, ja sonny kan knappt ta ett steg utan att vicente är en cm bakom ;) Vicente har för övrigt en mycket vänlig inställning till andra illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Nu tror jag att Sonny någon gång haft en skada på sitt högra bakben.. :S Han går mycket mer utåt med det.

Kan säga att han tar varje tillfälle till promenad! Han älskar att vara ute och är väldigt orädd av sig. Promenerar som om han aldrig gjort annat. Fortfarande smått ovan med sele, men det går framåt hela tiden. Och ut vill han jämt jämt jämt! Promenader eller ut från köket! Men vi avvaktar med det då han fortfarande stinker :S

Har även kommit underfund med att det är otroligt svårt att hålla isär 2 albinopojkar! Bara väntar på att Sonnys päls ska bli fin, lite mindre gul och att han ska tappa lite hull i ansiktet- då kommer det vara omöjligt att avgöra vem som är vem :P
Nu märker man den stora skillnaden när man tar i dom. Sonny är korthårig och sträv och Marcello är det fluffigaste och mjukaste man kan tänka sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#42 Hoppas det inte är något allvarligt, har det varit likadant sen han kom? Tänkte att det annars kunde vara en överansträngning från promenad eller bus (eftersom han bott i bur tidigare)?

Sonny verkar vara en perfekt iller för dej, förutom stanken då!

Är han fortfarande bitfri och rumsren?

JossanH
0

#43 Han har alltid sett underlig ut när han går och det är först nu vi har reflekterat över att ena benet inte helt är som de andra. Han verkar inte ha några problem med det utan det är nog snarare en gammal skada.

Idag städade jag köket från topp till tå så då åkte Sonny in i duschen och jag fick mig ett rejält bett i handen. Som tur är bara i huden, inte i musklerna så att säga..

Han har nafsat oss i armen, benet och i strumpan innan men han är väldigt försiktig. Litar dock inte på honom i ansiktet.

Går på lådan duktigt men det märks så väl att han inte är van vid dem ;) Kan stå med halva kroppen utanför men ändå pricka i! Har väl torkat 3 bajsar eller något sedan han flyttade hit, och så kisset då som runnit utmed lådkanterna då dem har revirmarkerats.

Han är en liten guldklimp förutom att han är så energisk och är så himla missnöjd med att vara instängd i köket.. Gräver i toalådorna när han har tråkigt.. River på avspärrningen mer eller mindre hela tiden då han är vaken :S
Blir skönt när han kan vara lös när han slutat pissa överallt och lukta så mycket..

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#44 Tråkigt men så länge han inte lider är det ju inga större problem, även om det är roligare om det inte skulle vara så.

Han måste ju få testa lite;) Litar inte på några djur jag inte känner i ansiktet, man är ju lite extra rädd om det!

Han har ju precis upptäckt världen, kanske fått en släng av storhetsvansinne hehe.

JossanH
0

Och han har hittils vägrat torrfodret ;) Tror inte han ätit torrfoder en enda gång tills han kom hit. Han fick ju kött och var väl himla nöjd med det. Börjar tro att första ägarna gett honom kött också. Bara pyttelite tandsten på ena tanden och enorma tuggmuskler på huvudet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Jag är lite småtveksam till att ha kvar Sonny. Han behöver, och trivs väldigt bra med mycket stimulans och närhet och jag känner ibland att tiden inte helt räcker till till 3 ganska så krävande illrar. Sedan är jag även trött på att mitt hem inte varit ett avslappnat hem sedan vicente kom. Det var några veckor då alla gick ihop men sedan kom Sonny och allt började om.. Sonny älskar promenader. Både att gå och att gräva. Han är väldigt snäll och har precis nyligen börjat busa. Han kan nafsa efter fötterna och han tar tag med tänderna när man busar. Han biter inte hårt. Sonny gillar att ligga i knät och bli kliad och han vill ofta bli upplyft. Han är duktig på lådan och äter nu både torrfoder och kött! Han luktar fortfarande ganska mycket men revirkissandet har lugnat ned sig. Han är snäll mot andra illrar då han är ganska konflikträdd. Sonny är egentligen en perfekt första gångs iller. Hade vi bott så illrarna kunnat vara utomhus en del hade vi definitivt behållit honom. Nu beror det verkligen på om någon hör av sig som känns som ett bättre alternativ än oss. Vi har trots allt blivit väldigt fästa vid honom! Det var inte planerat att han skulle flytta hit och ibland känner man sig elak bara tanken på att han skulle flytta härifrån.. men vi får se! Är någon intresserad så skicka ett pm här inne! Han är nyligen vaccinerad, skabbkollad, chippkastrerad och försäkrad! Dyker rätt hem upp tror jag han skulle älska att få mer uppmärksamhet, annars får han helt enkelt stanna kvar! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Men allt detta visste ni väl om när ni hämtade honom =/ Hoppas iaf han hittar ett nytt bra hem som har tid att ge honom det han behöver

Doktor-och-Designer
0

#47 Det viktigaste är trots allt att ni räddade honom från ett liv i bur, och att ni ser till att han får ett bra hem. Det kanske är bäst om du startar en ny tråd åt honom för jag vet inte om det är så lätt att hitta hit ner. Annars är det lätt att missa att han letar efter en ny bra familj.

UlrikaD
0

Han ser ju så underbart kramgo ut den killen!!

JossanH
0

#48 jag hämtade honom då han skulle avlivas dagen efter om jag inte tog honom. Hon som hade honom tänkte avliva honom pga att folk här ifrån var på henne om att han satt i bur.. tanken när jag hämtade honom var att han bara skulle mellanlanda här. Läs gärna den gamla tråden så ser du hela händelseförloppet. Jag satt en hel söndag för att lösa det så att han skulle slippa bli avlivad, detta var enda lösningen.. #49 jo, jag vet, kändes bara som ett lite stort steg.. ska fixa en annons om honom. Och som sagt, dyker det inte upp något bättre hem än här så får han stanna. Han finns i Norrköping. Han får i dagsläget komma ut och gå i koppel varje dag men tror han skulle föredra att slippa dela den tiden med 2 andra illrar och få vara ute längre själv. Han är även med i hela lägenheten när vi är hemma, men det innebär en del bråk med Marcello.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Fick upp den här gamla tråden och kände en liten uns av saknad! Söta lilla Sonny (som blev en Sanji). Det är nästan att jag kan känna lukten av honom när jag tänker tillbaka ;) Hade ju precis fått veta att jag var gravid och illamående och brunstlukt gick inte ihop för fem öre! Stackars liten.. När det var som värst kunde jag inte ens prata om honom utan att må illa.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Emmetem
0

#53 Vad hände med honom?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

JossanH
1

#53 han bor hos en vän och har en illerkompis där :) så slutade lyckligt!

Sajtvärd på Iller.ifokus