Borde inte ha djur
Jag hade vart ute och hämtad min katt i panik, så att när jag väl fått tag i henne så skulle jag stänga dörren, och fick höra världens skrik. Då hade jag klämt Groggie i dörren såklart =( Nu till min fråga hur pass allvarligt kan det vara. Det är vänster framben sm vi kan se, men han går på det, eller haltar rättare sagt. Men jag tänker att han kanske har ont i alla benen men vänster framben mest, just därför haltar han på det!
Visst det är inget han dör av om man väntar till efter helgen med att ringa vetrinär, men min lilla bäbis lider ju! :( Eftersom han haltar, stödjer sig lute på benet och om man drar lite i det så drar han tillbaka. Hjälp, jag gråter ihjäl :'(
Gav honom precis skinka, då tänkte han hoppa ner från soffan, fick precis tag i honom för att hjälpa honom, då kutade han iväg och nu mår han helt plötsligt bättre. Han haltar inte direkt, men han vinglar lite när han går.
Är det speleri, eller kändes dte bättre av att vila i famnen och sedan få en skinka för att bli starkt igen ?
Snälla, hjläp!!
#0 Hur känns tassen och benet när du känner på det? Klämskador kan ju vara tre saker, endera ömhet eller att det blir en spricka eller brott på benet. Den beskrivning du ger i #1, gör att jag tror att det rör sig om ömhet och då borde han sluta halta (brukar ta 1-2 dagar) innan måndag. Haltar han fortfarande på måndag, bör du låta veterinären kolla honom.
Okej, min sambo tror att det förmodligen inte är någon fara för att han varken piper när man klämmer eller drar lite för att kolla honom. alla funktioner funkar iaf. vi väntar och ser såna fall =/
håller tummarna att det bara är lite ömt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
nu har vi dessutom sett att det förmodligen är ögoninfammation som han har fått också. Har för mig att ni skrivit något här inne om att man kan badda ögat med något tills man kan komma till en vetrinär , någon som vet ?!
hjälp??
Hmm tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag tycker absolut att du ska uppsöka vetrinären på måndag och få honom kollad. För ögoninflamation är ju inte trevligt, då kan du oxå passa på och kolla tassen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Du kan tvätta ögat med koksaltslösning.
#8 Kan man verkligen göra detta? Jag har hört att det inte ska vara bra. Men såna fall, hur gör man det måttligt då?
Det är absolut ingen fara med benet nu efter den lilla incidenten =/ Han springer leker, busar och hoppas upp och ner i sängen. Men sedan så blödde han efter att lekt med skrollan och schess(katten) vi lät honom tvbätta det och nu ser vi inget, inge sår eller något och ögar är också helt bra, han öppnar det själv och ser inge klet längre. Så att det var en engångs grej att vi fick hjälpa honom att öppna ögat tydligen.
Är han ett mirakel barn eller? Såret läker, skadan jag orsakade verkar som bortflugen och ögat bra (än så länge) ????
#9 Jag använder endast ljummet vatten, om illrarnas ögon behöver tvättas.

Min iller hade ett (1) brutet ben i tassen när jag hämtade henne, men det läker. Och jag är säker på att med illrar så bryter de säkert ben i sina vilda lekar, men skiter i det och leker vidare. Altså skador som vi aldrig märker… Känn på hur det känns, är det ett? eller fem? som e brutna… Är det ett eller två tar han ingen vesäntlig skada, om man nu kan säga så. Vet att det låter elakt eller hårt, men det e sanningen. Man kan inte skydda dem från olyckor eller skador, men man kan försöka…

Det är ju koksalt i t.ex linsvätska.. eller vätskan man köper på apoteket för att skölja ögonen med. Vad skulle vara farligt med det?

Har inte illrar samma salthet i sin tårvätska som vi?
Natriumklorid använder man ju jämt på sår och det går även att använda på våra ögon iaf.
Tror själv att det retar ögonen mer om man inte har en produkt med salt om jag går till mig själv (som har linser) o skulle inte använda vatten I ögat då det iaf svider på mig.
Till sår går det utmärkt att använda tvål o vatten…men det är ju inget man droppar i ögonen direkt 
#12 nej jag vet inte. Trodde jag skulel koka salt i kastrull och hålla i salt. Men vi körde med lite varmt vatten och han mår jätte bra nu. Det är klet som torkar runt ögat på honom bara som jag ska ta bort nu eftersom engångsgrejen :)
Hur är det med tassen? Bättre idag?
Sara
#15 Han springer och leker och mår jätte bra. Mne jag är orolig efter det League skrev =/ Men det blev bättre direkt när han hade fått en skinka. Då lekte han med skrollan och schess igen och springer runt. Han kanske är ett mirakel med alla olyckor som hände samtidigt? ;) tack för omtanken :)
#12 & #13 Allt som vi kan använda, behöver inte vara bra för våra djur. Varför använda mer än vad som krävs, speciellt som veterinärer rekommenderar ljummet vatten. Det är även vad BVC rekommenderar när barnen är kladdiga i ögonen. :-)
#14 Jag skulle tro att du slipper mer klet i ögonen, men skulle kletet återkomma ofta, så kan du behöva få en ögonsalva av veterinären. Pussa pälsen :-)
#17 okej, tack så mycket. Ja, det var en engångs grej, men kletet är en liten klump bredvid ögar så att jag ska lösa upp det till honom. Tack än en gång :)
# 16 Min Bilbo "stukade" ena tassen en gång när han skulle hoppa ner från en soffa. Han kom haltande till mig och gnydde. Det var såååå synd om honom. Så lyfte jag upp honom och gav honom en gotta och när jag satte ner honom så pilade han iväg utan minsta tillskymmelse av ont i tassen. 
Sara
Haha, ja det är det jag undrande om det kunde vara så med groggie. Dörren kanske vara nuddade honom och han skrev, eller så blev han klämd :(
Mmm.. Vet om en annan iller som oxå "fejkade" att det var såååå synd om henne när hon blivit kastrerad, så hon gnydde så matte blev tvungen att bära henne till ex matskålen. Men när matte inte såg så var hon uppe och busade den lurefaxen.
Sara
känner jag mig lugnatre :) Tack sara :)