Presentation av min lilla Milton!
Hej!
Visste inte i vilken attegori jag skulle lägga detta inlägg i då det inte fanns något med presentation.
Men jag vill iallafall presentera min lilla Milton på 9 veckor.
Han är super pigg liten kille som älskar att busa hela tiden! :)
Vi har även 3 hundar och lite andra djur. Men just vår lilla Prasky Krysarik vaktar Milton hela tiden. Så fort våran stora hund kommer i närheten så skäller Eitre som han nu heter, mot vår stora hund Nemo och typ anfaller honom. Eitre behandlar Milton som de vore hans egna valp! :)
Här är en bild ifrån första dagen hemma, han ligger å små sover i sin älskade transport bur :)

#2 är han utan päls bakom ena ärat?
#2 Bakom båda, uppfödaren sa att hans bröder slitit bort päls där ifrån. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag ska tro på det. Det är 2 kala cirklar, sen ingen päls på baksidorna av öronen. Jag har läst lite om ringorm men det verkar inte vara de! Men det håller på att växa ut igen! :)
Han ser ut som en "Ängelholms iller", var är han ifrån? :)
Hälsningar Malin
#6 Hur i hela världen visste du det? :O
Det visste jag inte, men öronen avslöja honom. Det är väldigt speciella öron din kille har ;)
Hälsningar Malin
#8 längre än andra, eller vad är skillnaden? :P
#9 Dom är väldigt.. "Toppiga" :P
Hälsningar Malin
#10 Fler som köp ifrån samma uppfödare kanske? :)
#11 Tror inte någon här inne gjort det nej.. Inte bland dom som "vanligen" är här. :)
Hälsningar Malin
#12 Okej :) undra vad uppfödaren fått dom öronen ifrån då :P hahah

#5 ring orm ser su bilder på om du googlar på nätet. och har du det så ja då är det ett helvete att få bort och tar månader =( Men att bröderna slite bort är oxå lite annorlunda =/
#13 det den örontypen är inte "normala" / propotionerliga och därför avlar inte andra på den typen.
#14 Tror han har Haft det, för håret börjar väsa ut igen. Men kliar ringorm på människor? :/
En vän till mig sa att ringorm är väldigt vanligt bland marsvin, kanin m.m.
Men jag måste då meddela alla att Milton skiter än så länge i råttorna. Har inte hunnit flytta de små. Men han har inte ens kollat på buren! :)

#15 ja ringorm kan smitta till människor och ja det är vanligt bland gnagare och även katter. bra iaf att det växer ut igen =)
#17 Jo jag vet att det smittas till oss, men kliar det? :/
Vilken liten raring :) De kala fläckarna bör du kolla upp hos en veterinär och kolla så att det inte beror på öronskabb. Ang öronen så är de inte onormala men har en speciell karaktär. Liknande utseende (väldigt spetsnosiga illrar med stora öron) förekommer i avel bland illrar med fancyteckning. Konstigt, men jag hade verkligen tänkt innan jag såg honom att han skulle vara pastell :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Varför skulle du det om han va pastell? :)
Det första jag och mamma gjorde på honom va att göra rent öronen, vi hade skabb medel m.m. Nu ska jag inte skryta men min mamma kan en del om djur och det känns skönt :) Ring orm är det heller inte han har. Har ingen aning, men jag ska uppsöka vet snart! :) Men pälsen växer ju ut nu också..

#18 japp det kliar men som sagt tror jag knappast ringorm då skulle du sett röda ringar på hans hud med mera. Men finns inget receptfritt medel som tar bort öronskabb. finns medel som tar död på dom vuxna skabben men som inte dödar äggen och sedan är inte dessa medel alltid så bra heller för illerns inre delar av örat
#18 Mamma hade kvar sen en annan öronskabb behandling :)
Röda ringar ser jag absolut inte på honom! :)

#22 men öron skabb behandlar du ej med medel i öronen… vissa säger att man skall göra det men du skadar hörsel organen på iller. så ja du bör kanske me vetten då även kika i öronen på illern om ni tvättat hans öron med skabb medel =(
#23 Varför skadar man deras hörsel?

#24 det är alkohol i dessa medel så det kan bli frysskador inne i örat då det är så känsligt
Det är ju i regel inte i örat man får frysskador av alkoholen utan i ytterörat. Sedan ska man förstås vara försiktig med vad man använder i öronen och att preparatet är speciellt framtaget för användning i örat. De skabbmedel som rekommenderas för skabb på iller är receptbelagda och används på huden i nacken på illern. Men nu bör han ju inte ha skabb eftersom ni ändå behandlat :) Ang att han nöp dig efter att han sovit på ditt bröst är helt enkelt så att en del illrar har svårt att motstå bar hud och har förkärlek för vissa kroppsdelar. Hade tex en iller som alltid bet folk i öronen om han kom åt ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 Han bet mig i fingret dock.
Vi vet heller inte om det är öronskabb, men det är svart i öronen. Men han har det mycket bättre här iallafall :)
Jag rekommenderar absolut att du tar honom till en veterinär så du får öronen ordentligt kollade. Är det skabb kvar så kan det gå riktigt illa om han haft det länge. Gör även en allmän kontroll tycker jag för antar att han inte var besiktad innan du köpte honom? Är det svart i örat så måste det tas bort och risken finns att det iaf har varit skabb.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 nej han är inte besiktad eller ngt. ska vaccinera å allt själv, eller vetten då :)