iller med andr djur..
Hej! Jag undrar hur många här på Iller i fokus har katt eller hund tillsammans med sin iller/illrar. Hur fungerar det för er? :)
Mvh Charlott
Nu har mina illrar tyvärr flyttat, men innan dess har de flesta av dem funkat med hund. Skaffade valp i januari och 2 av illrarna blev genast bästa kompisar med henne och funkade över all förväntan. Några av de andra illrarna fick hälsa på henne, men de var antingen lite väl hårdhänta eller livrädda för henne, så de fick inte vara tillsammans mer än under intensiv övervakning. Men sen var min plan aldrig heller att ha hund och iller tillsammans… att hon fick ett par bästisar var helt enkelt en fantastisk bonus som jag inte had eräknat med. Så nej, jag skulle aldrig skaffat hund om enda sättet att ha både iller och hund i samma hus var att ha dem tillsammans. Det finns nämlige inga som helsta garantier. Oftast går det inte, och den som råkar mest illa ut är illern, det finns fler illrar än jag kan räkna med som fått sätta livet till pga. olyckor med hundar.
Katt brukar många gånger fungera lite bättre, men även här finns det inga garantier. Många djur är skeptiska till illrar då de har en väldigt annorlunda lukt samt helt annat kroppspråk än de flesta andra arter - vilket gör att det inte alltid är problemfritt att ha dem tillsammans.
Tack för ditt svar! :)
Har haft katt och iller och första gången (hittekatt) gick det helt okej men katten fick flytta till mina föräldrar då han ändå blev lite utsatt av illrarna hemma. Andra katten var en kattunge som blev kvar efter att jag tagit hand om en hemlös kattmamma med ungar. Det funkade så länge katten var liten. När han blev större började han ge sig på illrarna. Det slutade med att en av mina illrar var så rädd att han bara låg under sängen så även den katten fick flytta till mina föräldrar där båda katterna lever livet i fulla drag idag :) Ingen av mina illrar har någonsin varit vänligt inställda till hundar.. och många hundar har inte varit vänligt inställda till mina illrar. Det fanns en hund här i samhället som ylade varje gång han kände lukten av mig då jag luktade iller…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#0 Har sex illrar och en katt. Precis som dom ovanför har skrivit så är det väldigt individuellt hur det fungerar. Här fungerar det för att katten är en undergiven personlighet.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag hade (som många här inne vet) både en hund och en liten illerkille här hemma i min tvåa. Castello (iller) fullkomligt ÄLSKADE Samy (hund). Denna kärlek var inte ömsesidig. De fick enbart vara tillsammans under bevakning, men det hela kändes ändå som en onödig risk då min hund tydligt visade att han inte gillade läget. Jag valde att omplacera Castello för att undvika att sätta hans liv i fara. Det var ett tungt kan jag säga, men jag ångrar inte mitt beslut. Hans liv kom före min egoism.
Så som TS nu antagligen förstått är det jätte individuellt men är alltid en risk att sätta ihop två olika sorters djur.
#5 Väldigt söt bild ändå. Men det är ju alltid värt ett försök. Och jag vill verkligen försöka!

Av dom illrarna jag har nu är två hysteriskt rädda för hundar varav jag inte vet anledningen för den ena.
Tidigare har jag agerat akuthem vid två tillfällen för hundvalpar samtidigt som jag haft illrar, nu fungerade det hyffsat bra under en begränsad period, hundarna älskade illrarna men kärleken var inte besvarad, eftersom det var små valpar var jag med dom dygnet runt men hade aldrig lämnat dom ensamma.
Jag hade en skiva in till köket och illrarnas "eget" med ett hål i som bara dom kom igenom vilket innebar att dom knappt visade sej när vi var hemma men att det var full fart när vi var borta.
Summan, kommer aldrig försöka mej på att ha hund och iller tillsammans utan möjighet att ha avdelat på ett vis som känns rättvist för båda parter.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#6 försöka kan man alltid så länge man har en plan för hur man löser det om det inte fungerar och utan att något av djuren blir lidande av det.
Sajtvärd på Iller.ifokus