ett dygn med iller
De skulle va super kul om ni Iller ägare kunde skriva några rader åt oss som inte iller har o tala om hur ett dygn ser ut. Både de roliga biten o jobbiga, så man får någonting att gå på.Är så lätt att trilla dit när man ser dessa fina filmer+bilder att man glömmer bort att de säker finns jobbigare bitar med.
/Marie

Jag har en sådan inne bland artiklaran faktiskt hur min dag kan se ut. Den heter en helt vanlig dag tror jag. Ska kolla om jag ser den så jag kan putta upp den… Fast det är klart, det innebär ju mer än bara iller, fast man har oftast mer än bara iller i sitt liv :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hm, åsa… "…fast oftast har man mer än bara iller i sitt liv".. där är jag beredd att protestera.. ;)

haha, säger du ja. Men jag som har familj med barn och andra djur jag har ju mer. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hmpf.. jag har faktiskt en pojkvän ;)
men jag ägnar nog mer tid åt illern :P
En typisk vardag med vårt gäng som det är nu:
ca 05.00 vaknar man till lite grann av att någon blir mobbad och skriker.. Vet att de inte gör varandra illa o det inte är ngn ide att gå upp.. Går upp vid sju o har minst två tiggiga illrar runt benen i köket medans jag kokar gröt, de får då ngn godbit om de rullar.. lite morgonträning.. Äter.. Tar en vända o torkar upp ett par "olyckor" som skett utanför lådorna under natten. Kelar med Tuva en stund, kollar på lite morgonbusiga illrar. När jag ska gå till skolan gäller det att få tag på milton som klämt in sig under skohyllan och är redo att rusa så fort jag öppnar dörren.. så han får jag först lämna i soffan i vardagsrummet innan jag med raska steg kan lämna lägenheten..
I regel kommer jag hem innan tolv. Efter ngn liten fika o en stund vid datorn blir det en promenix med milton, han behöver sin promenad för att inte bli väldigt rastlös. Ev tar jag med någon av Tuva eller Nova då.
Sen sitter jag väl i regel vid datorn o fixar o donar.. Ibland kommer tuva o ska ha lite kel, ibland kommer milton o vill ha uppmärksamhet..
Illrarna sover mestadelen av dagen och är uppe korta stunder mest. Men jag tar upp dem för små kelstunder emellanåt..
På kvällen är de igång igen.. oftast olika tider.. Tuva busar mest nu, hon busar gärna med woodo o milton, men milton vet inte riktigt hur han ska göra med henne o woodo orkar bara en väldigt kort stund. Nova ska mobbas enligt tuva, även fast de kan sova ihop hela dagen.. Milton har ev lite maktkamp med oss o vi får oss ev ngt bett. Nova busar bäst med oss människor så det blir i regel ett litet race när tuva gått o lagt sig. sen blir det väl natten så småningom o familjen sover…

Igår kom min normalt rätt tråkiga illerhane på att han skulle skaffa bäbis. Vi hade just köpt en ny leksak till honom, en sån där pipleksak (man måste dock vakta honom lite så att han inte gnager på den = livsfarligt). Sin gamla tygpipleksak blev han förbannad på oss när vi pep med och attackerade närmsta hand. Men med denna gummileksak (som jag knutit fast i ett snöre) blev han helt förälskad.
Poppandet förändrades till en mjukt och snällt poppande. Han poppade mer eller mindre konstant i 30 minuter medans han jagade och pysslade med sin pipis. Han tyckte inte om när man lekte dragkamp med hans bäbis, utan tog första bästa chans att smita iväg med pipis till hans håla där han lade sig ner och slickade på pipis samtidigt som han poppade som en galning. Han riktigt pysslade om den och mös med den. Drog vi ut pipis (vi är ju lite retsamma) så kom han efter som en kanonkula och försökte släpa tillbaka honom in i hålan. Han va verkligen riktigt kär i pipis, ungefär som han borde betett sig mot en annan kärleksfull iller.
Tyvärr råkade AgroAlba komma ivägen för Stifflers busande med pipis och Stiffler försökte ragga upp AgroAlba i leken, men AgroAlba blev bara superskraj, bet, skrek och sprang därifrån. Fattade inte att han bara var på ovanligt bra humör. Så nu får stiffler fortsätta att ägna sin kärlek till Pipis istället för till AgroAlba. *hmmm*
(och bara för att förtydliga ytterligare: -ja jag håller uppsikt över honom när han leker med pipis, och han verkar inte vara intresserad av att bita i pipis, bara slicka snällt)
haha lille stifler! va sött!
Jag går upp ca 7 på morgonen och ska äta frukost för att sedn tar mig till skolan. Går in i käket på två hungriga djur (Katt & iller) som springer runt benen på mig för att få mat. Jag ger dom lite mat för att lugna ner dom tills husse sedan går upp och kan ge dom mera mat. Dom äter fint upp maten och går sedan in och terroriserar hussse som sover, fint för mig för då kan jag göra mig i ordning! :) Kommer hem från skolan och börjar genast plocka bajs. Har kommit på att iller+parkettgolv=bajs är jätte osmart. Så gör min plikt så golvet dessutom inte blir förstört. Rensar även kattlådan som oftat även den är full med bajs. Tar det lugnt och kelar med katten eftersom illern sover mestadels. Till middagstid spenderar jag och katten framför datorn och tv:en lite, tar det lugnt tills illern vaknar. Vid exakt halv sju tiden ungefär vaknar vårna terrorist. Sätter henne på lådan och ger henne beröm och sedan är allt bus igång. Katten som väntat på att hon ska vakna hela dagen är jätte glad nu. Så att det blöir race och allt hät hemma. Sringer i bokhylla, under soffa, under överkastet på sängen, blomkrukor åker i golvet och vet inte allt. Äter min middag och tar sedan ut dom på deras kvällspromenad. Jätte kul! Kommer in efter ca 45 minuter och är helt slut, men inte dom såklart! Står och kraffsar vid dörren ett tag tills dom ger upp och börjar att lelka igen. Det är ju extra kul när matte ska sova också :)
visar en bild på dom när dom precis kommit in efter en promenad och börjar busa redan i hallen direkt! suck :)

