Blekgen hos illrar?
Jag vet att ni tidigare skrivit om hur illrarna får en härlig vinterpäls så här års, och jag kommenterade att Mara ser lite metallisk ut,och fick svar att det inte är helt ovanligt att de blir lite mer silver- eller guldiga.
När vi tittar på Mara idag tycker vi nästan det ser ut som om hon börjar bli vit, alltså inte så metallisk, utan nästan som om pälsen håller på att blekas över nacken och ner på ryggen. Är det tjock fluffig vinter- underpäls som tittar fram under de viltfärgade stråna? Hos råttor finns det en "blekgen" som gör att de som har den kan ändra färg med tiden, och blekas till nästan helt vita, finns det motsvarande hos illrar? *nyfiken*
Ingen aning men alla våra blir ljusare 
Vad jag läst mej till så är det väl bara albino-illrars pälsfärg som aldrig förändras. Alla andra pälsfärger hos illrar förändras väl under hela deras livstid, både nyansmässigt och teckenmässigt.
Eller är jag helt ute och cyklar nu? Rätta mej hemskt gärna om jag har fel, vet att det finns folk därute som är grymma på det här och jag får aldrig nog av att lära mej mer illerkunskap.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Silvrar kan blekna hemskt mycket, en del blir nästan vita. ATt få grå/vita stickhår på bakbenen och rumpan är inte heller ovanligt när de blir äldre.
På bilden är min hona, då 5 år och hon har lite grått baktill. Nu är det mer, men jag ha sådan sjuk oordning på mina bilder att jag inte hitar någon nyare helkroppsbild på henne.
Paulina

Som sagt, silvrar bleks oftast mer än andra. Här är Alinda som liten skit, tror hon är ungefär ett halvår.

Ville bara säga att ALLA illrar bleks ju inte med åldern. Om de blir blekare eller inte beror på färg och teckning. Det omvända finns också, att illrar blir mörkare med åren.
Speciellt från valp till lite mer vuxen. Fridolf som riktigt liten valp såg ut som en helt vanlig viltfärgad, han hade rosa nos, och ett jätte stort vitt parti runt munnen och stora vita partier runt huvud och öron, nu har han blivit jätte mörk, nosen är helt kolsvart det vita har krupit bort och det vita på huvudet är nästan helt borta så nu är han definitivt väldigt mörkt viltfärgad.
åhh! Tack för svar alla! Intressant och vackert, men nu dyker ju fler frågor upp! :) Är det bara hos våra tamisar detta förekommer? För det kan inte vara så bra kamouflagestrategi hos ett vilt djur, att det blir ljusare och ljusare med åren? Någon som vet?
#10 Vilda illrar blir inte ljusare med åldern utan behåller sin viltfärg. Varianterna med olika färger och teckningar finns bara hos tamillrar. Det finns även viltfärgade tamillrar som inte ändrar färg med åldern.
Ah, tack! Nästa fråga, för blekningen med sig något negativt? t ex som på roanråttor, som man inte medvetet ska para med varandra, därför att det kan föra med sig risk för någon defekt (kommer inte riktigt ihåg vad, var ett tag sedan).
Finns det de som avlar för att få fram illrar som bleks, eller anses det fint att de är så mörka som möjligt? Förlåt en massa frågor, men jag är så nyfiken av mig, och ganska ny på illrar, så jag vet inte vad som är "bra" och "dåligt" eller "fint" osv bland avelsdjur och i illervärlden än. Inte för att det spelar någon roll, och jag har definitivt inte tänkt avla på hitteillern Mara, men som sagt, jag är känd för att ställa 1000 frågor. Att viltfärgad och pastell t ex är två olika saker har jag ju förstått, men en viltfärgad som bleks var nytt.
#12 På de bilder du lagt upp på Mara tycker jag hon ser ut som en vanlig viltfärgad. Jag tyckte inte riktigt hon såg ut som någon silvervariant?
Illrar, oavsett grundfärg, kan ha en teckningsvariant som man ju kallar roaning (på engelska, vet inte om det finns något svenskt ord). Hos iller får dessa vanligen alltmer vita stickelhår (täckhår) med åldern. Det är detta fenomen som gör silvrar vita, men kan alltså även förekomma i mindre grad.
Men jag undrar om du inte helt enkelt ser den ljusare vinterpälsen (och inte roaning)? Vinterpäls är normalt ljusare, bland annat eftersom den innehåller mer ull proportionellt till täckhår.
Lägg upp ett färskt foto på henne :).
