Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1010 ggr
Odis
0

hjälp med toaträning

nu är mina ideer och läsning slut. och jag vet inte hur jag ska få fridolf mer rumsren. han håller sig till två ställen och det är där lådorna står, dock så skiter han precis utanför lådorna ungefär 6 utav 10 gånger. den ena lådan har jag lagt en filt runt den skier han på…den andra lådan har jag mat brevid den skiter han brevid och äter med nosen brevid bajset. när han sätter sig på lådan oavsett om han gör det själv eller om jag lyfter honom dit så har han fått godis.. så någon några förslag på hur gör jag?

MBorglin
0

Hjälper det inte att sätta flera låder intill varann på ställena han har toa på? Eller möjligen prova olika sorters "strö" ?

Odis
0

det finns ingen plats för fler lådor brevid varandra. det han gör är att han knuffar lådan ca 5 cm såatt han precis får in baen mellan väggen och lådan:P

JossanH
0

Mitt bästa tips är också fler lådor bredvid varandra och kanske utöka med någon mer låda även om han inte sätter sig där nu. Kanske byter han ställe där du kan ha fler bredvid varandra. Man får absolut inte snåla när man ska toaträna. Många lådor ger i regel ett bättre resultat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#0 Mina illrar har ett speciellt hörn i köket. När den lådan var full satte dom sig utanför istället. Jag gjorde som så att jag köpte en sänglåda från Jysk och det fungerar super. Lagom höga kanter och den blir inte så fort full. Lite knölig att städa ur men den fungerar.

Så mitt tips är att du köper en större låda som precis får plats i det hörnet där Fridolf vill gå.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Odis
0

#4 kan vara en ide, kanske ska byta plats på lådorna har en king size låda vid ytterdörren som är det ena stället han jämnt går på, men den får ju faktiskt plats i hans hörn vid soffan då kommer han inte kunna skuffa undan den^^
Men då har jag ytterdörren kvar är ju redan bökigt med en låda…>.< Några tips där? Kan även tillägga att ytterdörren ger han fan i att skita vid om det ligger en 3 bajsar där men jag vill ju inte ha bajs innanför dörren>.<

illernettan
0

#4 Nä, att ha en toalåda vid dörren är ingen hit. Kan du spärra av till hallen på något sätt? Det är ju oftast revirmarkeringar som läggs där.

Odis
0

Toalåda är väl okej men inte när man har toalåda+bajsar utanför toalådan>.< Mitt på tröskeln>.<

Nej jag kan ju inte det bor i en hel kvadratisk etta har inget riktigt köksutrymme eller så, utan har ett litet trinett kök så det är bara ett stort rum..

illernettan
0

#7 Då har jag ingen mer lösning förutom att kliva över skiten och torka. Sorry…

JossanH
0

När vicente kom testade jag alla gamla knep och några nya. Det som funkade i längden var fler lådor bredvid varandra (och överdrivet många lådor till en början!!) men när han gick bredvid så körde jag med en Ikea matta för 20:- som jag skvätte citron på. Det funkade hyfsat+ massa beröm då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Hmm får ta och testa din taktik jossan återkommer med resultat^^