#8> Kul historia skrollan. Kul att de är såna polers… Måste se rätt lustigt ut att se er på promenad med en iller och en katt.
En undring bara: har inte illern alltid sin mat framme? Du skrev att de fick mat vid frukost? Hur funkar det med iller och katt i detta sammanhang, sätter katten i sig all illerns mat? Bara lite nyfiken på hur du löser problemet… :-)
Mina illrar får laktosfri grädde till frulle (den ena får medicin i sin) vilket gör mina annars morgontrötta illrar lite piggare.
Nej, men eftersom att katten har maten framme hela tiden så har illern det också så gott som. Men eftersom skrollan somver nästan hela dagrana så är det katten som äter, men maten finns där för båda under dagarna. men på morgonen när jag vaknar så brukar allt vara uppkäkat, så då får dom först lite mat och mig eller erik beroende på vem som går upp först. Och sedan mat i skålen för dagen :)

Jo jag anade att det var något sådant. Katter är ju lite glupskare. Har nog aldrig sett en iller spoona en katt förr. *asgarv*

Ja min dag då….
Kvicknar till runt 7 på morgonen. Går ut i köket där Lamio står vid köksdörren (alltid!). Hälsar på mig lite snabbt genom att lukta på mina fötter för att sen springa direkt till sängen för att mysa runt i värmen under täcket. Ser lite olyckor och sätter genast igång och börjar skura. Ser då att min extremt morgontrötta hona Lilitha vakna till. Hon tassar runt efter mig och begär att få vara uppe i famnen samtidigt då jag håller på med frukost till mig. För som sagt, det slinkar alltid ner en liten bit. Då man själv sätter sig och äter så har man alltid två (nu) väldigt pigga illrar runt fötterna. Efter mycket om och men så börjar dom leka med varandra och jag kan få lite lugn och ro. Då jag skall byta om så har jag där emot illrar över allt. En i byxan, en i tröjan och så ser jag mina strumpor springar i väg. Lite dragkamp med Lamio och samtidigt råkar jag hitta mina andra strumpor i sin lilla tunnel.
Försöker ta tag i alla mina hundra illrar. En liten vit sak som är helt överlycklig att jag vill leka med henne. Så fort man har fått in Lilitha i köket ser man den svarta faran pyser ner för trappen. Springer fort ner för trappan och så slänger man in honom också. Hör att mina illrar fortsätter och leker med varandra. Sticker till skolan. Kommer hem någon gång på EM och har då två helt överlyckliga djur runt fötterna. Torkar bajs. Tror att dom brukar ha något sorts bajsinferno då jag inte är hemma =P. Dom leker och bits och blir sura på varandra och på mig i minst en timme för att sen leta upp olika platser för att sova. Efter som dom har gått ut ifrån sin vinterdvala så vaknar dom till igen. mer spring och mer lek.
Runt 9 på kvällen så sover dom som grisar. Nattar dom lite lätt och andas själv ut. Min små bajstroll =)
Min dag börjar med att jag vaknar vid 15:00. (Jag jobbar natt)
Då sover spiecher för det mesta. Jag går upp och äter frukost. Sen får man torka bajs och kiss som hamnat utanför lådan.
Sen tar jag upp en sovande Spiecher och sätter mig framför tv:n och gosar. :)
Framåt kvällen vaknar han till litegran. Då måste man busa!
Så fort Spiecher är vaken så följer han för det mesta efter mig vart jag än går. :P
Senare går jag till jobbet och sen när jag kommer hem vid 06:30 brukar vi gå ut och promenera för då är Spiecher pigg.
Sen går jag och lägger mig. :)

