mask i magen?
kan iller få mask i magen? och isf. vad gör man mot det?
ja de kan de få. men inte så vanligt hos iller som te.x katt. Men har man en iller som e ute mycket i skog å mark eller har en tendens att smaska i sig djur etc ute så kan det vara bra att avmaska ibland. Då med Axilur (har för mig det heter så) som finns receptfritt på apoteket

Om illern fått mask och inte avmaskas kan den dö. Döden är mycket utdragen och extremt plågsam. Så avmaskning är bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men hur märker man om de fått mask då? Är det bara viktnedgång som är ett tecken? Och är det farligt att avmaska dem även om det råkar vara så att de inte har mask? Tänkte om man kan köra en avmaskning "för säkerhets skull"..?

Man ska ALDRIG avmaska ett djur för "säkerhetsskull". Det gör att de faktiskt kan bli resistenta mot maskmedicinen. Man ska avmaska när man ser maskar i kräket eller i avföringen.
Att man ska använda axilur vet. är inte självklart tycker jag.
Man kan använda Drontal vet. mot spolmask.
Har de bandmask så kan man använda Droncit vet.
Många köper axilur för att det biter mot det mesta, men det är faktiskt inte så bra att ta det som har bredast användningsområde utan man ska hellre använda det som har smalt användningsområde.

Okej, tack för svaret Nettan! Då får man hålla koll på avföring och kräk om man skulle misstänka nåt, skönt att ha nåt mer att gå på än bara viktnedgång. Inte för att vi misstänker att någon av våra har det, garderar mig bara med information så man kan luska ut vad som är fel om det skulle bli nåt.
precis, bra att veta om det nu skulle hända någon gång
Se där, man lär sig något nytt varje dag. Visste faktiskt inte att illrarna kan få mask i magen.
- Men om en iller har mask, smittar det då till andra illrar eller stannar det hos den iller som fått mask i magen???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#7: Masken smittar med stor sannolikhet mellan illrar som använder samma låda.
Så får en så kör man medlet på alla. Detta för att vara säker på att alla blir fria samtidigt. Men enbart om man konstaterat mask på en individ så får man köra det på alla i förebyggande.
Audiatur et altera pars

Det är lite olika smittvägar för olika maskar.
Springmask som är 2-15 cm långa är vita och smala. De har lite spolformad kropp som smalnar av i båda ändor. Detta smittas till andra djur genom avföringen.
Bandmask är stora som ett riskorn fast lite plattare, de kan sitta ihop som ett pärlband. Det smittas främst genom slaktavfall eller att djuren äter andra döda djur i naturen.
Egentligen borde illrarna mer troligt kunna få bandmask eftersom de är otroliga på att äta saker de i naturen ibland. Det är överhuvudtaget ovanligt att illrar smittas av mask. Men det är inte omöjligt.
En liten intressant sak att komma ihåg när okunniga säger "akta så inte ni i familjen får mask när ni har djur". Djur kan inte ha springmask. Det är springmask som vi människor drabbas av. När jag förklarade det på dotterns dagis blev de jätteförvånade. Snacka om att djuren anklagats oskyldigt genom åren.
Jag avmakar mina illrar 1 gång/år, för det mesta vid denna tidpungten då dom går ut oftere. Så någongång mellan maj och juli avmaskar jag mina 9 illrar, har precis börjat ge dom som är mest ute. Och dom som inte gillar att vara ute, tar jag till sist. Ännu har jag inte sett någon mask hos någon av dom på hela den tid jag haft iller, dvs i 7 års tid, men jag avmaskar ändå varje vår/för sommar.

Varför avmaska om du inte ser maskar? Det gör ju bara att maskarna kan bli resistena mot medicinen.
Man ska aldrig ge medicin i förebyggande (om inte andra djur har mask inom familjen).

#11: Där håller jag med dig, Därför jag bara avmaskat när jag sett att någon haft det. Vilket hänt en gång. Och det var klurigt. Nackdelen var kanske att illern var halvdöd innan vi kom på att det var mask och det var tvungen att konstateras hos vetrinär.
Audiatur et altera pars
En iller eller ett djur för den delen behöver inte ha vuxna maskar, det kan finns ägg, och detta tar maskmedlet hand om.

Nej, maskmedelet tar inte död på äggen. Det är därför som man måste upprepa avmaskningen efter en viss period.