Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 446 ggr
elinn
0

Virus

Läste den här artikeln på Internet alldelles nyss. Skriven idag faktiskt.

"Datavirus har hittills varit begränsade till datorn och mobilen. Nästa steg kan bli att husdjur med datachip inopererade i halsen sprider virus.

**På vissa veterinärmottagningar är det möjligt att genom ett litet ingrepp operera in ett datachip på halsen under skinnet på hundar och katter.
- Om husdjuren kommer på avvägar går det att ta dem till en veterinär som kan avläsa chipet och se var de hör hemma, säger Snorre Fagerland, säkerhetsexpert på datasäkerhetsföretaget Norman.

Ännu så länge har inga infekterade rfid-chip konstaterats, men forskare på ett universitet i Nederländerna har visat att det är teoretiskt möjligt att chipen drabbas av virus.
- Det är viktigt att de som utvecklar chipen och läsarna är klara över att det kan bli problem i framtiden, säger Fagerland.

Rfid-chipen kan ta emot och besvara radiosignaler. Med hjälp av en särskild chip-läsare går det att spåra det som chipet är fäst vid. Chipen som är inopererade i hundar och katter innehåller oftast bara uppgifter om hundägarens namn, adress och telefonnummer.

Virus kan spridas när veterinären skannar hunden eller katten med en chip-läsare. Chipet tas alltså aldrig ur djuret. Viruset förs över till veterinärerns databas, där det kan sprida sig till andra chip som senare opereras in i andra hundar. För den hund eller katt som drabbas av ett infekterat chip är det värsta som kan hända att den inte kommer tillbaka till sin ursprungliga ägare om den springer bort. Med hjälp av chipen kan potentiella brottslingar komma åt information i veterinärens databas. Det är fortfarande oklart hur en brottsling skulle kunna dra nytta av informationen i databasen.

- Vanliga virus sprider sig ofta bara. Upphovsmännen bakom många av dagens virus försöker också göra en ekonomisk förtjänst. Men i det här fallet kan jag inte se att brottslingen ska kunna göra någon ekonomisk vinst, säger Snorre Fagerland.

I dag finns två huvudsakliga användningsområden för rfid-chipen. Förutom att lokalisera husdjur används de i allt större utsträckning i handeln. Chipen fästs på varorna och innehåller bland annat information om pris och hur många varor som finns kvar i lager. Även när det gäller varor i butiker kan virus komma att spridas via chipen.
- Genom att mixtra med chipet på en vara kan man ändra pris på varan och skapa kaos, säger Fagerland."**

Är det sånna här chip vi använder på våra illrar? Reagerade på att man med hjälp av en chip-läsare kan spåra det som chipet är fäst vid. Men så går det väl inte att göra om någon av våra pälsar skulle springa bort? Men även om det inte är sånna här chip vi använder så borde väl "våra" chip lika gärna kunna drabbas av virus. Eller har det kanske att göra med vad chipet är gjort av??

Tycker i alla fall det låter obehagligt men som tur är verkar ju inte djuren ta skada av ett chip med virus (förutom att den kanske inte kommer tillbaka hem)

Länken till sidan: http://www.n24.se/dynamiskt/efterborsen/did_12166165.asp

Fredde
0

Tyvär Elin så har jag inget svar på din fråga kanske för att jag inte besitter den rätta iq´n eller nån i huvud taget men jag tycker det e så patetiskt o tragistk att vissa inte har bättre saker att fördriva tiden med än att skapa samt skicka iväg en massa virus o likartad ohyra dom borde skaffa sig mängder av illrar istället Skrattande

Faxlin
0

Ja, Elin det är samma chip i våra illrar. Men att det alltid finns en risk med datoriserade grejer vet man ju om. Nu är väl risken liten att någon sätter sig och gör ett virus som slår på just våra husdjur. Det är ju ingen vinning med det liksom.
Och en changstagning är det, men det är det med allt. Därför jag väljer att märka mina hundar i örat, dock går det inte med illrar, de har för små öron. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Men vi kan väl inte spåra våra illrar om dom springer bort? Det enda vi kan göra är väl att hoppas att någon vänlig själ tar dom till veterinären/polisen för skanning. Eller?

Faxlin
0

Ja, fast det var nog det de syftade med att det går att spåra det som det är fäst vid. djuret alltså. Om man scannar det så går det ju att spåra. Så tolkade jag det hela.

