Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 847 ggr
AlbaStiffler
0

parafinolja, överanvändning

Jag har funderat lite… i många trådar så ordineras parafinolja så fort en iller visar minsta symptom på att må dåligt eller EVENTUELLT KANSKE KAN ha ätit något onyttigt.

Under mina 7 år som illerägare har jag aldrig ägt oljan, och har aldrig haft behov av den, tur nog. Men jag tror ändå att om jag hade vart på detta forum tidigare så hade jag nog lullats in i den drömmen att parafinolja ska tas då och då, utifall-om-att det illern just åt var farligt.

Känns som om det överkonsumeras, i de allra flesta fall, helt i onödan. Visst, många kanske resoneras så att det är bättre att vara på säkra sidan. men jag har själv känslan av att det sabbar en del för djurets tarmflora, matsmältning om den får det för ofta. Och med för ofta menar jag några enstaka ggr/år. Någon som vet bättre om hur parafinolja påverkar kroppen? En överkonsumption av alla laxermedel är alltid dåligt, både för djur och människor.

Ett annat område då jag ibland hört att parafinolja används är när illern mår illa. Själv skulle jag i 80% utesluta att illern ätit något som sitter fast i magen om min iller skulle råka spy. istället skulle jag misstänka att den ätit något den inte tål, de verkar ju vara rätt känsliga för många födoämnen och resultatet blir att de spyr upp det många ggr. Känns som om folk överreagerar och tror att illern ska dö bara för att den spyr, när anlednignen är att man själv givit den ett olämligt snack, tex en frukt. Resultatet blir att man ger illern parafinolja… Men vad 17 gör parafinolja mot kräkningar? Inte ett skit? Tvärtom borde iller bli ännu mer ostabil i magen, då den dessutom blir dålig/lös i magen. Alltså borde det vara det sämsta man ska ge dem. Man vill ju att magen ska lugna ner sig. Äter ju inte direkt själv laxermedel när jag själv har magsjuka och spyr… *blurk*

Bara lite funderingar från mig. Och notera att jag inte säger att det finns tillfällen då parafinolja är perfekt, och då man verklgien inte ska tveka att ge dem det, men då ska man vara säker på att djuret är sjukt.

AlbaStiffler
0

Här hittade jag på nätet om människor:

"Försiktigt med parafinolja. Ger man det kontinuerligt så försvinner de fettlösliga vitaminerna ut med bajset eftersom inte tarmen tar upp desamma då. Ge bara parafinolja korta perioder då o då." 

Precis vad jag misstänkte…

Madde
0

Jag har gett en iller parafinolja på 2 års tid. Men då var han riktigt dålig. I slutändan visade det sig att han hade värmeslag.

Benjamin fick aldrig någon sån olja och tur är väl det, för det hade aldrig hjälpt heller. Då det satt i halsen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AlbaStiffler
0

Varför gav du en iller olja i 2 års tid`? var han kostnant forstoppad eller?

Madde
0

nej, du har missuppfattat det hela, under 2 års tid har jag bara gett en iller parafinolja en gång. hahahaha

AlbaStiffler
0

hahaha, men läs vad du skrev människa, inte konstigt att jag fattade fel… hihi…

Madde
0

Hmm hoppas folk orkar läsa vad jag skrev och så din missuppfattning för och se mitt svar igen hahaha. =)

ja se där, vad man kan missuppfatta saker. Jag tyckte inte det var så konstigt när jag skrev det, men jag vet ju hur det låg till oxå =) hihi

Nä du, en enda gång har en iller fått parafinolja. =))) hihi

Robinsnel
0

illern klarar en omgång parrafinolja bättre än du tror gwen, jag tror inte det förstör så mycket. Själv är jag mkt glad att jag gett parrafinolja med nåra timmars mellanrum de ggr de fått i sig gummi/öronpropp. De har då även kräkts, (ja de kräks när de fått ngt främmande föremål fast i systemet). Detta lett till att de fått ut allt den naturliga vägen och vi sluppit operation båda gångerna!

Det är inte överanvändning, jag skulle aldrig vara utan parrafinolja hemma.

Madde
0

prafinolja har jag alltid hemma, men självklart hoppas man att man aldrig behöver använda den. Men blir det nödvändigt skulle jag aldrig tveka och använda det.

Faxlin
0

Jag har heller aldrig gett mina parfainolja. Men det är för att jag inte har haft otur med mina.
Dock så kanske det tycks att vi rekomenderar parafinolja till allt. Men det är inte direkt samma iller vi pratar om i de olika trådarna. Utan lika ägare som har problem med sina pälsar.
Och parafinoljan använd i måttliga mängder är bättre än att riskera ett stopp eller en operation eller i värstaa fall döden.

Om man har en iller som kräks och inte får upp annat än vatten, kan det bero på ett stopp. Parafinoljan kan hjälpa till att få bort stoppet. Vi uppmuntrar självklart inte att man använder parafinoljan hur som helst och konstant till sina illrar. Men för att förhindra eller utesluta stopp så är det behändigt.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Bra skrivet åsa. Du fick med det mesta i det inlägget.

bnoffan
0

Jag har använt parafinolja till Molly och Daisy nu när de fällde mycket päls. Båda lät lite knepigt och fnyste och nyste. Finns det något bra alternativ om man tror att pälsen håller på att fastna?

TottsiGirl
0

#11 Jag köpte Laxatone från Amhs för att hjälpa dom vid fällningen.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Madde
0

#12: har du testat det på ted?? Vet du om det fungerar bra?

TottsiGirl
0

#13 Använde det på Ted när han fällde som mest och han slutade hosta så ja antar att han fick mindre hår i magen/halsen som irriterade så ja tycker de fungerade. Blev inte alls så lös i magen som med parafin oljan och han tyckte det smakade smask .. men som sagt det är ju bara min erfarenhet

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

kitty
0

puttar