Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 806 ggr
[kastrullfreak]
0

Illern beter sig knasigt

Fick så bra svar senast jag hade några funderingar här på illerifokus så jag prövar igen.

Min lilla iller på c 4 månader har sedan några dagar tillbaka småskunkat konstant känns det som, han har även fått för sig att bajsa precis överallt, han har alltid varit otroligt duktig med lådan innan. hans kluttar är även väldigt små och smala, har kännt på hans körtlar om de skulle va nå fel men dom verkar helt normala. Han äter, dricker och röjer som vanligt.

Någon som känner igen detta beteende? är det möjligtvis bara lite trotts jag stöter på eller är det något som bör kollas upp?

Bogey
1

Det är inte så att den lille pajsaren börjar gå i brunst?

Du skriver "han" så jag antar att det är en hane och i så fall börjar han märka revir. Hur stora "nötter" har han fått hittils?

När de inte är i brunst är kulorna näst intill obefintliga men när de går i brunst så kan de bli stora som 2 hasselnötter med skal.

Ska du kastrera kirurgiskt är det bra att vänta så länge du bara står ut med tanke på den ökade risken för binjuretumör i samband med tidig kastrering men kemisk kastrering med ett Suprelorinchip kan du sätta in redan nu om det är så att han är på väg i brunst.

[kastrullfreak]
0

brukar dom gå i brunst när dom är så unga? hans bollar är små som ärtor om ens det så de borde inte vara brunst.

Kan man sätta in suprelorinchip innan brunst utan att kompromissa om hans hälsa? jag har tänk att det blir chip när det är dags men har fått höra att man bör vänta så länge man står ut även med chip.

Tack för svaret :)

JossanH
0

Är kulorna så små rör det sig sannolikt inte om brunst. Ändrat beteende kan bero på fler saker; det kan vara trots, problem med analsäckarna eller annan sjukdom- men då han är så ung skulle jag inte direkt tro att det var något annat allvarligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Kan vara förbrunst som spökar i hans hjärna. Har en grabb här hemma nu på 6 månader som Vill kela lite extra med sin släkting och ja hans finns det heller inga bollar på ännu.

illernettan
0

#0 Kan det vara revismarkerande? Har en liten fröken här som gör likadant, så det gäller att se upp vart jag sätter fötterna. Kan också vara lite protestbajsande för att kolla vad som gäller. Själv gör jag inte så mycket väsen av det hela utan ser jag henne på väg att bajsa, sätter jag henne på lådan och berömmer.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[kastrullfreak]
0

Räknade ju med att få plocka en del korvar så den biten är ju inte så farlig, men det som är lite irriterande är den konstanta skunklukten han ger ifrån sig. Han har inte luktat någonting innan, börjar dom småskunka hela tiden när det är dags för brunst?

FerretCrow
0

En brunstig hane luktar alltid illa i brunsten ;)

[kastrullfreak]
0

Så dom luktar alltid skunk vid brunst? vad kan man göra åt detta då? han vill ju mysa hela tiden men de är svårt att stå ut med den starka doften av skunk i knät. =/

JossanH
0

Luktar han konstant illa eller kommer det små pustar med stank från analkörtlarna? Små kluttar utanför lådan kan som sagt vara tevirbajs.. Drar han sig något över kanter tex på toalådan??

Sajtvärd på Iller.ifokus

[kastrullfreak]
0

Han luktar konstan och ibland så luktar han riktigt ordentligt, nu har han fått för sig att det var roligare att bajsa i lådorna igen så det problemet är löst för nu. Men han är helt normal annars förutom lukten, inge dragandes över lådan eller annat avikande beteende.

JossanH
0

Är lukten konstant låter det ju inte som skunklukt utan mer som brunstlukt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Keen
0

Jag har en kille på snart 5 månader här som gått in i en ordentligt "hormonvägg". Vissa dar luktar han så mycke "man" att jag bara vill kräkas över honom. Han tuggar, river och sliter mina andra två honor i nackskinnet, försöker bestiga dem och var gång de går på toalådan rusar han dit för att praktiskt taget bli bajsad på näsan av dem. Men även om han stinker lika ont som en gammal svettig gubbe sittande på en varm sommarbuss, så vet jag att han inte är i brunst. Han är helt bedövad i sin lilla hjärna av den hormonella rundgången och är långt ifrån könsmogen. Jag anntar att det här är hans sista hormonvågen innan han kan börja räknas som mer vuxen än valp, därför är säkert doften mer intensiv och stark. Jag skulle tro att du upplever ungefär samma sak som mej. Alla illrar har ju sin egen hormonrythm men de följer oftast samma mönster.

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

FerretCrow
0

Många vuxna djur börjar även dom brunsta denna tid på året om det är milt väder

[kastrullfreak]
0

Tack för alla bra svar, nu känns det som att man har lite mer koll på läget och slipper oroa sig i onödan. =)