Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 557 ggr
sgullstrom
0

Att leva med en iller

Hej!

Jag är helt ny på området iller, men är ändå sugen på att skaffa en sån familjemedlem. Har haft djur i hela mitt liv; marsvin, katter, hundar och hästar. Nu har jag dock flyttat hemifrån och bor i lägenhet. Är inte van att bo utan djur och har nu fastnat för illrar.

Nu undrar jag litegrann hur det är att leva med en iller. Har läst många artiklar men vill ha lite mer information om hur de beter sig och om det är möjligt att de inte bits? Är de genuint snälla varelser och hur luktar de? osv.

Planen är att om jag och min sambo bestämmer oss för att skaffa en iller så vill vi ha någon som kanske är ett år eller så då vi inte kan så mycket om illrar. Det kanske är lättare att lära sig av en vuxen än en valp.

Tacksam för svar :)

JossanH
0

Man kan inte bara läsa sig till hur det är att bo med illrar utan de måste upplevas. Kolla in den nålade tråden som heter "träffa andra illerägare" och hälsa på någon med iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sgullstrom
0

Jo det förstår jag men det finns nog en hel del som man kan läsa sig till och lära sig av andra illerägare :)

Ceciliaolucifer
0

Läs gärna min blogg som skildrar en vardag med iller :)

http://blog.tamiller.se

mymayday
0

Tycker det låter som en bra idé att ta in en iller som är lite äldre! :) När jag skaffade Mayday var hon fortfarande valp. Jag kände mig otroligt säker och påläst, då jag hade läst om illrar och förberett mig i över ett år. Men att sköta om en valp var svårare än jag trodde!

I början var Mayday så pass bitig att min dåvarande pojkvän fick lov att bo hos mig över en vecka, eftersom jag inte vågade vara själv med henne. Det tog lång tid som nybörjare med illrar att lära sig hur man faktiskt skulle uppfostra henne. Utan detta forum hade det blivit ännu svårare! Så, som sagt, det är ett jättesmart drag av er att börja med en vuxen iller. :)