Max väcker mig runt kl 5-6 genom att hoppa upp i min 20 cm höga säng (har inga ben på sängen) ifrån vänster sida. När jag sedan har vaknat och föst ner honom från sängen så attackerar han ifrån alla andra hålla i ca 15 minuter och då är jag så vaken (och smått irriterad) att jag inte kan somna längre. Efter det så hoppar han nöjt upp i sängen för att leka, vi brukar leka kurragömma under täcket och sedan så kastar jag lite bollar i sängen som han brottas runt med. Nu är det dags för frukost som jag äter i mitt rum, då hoppar Max (hans mat duger ju inte :) upp i fåtöljen för att äta frukost tillsammans med mig vilket slutar med att jag får försöka balansera tallrik, macka och glas i luften medans jag puttar ner honom. För att hålla honom nere på golvet så brukar han få små smulor frukost, så han vinner ju ändå tillslut
(han planerade det säkert).
Sen är det dags att byta om, efter ca en kvart och en massa plagg på golvet så är jag klar. Men var är Max? Efter ytterligare några minuter av städande så hittar jag honom i ett klädesplagg på golvet som han tydligen bara var tvungen att prova eller så ligger han i min byrå…
Vid det här laget så är både han och jag trötta (igen) så då brukar vi kela i en liten stund. Sen (om vi hinner) så går vi ut en runda innan jag ska till skolan. När jag kommer hem så brukar vi gå ut, eller leka på trädgården, eller springa lösa i huset på jakt efter något att förstöra. Sen brukar Max sova medans jag gör läxorna, sen leker vi i rummet. Jag kastar saker som Max jagar, "dödar" och gömmer, eller så fixar jag någon rolig "hinderbana" i mitt rum som jag har fått för mig att Max kommer att älska, men så är ofta inte fallet. Han ligger mest på golvet och kollar medans jag förtvivlat använder all min energi för att försöka få honom att leka/göra banan. Men, jag försökte i alla fall… tänker jag medans Max går och äter och sedan lägger sig…
Taskmört, det är inte jag som aktiverar honom, han aktiverar mig… :)

Jag har ett väldigt oregelbundet liv.. Sover ofta tills förmiddagen. Har inga föreläsningar nu då jag skriver uppsats. Går in i badrummet och svär över att Cliff lärt sig komma upp på toasitsen och därmed också snor eventuella kläder som ligger på tvättkorgen. Svär även över bajset undet tvättstället. Ingen ren filt att lägga där. Tränar en sväng efteråt och äter sen brunch. Under den tiden sover alla illrar. De har däremot varit uppe och lekt vid 7. Jag vaknar alltid då Cliff hoppar upp på skrivbordet eftersom jag glömt att dra undan stolen. I natt vaknad jag även av att Cathy hade tagit sig upp på fönsterbläcket via elementsovplatserna. Försiktig flicka dock. Rev inte ner någonting.
När jag ska äta min brunch öppnar jag dörren till uteplatsen och en efter en vaknar illrarna och går ut. Äter ute och de försöker sno mat eller lägger sig i en av stolarna och sover. Kanske är någon uppe och fixar lite. Cathy brukar försöka komma på nya sätt att ta sig in i mitt lilla växthus.
Efter en dusch brukar jag åka in till stan och plugga eller träffa kompisar på eftermiddagen. Illrarna sover ändå största delen av dagen. När jag kommer hem på kvällen har jag dörren öppen till uteplatsen så de kan springa ut. Jag möts oftast av att alla mina skor har blivit flyttade till köket och alla mina pluggböcker är utrivna på hallgolvet. Annars är det brukar vara dagens stora lekstund då alla är galna. Om det är någon av dem som verkar vara extra pigg eller kanske rastlös går vi på promenad. Är lite dålig på det för tillfället. Är jag inte hemma på kvällen blir det inga promenader då de inte vill vara ute på dagen. Sen är det plugg för mig inpå natten och de sover.
Om jag jobbar så jobbar jag kväll och då träffar jag dem inte så mycket. De sover på dagen då jag är hemma och när jag kommer hem så kommer de och säger hej och går och lägger sig igen. Då brukar det vara tvångsmys i min famn i soffan framför tvn tills jag somnar med en eller två på magen. Sen upp i loftsängen för mig och in i filtarna för illrarna. Tills de väcker mig kl 7 nästa morgon och jag somnar om.