Audiatur et altera pars

elinn
0

Aha jag trodde dom menade att om djuret är ute någonstans så går det att se vart. Om du förstår?!?! hihi så fel man kan förstå ibland Skrikandes

Faxlin
0

Ja men erkänn det vore väl oknekligen ett framsteg för teknologin. haha, jag hade velat ha ett sådant på mina. Tänk att bara kunna pejla in dem. Det finns ju pejlhalsband redan i dag som klarar detta, men än så länge går dessa ej att operera in.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Jag tror inte chipen vi använder på våra sällskapsdjur år av Rfid-typ. Jag tänker inte påstå att en forskare har fel. För ingen vet hur (eller om) befintlig teknologi kommer att missbrukas i framtiden. Vill dock rätta till två felaktigheter, när det gäller de chip våra husdjur bär idag.

Chipen opereras inte in. Dom sätts på plats under skinnet med en spruta, kanylen är grov jämfört med nålarna som används till vaccination. För att kunna läsa av chipen, måste läsaren dras över djuret, nära den plats chipet finns. Till smådjur finns även en cirkelformad läsare, som man låter djuret passera igenom. Denna typ av chip går inte att spåra med mottagare, så som man gör med vilda djur som utrustas med ett halsband med sändare.

Beträffande uppgifterna som finns lagrade på chipen, så är det endast en sifferkod med landsbeteckning framför. För att få veta något om djuret som bär chipet, måste chipets nummer kontrolleras i chipregistret för det djurslag det gäller.

Madde
0

Var hör man av sig när man har chippat ett djur. Kan ju vara bra och veta för egen del och för andra som i framtiden har tänkt och chippa sina illrar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Jag vet ärligt talat inte vad betäckningen är på våra chip. Men jag vet att det är samma som till katt och hund, fast de är mindre till katter och illrar än på hundar (har jag för mig). Därav anledningen till att jag drog slutsatsen att det är samma chip som det de pratar om.
Att det sätts in med spruta och inte opereras in kan ju vara en helt vanlig felskrivning av redaktören. Hur ofta förvrider de inte sådana små enkla grejer. Att sätt in chippet kanske någon säger och när det skrivs blir det ett kirurgiskt ingrepp av det. Så jag läser alltid sådant mellan raderna liksom. Kanske är fel av mig att göra så, för då tar jag ju automatiskt och tror att alla tänker på det bara för att jag gör det.
Vilket de inte gör, så bra att du skrev ut det som jag tog för givet. Kanske blir man för hemmablind ibland liksom.
Så bra med er som påminner mig om det. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Hundar, katter med flera anmäls till SKK (Svenska KennelKlubben).

Illrar anmäls till Stif registrator.

elinn
0

Det är STIF som har ett register för chipade illrar. Det står på deras hemsida vem man ska kontakta.

Åtminstonde så är mina registrerade där men det kanske finns fler föreningar som har "chip-register", det vet jag inte.

Madde
0

Ok då måste jag ta tummen ur r**en och ringa dit angående benjamins chippning sen i utställningen i Örebro. Generad

elinn
0

Har du inte gjort det än Madde Förvånad

Fy på dig Räcka ut tungan

AmmiG
0

Åsa: Det var bara det första om chiptypen jag menade som kommentar åt det inlägg du gjorde i #2. Resten var mer allmänt. Borde delat upp det med nytt stycke. Förlåt Åsa.

Dom chip forskaren nämner, är den typ av chip som sitter i halsbanden som forskarna sätter på våra vilda djur. Även pejlhalsbanden till jakthundarna innehåller den typen av chip. Jag tror det kan vara fullt möjligt att sätta in dom i djuret, istället för att använda sökhalsband.

Madde
0

Ja, skäms på mig. Nä jag erkänner att jag inte har gjort det än. SkrattandeSkrattande

Ska försöka fixa det nu idag. Annars får jag fortsätta skämmas ett tag till. Skrattande

Faxlin
0

*Asg* men Madde då? Du pratar för mycket med mig på msn så du glömmer det som ska göras. Skyll på mig vet jag. hihi

Ammi, jag tog inte illa vid mig. Flört Du har ju helt rätt, och det är väl bra att det blir rätt för medlemmarna som läser. hihi

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Inte för att ta udden av det allvarliga i insändaren.. men var det bara jag som reagerade på hans namn??  "Snorre Fagerland"
Räcka ut tungan

Shelby
0

ett för tidigt april-skämt?

elinn
0

Hahaha!!!

Faxlin
0

haha, ja häftigt namn. Fast jag vet en i Australien som hette snopp. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Snorre är ett gammalt Nordiskt killnamn, fortfarande vanligt på Island.

#11 Det får vi verkligen inte hoppas, för då faller hela tanken med chipregistreringen. Polis och veterinärer skulle aldrig att acceptera att ringa runt till olika register för en djurart.

Förhoppningsvis ska vi väl kunna få in detta register hos SKK i framtiden, vilket skulle göra det enklare för veterinärer och polisen, som redan nu har bra tillgång till SKKs olika chipregister dygnet runt.