Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 632 ggr
VeronicaKahlbäck
0

Hur skulle du göra?

Att illrar rymmer är tyvärr inte ovanligt.

Har på senaste läst mycket om hybrider och då kommer man i kontakt med en hel del information om ferala djur.

Om din chippade iller rymmer för att sedan hittas efter lång tid (år) hur relaterar du till det?
Rent teoretiskt bör det kunna hända.
Är det rätt att bara plocka in den i ett hem igen, kan man få den tam igen och att trivas i hemmiljö?

Nu känner jag ingen personligen som hittat just en iller efter lång tid men däremot hundar och de blir förvildade snabbare än man tror, en hund släpper man av självklara skäl inte ut igen då dom inte finns naturligt i vår fauna och massa andra anledningar.

Inte heller kan man släppa ut en tamiller igen, svårt att veta hur tamillerns gener skulle påverka det vilda beståndet.

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av det här, ett moraliskt dilemma jag inte vill hamna i men som jag ändå funderar på hur man skulle relatera till.

Så om någon har rent hypotetiska åsikter eller andra så skriv på! :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

LindaBlue
1

Vilken bra fråga! Jag antar att man skulle försöka få in den igen, och få den att trivas, men om det inte gick..? Rent hypotetiskt, om man bodde på landet, skulle det inte gå attha en "uteiller" lika väl som en utekatt..? Dvs att illern får komma och gå som den själv vill? Om det nu är denna hypotetiska förrymda återförda iller vi snackar om alltså!