Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2680 ggr
Faxlin
0

Vanliga infektioner

Illrar är mottagliga för en massa olika infektioner. Det är influensa, lunginflammationer, förkylningar och valpsjuka. Är någon i familjen förkyld, bli inte förvånad om eran iller snart ligger där sjuk den med. Då illrar drabbas av samma förkylningar som människor kan den smittas av människor och också smitta andra illrar och människor. Illrar är oftast duktiga på att vila, äta och dricka bra under förkylningen och efter ca en vecka är de okej igen. Men för den sakens skull är det alltid bra att hålla koll på att de verkligen äter och dricker som de ska. Om de inte gör det, måste man söka veterinär. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Skriv gärna och berätta om hur era illrar har varit när de blivit förkylda. Själv trodde jag att Kiara skulle dö när hon blev förkyld första gången.Generad

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Min Elvis drabbades ju alldelles nyligen av förhudinflamation och det kan väl ses som en infektion?!?! Eller Fundersam Läste lite på internet och såg att det tydligen är vanligt att hanhundrar drabbas av det minst en gång i livet. Vet inte om det är lika vanligt hos illrar men det kan ju vara bra att känna till i alla fall att dom kan bli drabbade. Symptomen är (var i alla fall för Elvis) Svullnad och rodnad runt "kissöppningen". Svullnaden fanns inte där hela tiden utan det gick upp och ner. Elvis kissade som vanligt och visade inga tecken på att ha ont men jag antar att det kan variera från iller till iller.

Faxlin
0

Vad tråkigt för Elvis. Men det stämmer bra det du skrev om hundar. Oftast kommer infektionen sig av att de fått in någon liten smutspartikel där.

Hur kom de på att det var en förhudsinflamation? Räckte det med att de tittade? Fick han någon medicin? Och vad fick du för skötselråd av veterinären?

Blev några frågor, men det är alltid intressant att lära sig mer. sedan måste du självklart skriva och berätta hur det går så vi vet när han är frisk igen. Är det någon annan som har en hane som fått förhudsinflamation på sin iller? Då vore dett jättebra om ni kunde skriva om vilken medicin och behandlingsråd ni fick.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

elinn
0

Först klämde hon på honom och då kom det ut blodblandat var men snoppen såg fin ut. Hon gick sedan iväg en stund för att läsa i någon litteratur. När hon kom tillbaka fick jag veta att det troligaste var att han fått förhudsinflamation. Nu ska han äta något som heter Vetrimoxin i en vecka, en pasta som han tydligen bara ÄLSKAR!!! Skulle han efter det inte bli bättre så skulle jag höra av mig igen. Trodde det skulle bli svårt att få i honom pastan men det räcker att klämma ut det i handen så mumsar han i sig allt i ett naffs Skrattande Det enda skötselråd jag fick var att tvätta honom några gånger i veckan med koksaltlösning (Natriumklorin) och hålla koll så det inte blir värre. Han har oxå fått en tratt att ha runt halsen som hindrar honom från att slicka sig. Han ser såå söt ut Glad Nu kallar Johan honom för Tratten… *stackars Elvis*

Skriver mer och berättar hur det går för honom…

Faxlin
0

Vad bra att du berättar för oss. Hmm, lite elak är jag så jag skulle faktiskt vilja se Elvis på kort i sin tratt. Är det något du kan fixa Elin?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

elinn
0

Ja i helgen får jag hem usb-kabeln till kameran så då kan jag lägga in en bild på "Tratten" Skrattande

Faxlin
0

Vad roligt, ser fram emot det. Lite annorlunda bild så att säga.

Audiatur et altera pars

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden du efterlyste Åsa…

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en till…

Therese-jhfd
0

Näää, lilla Trattelvis. Så söt han är.

Faxlin
0

Men sååå söt han är. Stackars lilla Elvis.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Stackars elvis som fick ha en tratt på huvudet. Har inte sett bilderna föräns nu. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

elinn
0

Han var jätteduktig och accepeterade tratten nästan direkt försökte inte alls ta a den.

Men han var inte lika aktiv när han hade den på. Tror han tyckte det var lite pinsamt att tjejerna skulle se honom i den där fåniga tratten så därför sov han mest bort hela veckan.

TottsiGirl
0

Haha stackars lilla Elvis… Får hoppas att tjejerna är snälla och inte retar honom för mycke.. e inte lätt att vara kille och vara sjuk och spciellt inte men en tratt på huvudet..  HOppas iaf att han kryar på sig snart så han slipper tratthistorien :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

elinn
0

Det här en gammal tråd Skrattande

Han fick inflamationen i början av januari så nu är han go och glad igen och slipper tratten Skrattande

Madde
0

Det var jag som fick tråden att komma tillbaka. Men jag var ju tvungen att tycka lite synd om elvis som fick ha tratt på huvudet.

Jag hade nog oxå varit lika inaktiv som honom med en tratt på huvudet. Räcka ut tungan

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

Hihi där ser man men åå va skönt att han blev bra!!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AmmiG
0

elin_n: Hoppas du sparat tratten, när han inte behövde den längre. Det kan många gånger vara svårt att få tag på trattar, som passar iller. Det är inte ens alla veterinärmottagningar som har rätt storlek.

elinn
0

Jo tratten är sparad Skrattande

Från början så var den mycket större. Dom hade ingen som passade så jag fick den minsta dom hade och så fick jag klippa till så den passade. Lite pilligt var det men det gick Skrattande

AmmiG
0

Så fixade dom till tratten vi har oxå. Det fanns faktiskt en som var för liten Förvånad Den var till fåglar.