*puttar gammal tråd och hoppas på nya historier*
Jag kan väl berätta om gårdagen hemma hos oss.
Vaknade 00.30 av att Mira skrek. Gick upp och kollade läget. Neo retade henne.
Vaknade 03.24 av att Mira skrek. Gick upp och kollade läget. Nisse retade henne.
Vaknade 07.27 av att Neo krafsade på dörren och ville att vi skulle vakna. Det ville inte vi. Jag har faktiskt semester nu! :)
Gick upp 09.30, torkade bajs och kiss, åt frukost, gick ut på balkongen, illrarna ville med, men balkongen är inte illersäkrad så de får inte det, som tack för det så har de istället krafsat sönder vår balkongdörr.
Ska ut, droppa lite olja på golvet innan jag kan lämna lägenheten. Annars ska alla med ut. Åkte till Maxi för att köpa en vaxduk, för parkettgolvet börjar nu på två ställen skifta i svart. Åkte hem, tejpade fast det och hade fem jätteglada illrar som hjälpte till (det tar ju oftast dubbelt så lång tid när de hjälper till, men de tycker ju att det är så roligt och jag har inte hjärta att säga det till dem).
Gick på en promenad med illrarna i omgångar så de fick promenera och gräva lite. Nisse behöver det framförallt för han har så mycket överenergi!
Göra rent alla lådor och torka mer bajs, med fem illrar som vill ha ut soppåsen. Dammsög, med två illrar hängandes i slang och fläker upp magen för att jag ska sätta munstycket där (Ja, de älskar dammsugaren och poppar som bara den när den kommer fram, Neo och Milly sover till och med brevid dammsugaren ibland).
Bjöd syrran och hennes kille på middag, med tre illrar som skulle upp i deras byxben. När Neo inte får det, backar han in i alla hörn och skriker om uppmärksamhet. Han måste ha min uppmärksamhet HELA tiden när det är folk här, annars döööör han och det är såååååå synd om honom!
Ja, innan jag går och lägger mig så får jag torka mer bajs.
hur är min dag då??? jag jobbar ju lite olika tider men så fort jag går upp på morgonen kommer en bobby springande mot mig. väntar utanför toaletten tills jag är klar och sen äter han. attakerar mig och vill leka. går efter mig….. och så ser väl dagen ut. promenader…. lek….

#18> Gillar de dammsugaren?
Som jag skrev i en annan tråd är vår centraldammsugare enda anlednigenn till att mina bråkstakar sovit i samma hål här hemma. De är så rädda för den att de tom kan ta till flykten till samma sovplats när vi körde den sist. hehehe. Men en centraldammsugare ger lite andra vibrationer i huset och låter i hela huset än vad en vanlig dammsugare gör…
#20 De älskar dammsugaren, visseligen är den ganska liten, men den låter ju fortfarande mycket, men mina illrar tycker att desto högre ljud, desto roligare.

underliga illrar. Jag hade iofs en iller som gillade dammsugaren när hon var liten. Hon brukade sticka in nosen i insuget när dammsugaren var på. Så att huvet sögs fast. Sen drog hon loss huvudet, frustade lite och stack in nosen igen… hehehe… hon var mycket road av detta tills den andra illern nåt åt senare fick henne med på noterna att dammsugare är farliga.

#22: Hahaha, vilken knas! :)
Ja, Neo brukar rulla runt han och lägga sig på mage för att jag ska sätta dammsugaren där. Det tycker han är skitkul och sen är han lycklig i flera timmar… :D

Mina är också förtjusta i dammsugaren så jag är van att det stoppas in ett iller-huvud lite titt som tätt. Men….vad jag däremot inte hade tänkt på var att Pyret, min enda tjej är VÄLDIGT mycket mindre än pojkarna. Hon åkte in ända till magen!!!!
Hon får INTE leka med dammsugaren något mer!!
#25 Oj! Våra minsta är ju livrädda för dammsugaren så det är ingen risk. Neo och Milly som älskar den, är alldeles för.. tunga i gumpen, för att komma igenom :D
haha både jag och bobby hatar dammsugaren. den gick bra när han var liten mennu är han liv rädd. kanske för att jag inte dammsuger längre. jag klarar inte av ljudet;) sopa gör vi ist!