Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 708 ggr
SofiaBlomberg
0

Haha

10 tecken på att du har gått till en dålig veterinär
  • När du räcker honom din iller frågar han med tvekande röst: "Apa?"
  • Två veckor efter veterinärbesöket hostar din iller upp en gummihandske.
  • Han har en stor skylt i väntrummet: "Inga husdjur tillåtna!"
  • Diplomen på väggarna liknar mer matsedlarna på en kinesisk restaurang.
  • Han säger hela tiden: "Jag har en fästing i byxorna."
  • Han skickar ett kort varje vår: "Dags för din illers årliga kastrering."
  • Första frågan: "Vad felas din ohyra?"
  • Han har en massa planscher som gör reklam för tuppfäktningar.
  • Han bär själv ett av de där strutformade hundhalsbanden.
  • Han bits!

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

AlbaStiffler
0

Kul!

Apropå felande veterinärer. Min systers hund gjorde illa benet i helgen, på lördag natt. På söndag morgon hade det svullnat upp och syster misstänkte kanske ett huggormsbett, så de åkte till Ultuna. Dessa ville behålla hunden där för att ha den lugn (så inga organ skadades) och den fick smärtstillande tror jag. De hade den kvar tills igår morse (2 nätter alltså) men ringde då min syster och sa "Din hund är stressad och orolig, kan du hämta hem den". Min syster blev då förvånad då de dagen innan var förvånade över att hunden fortfarande verkade ha ont i benet, så hon svarade typ "Men kan ni garantera att hunden blir bra om jag hämtar hem den och att det 'bara' var ett huggormsbett. jag vill inte hämta hem hunden om den inte är frisk. Kan det inte vara benet som är brutet?"

Veterinären började då skruva på sig i telefonen och medgav att kanske var hunden inte tillräckligt frisk för att komma hem. Kanske borde de göra en röntgen på benet. Sagt och gjort, veterinären gjorde en rönten som visade att benet var brutet och att flera senor var avslitna!!! Veterinären ringde tillbaka och sa att "vi har tur, det finns en operationstid till hunden imorgon" (dvs idag onsdag). Lät som om syster skulle vara lyckligt lottad för att hunden hade "tur" att få en operationstid en dag senare. När hunden såklart lidit som bara den i snart 4 dagar nu. Operationen skulle kosta 10 000 + den vård han redan fått, och de undrade om hon hade försäkring, vilken hon såklart har.

Syster var nu mycket upprörd då de velat skicka hem en lidande hund med benbrott och ifrågasatte varför de inte direkt gjort en röngen, de har trots allt haft hunden under observation i hela 3 dagar! Känns som om de borde ha kunnat misstänka benbrott redan i början, det är ju inte min syster som är veterinär, utan de som är proffsen.

Syster ringde upp sin jätteduktiga lantveterinär (i Österbybruk som tidigare jobbat på Ultuna), men han var på semester. Trots detta ringde den snälla veterinären upp henne från semestern och vart mycket upprörd över historien han hört. Han ringde själv upp Ultuna och pratade med veterinären, ringde tillbaka till syster och förklarade med bättre ord för syster vad som verkligen hänt med hunden. Sen bad han henne be operationsveterinären (alltså en annan veterinär än den första) ringa honom imorrn, efter han pratat med syster om operationen. Snacka om djurvän till veterinär, världens bästa!!!

Så min fråga är:

• anser ni att detta är en felbehandling av veterinären, som redan på söndagen borde misstänkt benbrott?
  • Vart kan man anmäla felbehandlingen?
  • Bör man behöva betala för felbehandlingen?

*arg*

Madde
0

Jag anser att det är felbehandling. Det skadar ju för sjutton inte och ta en Röntgenplåt.

Känner igen den här historien allt för väl, fast då på min iller Benjamin. Han har oxå blivit felbehandlad fast då på strömsholms djurklinik.

• Frågan är då hur går man till väga för och sätta åt dem, eller vad man nu ska säga???

För jag är inte nöjd med det som har skett i benjamins fall och fakturan slutade på minst 8000kr mer än det hade behövt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

#0: Hmm törst man gå in hos en sådan vetrinär, hahahha

Guteillern
0

#1 Håller med Madde, att det verkar vara en solklar felbehandling. Din syster kan gå in på denna länk http://www.vetansvar.se/ och kontakta Veterinära Ansvarsnämnden som lyder under SJV, om hon skulle vilja göra en anmälan. Mvh Ammi

Madde
0

#4: Tack ammi för ditt svar, det ska jag oxå kolla upp gällande benjamins felbehandling. =))

AlbaStiffler
0

S#4> uperduper tack! Precis den länken jag ville ha.

Madde
0

Läste att det kan ta upp till1,5år innan man får ett beslut. Så det gäller och ha tålamod.

AlbaStiffler
0

Håller med, men det kan det nog ändå vara värt!

Madde
0

Självklart är det ju värt det, men man måste ha tålamod, då det inte går på en vecka eller 2.

kitty
0

humor bör puttas upp