Fundering angående Analkörtlar
Hej jag har min första iller och har en fundering angående analkörtlarna, hur och när vet man om dom behöver tömmas? Jag kan inte se något onormalt i hans beteende eller uträttane av behov osv, men vill mer vara förberedd om det skulle uppstå problem.
Min iller kjell är ca 17 veckor gammal och har varit med om en rejäl skunkning hitills för ca en månad sedan,, hur ofta bör dom skunka när allt fungarar som det ska?
Illrarna sköter detta själv och tömmer lite, lite när de gör ifrån sig. Blir något galet så brukar de ändra beteende eller verka irriterade i rumpan- de får smal avföring och drar sig väldigt mycket mot golvet och slickar sig i rumpan. Då kan man känna efter om det känns svullet. Oroa dig inte förrän du märker förändringar hos din iller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för svaret :) jo jag har läst om att dom ska sköta det själva, men hur tydligt syns det om dom är svullna? jag har sett någon gång att han drar rumpan i golvet, och ibland är avföringen smalare så därför jag blir lite fundersam. Ser tecken på problem ibland och ibland inte, men man är väl lite extra nojig när det är ens första och man inte har några tidigare erfarenheter.
Min ena fick tömma dem i höstas. Precis som JossanH beskrev blev han annorlunda i beteendet och toalettvanorna (konstiga bajsar ibland, börjar missa lådan, gnuder gumpen extra mycket m m). I detta fallet blev han väldigt mammig också, haha :) Vilket, tur i oturen, höll i sig när de blivit tömda.
Misstänker du att din pälskorv har lite problem med analsäckarna så kan du prova känna försiktigt, klämma lite nätt. Normalt ska de inte reagera och säckarna ska vara små och lite "halvmjuka". Ossians var stora, stenhårda och ömma.
Alla illrar drar rumpan i backen precis efter toalettbesöket så det är helt normalt. Det blir onormalt om de gör det utan att ha varit på lådan.. Avföringen kan ha olika form utan att det är något fel, det beror ju lite på vad de ätit- mycket kött tex ger mindre avföring osv. Det man ska vara mest uppmärksam på är beteendeförändringar. Verkar illern sur och irriterad? Kanske lugnare och mer dämpad än vanligt? Men framförallt- verkar illern känna obehag och/eller ha ont om du försöker känna på analsäckarna? Första gången jag upptäckte en inflammation hos mina illrar så var illern som hade problem på mycket dåligt humör och väste om jag tex inte tog upp honom tillräckligt fort eller om hans bästa kompis kom för nära.
Sajtvärd på Iller.ifokus