Mer korrekt kanske man ska säga "roan" om de som kallas silver här? Och "roaning" om fenomenet att de bleknar. Färgdefinitioner nu igen… :P egentligen ett område jag som aldrig ställer ut ska ge mig in på ;).
#12 Angående dina övriga frågor så finns det en allmänt förekommande uppfattning (särskilt i vissa länder) att det kan vara mer problem associerat med alltför mycket rena silverparningar (och fancyteckningar/färger överhuvudtaget). Detta håller dock inte alla med om, men det kan vara ett svårdiskuterat ämne med väldigt många olika aspekter och grader av färger/teckningar/linjer att ta hänsyn till.
Det finns många faktorer som kan spela in, såsom i övrigt vanligt förekommande teckningar på silver som blaze mm och andra större vita teckningar. Illrars färggenetik är inte särskilt kartlagt, vilket gör att det mesta blir teori, egna erfarenheter och åsikter.
För att slippa bära hundhuvudet ;), så tar jag detta citat från andra upplagan av Fox bok (Biology and Diseases of the Ferret):
"Breeding silver ferrets to each other is associated with poor reproductive performance and a high incidence of congenital deformities."
Det mesta i Fox bok bygger på studier av Marshall Farms illrar, vilket är en mycket stor population. Så jag tror på deras statistik när de säger så. Sedan finns det som sagt många faktorer, inte minst hur man definierar silver, att ta hänsyn till.
Det här med illrars färger och teckning är grymt intressant. Många illrar bleknar med åldern men långt ifrån alla gör det. Tonen på färgen och det allmänna intrycket av illerns färg brukar variera mellan sommar och vinter och ljusare viltfärgade illrar brukar ofta bli väldigt ljusa i ansiktet, med mindre mask och ljusare på huvudet. Ang roaning på viltfärgade otecknade illrar tror jag beror mycket på vad som finns i linjerna. Så mycket roaning att illern går från mörk till nästan vit är vanligt hos mycket tecknade illrar (tex blaze eller panda) men ses även hos tomtetecknade illrar- oavsett grundfärg (pastell, silver eller viltfärgad). Det finns väl inga typiska sjukdomar förknippat med just roan men eftersom de som roanar ofta har vita fläckar som förknippas med högre risk för bla dövhet (då i synnerhet fläckar på huvudet eller i nacken) så kan man väl säga att man ska vara extra uppmärksam på linjen innan man parar en iller som roanat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej, jag menar inte heller att hon är silver, men i tråden som heter "sämsk" nämnde jag att det var festligt, för vi hade bara precis innan jag läste det inlägget förundrats över att hon såg alldeles metallisk ut i nacken när solen lyste på henne. Jag hade nog också slutit mig till att hon är viltfärgad, och det är säkert vinterullet som tittar igenom, men det såg så mycket ut, så det var därför jag undrade om de KUNDE blekas överhuvudtaget. :) Tycker det är roligt att spekulera över likheterna mellan olika arter, när det gäller generna, eftersom jag hängt mycket på råttforum innan.
Ska se om jag kan få en bra bild när det är ljust på Mara bakifrån, så får ni se vad jag menar, men det är säkert stor skillnad för ett tränat öga på en pälsbytes- färgförändring och "riktig" roaning.
Just det, en allvarlig sjukdom som heter Megacolon, var det jag menade (en tarmsjukdom), som anses vara större risk för om man parar roan+ roan i råttvärlden, var bara tvungen att leta upp det, eftersom jag nämnde det innan.
Fruktansvärt vacker! Vilken charmig herre. :) Hurlång tid tog det innan han blev så vit? Men han är svartögd va?
Han hade vinröda ögon. Han blev ljusare för varje vinter och gick bort 6,5 år gammal. Sista året hade han dock vinterpäls året runt då medicinen gjorde att han inte fällde. Vacker och vacker ;) för mig var han världens finaste (gladaste och snällaste) iller men han hade en fruktansvärd exteriör. Smal, tanig, dålig balans, spetsigt huvud med en ganska speciell huvudform, vilket inte heller är ovanligt bland dessa teckningar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här har tre av fyra ännu ursprunglig färg, eller färger om man ska räkna de två skruderna.
Den sista som är ljust viltfärgad var nästan helvit över rumpan före vinterpälsen början visa sej, nu vet jag inte alls vad hon ser ut som lite dassig i färgen överlag.
Tidigare har hon varit helt vit i ansiktet vintertid men i år sitter masken ännu.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
)